Gå til innhold

ME og Fibromyalgi er psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Kvelertak skrev:

Hvis de en gang finner ut 100% at det er en psykisk lidelse så skal jeg tro de, men det finner de aldri ut. Det er først og fremst kroppen som rammes. Hvordan kan det være psykisk lidelse?

Jeg lider av en psykisk sykdom. Men mine symptomer er helt og holdent fysiske. Jeg gikk til legen fordi jeg trodde jeg hadde fått tidlig alzheimer og problemer med stoffskiftet og/eller hjertet. Noe som er veldig vanlig blant psykisk sykdom, man går til legen fordi KROPPEN sier ifra.

Symptomer som er fysiske:

- hjertebank, høypuls, veldig lavt blodtrykk, vansker med å puste (ble derfor mistenkt astma tidlig i forløpet)

- dårligere immunsystem, spesielt ØNH (øre-nese-hals) er rammet. 

- vondt i muskler og skjelett.

- lagt på meg "uten grunn" (uten åpenbar årsak, heller tvert om: fått mer aktiv livsstil)

- synsforstyrrelser, migrene, mer eller mindre ett "bånd rundt hodet" 

- Min tilstand viser endringer i hjernen og hormoner

- søvnforstyrrelser

- allergier som blomstrer opp (eksem, mer sensitiv for allergener)

Andre symptomer:

- kognitiv svekkelser (hukommelse, mistet evnen til organisering, planere og prioritere)

- forvirring, aggresjonsutbrudd, veksles med følelse av avmakt

- problemer med å skrive tekster (kan se ut som at jeg er full!), konsentrasjonsvansker

- tiltaksløshet, apati

Som flaks er blir jeg bli frisk, men kommer alltid til å være skjør for tilbakefall. Behandlingen? Samme som med ME (de råd som finns idag), dvs:

- kognitiv terapi (inkl kjennskap til kroppens systemer i fht hormoner, energi, pusteteknikker, avslappning, etc)

- lytte til kroppen, hvile, aldri presse kroppen max, men litt om gangen.

- Planlegge hverdagen, planlegge energibruken. (for eksempel aldri to sosiale even rett etter hverandre, men veksle mellom sosiale aktivitet, egentid, hvile, rolige aktivitet)

- spise bra mat i rett mengder, til rett tid.

- gode soverutiner

- dagslys hver dag (viktig for melatonin produksjonen og nattesøvn)

Men, når jeg prater med de med ME så påstår de at det finns INGEN kur. De vet bare ikke at rådene de får og gir er samme som ved de fleste psykiske sykdommer. (har slektning med ME)

Sorry om det er rørete, er jo ikke heeeelt med! :P Sikkert glemt halvparten av rådene jag får i min behandling.

Anonymkode: d09c6...0ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

anip

Som flaks er blir jeg bli frisk, men kommer alltid til å være skjør for tilbakefall. Behandlingen? Samme som med ME (de råd som finns idag), dvs:

- kognitiv terapi (inkl kjennskap til kroppens systemer i fht hormoner, energi, pusteteknikker, avslappning, etc)

- Planlegge hverdagen, planlegge energibruken. (for eksempel aldri to sosiale even rett etter hverandre, men veksle mellom sosiale aktivitet, egentid, hvile, rolige aktivitet)

- spise bra mat i rett mengder, til rett tid.

- gode soverutiner

- dagslys hver dag (viktig for melatonin produksjonen og nattesøvn)

Men, når jeg prater med de med ME så påstår de at det finns INGEN kur. De vet bare ikke at rådene de får og gir er samme som ved de fleste psykiske sykdommer. (har slektning med ME)

Sorry om det er rørete, er jo ikke heeeelt med! :P Sikkert glemt halvparten av rådene jag får i min behandling.

Kognitiv terapi kan være greit for å lære å takle sykdommen, men ikke noe mer enn det.

