AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #41 Skrevet 22. april 2019 Godt ekspertene vet bedre enn ts. ME blir ikke bedre uten behandling med medikamenter og det er ingenting som tyder på at psykoterapi fører til forbedring. Riktig nok er det noen praktikanter som ikke har forståelse for ME og prøver å behandle det som en psykisk sykdom og det fører oftest til ingen forbedring og pasientene havner da enten på sosialstønad eller uføretrygd og koster samfunnet mer penger enn nødvendig. Anonymkode: 6caa7...249 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #42 Skrevet 22. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt ekspertene vet bedre enn ts. ME blir ikke bedre uten behandling med medikamenter og det er ingenting som tyder på at psykoterapi fører til forbedring. Riktig nok er det noen praktikanter som ikke har forståelse for ME og prøver å behandle det som en psykisk sykdom og det fører oftest til ingen forbedring og pasientene havner da enten på sosialstønad eller uføretrygd og koster samfunnet mer penger enn nødvendig. Anonymkode: 6caa7...249 Blir ME pasienter bedre med medikamenter da mener du? Det er det dessverre ingen forskning på, enda 😊 det er brukt for lite penger på ME sykdommen. Hadde man satt inn større ressurser på forskning hadde man forhåpentligvis funnet kuren 👍🏼 Anonymkode: a1321...4f5 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #43 Skrevet 22. april 2019 31 minutter siden, darth Vader skrev: Alle "utmattelses-" eller "smertelidelser" er psykiske lidelser, som "pasientene" ikke gidder jobbe med fordi de er late og svake. For å bli bedre så kreves det en egeninnsats, og det hater disse gruppene. Det verste de kan tenke seg er å ta ansvar for eget liv. bra vi har deg her til å jobbe og skatte da, så vi får hevd trygda vår mens vi sitter på ræva og koser oss. Takk for innsatsen din! Anonymkode: 28907...849 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #44 Skrevet 22. april 2019 45 minutter siden, darth Vader skrev: Alle "utmattelses-" eller "smertelidelser" er psykiske lidelser, som "pasientene" ikke gidder jobbe med fordi de er late og svake. For å bli bedre så kreves det en egeninnsats, og det hater disse gruppene. Det verste de kan tenke seg er å ta ansvar for eget liv. ...åh, du skulle bare visst hvor mye innsats noen av disse folkene setter ut i live...kan ikke måle seg med late folk som deg her i verden. Anonymkode: 88210...1e2 4
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. april 2019 #45 Skrevet 22. april 2019 47 minutter siden, darth Vader skrev: Alle "utmattelses-" eller "smertelidelser" er psykiske lidelser, som "pasientene" ikke gidder jobbe med fordi de er late og svake. For å bli bedre så kreves det en egeninnsats, og det hater disse gruppene. Det verste de kan tenke seg er å ta ansvar for eget liv. Jaha? Så da jeg gikk på VGS så tok jeg ikke ansvar for eget liv ved å stå opp av senga hver dag, dra meg på skolen, øve fem timer daglig til prøver og fullføre alle prøver og eksamener? Jeg var likevel utmattet. Jeg kastet likevel opp et par ganger fordi kroppen ikke taklet mer. Husker jeg kastet opp tre ganger før en fremføring. Fremførte likevel. Var jeg fortsatt bare lat siden jeg var utmattet?
