AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 La oss si du er enslig, og kan bruke 1000 kr i uka. Du vil spise sunt, og samtidig få mest for pengene. Hvordan kunne en av dine handlelister for uka sett ut? Skriver denne tråden fordi jeg har tatt meg selv i mye småkjøp, og fordi jeg ønsker å begrense mitt forbruk til en tusenlapp i uka. Trenger litt motivasjon, og gjerne litt tips til gode vaner, for å erstatte de dårlige. Jeg setter en tusenlapp, for det er det jeg vil holde meg til det. Ønsker ikke synspunkter på om det er mye eller lite, men hvordan en handleliste kunne se ut, dersom det var deres situasjon. Anonymkode: b5495...eaf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #2 Skrevet 22. april 2019 Her ble det litt klipping i setningene og småfeil. Beklager det. Anonymkode: b5495...eaf
Luckiness Skrevet 22. april 2019 #3 Skrevet 22. april 2019 Vi er to og handler for ca 8-900kr for 5 dager. Lar to dager (helg) stå «åpen» da det ofte blir besøk, middagsinvitasjoner o.l litt på sparket. En handleliste kan feks se slik ut: frossen wokblanding strimlet svinekjøtt woksaus kyllingfileter (5-6stk) brokkoli fullkornsris toro kyllingsaus laks (4 fileter) 6 poteter rømme kokosmelk koriander ferdig pizzabunn (nå) tomatsaus karbonadedeig 2 champignon chili 2 løk mais ferdig salatblanding Hvitløkssaus 1,75l melk havregryn knekkebrød hvitost skinke et par andre pålegg etter behov paprika agurk kaffe Dette blir til: kylling med grønnsaker/ris/saus svinewok Laks med poteter, agurksalat, rømme pizza med salat og hvitløksaus tom ka gai suppe har da ikke tatt med diverse ingredienser som feks krydder man stort sett har, vaskemidler, toalettpapir og slike ting. 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 2 timer siden, Luckiness skrev: Vi er to og handler for ca 8-900kr for 5 dager. Lar to dager (helg) stå «åpen» da det ofte blir besøk, middagsinvitasjoner o.l litt på sparket. En handleliste kan feks se slik ut: frossen wokblanding strimlet svinekjøtt woksaus kyllingfileter (5-6stk) brokkoli fullkornsris toro kyllingsaus laks (4 fileter) 6 poteter rømme kokosmelk koriander ferdig pizzabunn (nå) tomatsaus karbonadedeig 2 champignon chili 2 løk mais ferdig salatblanding Hvitløkssaus 1,75l melk havregryn knekkebrød hvitost skinke et par andre pålegg etter behov paprika agurk kaffe Dette blir til: kylling med grønnsaker/ris/saus svinewok Laks med poteter, agurksalat, rømme pizza med salat og hvitløksaus tom ka gai suppe har da ikke tatt med diverse ingredienser som feks krydder man stort sett har, vaskemidler, toalettpapir og slike ting. Tusen takk lister som dette hjelper veldig. Anonymkode: b5495...eaf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 Handler fortsatt folk på butikken? Er jo så mange som til enhver tid er på restaurant, kafe eller noe take-away? Anonymkode: f6a4e...f95
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #6 Skrevet 22. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handler fortsatt folk på butikken? Er jo så mange som til enhver tid er på restaurant, kafe eller noe take-away? Anonymkode: f6a4e...f95 Nei, det er dyrt. Så en gammel mann kjøpe lunch til seg og kona, og noe godt å drikke. Nesten oppi 500kr Anonymkode: b5495...eaf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #7 Skrevet 22. april 2019 Jeg er enslig og bruker omtrent 500 kr i uka på mat. Mye grønnsaker, smoothie/juice og vegetar/vegan i uka, men også rom for potetgull 🤭 Jeg skriver opp alle måltidene jeg skal ha den uka, frokost, lunsj, middag og mellommåltid og lager handlelista fra den oversikten. Også er jeg nøye på å bruke opp all mat og bruke det jeg allerede har. Anonymkode: edbf5...5fd 2
