Gå til innhold

Tips til smarte løsninger og innredning av 25m² hybel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jeg leier en 25m² hybel og ønsker gjerne tips til hvordan innrede en så liten plass på en mest fornuftig måte og andre forslag til gode løsninger. 

Hybelen består av en gang med skap innebygd i veggen, et bad der det ikke er plass til annet enn det som står fast der (toalett, vask og dusj) og kombinert stue/soverom/kjøkkenkrok. 

Jeg har fått plass til en 120 seng, kjøleskap og to kokeplater (stekeovn har jeg ikke), et lite kjøkken bord med to stoler. Jeg har også et vitrineskap og et stort, avlangt speil som står lent mot den ene veggen. Alle veggene er av mur så det er ikke mulig å skru opp noe.

Anonymkode: 64137...a7e

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å gi råd uten å se planløsningen

Anonymkode: bb34c...569

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planløsningen ser slik ut. Badet er mindre enn det ser ut som på tegningen. Inngangsdøren er ved siden av badet, glemte å tegne den inn. Det grå området er terrasse/veranda. 
1499882962_Skjermbilde2019-04-22kl_16_23_12.thumb.png.11befa5c5989ac731e8e18bd04583e4d.png

Anonymkode: 64137...a7e

AnonymBruker
Skrevet

https://www.ikea.com/no/no/rooms/ Ikea har mange smarte løsninger, du kan bla gjennom galleriene for inspirasjon. Høye hyller er nok det du bør gå for. Ikea har hyller du kan plassere over toalettet f.eks siden badet er lite. Lurt å ha skuffer/oppbevaring under sengen også.

Anonymkode: 70d8d...0e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

@31_m2 på instagram har god løsning på sin lille leilighet på 31 kvm. Kanskje noen tips å hente der?

Anonymkode: 85607...2b5

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke umulig å skru noe på veggen selv om mur, men siden du leier må du kanskje avklare det med huseier. 

Jeg ville ha droppet spisebord og heller hatt et mer behagelig sitteområde (sofa). Så ville jeg heller hatt et lite hengende og nedslåbart bord (ala bjursta vegghengt bord fra IKEA) og en litt begagelig spisestuestol som kunne brukes både til det og som ekstra stol ved sofa og sofabord når gjester. Det vegghengte bordet kunne også brukes som pult. 

Jeg tror jeg ville hatt vegghengt bord ved siden av seng, under vindu, dersom mulig. Så kunne det også fungere som nattbord om ønskelig, og tar ikke plass der jeg ville prioritert annet. Satt kjøleskap ved siden av vask og hatt tv på vegg der kjøleskapet ser ut til å stå. Sofa og sofabord der bord og stoler nå står. 

Anonymkode: b481c...6fe

Skrevet

Høye hyller er smart, for eksempel Billy fra Ikea. Da får du utnyttet veggflatene selv om du har liten gulvplass. 

Jeg bodde i seks år på 16 kvm hybel med egen bad og kjøkkenkrok.  Før dette hadde jeg i flere år bodd i en 60 kvm leilighet, så overgangen var stor. Takket være at jeg dekket det meste av veggene med Billy-hyller, klarte jeg meg greit likevel. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ta inspirasjon fra hotellrom? Der er fokuset mye seng, men er jo folk som kjøper hotell av en grunn: rommet er vel fint.

Anonymkode: 27aa6...3be

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde snudd senga 90 grader slik at den stod langs vinduet, tatt tv'en der bordet står og satt en liten to-seter sofa eller en bred stol med et lite bord, eventuelt en krakk til å bli brukt som bord. Så hadde jeg funnet et spisebord du kan gjøre større og satt der tv'en står og brukt bordet som skrivepult og spisebord. 

Bor selv på 20 kvm hybel og cluet mitt er hyller og bord på hjul og krakker som kan brukes til andre ting :nori:

Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Hvis du har sovehems, så kan sofa stå under den og da sparer noen noen kvadratmeter. I tillegg til at senga ikke blir midt i glaninga. 

Skrevet

Hva med en sånn seng som kan slås opp mot veggen? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det god takhøyde? 

Anonymkode: d39c4...ae3

AnonymBruker
Skrevet

Leier eller eier du? Mange gode løsninger, men noen krever litt montering og investering. Skapseng ville jeg investert i hvis jeg eide. Ellers hadde jeg gått for sovesofa for å spare plass.

Hyller kan du ha over vinduene, det gir et mer luftig rom. Generelt ikke ha for høye og kraftige møbler som stjeler romfølelse.

Hvis du eier og har litt budsjett ville jeg snakket med en møbelsnekker som kan tegne noen gode løsninger. Det trenger ikke bli horribelt dyrt.

Anonymkode: a61be...48b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nekter nesten å tro at senga er så stor? 

Jeg liker å ha en skikkelig sofa krok, og mtp. balkongdøren så er det vanskelig.

Er det plass til sengen oppe i høyre hjørne, og ha denne loddrett uten at den er i veien for balkongdøra? Da hadde jeg gjort det, satt opp skillevegg, og plassert kjøkkenbord og stoler der.

Også hadde jeg brukt område du har senga nå til sofa og TV-krok. Gjerne sofa med sjeselong stående nedenfor senga og balkongdøra, et stuebord, og TV langs kortveggen.

Anonymkode: 0f8e7...066

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nekter nesten å tro at senga er så stor? 

Jeg liker å ha en skikkelig sofa krok, og mtp. balkongdøren så er det vanskelig.

Er det plass til sengen oppe i høyre hjørne (mener venstrehjørne), og ha denne loddrett uten at den er i veien for balkongdøra? Da hadde jeg gjort det, satt opp skillevegg, og plassert kjøkkenbord og stoler der.

Også hadde jeg brukt område du har senga nå til sofa og TV-krok. Gjerne sofa med sjeselong stående nedenfor senga og balkongdøra, et stuebord, og TV langs kortveggen.

Rettelse: ikke høyre hjørne, men oppe i venstre hjørne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...