Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

ME og Fibromyalgi er psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trur min mor hadde vært frisk no om det hadde vært psykisk. Tro meg.

Anonymkode: 059fe...91e

Hvorfor? Tror du det er lettere å bli frisk av psykiske sykdommer? Må igjen understreke at jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg har grunn til å tro det ene eller det andre... jeg har en søster som har slitt psykisk i 30 år, hun blir sikkert aldri frisk og må innstille seg på at hun må leve med sykdommen til hun dør.

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det være fakta når ingen vet årsaken til ME enda?  Ønsketenkning?

Anonymkode: 66de7...aa9

Vel det angriper jo kroppen fysisk først og fremst. 

Skrevet
2 minutter siden, Kvelertak skrev:

Vel det angriper jo kroppen fysisk først og fremst. 

Selvfølgelig gjør det det! Min søster som har en pyskisk lidelse kjenner det veldig godt på kroppen kan du si.

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om flere som sier de har ME på facebook som også til stadig legger ut festbilder og bilder av at de er på tusenfryd, på fjellturer og lignende. Det er slike folk som får meg til å lure på om de bare er late og vil snylte nav for penger.

Anonymkode: 63e7f...195

Uansett hvor godt man kjenner en person, så er det masse man ikke vet. Man later som man er frisk, ikke syk. Jeg klager svært sjeldent over at jeg er sliten, så ser du meg på gata så ser du et menneske som smiler, tar initiativ til samtale og kanskje ler og virker lykkelig. Virkeligheten på innsiden av meg er ofte en annen enn den som blir vist da jeg verken liker å klage eller være negativ. Sånn er det nok for mange syke, fysisk som psykisk, at vi spiller en del skuespill blant folk for å ikke bli dårlig oppfattet, og rett og slett av ren overlevelsesmekanisme da det å grave seg ned ikke hjelper noe som helst. De gode øyeblikkene er de som holder oss oppe, og som gjør at det er verdt å kjempe tross kronisk sykdom.

Gjest Warrior
Skrevet
1 minutt siden, Pås skrev:

Selvfølgelig gjør det det! Min søster som har en pyskisk lidelse kjenner det veldig godt på kroppen kan du si.

Jeg sliter også psykisk og kjenner det litt på kroppen. Hjertebank, magesmerter, hodepine osv. og det vet kommer av at jeg sliter psykisk. Det psykiske startet. Så kom fysiske plagene. ME og fibromyalgi er først og fremst fysiske plager og det er ingenting som sier at det er noe psykisk eller kommer av psykiske plager. 

Skrevet
On 6/6/2019 at 1:13 AM, AnonymBruker said:

Det er bare ondskapsfulle nettroll som gidder å mobbe syke mennesker, vi vet at det finnes EN DEL av dem på KG.

Anonymkode: 8667b...080

Det skyldes en abnorm tilstand i hjernen, og det finnes foreløpig ingen kur. Kanskje det er derfor de er så sinte på syke mennesker, og misunnelige på de som mottar trygd.

(...) Det finnes folk som vet at deres kommentarer er aggressive og potensielt støtende, men de skriver dem allikevel fordi det gleder dem.

(...) Emosjonell empati og kognitiv empati er begge kognitive prosesser. Imidlertid er det betydelige forskjeller mellom dem, og de involverer aktivering av forskjellige deler av hjernen.

(...) Med andre ord kan personer med høy kognitiv empati identifisere andres lidelser, men de føler dem ikke. Faktisk, takket være denne typen empati, er sosiale medietroll i stand til å forutsi og gjenkjenne sitt offers følelsesmessige lidelse. De bruker sin kunnskap til å forårsake mest mulig skade.

(...) De har et behov for å forgifte andre, og de beskytter seg med anonymitet.

Andre lignende studier fant at enkelte mennesker er spesielt attraktive for sosiale medietroll. De leser ofte ikke folkenes innlegg, eller de skummer bare gjennom dem og nytolker dem slik at de passer deres motiver.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886917304270

https://www.inc.com/minda-zetlin/the-emotional-intelligence-of-internet-trolls-stud.html

https://utforsksinnet.no/psykologien-bak-sosiale-medietroll/

1 hour ago, Pås said:

Jeg tenker at det ikke går an å være så skråsikre på sykdommer en foreløbig vet så lite om... ikke så mange år siden MS ble sett på på samme måte, dvs. en psykisk sykdom, mens en i dag vet sikkert at den er fysisk, kan godt være at forskningen på sikt viser det samme om ME/FM. Men jeg reagerer på at de som lider av disse sykdommene åpenbart tar det ille opp at noen mener det er psykisk, hva sier det da om deres holdninger til psykiske sykdommer? At det bare er å ta seg sammen eller? 

Har du lest tråden? Den starter, og fortsetter med, innlegg etter innlegg der det hevdes at fibromyalgi og ME ikke er reelle, at det "bare er noe psykisk og derfor ingen reell sykdom". Hvorfor reagerer du ikke på dette?

Til svar kommer det da flere innlegg om forskning som viser fysiske avvik hos ME-pasienter, og innlegg om at psykiske lidelser har mange årsaker og uansett må tas på alvor, enten lidelsene er psykisk eller fysisk forårsaket.

Flere påstår at fibromyalgi og ME ikke er "ordentlige" sykdommer bl.a. fordi årsakene er usikre.

Jeg fikk påvist kreft i tidlig stadium og måtte gjennom et par operasjoner for å fjerne svulst, samt organer utsatt for spredning. Jeg mistet viktige funksjoner pga. dette og lever med senvirkningene.

Denne krefttypen har ukjent årsak - med den "logikken" flere bruker her i tråden, er da min sykdom ikke virkelig, til tross for at symptomene kan påvises med tester og undersøkelser. Slik dere argumenterer mot sykdommer her inne, så er også denne krefttypen noe jeg og andre har innbilt oss for å slippe å gjøre slike normale ting som å jobbe, eller ha en kropp som fungerer som den skal, og utmattelsen jeg føler er bare latskap. Jeg har 50 ganger høyere risiko for å dø enn andre i min aldersgruppe - jeg får vel bare ta meg sammen da, istedet for å flotte meg med uføretrygden som dere - ja, dere ja! - personlig betaler til meg.

Et lite PS om sykdom og dødsårsaker. AIDS-syke dør som regel av lungebetennelse. Men da er ikke AIDS en sykdom, er det vel?

:sarkasme:

Kaffe og sjokolade nå. Jeg er så skamløs at jeg har det på en lørdag.

• Liker 8
Skrevet

Det er bare latterlig at mange går rundt og tror ting om diverse sykdommer. Forholde seg til oppdatert forskning og fakta, ikke "tro".

• Liker 3
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, Tusseladen skrev:

Det er bare latterlig at mange går rundt og tror ting om diverse sykdommer. Forholde seg til oppdatert forskning og fakta, ikke "tro".

Enig. Det er bedre å lese forskning fremfor å synse. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Kvelertak skrev:

Det er ikke noe galt i om det var det, men fakta er at det ikke er en psykisk lidelse og det bør da alle vite.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trur min mor hadde vært frisk no om det hadde vært psykisk. Tro meg.

Anonymkode: 059fe...91e

Dere bare ignorerer nyere forskning?

Klokt....

Anonymkode: dbb1d...7f5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ALDRI hevdet at ME/FM ikke er ordentlige sykdommer, det jeg reagerer på er at det virker som at noen mener at psykiske sykdommer ikke er like reelle som fysiske. De er like plagsomme og ofte svært vanskelig å bli frisk av. Drt virker på noen ME-syke som at dersom lidelsen er psykisk tror folk at den en innbilt og at en kan bli frisk dersom en virkelig går inn for det. Det tror ikke jeg, jeg har selv hatt alvorlig ME-syke i familien og vet godt at vedkommende ikke kunne bli frisk av mosjon og frisk luft. Jeg er ikke misunnelig på uføretrygdede forresten!

Endret av Pås
  • Liker 4
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 minutter siden, Pås skrev:

Jeg har ALDRI hevdet at ME/FM ikke er ordentlige sykdommer, det jeg reagerer på er at det virker som at noen mener at psykiske sykdommer ikke er like reelle som fysiske. De er like plagsomme og ofte svært vanskelig å bli frisk av. Drt virker på noen ME-syke som at dersom lidelsen er psykisk tror folk at den en innbilt og at en kan bli frisk dersom en virkelig går inn for det. Det tror ikke jeg, jeg har selv hatt alvorlig ME-syke i familien og vet godt at vedkommende ikke kunne bli frisk av mosjon og frisk luft. Jeg er ikke misunnelig på uføretrygdede forresten!

Gode poeng. Det er minst like lite selvvalgt å få psykisk sykdom som en fysisk. Det er ikke slik at man bare kan ta seg sammen om man har en psykisk sykdom. De som tenker det vet ikke hva de snakker om. Det er kanskje faktisk, i mange tilfeller, vanskeligere å bli frisk av en psykisk sykdom enn av en fysisk sykdom. Dessuten tror jeg at svært få sykdommer er enten fysiske eller psykiske, da mennesket er ånd, sjel og kropp. Alle delene henger sammen, og er en del smertet, så vil det påvirke resten av systemet også. 

