Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer egentlig dette med bilforsikring og antall kjørte km? Jeg har oppgitt at kjører 16.000 i året. Jeg har hatt bilen i fire år. Nå tror jeg at kjørte lenger enn dette i fjor, men har ikke merket det før nå. Begynner km på nytt i januar?

Bilen hadde gått 27.000 da jeg fikk den. Nå har den gått 86.000. Det betyr at ved 91.000 km har jeg kjørt 16 x 4. Om bare 5000 km. Da må jeg ha kjørt lenger i fjor. 

Jeg har vært  uheldig og rygget i en bil nylig. Det ble en liten skade i bilen til den andre,men jeg må jo fikse det. Er jeg ille ute i forhold til forsikringen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil.. Jeg har eid bilen i tre år og km er nå 83600. Da er jeg vel ille ute??

AnonymBruker
Skrevet

83,6-27=

56,6/3=18,67 i snitt i året over de tre årene

Du har nok ligget litt over. Du er nok ikke "ille ute" med forsikringsselskapet, du får nok bare redusert erstatningssum, ergo du må betale litt mer.

Anonymkode: 5c269...36d

Skrevet

Kjørelengden gjelder vanligvis mellom hvert hovedforfall, ikke ved årsskiftet. Kan du dokumentere at overskridelsen har skjedd før forrige hovedforfall, vil det ikke ha noe å si for denne skaden. Har du hatt service, EU-kontroll eller liknende, så har verkstedet registrert kilometerstanden på bilen og de vil vanligvis fylle det inn i serviceheftet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har begynt på det fjerde året nå (i februar). Så slik jeg kan se det..

Km da jeg kjøpte bilen: 27100. Altså i 2016 kunne jeg kjøre inntil 43100.

I 2017 inntil 59100 km.

2018 inntil 75100 km

2019 inntil 91100 km som jeg ikke har nådd enda. 

Jeg kjøpte bilen i februar 2016 med en startforsikring og byttet til nåværende selskap i slutten av oktober 2016. Da sto bilen på 41000.

Tenker jeg feil her?

TS

Anonymkode: 11123...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Det pleier å stå i forsikringspapirene "km stand skal ikke overstige xxx innen xx. xx 2019. 

Anonymkode: ceb7b...bca

Skrevet

Du tenker riktig, men regner med at du ble bedt om å oppgi bilens kilometerstand da du skiftet selskap i oktober 2016? Da må du i så fall ta det som utgangspunkt.  Med 16 000 km i året, vil du med en kilometerstand på 41000 pr oktober 2016 kunne kjøre inntil 89000 til oktober 2019, så fremt hovedforfallet er i oktober, da.

Uansett så skal du nok være innenfor i forhold til denne skaden.

Har du sjekket forsikringspapirene dine? Det er en del forsikringsselskap som skriver hvor langt du kan kjøre i forsikringdokumentet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Amanda28 skrev:

Hvordan fungerer egentlig dette med bilforsikring og antall kjørte km? Jeg har oppgitt at kjører 16.000 i året. Jeg har hatt bilen i fire år. Nå tror jeg at kjørte lenger enn dette i fjor, men har ikke merket det før nå. Begynner km på nytt i januar?

Bilen hadde gått 27.000 da jeg fikk den. Nå har den gått 86.000. Det betyr at ved 91.000 km har jeg kjørt 16 x 4. Om bare 5000 km. Da må jeg ha kjørt lenger i fjor. 

Jeg har vært  uheldig og rygget i en bil nylig. Det ble en liten skade i bilen til den andre,men jeg må jo fikse det. Er jeg ille ute i forhold til forsikringen?

Ja, du er ille ute i forhold til forsikring. Leser du ikke forsikringspapirene dine? 

Min beregning,minus bilens km stand ved overlevering / dagens km stand viser at du i snitt har oversteget forsikringen med 2 800 km årlig. 

Men det du skal være klar ove rer at ved hvert verkstedsbesøk/service så blir bilens km stand notert. Når du nå har i flere år oversteget forsikringen uten å endre km så er dette i beste fall noe du melder fra om åg får endret, i verstefall et svik. Så her bør du legge deg langflat. 

Anonymkode: 23997...d34

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er ille ute i forhold til forsikring. Leser du ikke forsikringspapirene dine? 

Min beregning,minus bilens km stand ved overlevering / dagens km stand viser at du i snitt har oversteget forsikringen med 2 800 km årlig. 

Men det du skal være klar ove rer at ved hvert verkstedsbesøk/service så blir bilens km stand notert. Når du nå har i flere år oversteget forsikringen uten å endre km så er dette i beste fall noe du melder fra om åg får endret, i verstefall et svik. Så her bør du legge deg langflat. 

Anonymkode: 23997...d34

Hvordan regner du ut at jeg har kjørt 2800 km mer årlig?

TS

Skrevet

Bare slapp av, du er ikke ille ute. I verste fall vil du kunne få en redusert erstatning i denne skadesaken for å ha kjørt over, men dette vil ikke bli behandlet som svik. Dette skjer med mange og ja, man har selv ansvar for å se til at man ikke kjører lenger enn man har betalt for, men det er bare å øke årlig kjørelengde og så får du en ny regning på forhøyet kjørelengde for dette forsikringsåret.

Vanskelig å si om det vil ha noe å si for denne skaden, men sannsynligvis ikke, ut i fra de opplysningene du har gitt over.

Skrevet

Hvorfor ikke bare ha ubegrenset kilometer? Det har jeg, mye enklere. 

Eller laveste kilometerstand og bytt selskap hver måned.

Skrevet
10 minutter siden, lunalynx skrev:

Bare slapp av, du er ikke ille ute. I verste fall vil du kunne få en redusert erstatning i denne skadesaken for å ha kjørt over, men dette vil ikke bli behandlet som svik. Dette skjer med mange og ja, man har selv ansvar for å se til at man ikke kjører lenger enn man har betalt for, men det er bare å øke årlig kjørelengde og så får du en ny regning på forhøyet kjørelengde for dette forsikringsåret.

Vanskelig å si om det vil ha noe å si for denne skaden, men sannsynligvis ikke, ut i fra de opplysningene du har gitt over.

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...