Den eneste behandlingsformen vi har, er energiøkonomisering og hvile. Det er det ingen som sier noe mot. Og det er den eneste tingen på lista di som stemmer, resten ikke :P

Jeg er veldig glad for at du har blitt frisk, og håper at du ikke får tilbakefall ❤️

Anonymkode: a73ba...2de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kognitiv terapi kan være greit for å lære å takle sykdommen, men ikke noe mer enn det.

Den eneste behandlingsformen vi har, er energiøkonomisering og hvile. Det er det ingen som sier noe mot. Og det er den eneste tingen på lista di som stemmer, resten ikke :P

Jeg er veldig glad for at du har blitt frisk, og håper at du ikke får tilbakefall ❤️

Det er det mye av kognitiv terapi handler om. ;) Det er ingen magisk formel for å bli frisk, men handler mye om kroppens funksjoner, hva som skjer i den ved sykdom, handler mye om aksept for sykdommen, dens begrensninger og forebygging i å bli verre/tilbakefall.

Igjen skremmes jeg av den ukunskap og forakt mange viser for psykiske sykdommer. Og ikke minst skrekken for å koble sammen psyke og kropp. 

Aksept og forpliktelsesterapi, er en stor del av kognitiv terapi i behandling.

https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2007/09/aksept-og-forpliktelsesterapi-en-atferdsanalytisk-psykoterapi?redirected=1

https://www.kognitiv.no/kognitiv-terapi/

https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2014/11/Kort-innføring-i-kognitiv-terapi.pdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, ikke frisk enda, men kommer til å bli. :)

ps. min slektning med ME som har de samme punktene, dypt involvert i ME foreningen i flere år. Hen bare nekter for at det er samband... ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det mye av kognitiv terapi handler om. ;) Det er ingen magisk formel for å bli frisk, men handler mye om kroppens funksjoner, hva som skjer i den ved sykdom, handler mye om aksept for sykdommen, dens begrensninger og forebygging i å bli verre/tilbakefall.

Igjen skremmes jeg av den ukunskap og forakt mange viser for psykiske sykdommer. Og ikke minst skrekken for å koble sammen psyke og kropp. 

Aksept og forpliktelsesterapi, er en stor del av kognitiv terapi i behandling.

https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2007/09/aksept-og-forpliktelsesterapi-en-atferdsanalytisk-psykoterapi?redirected=1

https://www.kognitiv.no/kognitiv-terapi/

https://www.kognitiv.no/wp-content/uploads/2014/11/Kort-innføring-i-kognitiv-terapi.pdf

Slik som kognitiv terapi presenteres for ME syke er ofte at dette er selve kuren for å bli frisk, ikke som et redskap å takle sykdommen bedre.

Er denne siktet til meg?

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, ikke frisk enda, men kommer til å bli. :)

ps. min slektning med ME som har de samme punktene, dypt involvert i ME foreningen i flere år. Hen bare nekter for at det er samband... ;) 

Jeg kan forklare hvorfor de andre punktene ikke passer helt til ME syke. Spise bra mengder mat, til rett tid. Dette gjelder vel kanskje befolkningen flest, og ikke spesifikt sykdommer? Og hva er "rett tid"? Som frokost kl. 8, lunsj 11, middag 16 og kvelds 19? Eller tilpasset personens egen hverdag og rutine?

Gode soverutiner eg også et punkt som er myntet til befolkningen flest. Selvsagt er dette viktig for alle, men det er ikke alltid like lett. Ved ME er søvnforstyrrelser et symptom. Vanskelig med innsovning, hyppig oppvåkning, og noen sover unormalt lenge. Noen sovner også på dagtid, meg inkludert. Ofte får man i tillegg dårlig søvn fordi man blir vekket av smertene. Et råd jeg og flere andre har fått ang. søvn, er å sove når vi kan og kroppen ønsker det og glemme det å prøve å tvinge søvn på spesifikke tidspunkter.

Dagslys hver dag. Flere ME syke er svært sensitive for lys og har behov for lysskjerming i stor grad. Nattesøvnen vil ikke påvirkes av mer melatonin. Flere ME syke trenger hjelp til å få sove, bl.a melatonin.

Det som passer og som du har beskrevet, er energiøkonomisering:

Energiøkonomisering og hvile er som sagt alle ME syke enig om at er den eneste behandlingsformen vi har. Det skal også nevnes at for noen som har moderat, alvorlig og svært alvorlig grad at forverringen er permanent og kan ikke reverseres, uansett hvor mye man energiøkonomiserer eller hviler. Da gjelder det å opprettholde (moderat, alvorlig) graden og ikke få forverring.

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet

Selvfølgelig rammes kroppen av psykisk lidelse. Ikke det jeg sier. Men ME er i dag en nevrologisk sykdom som rammer muskulatur og sentralnervesystemet. Ingen psykisk sykdom og tviler sterkt på at det noen gang blir det. Det er ingenting som beviser at det er en psykisk sykdom. Mens fibromyalgi er muskel og skjelettplager som kan komme av mye rart. Ingenting som beviser at det er en psykisk sykdom. Folk som ikke sliter psykisk får det jo? 

Å kalle de som har diagnosene for late er unødvendig kommentarer fra mennesker som er sure for de må jobbe hver dag i en jobb de ikke trives i. Jeg kan ikke se andre grunner å angripe folk med de diagnosene. Folk skal være forsiktig med å bare tro det ikke er noe spesielt tøft å ha. Vi som ikke har ME vet ikke en dritt om hvor tøft og hardt det er. Jeg vet bare mange kan rammes hardt av det. Å kalle det psykisk sykdom når ingenting beviser at det er det er og det er det fysiske som rammes hardest er unødvendig.

Kall meg blåst og dum, men dette er min mening om det.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kvelertak skrev:

Selvfølgelig rammes kroppen av psykisk lidelse. Ikke det jeg sier. Men ME er i dag en nevrologisk sykdom som rammer muskulatur og sentralnervesystemet. Ingen psykisk sykdom og tviler sterkt på at det noen gang blir det. Det er ingenting som beviser at det er en psykisk sykdom. Mens fibromyalgi er muskel og skjelettplager som kan komme av mye rart. Ingenting som beviser at det er en psykisk sykdom. Folk som ikke sliter psykisk får det jo? 

Å kalle de som har diagnosene for late er unødvendig kommentarer fra mennesker som er sure for de må jobbe hver dag i en jobb de ikke trives i. Jeg kan ikke se andre grunner å angripe folk med de diagnosene. Folk skal være forsiktig med å bare tro det ikke er noe spesielt tøft å ha. Vi som ikke har ME vet ikke en dritt om hvor tøft og hardt det er. Jeg vet bare mange kan rammes hardt av det. Å kalle det psykisk sykdom når ingenting beviser at det er det er og det er det fysiske som rammes hardest er unødvendig.

Kall meg blåst og dum, men dette er min mening om det.

Det er ingen funn som viser at sentralnervesystemet svekkes ved ME slik det gjør ved andre nevrologiske sykdommer, både MS og epilepsi kan f.eks påvises ved objektive tester, ME kan ikke. Hvorfor skal det da være en nevrologisk lidelse? Hvorfor kan det ikke være en psykisk sykdom? Man trenger ikke "slite psykisk" for å få en psykisk diagnose. Det er en typisk antagelse at man må være "gal", har vært utsatt for overgrep eller ha slitt hele livet for å være psykisk syk, men det kan faktisk ramme hvem som helst på lik linje med epilepsi og kreft. Ofte som lyn fra klar himmel og uten forvarsel. Det er helt utrolig at du faktisk kan tro at kroppen er så delt i to at psykisk sykdom ikke vil gi fysiske utslag. Angstanfall kan (som tidliger nevnt av en annen bruker) gi symptomer som minne rom hjerteinfarkt. Det er faktisk ikke uttrykket som bestemmer om sykdommen er psykisk eller somatisk. Du kan gjerne ha en mening om det, men du her har tar du feil Holdningen din til dette tilhører 50-tallet, legg den igjen der og kom inn i nåtiden. 

Anonymkode: b899e...4f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen funn som viser at sentralnervesystemet svekkes ved ME slik det gjør ved andre nevrologiske sykdommer, både MS og epilepsi kan f.eks påvises ved objektive tester, ME kan ikke. Hvorfor skal det da være en nevrologisk lidelse? Hvorfor kan det ikke være en psykisk sykdom? Man trenger ikke "slite psykisk" for å få en psykisk diagnose. Det er en typisk antagelse at man må være "gal", har vært utsatt for overgrep eller ha slitt hele livet for å være psykisk syk, men det kan faktisk ramme hvem som helst på lik linje med epilepsi og kreft. Ofte som lyn fra klar himmel og uten forvarsel. Det er helt utrolig at du faktisk kan tro at kroppen er så delt i to at psykisk sykdom ikke vil gi fysiske utslag. Angstanfall kan (som tidliger nevnt av en annen bruker) gi symptomer som minne rom hjerteinfarkt. Det er faktisk ikke uttrykket som bestemmer om sykdommen er psykisk eller somatisk. Du kan gjerne ha en mening om det, men du her har tar du feil Holdningen din til dette tilhører 50-tallet, legg den igjen der og kom inn i nåtiden. 

👏

Anonymkode: 66de7...aa9

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? 

Gjest Warrior
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som sier det er nevrologisk sykdom. Det er det jeg alltid har hørt/lært. Så du får si det til legene og de som kan med sykdommen (stoler mer på de enn brukere på et forum) hvis du er så sikker på det er psykisk sykdom for da lærer vi feil. Og det med psykisk sykdom vet jeg godt siden det rammet meg som et lyn fra klar himmel etter en hendelse, og angstanfall er enkelt og greit for jævlig. Ja jeg vet godt at man ikke må være gal. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Kvelertak skrev:

Det er ikke jeg som sier det er nevrologisk sykdom. Det er det jeg alltid har hørt/lært. Så du får si det til legene og de som kan med sykdommen (stoler mer på de enn brukere på et forum) hvis du er så sikker på det er psykisk sykdom for da lærer vi feil. Og det med psykisk sykdom vet jeg godt siden det rammet meg som et lyn fra klar himmel etter en hendelse, og angstanfall er enkelt og greit for jævlig. Ja jeg vet godt at man ikke må være gal. 

Folkeopplysning https://helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/cfs-me siterer; Mange pasienter foretrekker benevnelsen «myalgisk encefalopati», fordi de mener at begrepet «kronisk utmattelsessyndrom» bagatelliserer tilstanden. På den annen side har begrepet «ME» blitt kritisert fordi det ikke er påvist sykdom i hjernen og ryggmargen hos pasientgruppen

Det er altså ikke noe "legene" har sagt, men noe de syke selv har insistert på. 

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sier at ikke psykiske sykdommer ikke kan slå ut somatisk. Men ved psykiske lidelser er det som oftest mulig å finne en sammenheng med hvorfor kroppen blir slått ut. Ved ME finner man ingen tegn på noe form for psykisk lidelse som gjør at de slår ut fysisk. 

En nevropsykolog kan påvise at de med ME har samme symptomene som de som f.eks har hatt alvorlig hodeskade mht til konsentrasjonsvansker, hukommelsen blir dårligere og at de blir latterlig sliten av små oppgaver som ikke krever noe særlig konsentrasjon. 

