Gå til innhold

ME og Fibromyalgi er psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Promqueen skrev:

Overvekt og fedme henger også sammen med fibromyalgi vil jeg tro. Vet om tre tilfeller hvor personen er overvektig eller sykelig overvektig. Det er klart man får smerter om kroppen har for mye å bære på.

3 overvektige? Wow, ja da har man jo svaret der. Ingen vits i å forske noe mer på det

Har det forresten noe å si at jeg kjenner flere enn 3 TYNNE mennesker som har fibromyalgi? Eller ødelegger det for fordommene dine?

Anonymkode: 36f6f...df9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Gleder" meg til å høre forsøkene på å bortforklarer funnene - det er vel 'psykologisk påført melkesyre' eller noe....? :ironi:

En norsk forsker har altså påvist at ME-syke reagerer svært unormalt på fysisk belastning - alle andre som er målt i slike tester, både inaktive friske og folk med sykdommer som FM og MS så synker nivået av melkesyre dagen etter sykkeltest. Dette funnet er i teorien umulig, men likevel så viser det seg å faktisk stemme, det ME-syke forteller om. Så får en snart håpe noen heller begynner å lete etter årsakene, framfor å synse i vei om psyke (som allerede skal være utelukket før diagnosen settes).

Melkesyrenivået i blodet var høyere hos pasientene begge dager, og forskjellen mellom friske og syke økte på dag 2 ettersom de friske hadde lavere verdier dag 2 og pasientene hadde enda høyere verdier dag 2.

"For å si det veldig, veldig kort, så fant Lien et.al. som ventet at ME-syke presterte dårligere på dag to av en belastningstest, samt at de både produserte mer melkesyre enn friske og at melkesyrenivået var enda høyere på dag to av testingen. Pasientene ble sykere i lang tid (ukesvis før restitusjon) etter maks innsats på en slik test. Studien viser at dette ikke skyldes at de ME-syke er dekondisjonerte"

http://www.serendipitycat.no/2019/06/05/katarina-liens-laktat-studie-er-publisert-en-kommentar/?fbclid=IwAR3N2_pAR9c4wVvRv9uTLP0LDsaEfYTY037W6uy6fv8vfM0d29PZWN78Auo

Anonymkode: a2ffc...70f

Har de målt disse funnene opp mot en frisk person som ikke har bevegd seg på lenge/vært sengeliggende over tid?

Anonymkode: e5777...e96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de målt disse funnene opp mot en frisk person som ikke har bevegd seg på lenge/vært sengeliggende over tid?

Tror du virkelig så inaktive og sengeliggende ME-pasienter er i stand til å utføre sykkeltester....?

De har selvfølgelig testet ME-syke med det som kalles mild grad - som f.eks kan ha mulighet for deltidsjobb. Med mild grad har en redusert aktivitet ja, men det er dokumentert at pasientene likevel er noenlunde aktive - går ca 3000-5000 skritt om dagen.

Kontrollene var tilsvarende inaktive friske, som ikke trente eller var aktive.

Ingen vil belastningsteste de mer alvorlig syke ME-pasientene, av etiske hensyn bl.a. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 13.10, Kjærlighetsbarn98 skrev:

ME er en nevrologisk lidelse, men jeg vet ikke hvor mange ganger det er vits å si det. De som har bestemt seg for det motsatte kommer uansett ikke til å skifte mening, så jeg henviser de bare til å lese oppdatert forskning på feltet. 

Ofte blir man feildiagnotisert med ME når man har lavt stoffskifte. Verdt å sjekke opp stoffskifte før man aksepterer ME og kronisk depresjon 

Anonymkode: e7dcc...8e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig så inaktive og sengeliggende ME-pasienter er i stand til å utføre sykkeltester....?

De har selvfølgelig testet ME-syke med det som kalles mild grad - som f.eks kan ha mulighet for deltidsjobb. Med mild grad har en redusert aktivitet ja, men det er dokumentert at pasientene likevel er noenlunde aktive - går ca 3000-5000 skritt om dagen.

Kontrollene var tilsvarende inaktive friske, som ikke trente eller var aktive.

