AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #141 Skrevet 5. juni 2019 4 minutter siden, Søtnosen95 skrev: Finn beviset. Husk å være kildekritisk, glem for all del ikke det! Ser ut til at det er ett gjennomgående problem i befolkningen nå til dags. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bevist, hvordan kan det være bevist når man ikke vet årsaken til ME? At man får forandringer i både det ene og andre i kroppen sier seg selv når man er inaktiv. Slutt å sette folk du ikke kjenner i bås, bare et godt råd. Anonymkode: 66de7...aa9 Her er ett bevis. Det finnes flere bevis også, om dere bare gidder å google og opplyse dere (men det vet vi alle tre at dere har null interesse av). Dere får fortsette å kose dere med å mobbe alvorlig syke personer. Anonymkode: a73ba...2de
Søtnosen95 Skrevet 5. juni 2019 #142 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her er ett bevis. Det finnes flere bevis også, om dere bare gidder å google og opplyse dere (men det vet vi alle tre at dere har null interesse av). Dere får fortsette å kose dere med å mobbe alvorlig syke personer. Anonymkode: a73ba...2de Jeg har gjort mer enn å google. Jeg sitter ikke slik uten å ha satt meg godt inn i det og uten å være sikker i min sak..
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #143 Skrevet 5. juni 2019 8 minutter siden, Søtnosen95 skrev: Jeg har gjort mer enn å google. Jeg sitter ikke slik uten å ha satt meg godt inn i det og uten å være sikker i min sak.. Sikker i din sak? Anonymkode: a73ba...2de 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #144 Skrevet 5. juni 2019 På 22.4.2019 den 10.18, darth Vader skrev: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Åhhh....det er ikke verre, nei....herregud at du ikke kom med denne tråden før🤦♀️ Anonymkode: 5eba2...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #145 Skrevet 6. juni 2019 1 hour ago, Søtnosen95 said: HVORDAN , hvordan dør folk av ME? Enlighten me. Hvordan skjer det? De ligger i sengen, spiser lite, dør av avmagring? Forklar dødsprosessen når du dør av ME, dette kan du jo så mye om da bør det ikke være ett problem å gå i detalj. Hvordan føles det å tråkke på de som ligger nede? Anonymkode: 8667b...080 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #146 Skrevet 6. juni 2019 2 timer siden, Søtnosen95 skrev: Har du en hemmelig årsak kan du skrive det her inne slik at alle andre også får ta del i denne ukjente kunnskapen som aldri før har sett dagens lys, helt til du velger å åpenbare det for oss. Verken hjertestand eller avmagring nei. Har ikke lyst til å dele mer info om vennen min, denne tråden er så respektløs, preget av mye fordommer og uvitenhet. Hadde det vært en seriøs tråd med brukere som var åpen for at det faktisk kan være fysiske årsaker til enkelte sykdommer så hadde det stilt seg annerledes. At enkelte ME pasienter har dødd av hjertesvikt motbeviser forresten ikke at det ikke er en reel sykdom. Ha en ellers fin dag, sett pris på at du er frisk og vennligst la vær å spre kjipe holdninger. Anonymkode: 9e191...3d7 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #147 Skrevet 6. juni 2019 6 timer siden, Promqueen skrev: Overvekt og fedme henger også sammen med fibromyalgi vil jeg tro. Vet om tre tilfeller hvor personen er overvektig eller sykelig overvektig. Det er klart man får smerter om kroppen har for mye å bære på. Ja. Og de jeg kjenner som har FM er slanke. Selv var jeg også undervektig da jeg fikk FM og leddgikt. Anonymkode: d2111...932 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #148 Skrevet 6. juni 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Verken hjertestand eller avmagring nei. Har ikke lyst til å dele mer info om vennen min, denne tråden er så respektløs, preget av mye fordommer og uvitenhet. Hadde det vært en seriøs tråd med brukere som var åpen for at det faktisk kan være fysiske årsaker til enkelte sykdommer så hadde det stilt seg annerledes. At enkelte ME pasienter har dødd av hjertesvikt motbeviser forresten ikke at det ikke er en reel sykdom. Ha en ellers fin dag, sett pris på at du er frisk og vennligst la vær å spre kjipe holdninger. Anonymkode: 9e191...3d7 Jeg tror den er preget av drittsekker. Anonymkode: 8667b...080 5