Gjest Warrior
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folkeopplysning https://helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/cfs-me siterer; Mange pasienter foretrekker benevnelsen «myalgisk encefalopati», fordi de mener at begrepet «kronisk utmattelsessyndrom» bagatelliserer tilstanden. På den annen side har begrepet «ME» blitt kritisert fordi det ikke er påvist sykdom i hjernen og ryggmargen hos pasientgruppen

Det er altså ikke noe "legene" har sagt, men noe de syke selv har insistert på. 

Hva så? Tror på de som har sykdommen jeg. Tror du virkelig så mange lyver om en sykdom?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

abc nyheter?

🙈😅

Anonymkode: bced8...200

Studien er også gjengitt i bla. forskning.no så jeg. 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Pås skrev:

Jeg tenker at det ikke går an å være så skråsikre på sykdommer en foreløbig vet så lite om... ikke så mange år siden MS ble sett på på samme måte, dvs. en psykisk sykdom, mens en i dag vet sikkert at den er fysisk, kan godt være at forskningen på sikt viser det samme om ME/FM. Men jeg reagerer på at de som lider av disse sykdommene åpenbart tar det ille opp at noen mener det er psykisk, hva sier det da om deres holdninger til psykiske sykdommer? At det bare er å ta seg sammen eller? 

Multipell sklerose ble beskrevet og forklart i medisinsk litteratur allerede i 1868, etter at man i 1830- og årene hadde oppdaget plakk/skleroser i sentralnervesystemet hos avdøde pasienter og satt disse i sammenheng med de ulike symptomene pasientene hadde lidd av (lammelser, synsforstyrrelser, kognitiv svikt ol). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden men så overskriften og har lest noen få innlegg. Hvorfor er det så viktig for TS å få "klassifisert" ME som psykisk? Det er da lenge siden dette ble motbevist. Har du ikke fått med deg siste nytt?

Om ikke annet så les her:

http://www.serendipitycat.no/2019/06/05/katarina-liens-laktat-studie-er-publisert-en-kommentar/?fbclid=IwAR2b0wM0jv2rON97LULmBtVpM5LJttp7R8BhVbDJczyAUJpvUsno-htjHj4

Jeg har selv hatt ME og det føltes akkurat slik som det beskrives i studien. Små anstrengelser gav melkesyre som om jeg hadde gjort 100 ganger mer enn jeg hadde gjort. Stiv og kramper i lårene av å gå opp en trapp! Muskler som hadde synlige rykninger/ kramper i dagevis - kan det være psykisk?

Jeg var aldri blant de hardest rammede og var ikke sykmeldt. Men kapasiteten min var redusert minst 50 % så jeg hvilte/sov etter jobb og i helgene på det dårligste. Samboeren min måtte ta seg av hus og barn i en lang periode. Jeg var ikke like dårlig hele tiden heldigvis. Fra å være en veldig aktiv og godt trent person gikk jeg altså over til dette. Jeg kunne ha blitt deprimert men er ikke "typen" og er veldig balansert og jordnær, ikke typen til å få "angst" eller noe annet "psykisk" heller. Tenker alltid positivt og er løsningsorientert.

Heldigvis er jeg ikke en person som gir opp og "legger meg ned", jeg googler og finner ut av ting. Fant fort ut at fastlegen min ikke kunne hjelpe så jeg gikk til et privat legesenter som var "spesialister" på ME. Det var de som gav meg diagnosen (moderat ME) men siden jeg ikke var sykmeldt så "trengte" jeg den jo ikke. Jeg ville bare bli frisk og prøvde også alternative "greier". Alt fra papaya, blodanalyser, matintoleransetesting med påfølgende dietter, antibiotika mot kronisk infeksjon, medisin mot noe med T2-T1 celle balanse (husker ikke hva den het), probiotika ++++

ME er sikkert ikke det samme hos alle, men hos meg fant de altså diverse matintoleranser/LEKK TARM (alle fant dette)/kronisk mykoplasma-infeksjon samt at jeg hadde hatt kyssesyken 2 ganger.

Jeg er FRISK og kan nå jogge 5 km flere ganger i uka uten noe problem. Kjenner meg i fantastisk form og det er herlig 😄 Spesielt etter at jeg begynte på noe som heter magnesium-protokollen. Dette fordi jeg kom over en FB gruppe pga at jeg har hatt thyreodeitt (en stund etter at jeg ble frisk av ME) og var redd for å få lavt stoffskifte.

Jeg tror ikke jeg er typen til å få en psykisk lidelse. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som har det, kjenner flere som har det og også i familien. Dersom ME hadde vært en psykisk lidelse så hadde det ikke vært noe GALT i det men det blir feil å påstå at det er psykisk når det ikke ER det.

Anonymkode: a7175...57d

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Ingen sier at ikke psykiske sykdommer ikke kan slå ut somatisk. Men ved psykiske lidelser er det som oftest mulig å finne en sammenheng med hvorfor kroppen blir slått ut. Ved ME finner man ingen tegn på noe form for psykisk lidelse som gjør at de slår ut fysisk. 

En nevropsykolog kan påvise at de med ME har samme symptomene som de som f.eks har hatt alvorlig hodeskade mht til konsentrasjonsvansker, hukommelsen blir dårligere og at de blir latterlig sliten av små oppgaver som ikke krever noe særlig konsentrasjon. 

Når det ikke er noen tegn psykisk så mener du det er somatisk, men når det ikke er noen funn somatisk heller så må det jo iføge ditt resonement bety at det er psykisk? Når det ikke er funnet noen årsak til ME så blir det veldig bombastisk å si at det må være somatisk fordi ME samfunnet ikke tror på psykisk sykdom. Det eneste det skader er deres mulighet for å bli friske. 

Konsentrasjonsvansker, hukommelsesvikt, slitenhet og ualminnelis slapphet kan for øvrig også være tilstede ved alvorlig depresjon, just saying. Ikke alt er så opplagt som du fremstiller det. 

24 minutter siden, Kvelertak skrev:

Hva så? Tror på de som har sykdommen jeg. Tror du virkelig så mange lyver om en sykdom?

Det handler ikke om å lyve om sykdom, det handler om at de mener hvor sykdommen stammer fra uten att det er snev av bevis. Det blir som å si at angst med kardiologiske symptomer er "hjertestress" fordi det syns pasientgruppen høres bedre ut. Men det er ikke sant. Og inntil man vet hva sykdommen faktisk kommer av så blir det jo merkelig å være så bastant. 

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det ikke er noen tegn psykisk så mener du det er somatisk, men når det ikke er noen funn somatisk heller så må det jo iføge ditt resonement bety at det er psykisk? Når det ikke er funnet noen årsak til ME så blir det veldig bombastisk å si at det må være somatisk fordi ME samfunnet ikke tror på psykisk sykdom. Det eneste det skader er deres mulighet for å bli friske. 

Konsentrasjonsvansker, hukommelsesvikt, slitenhet og ualminnelis slapphet kan for øvrig også være tilstede ved alvorlig depresjon, just saying. Ikke alt er så opplagt som du fremstiller det. 

Det handler ikke om å lyve om sykdom, det handler om at de mener hvor sykdommen stammer fra uten att det er snev av bevis. Det blir som å si at angst med kardiologiske symptomer er "hjertestress" fordi det syns pasientgruppen høres bedre ut. Men det er ikke sant. Og inntil man vet hva sykdommen faktisk kommer av så blir det jo merkelig å være så bastant. 

Har man alvorlig depresjon så kan de påvises av psykolog. Problemet med ME er at de blir friskemeldt av psykologer.

Jeg har en venninne som var superenergisk, livsglad, latterlig positiv av natur, trente 5 dager i uka og som elsket å jobbe. Ferie var å dra på turer til utlandet å dykke, klatre, trene, dra på safari osv.

Plutselig en dag så kollapset hun. Helt uten forvarsel. Hun var inn og ut av sykehus og tok alle de overnevnte testene, nevropsykolog, psykolog, EKG, EEG, CT, MR, ØNH, blodprøver; you name it. Ingen fant noe galt med henne. Fysisk og psykisk var hun rene sunnhetsbildet. Ingenting tilsa at hun plutselig ikke klarte å trene lenger. At hun som kunne multitaske og hadde en utrolig god hukommelse plutselig knapt klarte å konsentrere seg om én liten oppgave og plutselig begynte å glemme ord. 

Hun fyller ut alle Canada kriteriene og hun er skygge av den hun var. Men selv etter hun ble syk så er hun fremdeles ikke deprimert eller nedstemt. Hun har pga sin positive natur klart å se at dette er kortene hun har blitt tildelt og klarer å ha en noenlunde meningsfylt liv tross at hun nå sjeldent er med på noe.

Hun fester aldri, har ikke vært på ferie siden før hun ble syk for det koster for mye krefter. Hun går en sjelden gang på café for å møte en håndfull venninner. Utover det har hun mistet alt nettverket hun hadde fordi hun ikke har kapasitet til å opprettholde kontakt. Hun kan ikke lese bøker lenger fordi det koster for mye konsentrasjon. Hun kunne lese ut en bok på én dag før.

Hun går fortsatt til psykolog, frivillig, fordi hun ønsker å se om noe kan løsne ved hypnose rettet mot mindfullness og stressmestring som denne psykologen kan, men psykologen hun går til har skrevet evaluering av henne om at hun ikke har noen form for psykiske problemer. Han mener hun har ME selv om han ikke kan sette diagnosen.

Så hvorfor skjedde dette med henne? 

Gjest tranedatter
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest tråden men så overskriften og har lest noen få innlegg. Hvorfor er det så viktig for TS å få "klassifisert" ME som psykisk? Det er da lenge siden dette ble motbevist. Har du ikke fått med deg siste nytt?

http://www.serendipitycat.no/2019/06/05/katarina-liens-laktat-studie-er-publisert-en-kommentar/?fbclid=IwAR2b0wM0jv2rON97LULmBtVpM5LJttp7R8BhVbDJczyAUJpvUsno-htjHj4

Jeg har selv hatt ME og det føltes akkurat slik som det beskrives i studien. Små anstrengelser gav melkesyre som om jeg hadde gjort 100 ganger mer enn jeg hadde gjort. Stiv og kramper i lårene av å gå opp en trapp! Muskler som hadde synlige rykninger/ kramper i dagevis - kan det være psykisk? 

svar: ja. Vanlig utmattelsesyndrom, stress, PSTD kan gi muskelbesvær. Å gå rundt i alarmberedskap spenner kroppen, dag og natt og kan gi disse symptomene.

Jeg var aldri blant de hardest rammede og var ikke sykmeldt. Men kapasiteten min var redusert minst 50 % så jeg hvilte/sov etter jobb og i helgene på det dårligste. Samboeren min måtte ta seg av hus og barn i en lang periode. Jeg var ikke like dårlig hele tiden heldigvis. Fra å være en veldig aktiv og godt trent person gikk jeg altså over til dette. Jeg kunne ha blitt deprimert men er ikke "typen" og er veldig balansert og jordnær, ikke typen til å få "angst" eller noe annet "psykisk" heller. Tenker alltid positivt og er løsningsorientert.

svar: Her viser du manglende kunskap og forståelse for psykisk syke. Psykisk syke er som deg og meg. Ikke alle, faktisk de færreste, har vært utsatt for noe traumatiserende. "Å tenke positivt" har ingenting med psykisk sykdom å gjøre!

