Gå til innhold

Påskeferie med "dine og mine" barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I påsken ble min datter (15) og jeg bedt hjem til min kjæreste som jeg møtte i november. Min datter har kun truffet hennes barn, jente 10 år og gutt 12 år i en helg for noen uker siden.

Ungene har liksom ikke fått den «store» kontakten enda, de tar ikke selv initiativ til lek men synes for eksempel å spille et spill sammen oss voksne er gøy. Aldersforskjellen har nok en faktor.

Da vi hadde vært der noen dager kom moren til barna bort til meg og sa at ungene straks fikk besøk av noen venner. (2 venninner av jenta og 1 venn av gutten). Jeg fortalte min datter det, og så med en gang at hun ble litt lei seg og spurte hvorfor de kom…

Jeg tok opp dette med min kjæreste, og sa at jeg synes det var litt respektløst ovenfor min datter. Fikk da beskjed om at barna ofte har besøk av venner hjemme… Jeg synes det er veldig fint, men synes det var upassende i denne anledningen. Påsken skulle jo brukes til å bli bedre kjent med hverandre.

Historien endte med at min kjæreste ble dritsur på meg siden jeg sa det. Jeg følte at stemningen ble så trykket at jeg tok med min datter og reiste hjem.

Hva mener DU om saken ?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt sært og hårsårt....

Kan da ikke skjønne at en 15 år gammel jente har så lyst å være sammen med en 10årig jente og en 12årig gutt?

Er vel normalt å ha litt vennebesøk i påsken. Du kunne jo bedt datteren din om å invitere en venninne, eller kjøre henne til en venninne noen timer?

Kan da heller ikke vente at ungene, med sprikende aldersforskjeller, spesielt i den alderen, finner tonen etter to treff. De har jo heller ikke rukket å utvikle hverken et forhold eller noen form for lojalitet...

Dette handler mer om altfor høye forventninger.

Anonymkode: bc22d...483

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer. Barna må jo få lov til å ha besøk av venner.... du kan ikke komme inn i livet deres og snu opp ned på hverdagen og vanene. Har man hele påskeferien sammen blir man godt kjent på den tiden. 

Anonymkode: 50fa1...db7

• Liker 26
Skrevet

Jeg forstår deg godt..

Det er jo absolutt ikke morro for din datter å sitte der som 5 hjul på vogna mens de andre barna leker med vennene sine. Da ville hun jo føle seg enda mer ensom og utenfor. 

Og denne ferien var til for at dere skulle bli kjent alle sammen.

Kjæresten din virker rar og litt egoistisk

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du overreagerer. Barna må jo få lov til å ha besøk av venner.... du kan ikke komme inn i livet deres og snu opp ned på hverdagen og vanene. Har man hele påskeferien sammen blir man godt kjent på den tiden. 

Anonymkode: 50fa1...db7

Men skal datteren til TS sitte der da....dønn alene mens de andre barna koser seg med sine venner alene.  

Det er usosialt! 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags 15åring har lyst til å LEKE med 10åringer?

La henne snappe og se Netflix mens de har besøk... Hjelpes..

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Hadde forstått det litt mer hvis det var snakk om at han hadde barn på samme alder som datteren din, det er litt forskjell på 12 og 15 i den alderen. 

Anonymkode: fe1a2...595

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mer hårreisende at du skal presse en ny kjæreste du har såvidt truffet på datteren din på denne måten.  Dere foreldre med barn fra før må SKJERPE DERE!  Aldri i livet ville jeg ha overnattet med en jeg har såvidt truffet med ungen som har såvidt begynt å kjenne de.  Hva egentlig feile dere?  

Anonymkode: 832fa...91c

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mer hårreisende at du skal presse en ny kjæreste du har såvidt truffet på datteren din på denne måten.  Dere foreldre med barn fra før må SKJERPE DERE!  Aldri i livet ville jeg ha overnattet med en jeg har såvidt truffet med ungen som har såvidt begynt å kjenne de.  Hva egentlig feile dere?  

Ro ned temperamentet ditt, seriøst. Det går an å ha en saklig diskusjon uten å gå til angrep. Men du har tydeligvis stått opp med feil fot i dag, så du må angripe andre. 

Anonymkode: 41fa3...42a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ro ned temperamentet ditt, seriøst. Det går an å ha en saklig diskusjon uten å gå til angrep. Men du har tydeligvis stått opp med feil fot i dag, så du må angripe andre. 

