Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig noe sunnere. www.burgerking.no. Har du smakt den? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smakte den i stad. Syns den var god jeg :)

Men som alltid på disse burgerbildene så lyver jo de litt. Det var ikke akkurat så mye salat på som på bildet.

Hamburgerbrødet var kjempegodt også.

Men så gjelder det da.. Å ikke bestille meny og stappe i seg pomm frites :roll:

Gjest synseren
Skrevet

Jeg skal prøvesmake Fedon King :sikle:

Skrevet
Jeg skal prøvesmake Fedon King :sikle:

Jeg også.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Hvor mange kalorier er det i den?

Skrevet

Rett i underkant av 400, så det er jo litt. Men det er mindre fett og mer proteiner.

Alikevel er det mye mat man kan spise mer av for samme antall kalorier ja.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jada, slankeburger på burger king, nå har jeg sett det også :roll:

Gjest Rio ikke på
Skrevet

Det er et greit måltid. Pøs på med vann så blir man mett ;) Der er mayo light og salsasaus inni den.

Gjest Formosiss
Skrevet

Er jo uansett ikke burgeren som er usunn, det er pommes fritesen, og dressingen kan man bare velge å få uten - i alle fall på McD.

På sidene til McD i U.S.A har de for øvrig en kaloriteller, og der telte jeg opp mitt vanlige måltid på mækkærn:

En toast uten skinke, men med cheddar, en kyllingburger med ekstra ost - uten dressing, et glass appelsin juice og evt. en youghurt & fruit - 520 kalorier, det er ikke så mye med tanke på at det er både middag, drikke og dessert.

Skrevet

Hvis poenget er å spise sunn mat, så er definitivt ikke Burger King eller McDonalds steder jeg ville valgt, selv om de forsøker å lansere "sunnere" produkter.

Etter mitt syn er det ikke bare mengden og typen fett man bør ta med i betraktning, eller kaloriinnhold/glykemisk indeks for den del, men også fravær av friske grønnsaker i tilstrekkelig mengde, sukkerinnhold (feks i hamburgerbrødet) og ikke minst de store mengdene tilsetningsstoffer og konserveringsmidler all sånn mat inneholder, særlig hvis man i tillegg drikker brus til (vanlig eller lett).

Burger Kings og McDonalds' mat er dessverre ikke utstyrt med innholdsdeklarasjon, men det er åpenbart at ved å spise feks. en burger og et hamburgerbrød derfra, vil man få i seg flere uheldige og "unaturlige" ingredienser og færre gunstige næringsstoffer enn om man lagde tilsynelatende tilsvarende mat hjemme fra grunnen av.

Hvis poenget derimot ikke først og fremst er å spise sunt, men å ta seg en burger på Burger King, så tror jeg imidlertid gjerne at fedonburgeren er et "sunnere" alternativ enn en burger med hvitt brød og pommes frites til. :wink:

Gjest Formosiss
Skrevet
Burger Kings og McDonalds' mat er dessverre ikke utstyrt med innholdsdeklarasjon, men det er åpenbart at ved å spise feks. en burger og et hamburgerbrød derfra, vil man få i seg flere uheldige og "unaturlige" ingredienser og færre gunstige næringsstoffer enn om man lagde tilsynelatende tilsvarende mat hjemme fra grunnen av.

Alle McDonald'ser skal ha en næringsplakat. Dersom denne ikke henger oppe, er det bare å spørre dersom du vil vite hva som er i burgerne/brusen/hva nå enn, og du vil få en sådan. McD. har også en rekke glutenfrie produkter, for de som sverger til det - bare å spørre.

Skal også legge til at maten som McD. i Norge får er 100% norsk og ren; kjøttet er 100% storfekjøtt fra Gilde, kyllingen er helt ren og norsk - fra Prior, alle grønnsakene kommer fra Norge, og alle melkeprodukter o.l. er fra Tine. McD. får samme mat som restauranter gjør. Hvordan det er med BK aner jeg ikke.

Salatene til McD. er det for øvrig ingenting negativt å si om (i alle fall ikke dersom du velger den grillede typen). Filetene er overhodet ikke borti slike ting som olje eller fett, men blir varmet i sin egen emballasje. Krutongene og dressingen trener man absolutt ikke å spise.

Skrevet

At maten inneholder norske ingredienser, er i seg selv ikke noe kriterium for at den er sunn.

Jeg er mer opptatt av sukkeret, tilsetningsstoffene og konserveringsmidlene den inneholder i tillegg, i likhet med annen prosessert ferdigmat.

Minner forøvrig om fjorårets film Super Size me...

Gjest Gjesta
Skrevet

Hjemmelagede burgere (helst av karbonadedeig), med salat, dressing, råstekte poteter er MYE bedre.

BK&MD gir meg bare magetrøbbel, og jeg har en følelse av at jeg spiser plast (alt smaker likedan, selv tomatene smaker plast).

Gjest Formosiss
Skrevet
At maten inneholder norske ingredienser, er i seg selv ikke noe kriterium for at den er sunn.

Jeg er mer opptatt av sukkeret, tilsetningsstoffene og konserveringsmidlene den inneholder i tillegg, i likhet med annen prosessert ferdigmat.

Minner forøvrig om fjorårets film Super Size me...

Jeg sier ikke at maten er sunn, men at den ikke inneholder mer tilsetningsstoffer enn den du finner i butikken og lager f.eks. burgere med hjemme. Du må gjerne tro noe annet, men slik er det altså ikke.

For å minne om Super Size Me, er det viktig å tenke på noen ting. A) Han spiser uhorvelige mengder med pommes frites - dette har man fult og helt lov til å velge bort, eller bytte ut med gulerøtter eller frukt. B) Han drikker uhorvelige mengder med brus. Den største boksen i U.S.A er 1 l. Det sier litt, når han da altså drikker en slik en til hvert måltid. Det blir 3-4 liter brus i døgnet. Det er fult mulig å velge bort brusen, og drikke vann, bonaqua, melk eller juice i stedet.

Den eneste helt ferdige maten McD. får, er for øvrig kakene, dressingene, gulerøttene, fruktposene og sausene. Alt annet lages selv.

Det er fult mulig å få til et sunt måltid på McD, dersom man gjør litt for det selv.

Gjest Gjesta
Skrevet

Når jeg lager burgere hjemme, tilsetter jeg egg, salt, pepper og hvitløk. Punktum. Så at BK-maten skal være like ren, tviler jeg på.

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg aner ikke hva som er i BK-burgerne, men viser til en annen debatt angående f.eks. kjøttdeig - restauranter får mye renere kjøtt en det man finner i butikken, McD., f.eks., går under navnet restaurant.

Skrevet
Jada' date=' slankeburger på burger king, nå har jeg sett det også :roll:[/quote']

Og hva er galt i det?

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis poenget er å spise sunn mat' date=' så er definitivt ikke Burger King eller McDonalds steder jeg ville valgt, selv om de forsøker å lansere "sunnere" produkter. [/quote']

Nei, men verden vil bedras.

Litt på siden av temaet, men :

I steden for å fylle opp magen med grønnsaker og frukt og magert kjøtt, spiser mange nutrilett-bars i steden for ordentlige måltider. Problemet er at du ikke blir mett, og er derfor konstant på jakt etter noe som kan stoppe spise-suget. Og det andre er at alle slike "bars" ligner på snop.

Gjest Anonymous
Skrevet

BK&MD gir meg bare magetrøbbel, og jeg har en følelse av at jeg spiser plast (alt smaker likedan, selv tomatene smaker plast).

hiver meg på den her... magen blir helt føkka opp av å spise der. æsj....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...