Heldigvis er jeg ikke en person som gir opp og "legger meg ned", jeg googler og finner ut av ting. Fant fort ut at fastlegen min ikke kunne hjelpe så jeg gikk til et privat legesenter som var "spesialister" på ME. Det var de som gav meg diagnosen (moderat ME) men siden jeg ikke var sykmeldt så "trengte" jeg den jo ikke. Jeg ville bare bli frisk og prøvde også alternative "greier". Alt fra papaya, blodanalyser, matintoleransetesting med påfølgende dietter, antibiotika mot kronisk infeksjon, medisin mot noe med T2-T1 celle balanse (husker ikke hva den het), probiotika ++++

ME er sikkert ikke det samme hos alle, men hos meg fant de altså diverse matintoleranser/LEKK TARM (alle fant dette)/kronisk mykoplasma-infeksjon samt at jeg hadde hatt kyssesyken 2 ganger.

svar: allergier har ingenting med ME og gjøre. Kanskje derfor du følte deg syk???

Jeg er FRISK og kan nå jogge 5 km flere ganger i uka uten noe problem. Kjenner meg i fantastisk form og det er herlig 😄 Spesielt etter at jeg begynte på noe som heter magnesium-protokollen. Dette fordi jeg kom over en FB gruppe pga at jeg har hatt thyreodeitt (en stund etter at jeg ble frisk av ME) og var redd for å få lavt stoffskifte.

Jeg tror ikke jeg er typen til å få en psykisk lidelse. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som har det, kjenner flere som har det og også i familien. Dersom ME hadde vært en psykisk lidelse så hadde det ikke vært noe GALT i det men det blir feil å påstå at det er psykisk når det ikke ER det.

svar: 1. "jeg er ikke typen..."  - avslører mye hva DU synes om psykisk syke.

2. Man vet ikke hva ME kommer av, noen forsker på det ene området og andre inom andre områder. Og bra er det, jo flere som forsker, jo fortere kan man utelukke hva som ikke er årsaken. 

Her var det mye rart. Mange motsigelser. Edit: mine svar i svart.

Avslører egentlig mest om denne AB sitt syn på psykisk lidelse. 

Må si jeg er forundret over hvor kort samfunnet har kommet i fht psykiske lidelser. Og hvilken stigmata det tydelig fortsatt er. Holdninger som "jeg er ikke typen som xxx", "tenke positivt".

Triste greier.

Om "thinking positiv" trenden, som faktisk kan være skadelig:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/9myXr/A-tenke-seg-bedre

(google selv for flere artikler om dette)

Endret av tranedatter
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest den artikkelen du refererer til (ikke bare blogginnlegget, men selve artikkelen). Det første åpenbare jeg reagerer på er at den er betalt av ME-forbundet, men forfatterne kan ikke se at det kan medføre conflict of interest, noe det i aller høyeste grad kan. Ellers er det flere momenter med den som er til å stille spørsmål ved. Det kan være spennende funn, men de er gjort på en ekstremt selektert gruppe pasienter i så lite antall at det ikke er mulig å gjøre anbefalinger ut fra det. Noe artikkelforfaterne nevner for så vidt, men ikke bloggdama. Skal funnene ha signifikans må studen gjentas med betydelig flere deltakere, uten samme voldsomme eksklusjonskriterier, helst et annet sted i verden. Ingen vil endre behandlingslinjer for en stor pasientgruppe etter en studie på kun 18 stk, selv om hun bloggeren nå tror verden er revolusjonert. 

Og så må jeg bare si det til deg og, hva er det som skiller psykisk og somatisk sykdom? Hvorfor er det så viktig at det ikke gå i psykisk klassifikasjonen? Er ikke psykisk sykdom reelt? Er ikke det viktigste å finne behandling uavhengig av klassifiasjon? Du er ikke "typen" til å bli psykisk syk, hva er det for en latterlig påstand? Er du klar over at du kan bli deprimert av serotoninforstyrrelser i hjernen, stoffskiftesykdom, parkinson eller vitaminmangel for å nevne noe? Er du ikke typen til det heller? Siden du tror du kan bestemme dette selv kan du bli stygt overrasket en dag. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...