aiba Skrevet 6. juni 2019 #149 Skrevet 6. juni 2019 På 26.4.2019 den 15.20, AnonymBruker skrev: Det i seg selv er jo litt rart. Jeg mener, hvis personer med ME opplever så mye smerter og utslitthet som de gjør, så ville jo det å bli deprimert ofte være en naturlig konsekvens. Det kan jo ikke være sånn at det ikke går an å være f.eks bipolar OG ha ME. For det må jo gå an. Eller hva? Anonymkode: 4a82a...7e0 Jeg kjenner ei som har både bipolar og Me 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #150 Skrevet 6. juni 2019 Jeg vet ikke hva jeg skal si om ME. Du har jo de tilfellene der noen bare ligger i et mørkt rom i flere måneder/år. De klarer så vidt å snakke eller røre på seg. Disse tror jeg er ordentlig syke. Men det er litt rart likevel. Hvis man sammenligner med pasienter som har kreft og mottar cellegift. Cellegift bryter jo ned kroppen og immunforsvaret. Likevel har en slik pasient mer energi enn en med ME. Men ME vises ikke på noen prøver så vidt jeg har lest. Akkurat dette har jeg tenkt en del på. Likevel kan jeg ikke tenke meg at noen frivillig ligger i et mørkt rom i flere år med vilje. Men så har du de tilfellene man kan plassere mer i gråsonen. Jeg studerte med en jente som hadde ME. Hun skulle være med på alt av fester, det som var gøy. Var sent ute på byen og drakk mye alkohol. Hun var på alt av forelesninger og timer. Men fikk alltid utsatt når hun skulle levere arbeidskrav. I følge henne hadde hun det veldig tøft med sykdommen. Jeg vet det er stygt å spekulere i slike ting, men de jeg kjenner til som har ME klarer så vidt å gjennomføre studiene sine og møte opp. Anonymkode: 998c1...462 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #151 Skrevet 6. juni 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva jeg skal si om ME. Du har jo de tilfellene der noen bare ligger i et mørkt rom i flere måneder/år. De klarer så vidt å snakke eller røre på seg. Disse tror jeg er ordentlig syke. Men det er litt rart likevel. Hvis man sammenligner med pasienter som har kreft og mottar cellegift. Cellegift bryter jo ned kroppen og immunforsvaret. Likevel har en slik pasient mer energi enn en med ME. Men ME vises ikke på noen prøver så vidt jeg har lest. Akkurat dette har jeg tenkt en del på. Likevel kan jeg ikke tenke meg at noen frivillig ligger i et mørkt rom i flere år med vilje. Men så har du de tilfellene man kan plassere mer i gråsonen. Jeg studerte med en jente som hadde ME. Hun skulle være med på alt av fester, det som var gøy. Var sent ute på byen og drakk mye alkohol. Hun var på alt av forelesninger og timer. Men fikk alltid utsatt når hun skulle levere arbeidskrav. I følge henne hadde hun det veldig tøft med sykdommen. Jeg vet det er stygt å spekulere i slike ting, men de jeg kjenner til som har ME klarer så vidt å gjennomføre studiene sine og møte opp. Anonymkode: 998c1...462 Noen som får cellegift har mer energi enn me pasienter, men noen har mindre. Ulike personer har ulike måter å reagere på sykdommer. Og også ulike måter å takle de på. ME er en forferdelig sykdom. Men vi må heller ikke være blinde for at de med diagnosen i dag muligens vil få en annen diagnose i fremtiden, når forskning og teknologi er enda mer utviklet. Jeg har selv kronisk utmattelse og smerter som senvirkninger av kronisk sykdom. Min sykdom er lett diagnostiserbar og til tider synlig. Jeg vet derfor