Nevian Skrevet 22. april 2019 #46 Skrevet 22. april 2019 14 timer siden, darth Vader skrev: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Du hevder at noe er sant fordi det ikke er bevist å være usant. Det kalles på fint argument from ignorance. En treffende betegnelse tør jeg påstå. 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #47 Skrevet 23. april 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg ble syk i 1978 fantes det ingen pålitelig og stabil test som kunne påvise sykdommen jeg har. Diagnosen fikk jeg først 15 år senere, og 20 år etter dette igjen er diagnostisering av denne sykdommen rutinemessig. Det finnes tester som påviser betennelse, tilstanden vises på prøver, Mr, CT, og via -skopi. Vil det si at jeg ikke hadde sykdommen i 1978 fordi det ikke fantes prøver som kunne påvise sykdommen? Anonymkode: d48da...0f6 @darth Vader jeg etterlyser svar på spørsmålet mitt. Det tok 15 år fra jeg fikk sykdommen og til den kunne påvises ved hjelp av tester. Mennesker eldre enn meg måtte kanskje vente i 50 år på svar, mens andre igjen ikke fikk den påvist i det hele tatt. Eksisterte ikke sykdommen jeg har før det fantes gode tester som kunne påvise den? Og hvis vi legger til grunn at ME og Fibromyalgi er tilstander det ikke finnes tester som kan påvise den, på hvilken måte skiller min sykdom seg fra dem? Ser du helt bort fra at det om 20-50 eller 70 år kan finnes tester som kan påvise ME og Fibromyalgi på en enkel måte? Anonymkode: d48da...0f6 7
darth Vader Skrevet 23. april 2019 Forfatter #48 Skrevet 23. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: @darth Vader jeg etterlyser svar på spørsmålet mitt. Det tok 15 år fra jeg fikk sykdommen og til den kunne påvises ved hjelp av tester. Mennesker eldre enn meg måtte kanskje vente i 50 år på svar, mens andre igjen ikke fikk den påvist i det hele tatt. Eksisterte ikke sykdommen jeg har før det fantes gode tester som kunne påvise den? Og hvis vi legger til grunn at ME og Fibromyalgi er tilstander det ikke finnes tester som kan påvise den, på hvilken måte skiller min sykdom seg fra dem? Ser du helt bort fra at det om 20-50 eller 70 år kan finnes tester som kan påvise ME og Fibromyalgi på en enkel måte? Anonymkode: d48da...0f6 ME har vært påstått siden midten av forrige århundre, og på de 50-70 årene har det aldri blitt påvist somatiske indikatorer. Dette viser helt åpenbart at ME ikke er en somatisk sykdom, men derimot en psykisk lidelse. Som alle psykiske lidelser krever behandling egeninnsats og hardt arbeid fra pasienten. Dette gidder ikke ME-"pasientene" (som Fibromyalgi-pasientene), og derfor blir de aldri bedre. Ideelt sett burde ME og Fibromyalgi ikke gitt trygderettigheter. Da hadde nok de fleste "pasientene" plutselig blitt friske... 1
Mis(s)Understood Skrevet 23. april 2019 #49 Skrevet 23. april 2019 11 timer siden, darth Vader skrev: Alle "utmattelses-" eller "smertelidelser" er psykiske lidelser, som "pasientene" ikke gidder jobbe med fordi de er late og svake. For å bli bedre så kreves det en egeninnsats, og det hater disse gruppene. Det verste de kan tenke seg er å ta ansvar for eget liv. Du sier altså at all fysisk smerte som genereres via nerveceller i kroppen kun er psykisk? Betyr det at vi egentlig kan spare store summer og sparke alle anestesileger og -sykepleiere? At alle operasjoner egentlig kan foretas helt uten anestesi fordi enhver smerte egentlig bare er psykisk innbilning? 5
Martin13 Skrevet 23. april 2019 #50 Skrevet 23. april 2019 (endret) Slik måte å tenke på TS ville virket mer seriøst og legitimt om du klarte å gi noen beviser bak påstanden sin. Selvfølgelig har du TS lov til å tro hva du vil. Og ditt synspunkt er etter min mening ganske gammeldags. Det er enkelt å kaste folk over i psykisk haugen, også glemmer man de kroppslige funksjonene som gjerne er katalysatoren for psykiske lidelser. Både kroppen og psyken er tettere tilkoblet hverandre enn de aller fleste i dag er klar over. Det er ikke sånn at ME folk bare har bestemt seg for å ha et elendig liv, sånn på gøy. Alle mennesker ønsker å føle seg verdt noe og være en ressurs i samfunnet, selv om noen ikke klarer å ta de riktige valgene for dem selv. Noe kan skyldes sykdom, men alle har et visst valg over om de skal gjøre noe godt for seg. Endret 23. april 2019 av Martin13
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 23. april 2019 #51 Skrevet 23. april 2019 Det er tydeligvis veldig mange som er enig med TS her. Han har fått en haug av likes...