Ullvott Skrevet 22. april 2019 #8 Skrevet 22. april 2019 Hadde det ikke vært for at det sto «og samtidig få mest for pengene» ville jeg gått for abonnement på matkasse en periode. Det sies at Roedekassen fra Godt Levert er veldig god, og hvis du tolererer to og to dager med samme middag holder en kasse en hel uke. Men samtidig vil det med god planlegging lønne seg å handle inn selv (de skal jo tjene penger de som driver med matkasser, også). Ellers likte jeg lista til @Luckiness . For de fleste av oss vil det lønne seg å handle for en uke av gangen, og være litt streng på akkurat det. Sett deg ned på f.eks søndag kveld og bestem hva du skal ha til middag kommende uke. Se også over hva du har og hva du trenger av mat til frokost, lunsj, mellommåltider ++, samt vaskemidler, dopapir o.l. Lag handleliste etter det. Det tar ikke mer enn et par uker med ukeshandling før du har veldig god kontroll over hvor mye som brukes av forskjellige varer i løpet av en uke. Denne kontrollen har man ikke når man stikker innom butikken rett som det er. Som en bonus synes jeg at man blir mer prisbevisst og får bedre kontroll over matinntaket også. Skal man ikke på butikken, blir det ikke så lettvint å raske med seg noe usunt godteri, liksom Når du handler kjøtt og fisk får du som regel pakninger som er større enn du spiser opp, men som er holdbare ganske lenge i fryseren. Husk på disse varene når du planlegger middagene dine og pass på å bruke opp ting før de blir dårlige. Da sparer du deg selv for penger og verden for avfall. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #9 Skrevet 22. april 2019 Handler på kolonial, synes det er praktisk, da vet du hva summen faktisk blir. Forrige gang var handlelisten slik: Laks Saus Poteter Margarin Frosne grønnsaker (2-4 middager) Egg Ost Tacosaus Tacokrydder Tortilla Kjøttdeig Mais Rømme Agurk Skinke Kryddersmør (2 tacomiddager, og flere med bakt potet. Tortilla pizza er til å anbefale!) Melk Havregryn Peanøttsmør Frosne bær Bagutter 450 kr. Slik gjør jeg det for å ikke kaste mat. Anbefaler også å lage middager som kan fryses. Anonymkode: f5f37...a49 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #10 Skrevet 22. april 2019 1.000 kr. dagen bør være minimum for å kunne leve bra. Anonymkode: f6a4e...f95
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #11 Skrevet 22. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1.000 kr. dagen bør være minimum for å kunne leve bra. Anonymkode: f6a4e...f95 Ha ha. Morro du 😂 Anonymkode: 17b02...57b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #12 Skrevet 22. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Ha ha. Morro du 😂 Anonymkode: 17b02...57b 3 kopper kaffe fordelt på Espresso House, Kaffebrenneriet og Baker Hansen = 100 kr. Rundstykker på Åpent Bakeri til 100 kr. 2 store pizza til totalt 550 kr. = oppe i 750. Kanskje en smoothie til 80-90 kr... Så noe take-away sushi på kvelden til rundt 300 kr... Det er planen min i morgen, ser den passerer 1000. Anonymkode: f6a4e...f95
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #13 Skrevet 22. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: 3 kopper kaffe fordelt på Espresso House, Kaffebrenneriet og Baker Hansen = 100 kr. Rundstykker på Åpent Bakeri til 100 kr. 2 store pizza til totalt 550 kr. = oppe i 750. Kanskje en smoothie til 80-90 kr... Så noe take-away sushi på kvelden til rundt 300 kr... Det er planen min i morgen, ser den passerer 1000. Anonymkode: f6a4e...f95 Jada, kos deg du. Anonymkode: e8a8f...193 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #14 Skrevet 22. april 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 kopper kaffe fordelt på Espresso House, Kaffebrenneriet og Baker Hansen = 100 kr. Rundstykker på Åpent Bakeri til 100 kr. 2 store pizza til totalt 550 kr. = oppe i 750. Kanskje en smoothie til 80-90 kr... Så noe take-away sushi på kvelden til rundt 300 kr... Det er planen min i morgen, ser den passerer 1000. Anonymkode: f6a4e...f95 Hadde jeg hatt råd til å sløse sånn, hadde jeg ikke laget tråden, men klart det hadde vært godt å ha råd til det. Spiser ikke så usunt da. Anonymkode: b5495...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #15 Skrevet 22. april 2019 Når Kiwi og Rema 1000 her jeg bor åpner, tar jeg turen innom og ser hva som befinner seg i - 50% disken (er heldig og har mulighet til dette før jobb). Der finner jeg som oftest det som den dagen blir middag for to : kylling, fisk, kjøttdeig, salat i pose osv. Noen ganger jeg heldig og finner også ost, melk, yoghurt. Veldig ofte er det matvarer der som fint kan fryses ned og brukes en annen dag. Så stort sett koster ikke middagen vår mer enn ca kr 50 for to. Er også veldig bevisst på tilbudene de ulike butikkene har, og stort sett ligger vi godt under kr 1000 i uken i matbudsjett. Om du vil ha en handleliste, kan jeg ikke gi deg det. Mennesker er så forskjellige på hva de liker å spise. Men skriv opp det du liker, og bruk litt tid på å undersøke prisen på kjedens egne merker. Syns f eks at Rema 1000 har veldig mye godt og rimelig innen merket "Rema 1000". First Price fra Kiwi er heller ikke gale, men de har et annet som heter Folkets, og det er mye bra der. Styr unna Meny, de er dyre. Anonymkode: dab6e...687
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #16 Skrevet 22. april 2019 7 timer siden, Luckiness skrev: Vi er to og handler for ca 8-900kr for 5 dager. Lar to dager (helg) stå «åpen» da det ofte blir besøk, middagsinvitasjoner o.l litt på sparket. En handleliste kan feks se slik ut: frossen wokblanding strimlet svinekjøtt woksaus kyllingfileter (5-6stk) brokkoli fullkornsris toro kyllingsaus laks (4 fileter) 6 poteter rømme kokosmelk koriander ferdig pizzabunn (nå) tomatsaus karbonadedeig 2 champignon chili 2 løk mais ferdig salatblanding Hvitløkssaus 1,75l melk havregryn knekkebrød hvitost skinke et par andre pålegg etter behov paprika agurk kaffe Dette blir til: kylling med grønnsaker/ris/saus svinewok Laks med poteter, agurksalat, rømme pizza med salat og hvitløksaus tom ka gai suppe har da ikke tatt med diverse ingredienser som feks krydder man stort sett har, vaskemidler, toalettpapir og slike ting. Hva med lunsj? Anonymkode: d5168...f17
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #17 Skrevet 22. april 2019 Takk for alle genuine tips Anonymkode: b5495...eaf
Gjest Linaria Skrevet 22. april 2019 #18 Skrevet 22. april 2019 Kyllingfilet Kyllingkjøttdeig Røde linser Gulrøtter Purre Squash Hakkede tomater på boks Kidneybønner Havregryn Peanøttsmør Brød Melk Yoghurt Nøtter Løk Hvitløk Kikerter Spinat Frosne grønnsaker Egg Skinke Revet ost Laks Pasta Avokado Ris Tomtapure Creme fraiche Frosne grønnsaker Poteter Det kan være vanlig liste for meg. Kan f.eks lage noe chili con carne, buddha bowl, laks med grønnsaker, linsesuppe, tomatsuppe, omelett, pasta i ovn. Til frokost spiser jeg som oftest havregrøt med peanøttsmør og kanskje noe frukt eller yoghurt. Til lunsj liker jeg ulike retter med egg, supper, avokado på ristet brød. Jeg har en liste med mange ulike middager som jeg liker å spise og lage, så velger jeg ut fra den hva jeg skal lage hver uke og prøver å basere meg på mat jeg allerede har i fryseren eller trenger å bruke opp. Det er også mye som holder lenge, som ris, linser og pasta, så det har jeg bare stående.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #19 Skrevet 22. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva med lunsj? Anonymkode: d5168...f17 Det er da både knekkebrød og pålegg på den listen? De fleste i Norge spiser vel brød/knekkebrød til lunsj. Varmmat er nok ofte bedre, men mye dyrere. Anonymkode: e8a8f...193 2
ajarRun Skrevet 22. april 2019 #20 Skrevet 22. april 2019 Bare kjøp masse billig macaroni og ost. Det funker bra. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå