Gå til innhold

ME og Fibromyalgi er psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 10.18, darth Vader skrev:

Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. 

Hvis de nå hadde vært psykiske diagnoser - så har du veldig liten innsikt i hvordan psykiske diagnoser arter seg. Det er ikke bare for en med angst eller depresjon å "ta tak i eget liv" slik du beskriver, da hadde jo ingen hatt angst og depresjon mer. Så selv om din teori om at diagnosene er psykiske skulle være rett (jeg sier ikke at det er rett) så bidrar ikke det til en mirakelkur for ME og fibromyalgi. Tvert i mot hadde det antakeligvis vært enklere å finne god behandling/kur hvis det er fysisk. Så den forakten din for disse pasientene kan ikke underbygges med dette som argument. 

Anonymkode: 48153...c9a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 12.45, darth Vader skrev:

ME og Fibromyalgi er egentlig kun symptomer på depresjon og/eller angst. Problemet er at behandling av angst og depresjon krever egeninnsats fra pasienten, men de fleste "pasienter" med ME og Fibromyalgi gidder ikke å gjøre en egen innsats. De er svake og late. Det verste er at de ligger hjemme og lever på skattebetalernes penger. 

Kusinen min som har fybromyalgi jobber 100%. Hun har smerter døgnet rundt, og har fått diagnosen av legen. Men hun vil jobbe og være normal som hun sier. Hun jobber med sterke smerter. I helgene må hun ta det helt med ro for å ha energi til å jobbe. Slutt å vreng ut av deg stereotyper, jeg er helt sikker på at du aldri har møtt en med alvorlig ME eller sett fibromyalgi på nært hold. Kusinen min silsvetter av smertene. 

Anonymkode: 9e191...3d7

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de nå hadde vært psykiske diagnoser - så har du veldig liten innsikt i hvordan psykiske diagnoser arter seg. Det er ikke bare for en med angst eller depresjon å "ta tak i eget liv" slik du beskriver, da hadde jo ingen hatt angst og depresjon mer. Så selv om din teori om at diagnosene er psykiske skulle være rett (jeg sier ikke at det er rett) så bidrar ikke det til en mirakelkur for ME og fibromyalgi. Tvert i mot hadde det antakeligvis vært enklere å finne god behandling/kur hvis det er fysisk. Så den forakten din for disse pasientene kan ikke underbygges med dette som argument. 

Anonymkode: 48153...c9a

Nettopp. Man kan ikke tenke seg frisk fra en psykisk lidelse heller, eller det er så mye mer enn å bare tenke på noe annet, sove litt ekstra eller ta seg noen runder rundt huset. Hadde det vært så enkelt som å bare tenke seg frisk, så hadde ingen vært psykisk syke heller. Å bli frisk fra en psykisk lidelse er en fulltidsjobb. 

Skrevet

I og med du sender meg verdiløse linker kan jeg sende deg denne i retur! 

https://forskning.no/forebyggende-helse-trening-hjernen/melkesyre-beskytter-hjernen/734163

Melkesyren din beskytter din hjerne;) Hvilken tror du mest på? forskning.no eller seredipitycat? Denne var noe du garantert har letet lenge etter for å i det hele tatt klare oppdrive på google.. LENGE sier jeg.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy f.... Jeg hadde en venn som døde direkte av ME. ME angriper kroppen og dødsfallet var direkte knyttet til ME. Ingen i helsevesenet var i tvil om dette. Du gjør meg kvalm. Det du sier nå er et direkte hån mot folk som er så syke at de er pleietrengende. Er du klar over at enkelte med ME er så syke at de får intravenøs næring?? De som blir friske av the lightning prosess hadde ikke ME, de hadde depresjon eller utbrenthet. STOR forskjell

Hva var det denne personen døde av? Var hun avmagret og fikk hjertestans? hva var DØDSÅRSAKEN.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 15.29, darth Vader skrev:

Det finnes ingen pålitelig og stabil test for å påvise hverken ME eller Fibromyaligi, hverken generelt eller nevrologisk. At det klassifiseres som nevrologisk skyldes at "pasientene" kommer med fortellinger som er relaterte til nevrologiske funksjoner.

Det hele er svært enkelt. Det finnes INGEN somatisk påviste årsaker til ME eller Fibromyalgi. 