godt hvordan det er å være helt totalt utmattet, og det hjelper ikke med en "luftetur" eller andre lure tiltak når det står på som verst. Det er bare sofaen som nytter. De med ME har det nok mye verre enn meg. Ikke bare skal de slite med sykdom, de skal også måtte forsvare at de er syke!! Hvorfor det? Hvorfor kan man ikke overlate til leger og fagfolk hvem som har hva, og heller støtte hverandre i hverdagen?? Min utmattelse er definitivt ikke psykisk. Og det gjelder for mange andre med helt andre diagnoser også. Det samme med smerter. Og for de som sliter psykisk og har utmattelse og smerter av den grunn, javel? Skal vi ikke støtte dem da liksom!? ME og FM er diagnoser som er godkjent av fagfolk. Mennesker med diagnosen er syke uansett om det er rett eller feil diagnose. Mer forskning kan hjelpe oss med å forstå mer av dette i fremtiden. Anonymkode: 3ec12...73d 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #152 Skrevet 6. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva jeg skal si om ME. Du har jo de tilfellene der noen bare ligger i et mørkt rom i flere måneder/år. De klarer så vidt å snakke eller røre på seg. Disse tror jeg er ordentlig syke. Men det er litt rart likevel. Hvis man sammenligner med pasienter som har kreft og mottar cellegift. Cellegift bryter jo ned kroppen og immunforsvaret. Likevel har en slik pasient mer energi enn en med ME. Men ME vises ikke på noen prøver så vidt jeg har lest. Akkurat dette har jeg tenkt en del på. Likevel kan jeg ikke tenke meg at noen frivillig ligger i et mørkt rom i flere år med vilje. Men så har du de tilfellene man kan plassere mer i gråsonen. Jeg studerte med en jente som hadde ME. Hun skulle være med på alt av fester, det som var gøy. Var sent ute på byen og drakk mye alkohol. Hun var på alt av forelesninger og timer. Men fikk alltid utsatt når hun skulle levere arbeidskrav. I følge henne hadde hun det veldig tøft med sykdommen. Jeg vet det er stygt å spekulere i slike ting, men de jeg kjenner til som har ME klarer så vidt å gjennomføre studiene sine og møte opp. Anonymkode: 998c1...462 Kanskje en ide å sette seg inn i noe av det mest grunnleggende med sykdommen, som at den har fire grader? Alvorlighetsgrad For enkelthets skyld blir sykdommen ofte delt opp i fire alvorlighetsgrader. ME-foreningen har sammenfattet dette i skalaen under: Mild grad Aktivitetsnivået er redusert med minst 50 % sammenlignet med før sykdomsdebut. Pasientene er mobile, selvhjulpne, kan ta vare på seg selv og utføre enkle gjøremål i hjemmet med noe besvær. Enkelte kan være i stand til å jobbe, men for å klare dette, må de ofte velge bort fritidssysler og sosialt samvær, og fridager og helger brukes til å hvile for å kunne klare hverdagene. Pasientene kan ha mange plagsomme fysiske symptomer i tillegg til nedsatt energinivå. De har også ofte søvnvansker, smerter og kognitive problemer. Moderat grad Pasientene har redusert mobilitet og er hemmet i alle aktiviteter i dagliglivet. Aktivitets- og energinivået er sterkt redusert. Vanligvis har pasienter i denne gruppen sluttet å jobbe. Ofte har de svingninger i funksjonsnivå (bunner og topper), avhengig av symptomgraden. Nattesøvnen er generelt dårlig og forstyrret. Symptomene kan være noe mer uttalte enn det som forekommer hos dem som er rammet i mild grad, også de kognitive. Disse pasientene er mye bundet til huset, og ofte har de behov for hvile noen timer om dagen. Alvorlig grad Pasientene er bare i stand til å utføre minimalt av daglige aktiviteter, vaske ansiktet, pusse tennene og få i seg mat. Det er behov for å ligge i mye av dagen, ofte i form av en veksling mellom å ligge på sofaen eller i sengen. Pasientene plages av alvorlige fysiske og kognitive problemer og mange er avhengige av rullestol for å komme seg rundt. Disse personene makter bare å reise hjemmefra i sjeldne tilfeller, og denne anstrengelsen medfører alvorlige langvarige ettervirkninger. Svært alvorlig grad Pasientene er ofte ute av stand til selv å utføre noen personlige oppgaver. De er sengeliggende og er pleietrengende. Pasientene har behov for hjelp til personlig hygiene og matinntak. Enkelte har behov for sondeernæring som følge av alvorlig energimangel og nedsatt styrke til å tygge eller svelge mat. Disse pasientene er meget ømfintlige for sanseinntrykk. De tåler ikke støy og er ekstremt følsomme for lys. Selv lett berøring kan utløse en uutholdelig symptomstorm. Den kognitive svikten er meget uttalt og pasientene har ofte ikke energi til å snakke (be om noe eller svare på noe). Anonymkode: a73ba...2de 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #153 Skrevet 7. juni 2019 Det heller mer og mer mot psykisk: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/06/07/195584442/norske-forskere-fant-fa-fysiske-forskjeller-mellom-me-syke-og-friske Anonymkode: dbb1d...7f5 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #154 Skrevet 7. juni 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heller mer og mer mot psykisk: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/06/07/195584442/norske-forskere-fant-fa-fysiske-forskjeller-mellom-me-syke-og-friske Anonymkode: dbb1d...7f5 Ja, i hvert fall en overtolking av smertesignaler fra hjernen. Da gir det jo mening at mange med ME blir friske av kognitive teknikker og nevrolingvistisk reprogrammering. Anonymkode: 371b3...1a2 2
Søtnosen95 Skrevet 8. juni 2019 #155 Skrevet 8. juni 2019 Denne sykdommen er nok psykisk ja.. Jo før de innser det jo bedre 1
sommermor Skrevet 8. juni 2019 #156 Skrevet 8. juni 2019 På 22.04.2019 den 10.18, darth Vader skrev: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Tusen takk for info. Da skulle du vel gjerne prøvd fibromyalgi kroppen min på det verste, og da fått følt på kroppen om det virkelig er bare psykisk. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #157 Skrevet 8. juni 2019 Fy faen så stygge og ekle der er! Begynn med å høre torsdagens ekko om ME, trening og funn forskere har gjort som skiller seg fra friske. Ikke det at jeg tror dere er så føkking mottakelige for fakta da men det er jo lov å håpe. Anonymkode: c7061...e4b 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #158 Skrevet 8. juni 2019 Jeg er helt enig i trådstarter her. ME og fribromyalgi skyldes kun angst og innbildelse og har ikke noe med det fysiske å gjøre Anonymkode: 63e7f...195 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. juni 2019 #159 Skrevet 8. juni 2019 På 23.4.2019 den 11.13, darth Vader skrev: ME har vært påstått siden midten av forrige århundre, og på de 50-70 årene har det aldri blitt påvist somatiske indikatorer. Dette viser helt åpenbart at ME ikke er en somatisk sykdom, men derimot en psykisk lidelse. Som alle psykiske lidelser krever behandling egeninnsats og hardt arbeid fra pasienten. Dette gidder ikke ME-"pasientene" (som Fibromyalgi-pasientene), og derfor blir de aldri bedre. Ideelt sett burde ME og Fibromyalgi ikke gitt trygderettigheter. Da hadde nok de fleste "pasientene" plutselig blitt friske... Hvor er dokumentasjonen din? Gi en kilde som er pålitelig. Hvorfor er det egne klinikker for ME pasienter på offentlige sykehus som også er godkjent av NAV om dette er en tullesykdom?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #160 Skrevet 8. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det heller mer og mer mot psykisk: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/06/07/195584442/norske-forskere-fant-fa-fysiske-forskjeller-mellom-me-syke-og-friske Anonymkode: dbb1d...7f5 abc nyheter? 🙈😅 Anonymkode: bced8...200 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå