Gå til innhold

ME og Fibromyalgi er psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet
På ‎23‎.‎04‎.‎2019 den 0.14, darth Vader skrev:

Alle "utmattelses-" eller "smertelidelser" er psykiske lidelser, som "pasientene" ikke gidder jobbe med fordi de er late og svake. For å bli bedre så kreves det en egeninnsats, og det hater disse gruppene. Det verste de kan tenke seg er å ta ansvar for eget liv. 

Til opplysning så er det faktisk vanlig å få fatigue ,utmattelse, etter gjennomført kreftbehandling. Så ikke våg å kalle mennesker med fatigue etter kreftbehandling, for late.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i trådstarter her. ME og fribromyalgi skyldes kun angst og innbildelse og har ikke noe med det fysiske å gjøre

Anonymkode: 63e7f...195

Ja, signerer. Lurer på hvorfor de blir så sinte av at vi sier det er noe psykisk?? Mener dere at det er stygt og ekkelt ha psykiske plager??? Hva er greia? Dere mobber jo folk som er psykisk syke!! 😂Er DET noe bedre ? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

abc nyheter?

🙈😅

Anonymkode: bced8...200

Ja, ABC Nyheter er siden som omtaler forskningen som forskerne har kommet frem til.

Hva var artig med det?

Anonymkode: dbb1d...7f5

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, sommermor skrev:

Til opplysning så er det faktisk vanlig å få fatigue ,utmattelse, etter gjennomført kreftbehandling. Så ikke våg å kalle mennesker med fatigue etter kreftbehandling, for late.

Er det noen som har sagt det? Innlegget handler ikke om kreft eller ettervirkninger av dette. Det handler om personer med fibromyalgi og ME uten åpenbar årsak. Nå synes jeg du drar inn ting som ikke er relevante til tema

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Søtnosen95 skrev:

Er det noen som har sagt det? Innlegget handler ikke om kreft eller ettervirkninger av dette. Det handler om personer med fibromyalgi og ME uten åpenbar årsak. Nå synes jeg du drar inn ting som ikke er relevante til tema

Mitt innlegg er en forklaring på at også andre pasientgrupper, kan rammes av utmattelse uten å ha direkte ME. Og det er mange innlegg som ikke er relevante her.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, sommermor skrev:

Mitt innlegg er en forklaring på at også andre pasientgrupper, kan rammes av utmattelse uten å ha direkte ME. Og det er mange innlegg som ikke er relevante her.

Ja det er nok mange som er klar over. Det er godt dokumentert og ett kjent problem dette. ME og FM er samlediagnoser og de får du om det er ingenting annet som passer, regner derfor bare med at utmattelse etter behandling med stråling kanskje ligger under samme. Det er uansett ikke relevant når det trådstarter prater om er personer som har dette helt uten grunn og uten dokumentert årsak..

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, sommermor skrev:

Tusen takk for info. Da skulle du vel gjerne prøvd fibromyalgi kroppen min på det verste, og da fått følt på kroppen om det virkelig er bare psykisk.

Hva er du tror psykisk sykdom er? Vondt i tankene? De aller fleste med psykiske sykdommer, har en rekke fysiske plager som konskekvens av psykisk sykdom (pluss gjerne en god del ekstra fysiske plager fra medisiner)

Anonymkode: e5777...e96

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet fint lite om dette og har derfor ingen mening, men et spørsmål, håper ingen tar det ille opp at jeg spør, jeg er bare nysgjerrig... når noen skriver at en person er død av ME, hva er da dødsårsaken?

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
På 6.6.2019 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal si om ME. Du har jo de tilfellene der noen bare ligger i et mørkt rom i flere måneder/år. De klarer så vidt å snakke eller røre på seg.  Disse tror jeg er ordentlig syke. Men det er litt rart likevel. Hvis man sammenligner med pasienter som har kreft og mottar cellegift. Cellegift bryter jo ned kroppen og immunforsvaret. Likevel har en slik pasient mer energi enn en med ME. Men ME vises ikke på noen prøver så vidt jeg har lest. Akkurat dette har jeg tenkt en del på. Likevel kan jeg ikke tenke meg at noen frivillig ligger i et mørkt rom i flere år med vilje. 

Men så har du de tilfellene man kan plassere mer i gråsonen. Jeg studerte med en jente som hadde ME. Hun skulle være med på alt av fester, det som var gøy. Var sent ute på byen og drakk mye alkohol. Hun var på alt av forelesninger og timer. Men fikk alltid utsatt når hun skulle levere arbeidskrav. I følge henne hadde hun det veldig tøft med sykdommen. Jeg vet det er stygt å spekulere i slike ting, men de jeg kjenner til som har ME klarer så vidt å gjennomføre studiene sine og møte opp. 

Anonymkode: 998c1...462

Problemet er de som får feildiagnose.