Jo, både scanninger av hjerne og måling av oksygenprosessene i blodet. Herregud som du driter deg ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 21.52, darth Vader skrev:

Tull. Det finnes ingen store studier som bekrefter dette. 

Dette med at fysisk anstrengelse forverrer ME er kun enda et eksempel på hvor ekstremt late og psykisk syke disse "pasientene" er. 

Har skjønt at du prøver å provosere her så forlater tråden. Målingene av oksygen får du lese om i forskning som er lagt ut. Men jeg tror ikke du har IQ nok til å lete deg frem til de medisinske sidene der forskning er lagt ut. God bedring!

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, både scanninger av hjerne og måling av oksygenprosessene i blodet. Herregud som du driter deg ut. 

ja hva er det skanningene av hjernen viser?og oksygenprosessene? :) vennligst send meg rapportene. Uansett ønsker jeg å opplyse dere om at det er stor forskjell på MS og ME, hvis det er noe dere blander sammen.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har skjønt at du prøver å provosere her så forlater tråden. Målingene av oksygen får du lese om i forskning som er lagt ut. Men jeg tror ikke du har IQ nok til å lete deg frem til de medisinske sidene der forskning er lagt ut. God bedring!

Jeg skal si deg en ting, jeg har 132 i IQ !! Du er den som har så lav iq at du blander sammen to vidt forskjellige sykdommer. Eller "sykdommer" 😅.... 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det er trist å se at folk betviler sykdommer og kaller menneskene som lider av dette for late. Hva vet vi om andres kamp? Hva vet vi om hvor mye de presser seg, og hva konsekvensene av det blir? 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

.....og denne melkesyren skal visstnok gjøre pasientene sengeliggende, i store smerter, uføretrygdet og ute av stand til hverdagslige aktiviteter ? ;) høres dette sannsynlig ut synes du? 

Linker fra "seredipitycat" er ikke noe jeg ønsker å lese. Jeg skal lese rapporten din den dagen du finner det fra en SIKKER medisinsk side, noe denne ikke er. lærte du ikke å være kildekritisk på skolen?  Uansett skal ikke litt høyere nivå av melkesyre gjøre at personer blir så syke som dette, ærlig spiker!!!!!!! Tror du på det selv? virkelig?

Anbefaler deg å sette deg inn i medisin. Funnet av melkesyre er en av mange faktorer som lager ubalanse i kroppens systemer. At du linker melkesyre til store smerter sier noe om hvor lite du greier å tenke helhetlig. Jeg har migrene. Jeg spyr når jeg har anfall og får synsforstyrrelser. Migrene kommer av at blodårene utvider seg og trekker seg sammen. Kvalmen kommer av andre prosesser i kroppen. Samme med synsforstyrrelsene. Du kan ikke linke et symptom direkte til en annen. ME har mange symtpomer og melkesyren er et av funnene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Søtnosen95 skrev:

jeg også har tydeligvis fibromyalgi, jeg dro til lege en gang og ville ha henvisning til fysioterapeut pga stiv nakke! det sier litt??? så enkelt er det.

Du trekker konklusjonen at fibromyalgi er en tullediagnose fordi du hadde en dårlig fastlege? Har en kamerat som ble diagnosert med reumatisme av fastlegen. Han hadde ikke reumatisme fant de ut. Så da konkluderer vi med at reumatisme ikke er reelt? Du har ikke gått ex.fac skjønner jeg. Logikk, sannsynlighetsberegning og logiske konklusjoner er ikke din sterke side. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det er trist å se at folk betviler sykdommer og kaller menneskene som lider av dette for late. Hva vet vi om andres kamp? Hva vet vi om hvor mye de presser seg, og hva konsekvensene av det blir? 

Selvsagt betviles denne sykdommen akkurat på samme måte som at vi betviler om gud finnes. Hvordan i alle dager kan vi tro så bastant på noe det ikke finnes noen som helst reelle bevis for ? det er dumskap å IKKE betvile det 😛
Jeg sier jo ikke at disse personene er friske. De har jo åpenbart problemer.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å sette deg inn i medisin. Funnet av melkesyre er en av mange faktorer som lager ubalanse i kroppens systemer. At du linker melkesyre til store smerter sier noe om hvor lite du greier å tenke helhetlig. Jeg har migrene. Jeg spyr når jeg har anfall og får synsforstyrrelser. Migrene kommer av at blodårene utvider seg og trekker seg sammen. Kvalmen kommer av andre prosesser i kroppen. Samme med synsforstyrrelsene. Du kan ikke linke et symptom direkte til en annen. ME har mange symtpomer og melkesyren er et av funnene. 

Du trenger ikke fortelle meg hva migrene er. Jeg har migrene med aura selv! Noe jeg EGENTLIG tror er tull det også. Jeg blir lam, jeg har også mistet taleevnen og synet på begge øynene.. Men jeg VET at det psykiske henger veldig godt sammen med det fysiske og dermed betviler jeg den diagnosen også :) 

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
Akkurat nå, Søtnosen95 skrev:

Du trenger ikke fortelle meg hva migrene er. Jeg har migrene med aura selv! Noe jeg EGENTLIG tror er tull det også. Jeg blir lam, jeg har også mistet taleevnen og synet på begge øynene.. Men jeg VET at det psykiske henger veldig godt sammen med det fysiske og dermed betviler jeg den diagnosen også :) 

Du har migrene, men tviler på at sykdommen finnes? 

Skrevet
Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Du har migrene, men tviler på at sykdommen finnes? 

Det kan like greit være angst vel! Stress, bekymringer.. Slike ting utløser hodepine. Hjernen er ganske kompleks og jeg tror det kan utløse slike forbigående problemer også. Selv om jeg ikke har noen seriøse problemer med meg selv sånn ellers så KAN det være det. you never know.Det setter ikke spor på samme måte som ett hjerneslag så hvordan kan jeg vite det 100% sikkert? ;) 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Jeg skal si deg en ting, jeg har 132 i IQ !! Du er den som har så lav iq at du blander sammen to vidt forskjellige sykdommer. Eller "sykdommer" 😅.... 

Ja riktig. Det er ikke bare funn av forstyrret energiproduksjon i cellene jeg snakker om, men også forhøyet melksyre i væsken som omgir hjernen. Du får lese videre selv, jeg har ikke tenkt å bruke mer tid på deg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

ME ha jeg lite kunnskap om, men jeg har/hatt mange arbeidskollegaer som har fibromyalgi. De er i arbeid, til tross for sine problemer.

Så finnes det MANGE som er uføretrygdet/ute av arbeid pga dette. Det er dette som gjør meg skeptisk, når en sykdom som ikke kan klinisk påvises slår så ulikt ut???

Jeg antar fibryomyalgi er en enkel måte å snylte på samfunnets goder. Det jeg ser er at de 20 åringene som lider av dette er aktive med hest, fitness,fjellturer osv... 

Anonymkode: 63aa3...5e8

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja riktig. Det er ikke bare funn av forstyrret energiproduksjon i cellene jeg snakker om, men også forhøyet melksyre i væsken som omgir hjernen. Du får lese videre selv, jeg har ikke tenkt å bruke mer tid på deg. 

Fortell deg selv det.. Du har sikkert disse diagnosene selv, begge to. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

.....og denne melkesyren skal visstnok gjøre pasientene sengeliggende, i store smerter, uføretrygdet og ute av stand til hverdagslige aktiviteter ? ;) høres dette sannsynlig ut synes du? 

Linker fra "seredipitycat" er ikke noe jeg ønsker å lese. Jeg skal lese rapporten din den dagen du finner det fra en SIKKER medisinsk side, noe denne ikke er. lærte du ikke å være kildekritisk på skolen?  Uansett skal ikke litt høyere nivå av melkesyre gjøre at personer blir så syke som dette, ærlig spiker!!!!!!! Tror du på det selv? virkelig?

Her er studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Abnormal+blood+lactate+accumulation+during+repeated+exercise+testing+in+myalgic+encephalomyelitis%2Fchronic+fatigue+syndrome&fbclid=IwAR3TdWNeQwgGcXVMjV9UFIqz0NJput6qIrOSPpbneH1lB3AqRv9Moi3QRvk

Det ble testet på de som har "mild" grad (50% av tidligere aktivitetsnivå). Det finnes fire grader: mild, moderat, alvorlig og svært alvorlig.

22 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

PS: tror du bør revurdere brukernavnet ditt :)

Anonymkode: a73ba...2de

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...