Ingen vil belastningsteste de mer alvorlig syke ME-pasientene, av etiske hensyn bl.a. 

Jeg var egentlig mest interessert i hva man ville fått om man tok en frisk person, lot denne personen f.eks leve som "ME-syk" (ekstrem grad av inaktivitet) over flere måneder og deretter testet vedkommende. 

• Liker 1
Gjest Promqueen
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 overvektige? Wow, ja da har man jo svaret der. Ingen vits i å forske noe mer på det

Har det forresten noe å si at jeg kjenner flere enn 3 TYNNE mennesker som har fibromyalgi? Eller ødelegger det for fordommene dine?

Ærlig talt. Jeg mente at det kan henge sammen. Ikke at det er eneste grunnen. Jeg har heller ingen fordommer. Les før du kommenterer...... 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg tror de aller fleste som står nær til en som er syk, har medfølelse for denne personen. Det er lett for mange å dømme på Internett, men hadde barnet deres f.eks blitt rammet av samme sykdom og ikke klart noe annet enn å ligge i senga, så tviler jeg på at de hadde gått hardt ut om at barnet er lat og viljesvak. 

Det er lett å snakke litt for høyt når det ikke gjelder en selv. Blir en selv eller en av de nærmeste rammet så snur jo denne holdningen seg like fort som vinden. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte blir man feildiagnotisert med ME når man har lavt stoffskifte. Verdt å sjekke opp stoffskifte før man aksepterer ME og kronisk depresjon 

Anonymkode: e7dcc...8e7

Det gjelder nok desverre mange. Jeg var en av de som fikk ME diagnose, men hadde i utgangspunktet lavt stoffskifte. Mye av de samme symptomene. Heldigvis har jeg fått behandling og frisk i dag. Hadde jeg ikke tatt en tur til privat lege hadde jeg vært ufør i dag med en ME diagnose. 

Anonymkode: bb850...5b7

• Liker 2
Skrevet
På 22.4.2019 den 12.58, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal ta kontakt med WHO, som klassifiserer fibromyalgi som en nevrologisk lidelse, og fortelle dem at helsepersonell verden over tar feil, for du vet at den ikke er revmatisk eller nevrologisk, men psykisk.

Det samme gjelder for ME, men da må du selv finne ut av klassifiseringen,for den er jeg litt usikker på.

Når det er gjort håper jeg du får nobelprisen i medisin, siden du har kommet frem til den endelige svaret forskere har jobbet i åresvis med å finne.

Anonymkode: d48da...0f6

Dette er tull! jeg kan dra til legen og si jeg sliter med vond nakke, BAAAM ,  hva legger legen diagnosen under? Fibromyalgi! Etter EN konsultasjon. 

Jeg tviler ikke på at enkelte kan ha smerter som er utløst av noe, men selve diagnosen fibromyalgi er ikke en BEVIST tilstand med spesifikke kriterier som må oppfylles, som de fleste andre tilstander. Fibromyalgi kan være så mangt og diagnosen får du om du sliter med noe uten en åpenbar forklaring til hvorfor. Dette vet jeg for jeg har gjort det selv, jeg skulle ha henvisning til fysioterapeut. 

Når vi ser på andre sykdommer er det ett must å ha spesifikke tegn å se etter for å kunne stille en diagnose, feks cøliaki der det må til med biopsi, der de fleste personene med sykdommen har de SAMME problemene. Det er ingenting som kan si at denne diagnosen faktisk finnes, eller om den ene personen med fibromyalgi har de samme symptomene som en annen med fibromyalgi, variasjonene er store! De kan like gjerne si at de sliter med smerter istedenfor å si at de har denne sykdommen, for den er tull.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg også har tydeligvis fibromyalgi, jeg dro til lege en gang og ville ha henvisning til fysioterapeut pga stiv nakke! det sier litt??? så enkelt er det.

Skrevet

jeg vil si at ME og fibromyalgi er ett samlebånd for symptomer som ikke passer inn i noen bokser innenfor de "vanlige" diagnosene, dermed settes disse to..  :)  Bare for å ha noe å sette i og med personene åpenbart sliter med noe men det er ingenting som kan bevise det. Kunne like greit kalt diagnosene for "ukjent 1" og "ukjent 2". 

• Liker 2
Skrevet
På 22.4.2019 den 15.29, darth Vader skrev:

Det finnes ingen pålitelig og stabil test for å påvise hverken ME eller Fibromyaligi, hverken generelt eller nevrologisk. At det klassifiseres som nevrologisk skyldes at "pasientene" kommer med fortellinger som er relaterte til nevrologiske funksjoner.

Det hele er svært enkelt. Det finnes INGEN somatisk påviste årsaker til ME eller Fibromyalgi. 

haha flirer! nå er det mange ild sinte damer her på forumet, nå har du virkelig tråkket i vepsebolet 😂 Uansett er jeg helt enig. Bambus og svada fra ende til annen.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

jeg vil si at ME og fibromyalgi er ett samlebånd for symptomer som ikke passer inn i noen bokser innenfor de "vanlige" diagnosene, dermed settes disse to..  :)  Bare for å ha noe å sette i og med personene åpenbart sliter med noe men det er ingenting som kan bevise det. Kunne like greit kalt diagnosene for "ukjent 1" og "ukjent 2". 

Du fikk ikke med deg dette her altså? :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Gleder" meg til å høre forsøkene på å bortforklarer funnene - det er vel 'psykologisk påført melkesyre' eller noe....? :ironi:

En norsk forsker har altså påvist at ME-syke reagerer svært unormalt på fysisk belastning - alle andre som er målt i slike tester, både inaktive friske og folk med sykdommer som FM og MS så synker nivået av melkesyre dagen etter sykkeltest. Dette funnet er i teorien umulig, men likevel så viser det seg å faktisk stemme, det ME-syke forteller om. Så får en snart håpe noen heller begynner å lete etter årsakene, framfor å synse i vei om psyke (som allerede skal være utelukket før diagnosen settes).

Melkesyrenivået i blodet var høyere hos pasientene begge dager, og forskjellen mellom friske og syke økte på dag 2 ettersom de friske hadde lavere verdier dag 2 og pasientene hadde enda høyere verdier dag 2.

"For å si det veldig, veldig kort, så fant Lien et.al. som ventet at ME-syke presterte dårligere på dag to av en belastningstest, samt at de både produserte mer melkesyre enn friske og at melkesyrenivået var enda høyere på dag to av testingen. Pasientene ble sykere i lang tid (ukesvis før restitusjon) etter maks innsats på en slik test. Studien viser at dette ikke skyldes at de ME-syke er dekondisjonerte"

http://www.serendipitycat.no/2019/06/05/katarina-liens-laktat-studie-er-publisert-en-kommentar/?fbclid=IwAR3N2_pAR9c4wVvRv9uTLP0LDsaEfYTY037W6uy6fv8vfM0d29PZWN78Auo

Anonymkode: a73ba...2de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg tror de aller fleste som står nær til en som er syk, har medfølelse for denne personen. Det er lett for mange å dømme på Internett, men hadde barnet deres f.eks blitt rammet av samme sykdom og ikke klart noe annet enn å ligge i senga, så tviler jeg på at de hadde gått hardt ut om at barnet er lat og viljesvak. 

Det er lett å snakke litt for høyt når det ikke gjelder en selv. Blir en selv eller en av de nærmeste rammet så snur jo denne holdningen seg like fort som vinden. 

Det er dessverre ikke alltid sant :( 

Jeg kjenner til flere ME-syke, også alvorlig ME-syke som er blitt forlatt av familie og overlatt til seg selv. Fordommene og mistenksomheten kan sitte svært hardt - som er mye av den egentlige grunnen til at folk som er syke selv engasjerer seg i slike tråder.