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #52 Skrevet 23. april 2019 1 time siden, darth Vader skrev: ME har vært påstått siden midten av forrige århundre, og på de 50-70 årene har det aldri blitt påvist somatiske indikatorer. Dette viser helt åpenbart at ME ikke er en somatisk sykdom, men derimot en psykisk lidelse. Som alle psykiske lidelser krever behandling egeninnsats og hardt arbeid fra pasienten. Dette gidder ikke ME-"pasientene" (som Fibromyalgi-pasientene), og derfor blir de aldri bedre. Ideelt sett burde ME og Fibromyalgi ikke gitt trygderettigheter. Da hadde nok de fleste "pasientene" plutselig blitt friske... Min sykdom ble første gang beskrevet i 1932, men har vært kjent i mange hundre år før det. Likevel tok det rundt 50 år før det kom en diagnostisk metode som legene kunne bruke til å stadfeste sykdommen, og ytterligere 20-25 år før det kom enda bedre diagnoseverktøy. (Og fremdeles den dag i dag kan det gå mange år før riktig diagnose blir satt, til tross for bedre diagnoseverktøy) Det var altså tatt 70-75 år å få på plass et akseptabelt diagnosesystem, og de er enda ikke i mål, siden det er mange med atypisk sykdomsbilde som verktøyene ikke fanger opp. Mitt spørsmål til deg var: eksisterte sykdommen før de diagnostiske metodene ble funnet, eller ikke? Den sykdommen jeg har er i utgangspunktet en enkel sykdom å finne ut av, men likevel er de ikke i mål etter snart 90 år med forskning. Andre sykdommer og tilstander er mer kompliserte, og det kan ta lang tid å finne ut av dem. jeg mener det er ignorant å hevde at så lenge man ikke har funnet de riktige diagnoseverktøyene etter x antall år, må tilstanden være psykisk. Anonymkode: d48da...0f6 13
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #53 Skrevet 23. april 2019 Jeg vil legge til at grunnen til at dette engasjerer meg, er ikke fordi jeg har disse tilstandene selv, men fordi argumentene som blir brukt er de samme argumentene jeg fikk høre de 15 årene som gikk fra jeg ble syk, og til jeg fikk diagnosen min. Jeg var lat, usunn og selvopptatt, og burde ta meg en tur til psykolog for å få orden på hodet, så ville kroppen få det bedre også. Nøyaktig det samme som blir sagt om de ned me og fibromyalgi i dag. "Det sitter bare i hodet, det er ingenting galt med deg", "bare gjør det du må gjøre, og du vil sikkert bli bedre når du glemmer deg selv", "ta en spasertur, det vil gjøre deg godt", "det er bare tull at du får vondt av å spise x og y, det er sunt og bra for deg" osv osv osv Anonymkode: d48da...0f6 10
Edie Skrevet 23. april 2019 #54 Skrevet 23. april 2019 Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og spekulasjoner samt svar til dette. Edie, adm.
Gjest Dragoneyes Skrevet 23. april 2019 #55 Skrevet 23. april 2019 2 timer siden, darth Vader skrev: ME har vært påstått siden midten av forrige århundre, og på de 50-70 årene har det aldri blitt påvist somatiske indikatorer. Dette viser helt åpenbart at ME ikke er en somatisk sykdom, men derimot en psykisk lidelse. Som alle psykiske lidelser krever behandling egeninnsats og hardt arbeid fra pasienten. Dette gidder ikke ME-"pasientene" (som Fibromyalgi-pasientene), og derfor blir de aldri bedre. Ideelt sett burde ME og Fibromyalgi ikke gitt trygderettigheter. Da hadde nok de fleste "pasientene" plutselig blitt friske... Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så er det funnet mange fysiske avvik hos ME-syke. Men som jeg også skrev så tror jeg ikke du er interessert i å ta til deg informasjon, du virker mer interessert i å skape furore. Tror du heller ikke på mennesker som påstår de har migrene eller klasehodepine? Man vet jo heller ikke der årsaken, bør de også bare ta seg sammen?