Anonymkode: 41fa3...42a

Hvem er du? KG politi?   Har ikke stått opp på feil fot- det ER hårreisende at folk med barn fra før ikke sette de først.  Han har jo nettop møt damen i for 5 måneder siden. Stakkars hans barn..og HENNES og!  

• Liker 9
Skrevet

Du skriver at dere skulle bruke hele påsken på å la barna bli kjent? Har barna fått være med å bestemme dette?? For dette høres ut som en plan du/dere har tenkt ut som ikke helt slo an for barna.

Jeg ser virkelig ikke noe problem i at barna fikk sine venner på besøk. Og jeg ser ikke at besøket på noen måte kunne oppfattes som respektløst mot din datter. 

Husk også at i den alderen er 3 og 5 år et hav av forskjell. Når gutten i tillegg er den som er nærmest din datter i alder, er det lite sannsynlig at de vil få den helt nære kontakten.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Turbo0405 skrev:

I påsken ble min datter (15) og jeg bedt hjem til min kjæreste som jeg møtte i november. Min datter har kun truffet hennes barn, jente 10 år og gutt 12 år i en helg for noen uker siden.

Ungene har liksom ikke fått den «store» kontakten enda, de tar ikke selv initiativ til lek men synes for eksempel å spille et spill sammen oss voksne er gøy. Aldersforskjellen har nok en faktor.

Da vi hadde vært der noen dager kom moren til barna bort til meg og sa at ungene straks fikk besøk av noen venner. (2 venninner av jenta og 1 venn av gutten). Jeg fortalte min datter det, og så med en gang at hun ble litt lei seg og spurte hvorfor de kom…

Jeg tok opp dette med min kjæreste, og sa at jeg synes det var litt respektløst ovenfor min datter. Fikk da beskjed om at barna ofte har besøk av venner hjemme… Jeg synes det er veldig fint, men synes det var upassende i denne anledningen. Påsken skulle jo brukes til å bli bedre kjent med hverandre.

Historien endte med at min kjæreste ble dritsur på meg siden jeg sa det. Jeg følte at stemningen ble så trykket at jeg tok med min datter og reiste hjem.

Hva mener DU om saken ?

Ok, et par kommentarer;

1.) barna var ikke i naturlig lek med hverandre etter noen dager. Det synes jeg er spesielt. Ser flere kommentere at « hvorfor vil en 15 åring leke med en 10 åring» - mitt barn er 10 og søskenbarnet er 14/15, de stortrives sammen. Barn har ofte en magisk måte å fungere på hvor de «flekser seg» enten opp eller ned i alder for å tilpasse seg den andre. Dvs at 10 og 12 åringen blir litt mer voksen og 15 åringen litt mer barnslig. Helt normalt. Men du sier barna IKKE var i naturlig lek, etter noen dager. Derfor tenker jeg at det er mer merkelig. Så kan man spørre hvem av barna som har ansvar for å ta initiativ til lek. Din datter er eldst og derfor ville det på mange måter være naturlig at hun «ledet» barna i lek og samspill og dro igang aktiviteter. Men: de andre er to, og de er på hjemmebane. Derfor er det også naturlig at de forsøker å inkludere den eldste i aktiviteter og «tilby» spill/forslag de har i hus.

Hvor flink var dere voksne i å trygge barna i sine roller ? Ba du din datter (som eldst) ta kontakt med dem? Ba din kjæreste (som vertinne) sine barn inkludere ditt barn?

Hvor mye veiledet dere barna til å ta kontakt med hverandre og tilpasse seg hverandre?

Nr.2.) Din datter er ikke gjest hos er vennepar med barn men en potensiell ny familie. Det er MANGE følelser og redsel for å falle ut eller ikke bli inkludert i den «nye familien» er stor. Spesielt for barn. Hva er hennes rolle her ? Når dere besøker dem i deres hjem, leken går ikke så bra, og det til slutt kommer andre venner inn i bildet så kan jeg godt se for meg at dette føles overveldende for henne. Hun faller helt ut, selv om hun er eldst. Det er mye av din nye kjæreste sitt «territorium» og hun føler kanskje hun drukner ? Deres hus, de er to barn, deres venner. 

Hvor mye ellers i ferien dreide seg rundt din datter? Hvor mye medbestemmelse fikk hun? Følte hun seg tilsidesatt og uviktig? - dette er ikke den nye kjæresten eller barna hennes sin feil, men din. Når vennene til barna kom burde du ikke spurt jenta di om hun var lei seg men heller hva hun hadde lyst til. Gjøre en aktivitet på hennes premisser så hun følte seg verdsatt og «synlig» igjen. Da kunne du sagt til kjæresten din at siden hennes barn hadde besøk av venner ville du ta med jenta di på en aktivitet for dagen som hun ville (kino, ski, svømmehall, tur, brettspill, whatever)

3.) Det handlet om en maktkamp mellom deg og din kjæreste til slutt; hvem har rett og hvem har feil. Dette overfører dere til barna; hvem dominerer og hvem er «underdog». Problemet er at dere har lagt liten innsats i å «pusse» hjørnene på barna slik at de lettere sklir sammen, og dere har kanskje ikke brukt så mye energi på å få dem til å føle seg synlig som individer, men kun en gruppe (spilt felles spill med dem) 

4.) snakk med kjæresten din om at dette ble leit for alle parter, så klart hennes barn må kunne ha besøk, og da skulle du tatt deg av jenta di og fått henne til å føle seg synlig igjen, noe du er sikker på at kjæresten din ville støttet og forstått.

Gi barna tid og husk at de er mest sårbare av alle. 

Anonymkode: 2f449...c8b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg ikke kommentert, og dratt i lag m datter på besøk. Og så vært der så lenge dere orket / til datter vil hjem. Litt teit å surmule om at det var besøk, men samtidig fint at du viser til mannen hvordan du vil ha det. Fint å kommunisere så lærer man hvem den andre er. Forstår at dere synes det var litt kjedelig at barns hadde besøk men din datter kunne jo vært litt i lag m de yngre også. Fin trening for henne

Anonymkode: 988d6...a02

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags 15åring har lyst til å LEKE med 10åringer?

La henne snappe og se Netflix mens de har besøk... Hjelpes..

Enig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Enig.

Tenker at dere ikke har barn i en storfamilie med andre barn.

Her leker søskenbarn sammen fra 5 - 15. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her hadde jeg ikke kommentert, og dratt i lag m datter på besøk. Og så vært der så lenge dere orket / til datter vil hjem. Litt teit å surmule om at det var besøk, men samtidig fint at du viser til mannen hvordan du vil ha det. Fint å kommunisere så lærer man hvem den andre er. Forstår at dere synes det var litt kjedelig at barns hadde besøk men din datter kunne jo vært litt i lag m de yngre også. Fin trening for henne

Anonymkode: 988d6...a02

viser til mannen? Det er jo faren som skriver.  Synes det er dårlig gjort overfor alle barna at disse "voksne" skal leke hus på denne måten.  Hva med å invitere til middager i datterens eget hjem? Da blir hun kanskje litt tryggere. Bruk tid litt og litt slik at barna er ikke kastet rett i en ny "lets play family" situasjon. ..men mest viktig, hvorfor haster dette for deg ts?  Du har kjent dame i 5 måneder!  Ikke kaste barna inn på overnattinger på folk du knapp kjenner! 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å være 5-15 som familiemedlemmer som kjenner hverandre godt er totalt annerledes en det er med barn som ikke kjenner hverandre.   Hvorfor må 15 åringen tilpasse seg til de yngre barn?  Har de tilpasset ferien slik at 15 åringen hadde det gøy også?  Har faren spurte henne engang om hun ønsket seg å være dere i påsken?  

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

"være der" . 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

viser til mannen? Det er jo faren som skriver.  Synes det er dårlig gjort overfor alle barna at disse "voksne" skal leke hus på denne måten.  Hva med å invitere til middager i datterens eget hjem? Da blir hun kanskje litt tryggere. Bruk tid litt og litt slik at barna er ikke kastet rett i en ny "lets play family" situasjon. ..men mest viktig, hvorfor haster dette for deg ts?  Du har kjent dame i 5 måneder!  Ikke kaste barna inn på overnattinger på folk du knapp kjenner! 

Jeg er forsåvidt enig men det kan høyst sannsynlig være praktiske (og økonomiske) årsaker til at de har valgt å gjøre det sånn; om de bor langt unna hverandre for eksempel.  

Jeg synes ikke det er verdens undergang at de har valgt denne løsningen: det gir barna tid til å bli kjent mer grundig, og det er i utgangspunktet i trygge rammer spesielt for de to minste. Problemet er nok heller at de voksne har tatt for gitt ar barna bare skal finne utav det selv, uten noen god veiledning. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen barn overhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...