Skrevet
Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Gode poeng. Det er minst like lite selvvalgt å få psykisk sykdom som en fysisk. Det er ikke slik at man bare kan ta seg sammen om man har en psykisk sykdom. De som tenker det vet ikke hva de snakker om. Det er kanskje faktisk, i mange tilfeller, vanskeligere å bli frisk av en psykisk sykdom enn av en fysisk sykdom. Dessuten tror jeg at svært få sykdommer er enten fysiske eller psykiske, da mennesket er ånd, sjel og kropp. Alle delene henger sammen, og er en del smertet, så vil det påvirke resten av systemet også. 

Da er vi enige! 😃

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Pås skrev:

Da er vi enige! 😃

Jeg er også enig 😄 

Anonymkode: 66de7...aa9

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klokt....

Hvis de en gang finner ut 100% at det er en psykisk lidelse så skal jeg tro de, men det finner de aldri ut. Det er først og fremst kroppen som rammes. Hvordan kan det være psykisk lidelse?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klokt....

Hvilken forskning? Man finner ofte det man leter etter. Må lete etter oppsummert forskning, men det finnes det lite av så vidt jeg vet.

Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, Pås skrev:

Jeg tror ikke ME syke tenker mindre om de som har psykiske lidelser.

Men de som virkelig HAR ME er lei av å høre at de bare kan gå på LP kurs og litt yoga så vil de bli friske fordi alt er i hodet deres. De jeg vet om som virkelig har ME skulle ønske de hadde noe psykisk da det iallefall er et snev av håp om å kunne bli noenlunde frisk igjen.

Med ME diagnose så blir de bare «glemt» for de finnes jo ikke noe kur uansett.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du må gå en tur til Specsavers? For dette er det motsatte av det jeg mener :) Det er HELSEPERSONELL som mener dette, om oss. VI mener ikke dette!

Det er funnet noe galt i blodet til ME syke, og det er funnet forskjeller med melkesyre. Resten av ditt innlegg er ikke verdt å lese. Har bare skumlest :)

Anonymkode: a73ba...2de

Nei det er dette du gir uttrykk for gjennom det du skriver. Du forsøker å tillegge holdningene til helsepersonell, men din egen forakt for psyksisk sykdom og meninger om dette skinner tydelig gjennom.

At du ikke tåler å bli motsagt og velger å feie opponenters svar under teppet er jo en velkjent ME klan taktikk. Vil ikke høre, vil ikke lese, vil bare lulle oss inn i våre egne lille verden og klage på de som ikke er enig. Og så gjøre det til et dårlig forsøk på hersketeknikk. Hvis du leser den studien du henviser til (hvilket jeg faktisk ikke tror du er kompetent til siden troen på den da vil få seg en knekk) så vil du se at den ikke kan skille mellom ME som sykdom eller andre sykdommer, den er svært liten, har en stor svakthet i at forskerne ikke er blindet og deltakerne ikke randomisert. Dvs at den er interessant, men ikke pålitelig. Men få hodet tilbake i sanden du, det er jo der du helst vil være. 

Anonymkode: b899e...4f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Kvelertak skrev:

Hvis de en gang finner ut 100% at det er en psykisk lidelse så skal jeg tro de, men det finner de aldri ut. Det er først og fremst kroppen som rammes. Hvordan kan det være psykisk lidelse?

Psykisk lidelse rammer også kroppen. Er du virelig så blåst at du ikke vet det? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er dette du gir uttrykk for gjennom det du skriver. Du forsøker å tillegge holdningene til helsepersonell, men din egen forakt for psyksisk sykdom og meninger om dette skinner tydelig gjennom.

At du ikke tåler å bli motsagt og velger å feie opponenters svar under teppet er jo en velkjent ME klan taktikk. Vil ikke høre, vil ikke lese, vil bare lulle oss inn i våre egne lille verden og klage på de som ikke er enig. Og så gjøre det til et dårlig forsøk på hersketeknikk. Hvis du leser den studien du henviser til (hvilket jeg faktisk ikke tror du er kompetent til siden troen på den da vil få seg en knekk) så vil du se at den ikke kan skille mellom ME som sykdom eller andre sykdommer, den er svært liten, har en stor svakthet i at forskerne ikke er blindet og deltakerne ikke randomisert. Dvs at den er interessant, men ikke pålitelig. Men få hodet tilbake i sanden du, det er jo der du helst vil være. 

Troll.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll.

Takk for at du understreket poenget mitt så ettertrykkelig. Du tåler ikke å bli møtt med motstand som henvisert til faktiske forhold. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...