Edie Skrevet 23. april 2019 #56 Skrevet 23. april 2019 Ryddet for kommentarer til moderering og spekulasjoner. Minner om følgende regel: Sitat * Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. Spekulasjoner om trolling ryddes under denne regelen. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #57 Skrevet 23. april 2019 For å forstå ME, så må vi forstå hvordan mennesker til en viss grad fungerer når det kommer til hyperkonder og plasebo. Det er svært lite sannsynlig at en så stor gruppe mennesker har fått plutselige eller gradvise symptomer uten at det er en eller annen kroppslig legitim grunn for det. At det er fordi dem er lat eller er ikke gjør sitt beste er ikke en god nok forklaring. Da må man forklare hvorfor disse menneskene heller vil sitte syk hjemme med ME, enn å være frisk og leve et sosialt godt liv. Og det er her kjernen ligger, det er nemmelig umulig å tro på at ME syke selv ønsker dette selv. Noe som mange påstår at de gjør, fordi de ikke mestrer livet på riktig måte. Anonymkode: 42873...5d0 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #58 Skrevet 25. april 2019 På 22.4.2019 den 12.28, Anki skrev: Det der er forresten oppskriften på de fleste psykiske problemer. En depresjon blir ikke bedre av at man sitter inne og aldri går ut, men man trenger hjelp til å finne ut hvordan man takler det, hvordan man snur tankegangen o.s.v. Trygda er forresten rimelig lav nå, og de trygded jeg kjenner gjør alt for å kunne jobbe ved siden av og komme tilbake i arbeid. Snur tankegangen? Har du profesjonsutdanning innen psykologi eller noe? Da har du svært lite peil på hva det dreier seg om. Vet du hva! Jeg er så lei av at folk tror de vet alt on depresjon og at de er så kyniske og kritiske til det!!!! Det er en fakkings sykdom ig kan du få det inn i den lite fungerende hjernen din?? Karma kommer og tar deg en dag og da får du kjenne på alt det vonde livet fører med seg som de med depresjon. For det sitter ikke i hodet vettu, det er alt rundt! Hvis du ikke ser at verden har gått til helvete, er det veldig synd. Den er ikke så rosenrød og full av kjærlighet som du og mange tror! Men det hjelper hvis sånne som deg våkner og bidrar til å protestere og endre ting som ikke fungerer som det skal... og at du starter med deg selv som å vise mer empati og ydmykhet! Faen ass verden blir bare verre og verre. Anonymkode: 85565...fb1 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #59 Skrevet 25. april 2019 On 4/23/2019 at 11:13 AM, darth Vader said: ME har vært påstått siden midten av forrige århundre, og på de 50-70 årene har det aldri blitt påvist somatiske indikatorer. Dette viser helt åpenbart at ME ikke er en somatisk sykdom, men derimot en psykisk lidelse. Som alle psykiske lidelser krever behandling egeninnsats og hardt arbeid fra pasienten. Dette gidder ikke ME-"pasientene" (som Fibromyalgi-pasientene), og derfor blir de aldri bedre. Ideelt sett burde ME og Fibromyalgi ikke gitt trygderettigheter. Da hadde nok de fleste "pasientene" plutselig blitt friske... Du tar feil. For å få diagnosen ME så blir man testet for angst og depresjon. Får man påvist disse psykiske lidelsene, så eksludrer det ME. Anonymkode: 93dc2...70f 8
Tusseladen Skrevet 25. april 2019 #60 Skrevet 25. april 2019 Det er ikke alle med me eller fibromyalgi som er uføre. Ikke alle er ute etter skattepengen dine. Jeg kjenner personlig til (ikke at det betyr så mye) 2 kjempeflinke, høyt utdannede, damer som har me. De er begge delvis i arbeid. Om de mottar noen form for trygd vet ikke jeg, men de sitter godt i det økonomisk, så det tviler jeg på. Forøvrig skulle det bare mangle at mennesker som har jobbet i mange år og betalt skatt, ikke skal få samme økonomisk støtte som alle andre har rett på om de blir syke. Hvorfor er det for noen blitt en slags livsoppgave å dømme og mobbem mennesker med et par typer diagnoser? Det er da mange andre sykdommer å ta av? Hva med migrene? Smertesyndrom? Krystallsyke? Menieres? Tinnitus? Irritabel tarm? Samtlige psykiske tilstander? osv. osv. Disse tilstandene kan heller ikke nødvendigvis påvises med en fysisk test. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå