Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

ME og Fibromyalgi er psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg... Jeg VALGTE ikke å bli frisk av ME. Jeg valgte å PRØVE alt mulig av det som var tilgjengelig på den tiden. 

Det er vel ikke min feil at andre ikke har råd til å bruke 40 000? Det hadde egentlig ikke jeg heller? Jeg vet mange som har brukt mye mer enn det og ikke alle har blitt friske heller. Dette visste jeg på forhånd men jeg valgte allikevel å forsøke. For hva var alternativet?? Hva mener du jeg skulle ha gjort i stedet? 

Anonymkode: a7175...57d

Det er måten du skriver på. Jeg gjentar det du har sagt. Orker ikke å diskutere

Du gjentar ikke det jeg har sagt men du vrir og vender og bytter om på ord. Og/eller tolker alt i verste mening. Tonen i innleggene mine har blitt mer og mer arrogant og ironisk nettopp pga dette.

Jeg passer vel ikke inn i bildet du har av en ME syk siden jeg ikke hadde noen psykiske symptomer, og siden jeg ble frisk og er GLAD for det (ikke fordi jeg VALGTE det men fordi jeg hadde mulighet for å låne penger, aldri gav opp og var heldig?? Hvis det var bedre?)

Men jeg orker ikke diskutere mer jeg heller 😉 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Hvor ser du jeg innrømmer det? :) .. nei jeg følte meg ikke truffet. 

Men så flott da :)

Anonymkode: a73ba...2de

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjentar ikke det jeg har sagt men du vrir og vender og bytter om på ord. Og/eller tolker alt i verste mening. Tonen i innleggene mine har blitt mer og mer arrogant og ironisk nettopp pga dette.

Jeg passer vel ikke inn i bildet du har av en ME syk siden jeg ikke hadde noen psykiske symptomer, og siden jeg ble frisk og er GLAD for det (ikke fordi jeg VALGTE det men fordi jeg hadde mulighet for å låne penger, aldri gav opp og var heldig?? Hvis det var bedre?)

Men jeg orker ikke diskutere mer jeg heller 😉 

Som sagt er det ikke kun jeg som har reagert på det du har sagt. Kanskje du heller bør tenke at feilen ligger hos deg da, siden flere reagerer på deg? Og mer arrogant og ironisk er det vel strengt tatt du som har blitt, og det kommer frem i ditt neste avsnitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke funnet noen konstante sikre forskjeller fra ME syke til friske, hverken i blod eller andre steder.. Dette VET jeg. Uansett synes jeg det er på grensen til barnslig at du sitter der å mener at alle andre skal lytte til det DU har å si, men ikke omvendt.

Det er linket til Katarina Lien sin studie flere steder i denne tråden. De har nettopp funnet noe som kan bli en markør for ME nemlig at ved anstrengelser så produserer ME syke mye mer melkesyre enn andre, spesielt på dag 2. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt er det ikke kun jeg som har reagert på det du har sagt. Kanskje du heller bør tenke at feilen ligger hos deg da, siden flere reagerer på deg? Og mer arrogant og ironisk er det vel strengt tatt du som har blitt, og det kommer frem i ditt neste avsnitt.

Igjen så tolker du det jeg skriver feil! Jeg skriver jo nettopp det at JEG har blitt mer og mer arrogant og ironisk.. 😂

Men det er sikkert hos meg feilen ligger siden jeg var så dum å skrive noe så lite PK som at jeg har blitt frisk av ME, at jeg ikke gadd vente på anerkjent forskning før jeg prøvde behandling som kun har gått på det fysiske, og at jeg kan trene og leve livet mitt som normalt og er glad for det 😊

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen så tolker du det jeg skriver feil! Jeg skriver jo nettopp det at JEG har blitt mer og mer arrogant og ironisk.. 😂

Men det er sikkert hos meg feilen ligger siden jeg var så dum å skrive noe så lite PK som at jeg har blitt frisk av ME, at jeg ikke gadd vente på anerkjent forskning før jeg prøvde behandling som kun har gått på det fysiske, og at jeg kan trene og leve livet mitt som normalt og er glad for det 😊

Har blitt helt ødelagt av denne tråden og har også fått en kraftig migrene. Beklager for det! Men jeg står fortsatt for at du må tenke deg nøye gjennom før du skriver noe. Det er ikke bare meg som har reagert på det du har sagt, og jeg ser igjen at du fortsetter i samme spor i ditt andre avsnitt...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanke

Har en annen "revnatisk sykdom" enn FM, med en del betennelse og vonde ledd. I perioder jeg har det tøffere psykisk - har jeg også mere verking i ledd. 

Vil de si at revmatisme sitter i hjernen som en psykisk lidelse?

Anonymkode: d2111...932

Jeg har også lagt merke til dette, interessant! Tror ikke revmatisme sitter i hjernen som psykisk lidelse, men mer stress/påkjenning vil unektelig ofte føre til mer spente muskler og dermed mye mer smerter. Det er mine tanker...