Det hjelper heller ikke, når pårørende får høre disse fordommene også fra helsepersonell. De fleste stoler jo på legen sin? Det er ME-syke som er blitt forlatt av familien sin, etter råd fra lege - for bare den syke måtte klare seg selv så ville de sikkert skjerpe seg og slutte å være så syk....... :( 

Jeg prøver akkurat nå å hjelpe en alvorlig ME-syk person, som ligger alene hjemme etter at ektefellen nå døde. Å få satt i gang kommunalt hjelpeapparat som må forstå hvor syk h*n er, er ikke enkelt.... Samtidig, så har personen to søsken i samme by, som mener h*n bare må ta seg sammen :(

Folk vil ikke tro, hvor ille det egentlig står til. Det ligger alvorlig syke mennesker rundt om i dette landet, uten tilsyn, pleie eller omsorg. 

• Liker 4
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk ikke med deg dette her altså? :)

Anonymkode: a73ba...2de? 

.....og denne melkesyren skal visstnok gjøre pasientene sengeliggende, i store smerter, uføretrygdet og ute av stand til hverdagslige aktiviteter ? ;) høres dette sannsynlig ut synes du? 

Linker fra "seredipitycat" er ikke noe jeg ønsker å lese. Jeg skal lese rapporten din den dagen du finner det fra en SIKKER medisinsk side, noe denne ikke er. lærte du ikke å være kildekritisk på skolen?  Uansett skal ikke litt høyere nivå av melkesyre gjøre at personer blir så syke som dette, ærlig spiker!!!!!!! Tror du på det selv? virkelig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 10.18, darth Vader skrev:

Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. 

Fy f.... Jeg hadde en venn som døde direkte av ME. ME angriper kroppen og dødsfallet var direkte knyttet til ME. Ingen i helsevesenet var i tvil om dette. Du gjør meg kvalm. Det du sier nå er et direkte hån mot folk som er så syke at de er pleietrengende. Er du klar over at enkelte med ME er så syke at de får intravenøs næring?? De som blir friske av the lightning prosess hadde ikke ME, de hadde depresjon eller utbrenthet. STOR forskjell

Anonymkode: 9e191...3d7

• Liker 8
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke alltid sant :( 

Jeg kjenner til flere ME-syke, også alvorlig ME-syke som er blitt forlatt av familie og overlatt til seg selv. Fordommene og mistenksomheten kan sitte svært hardt - som er mye av den egentlige grunnen til at folk som er syke selv engasjerer seg i slike tråder.

Det hjelper heller ikke, når pårørende får høre disse fordommene også fra helsepersonell. De fleste stoler jo på legen sin? Det er ME-syke som er blitt forlatt av familien sin, etter råd fra lege - for bare den syke måtte klare seg selv så ville de sikkert skjerpe seg og slutte å være så syk....... :( 

Jeg prøver akkurat nå å hjelpe en alvorlig ME-syk person, som ligger alene hjemme etter at ektefellen nå døde. Å få satt i gang kommunalt hjelpeapparat som må forstå hvor syk h*n er, er ikke enkelt.... Samtidig, så har personen to søsken i samme by, som mener h*n bare må ta seg sammen :(

Folk vil ikke tro, hvor ille det egentlig står til. Det ligger alvorlig syke mennesker rundt om i dette landet, uten tilsyn, pleie eller omsorg. 

Herligfred så grusomt! 😞 Verden er ikke alltid et omsorgsfullt sted å være på. Har ikke ord... Skulle gjerne strekt ut en hånd for deg og den ME-syke om jeg bodde i nærheten av deg. 

Så fælt at noen forlater familiemedlemmer som er syke. Man skal virkelig høre mye før ørene faller av! Blir sjokkert

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at personen var ikke det minste deprimert eller utbrent da ME diagnosen ble satt. Min venn var lykkelig og jeg blir så sint og lei meg av å lese om folk som tror at dette er depresjon. 

• Liker 4
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Fy f.... Jeg hadde en venn som døde direkte av ME. ME angriper kroppen og dødsfallet var direkte knyttet til ME. Ingen i helsevesenet var i tvil om dette. Du gjør meg kvalm. Det du sier nå er et direkte hån mot folk som er så syke at de er pleietrengende. Er du klar over at enkelte med ME er så syke at de får intravenøs næring?? De som blir friske av the lightning prosess hadde ikke ME, de hadde depresjon eller utbrenthet. STOR forskjell

Så ufattelig trist at en venn av deg døde av det 😢 Føler med deg ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...