Anonymkode: 66de7...aa9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt helt ødelagt av denne tråden og har også fått en kraftig migrene. Beklager for det! Men jeg står fortsatt for at du må tenke deg nøye gjennom før du skriver noe. Det er ikke bare meg som har reagert på det du har sagt, og jeg ser igjen at du fortsetter i samme spor i ditt andre avsnitt...

Du trenger ikke å beklage for at du har fått migrene, ønsker deg god bedring. 

Jeg vet ikke hva det er som har provosert deg sånn, vi skriver jo begge som anonym og jeg husker ikke alle dine innlegg i denne tråden. Jeg svarer bare på de innleggene der noen har svart til meg. Det virker som om du muligens ikke helt har lest ordene i samme rekkefølge som de er skrevet alle steder... dette siden du nesten tolker det jeg skriver motsatt av det som står.

Men igjen - god bedring

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2019 den 16.09, AnonymBruker skrev:

Jeg lider av en psykisk sykdom. Men mine symptomer er helt og holdent fysiske. Jeg gikk til legen fordi jeg trodde jeg hadde fått tidlig alzheimer og problemer med stoffskiftet og/eller hjertet. Noe som er veldig vanlig blant psykisk sykdom, man går til legen fordi KROPPEN sier ifra.

Symptomer som er fysiske:

- hjertebank, høypuls, veldig lavt blodtrykk, vansker med å puste (ble derfor mistenkt astma tidlig i forløpet)

- dårligere immunsystem, spesielt ØNH (øre-nese-hals) er rammet. 

- vondt i muskler og skjelett.

- lagt på meg "uten grunn" (uten åpenbar årsak, heller tvert om: fått mer aktiv livsstil)

- synsforstyrrelser, migrene, mer eller mindre ett "bånd rundt hodet" 

- Min tilstand viser endringer i hjernen og hormoner

- søvnforstyrrelser

- allergier som blomstrer opp (eksem, mer sensitiv for allergener)

Andre symptomer:

- kognitiv svekkelser (hukommelse, mistet evnen til organisering, planere og prioritere)

- forvirring, aggresjonsutbrudd, veksles med følelse av avmakt

- problemer med å skrive tekster (kan se ut som at jeg er full!), konsentrasjonsvansker

- tiltaksløshet, apati

Som flaks er blir jeg bli frisk, men kommer alltid til å være skjør for tilbakefall. Behandlingen? Samme som med ME (de råd som finns idag), dvs:

- kognitiv terapi (inkl kjennskap til kroppens systemer i fht hormoner, energi, pusteteknikker, avslappning, etc)

- lytte til kroppen, hvile, aldri presse kroppen max, men litt om gangen.

- Planlegge hverdagen, planlegge energibruken. (for eksempel aldri to sosiale even rett etter hverandre, men veksle mellom sosiale aktivitet, egentid, hvile, rolige aktivitet)

- spise bra mat i rett mengder, til rett tid.

- gode soverutiner

- dagslys hver dag (viktig for melatonin produksjonen og nattesøvn)

Men, når jeg prater med de med ME så påstår de at det finns INGEN kur. De vet bare ikke at rådene de får og gir er samme som ved de fleste psykiske sykdommer. (har slektning med ME)

Sorry om det er rørete, er jo ikke heeeelt med! :P Sikkert glemt halvparten av rådene jag får i min behandling.

Anonymkode: d09c6...0ce

Jeg skjønner ikke helt poenget her? Det finnes jo ingen kur ved ME? Men selvfølgelig er det mange råd som kan gjøre hverdagen bedre for de fleste :)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Me og fibromyalgi er verken psykisk eller fysisk sykdom, det er et skuespill fra morgen til kveld. 

Typiske skuespillere, kvinne, uten utdannelse, 3 eller flere barn, ikke noen fast god jobb. 

Ofte veldig veldig syk før uføretrygd er godkjent. Er da bare oppe om nettene. Går aldri glipp av en sosial sammenkomst, eller ferier.. 

Humbug fra ende til annen 

Anonymkode: 80ab5...091

Jøss, bare oppe om nettene men aldri går glipp av en sosial sammenkomst eller ferier? 🤔

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler om måten du ordlegger deg på. :) supert at du er en av de heldige som har blitt frisk.  Men som du skrev i et annet innlegg, så er det mange som også har brukt mye mer penger enn deg og fortsatt ikke blitt frisk. Det er ikke bare å «ikke gi opp»  hvis du skjønner hva jeg mener? De fleste har nok prøvd det som er tilgjengelig 👍🏼

Anonymkode: a1321...4f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt poenget her? Det finnes jo ingen kur ved ME? Men selvfølgelig er det mange råd som kan gjøre hverdagen bedre for de fleste :)

Jøss, bare oppe om nettene men aldri går glipp av en sosial sammenkomst eller ferier? 🤔

Handler om måten du ordlegger deg på. :) supert at du er en av de heldige som har blitt frisk.  Men som du skrev i et annet innlegg, så er det mange som også har brukt mye mer penger enn deg og fortsatt ikke blitt frisk. Det er ikke bare å «ikke gi opp»  hvis du skjønner hva jeg mener? De fleste har nok prøvd det som er tilgjengelig 👍🏼

Anonymkode: a1321...4f5

Hei når jeg skrev om dette med å ikke gi opp så var det i settingen ‘utredning psykisk sykdom’. Det er snakk om et personlighetstrekk el.

Jeg har aldri skrevet at det var pga den egenskapen at jeg ble frisk. Det var behandlingene jeg prøvde som gjorde meg frisk. Jeg mener jo nettopp at man ikke kan ‘tenke seg frisk’

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei når jeg skrev om dette med å ikke gi opp så var det i settingen ‘utredning psykisk sykdom’. Det er snakk om et personlighetstrekk el.

Jeg har aldri skrevet at det var pga den egenskapen at jeg ble frisk. Det var behandlingene jeg prøvde som gjorde meg frisk. Jeg mener jo nettopp at man ikke kan ‘tenke seg frisk’

Man kan ikke tenke seg frisk fra psykisk sykdom heller.

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Men dere som mener ME bare er «vondt i viljen» og folk som bare ønsker å få penger fra NAV...

Hva med alle de tusenvis av menneskene som har ME utenfor Norge som ikke er i nærheten av vårt velferdssystem? De som mister hus og hjem og som lever langt under fattigdomsgrensen i Norge. 

Hva er det de ønsker å oppnå? Om det ikke er å «nave»?

AnonymBruker
Skrevet

Symptomer på kronisk stress er identisk med symptomer på ME. Så jeg mener helt klart at ME er en stresslidelse.

Anonymkode: 9ecf1...307

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Me og fibromyalgi er verken psykisk eller fysisk sykdom, det er et skuespill fra morgen til kveld. 

Typiske skuespillere, kvinne, uten utdannelse, 3 eller flere barn, ikke noen fast god jobb. 

Ofte veldig veldig syk før uføretrygd er godkjent. Er da bare oppe om nettene. Går aldri glipp av en sosial sammenkomst, eller ferier.. 

Humbug fra ende til annen 

Anonymkode: 80ab5...091

Jeg vet ikke om jeg egentlig bør bruke min energi på å svare på det svadaet her. Fibromyalgi er en revmatisk diagnose, det kjennetegnes med sterke smerter i kroppen. Jeg skulle nesten ønske at du fikk kjenne på egen kropp hvordan det er å leve med fibromyalgi. Å leve med sterke smerter og aldri våkne uthvilt samme hvor mye du sover. ME har jeg ikke erfaring fra så det kan jeg ikke svare på.

• Liker 1
Skrevet

Til de som sier sykdommen bare er skuespill. Unnskyld meg?? Jeg er en pårørende og den syke har blitt tilbydd en god jobb og hadde en god jobb h/n elsket før. Personen har måtte gitt opp alt 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Man kan ikke tenke seg frisk fra psykisk sykdom heller.

Grunnen til at jeg skrev det er at det er mange som mener at man kan tenke seg frisk fra ME. (LP kurs feks). Det var derfor jeg skrev det. Jeg gidder ikke å gå inn i en diskusjon med deg om behandling for psykiske lidelser da det ikke er relevant for meg. Jeg har nok med å skrive om ME.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, 01jenta skrev:

Til de som sier sykdommen bare er skuespill. Unnskyld meg?? Jeg er en pårørende og den syke har blitt tilbydd en god jobb og hadde en god jobb h/n elsket før. Personen har måtte gitt opp alt 

Fortsettelse: alt h/n likte å gjøre før. Personen lengter tilbake og savner å kunne være med å se ungene i familien vokse opp. H/n elsker å være sosial, alkohol tåler ikke kroppen mer etter h/n ble syk. Men for mye kontakt med folk sliter personen helt ut osv. Kunne skrevve mer. Men har ikke tid...

Anonymkode: 059fe...91e

AnonymBruker
Skrevet
På 5.6.2019 den 23.35, AnonymBruker skrev:

Fy f.... Jeg hadde en venn som døde direkte av ME. ME angriper kroppen og dødsfallet var direkte knyttet til ME. Ingen i helsevesenet var i tvil om dette. Du gjør meg kvalm. Det du sier nå er et direkte hån mot folk som er så syke at de er pleietrengende. Er du klar over at enkelte med ME er så syke at de får intravenøs næring?? De som blir friske av the lightning prosess hadde ikke ME, de hadde depresjon eller utbrenthet. STOR forskjell

Anonymkode: 9e191...3d7

Selfølgelig kan man ha ME og bli frisk av ligheting process, det varierer fra person til person hva som gjør deg frisk av ME. Jeg hadde alvorlig ME og va sengeliggende og ble frisk av ligheting process.

Anonymkode: 4c80a...11c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selfølgelig kan man ha ME og bli frisk av ligheting process, det varierer fra person til person hva som gjør deg frisk av ME. Jeg hadde alvorlig ME og va sengeliggende og ble frisk av ligheting process.

Kan jeg spørre hvilke kriterier du ble diagnostisert etter? Prøvde du kun LP? Hvor lang tid tok det å bli frisk, altså tilbake i 100% jobb? 

Jeg spør fordi jeg er nyskjerrig og fordi jeg selv har blitt frisk av ME men med biomedisinsk behandling. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble du frisk av LP?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...