Fatigue og utbrenthet har mye av de samme symptomene som ME. Så når disse menneskene, som har en psykisk lidelse, plutselig blir frisk av behandling så setter det et dårlig lys på de som faktisk har ME der det ikke er det psykiske som styrer, men kroppen som kjempe mot seg selv.

I tillegg så har man forskjellige grader og man har forskjellig dagsform. Og så er det hva den utenfra ser og det som skjer når ingen ser dem. 

Man kan ikke se ME. Og man kan ikke påvise det med prøver og analyser. Og det er her problemet kommer inn da det kan forveksles med andre sykdommer. 

Det er en grunn til at flere indremedisinere ikke er godkjent av NAV lenger fordi de satt ME diagnose for lett uten grundigere undersøkelse og psykologisk oppfølging. 

Kravene er mye strengere og alt annet skal utelukkes og en del av prosessen skal være:

Psykologisk evaluering

MR

CT

Sjekkes for krystallsyken 

Utføre test hos øre, nese hals

Ernæringsfysiolog

Fysioterapeut

EKG

EEG

Blodprøver

Rehabilitering

Arbeidsavklaring

Evaluering fra offentlig ME klinikk med utenforstående psykologer samt lege, ernæringsfysiolog og fysioterapeut som alle må være enig om ME diagnose eller ikke.

Om alle disse leddene påstår at en er syk med ME så får en diagnosen.

Det er klart at det alltid vil være noen som ønsker å fake diagnosene akkurat som med mange andre sykdommer fordi de ønsker å bli ufør(svindelere), men det betyr ikke at ME diagnosen i seg selv er tull. Da hadde det ikke vært en offentlig anerkjent diagnose. 

Problemet her er de som lurer folk til å tro at de har ME. Ikke de som faktisk har ME.

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Pås skrev:

Jeg vet fint lite om dette og har derfor ingen mening, men et spørsmål, håper ingen tar det ille opp at jeg spør, jeg er bare nysgjerrig... når noen skriver at en person er død av ME, hva er da dødsårsaken?

Underernæring etter å ha fått intravenøs næring over flere å som sengeliggende. De indre organene og musklene brytes ned og etter år sengeliggende. Hjertesvikt som ved anoreksia.

Endret av WhisperingWind
Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Underernæring etter å ha fått intravenøs næring over flere å som sengeliggende. De indre organene og musklene brytes ned og etter år sengeliggende. Hjertesvikt som ved anoreksia.

Endelig ett svar på det etter så lang tid. De dør dermed av underernæring og ikke sykdommen i seg selv.. ME kan ikke ta liv, det er ikke noe bestemt forløp som skal tilsi at personer skal dø av det. Blir det samme som å si at folk dør av angst, når de åpenbart døde av selvmord. Like dumt er det

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 minutt siden, Søtnosen95 skrev:

Endelig ett svar på det etter så lang tid. De dør dermed av underernæring og ikke sykdommen i seg selv.. ME kan ikke ta liv, det er ikke noe bestemt forløp som skal tilsi at personer skal dø av det. Blir det samme som å si at folk dør av angst, når de åpenbart døde av selvmord. Like dumt er det

Det er jo faktum at om en har alvorlig grad ME så kan det føre til døden. Ingen friske personer hadde ligget inne på et mørkt rom i årevis uten å spise og drikke inntil kroppen svikter og man dør. Det er som de er i våken koma uten i stand til å gjøre noe. Mener du virkelig at noen velger dette for å snylte på NAV?

Gjest WhisperingWind
Skrevet
3 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Og ingen dør av angst, men angsten i seg selv kan føre til at en tar selvmord. Aner du hva det innebærer å ha angst?

Har du noe empati og har du gjort noe research om hva psykiske lidelse gjør mot et menneske?

Ingen dør av en forferdelig barndom, voldtekter, incest eller ander grusomme ting, men døden kan allikevel bli et resultat av dette fordi det blir for mye for et menneskesinn å takle.

Skrevet

Misforstå meg rett, ingen fortjener å dø på en slik måte. Uansett er ikke dette en "dødsdom". Hadde det vært det ville forskerne funnet ut av sykdomsmekanismene for lengst!

Nei for gudsskyld. Du mener de blir i en vegetativ tilstand som følge av ME???? ER du seriøs? Hadde noen vært i en slik tilstand kalles det hvertfall ikke for ME! Hadde ME utløst hjerneskader ville vi visst det for LEEEEENGE siden.

https://nevrologi.legehandboka.no/handboken/nel/skjemakalkulatorer/skjema/akutt/gcs-og-overvakningsskjema/

Les her inne, står ME på lista? Du er jo helt på villspor 😛 INGEN, jeg gjentar INGEN går i koma som følge av ME! kjenner jeg blir irritert

Gjest WhisperingWind
Skrevet
3 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Misforstå meg rett, ingen fortjener å dø på en slik måte. Uansett er ikke dette en "dødsdom". Hadde det vært det ville forskerne funnet ut av sykdomsmekanismene for lengst!

Nei for gudsskyld. Du mener de blir i en vegetativ tilstand som følge av ME???? ER du seriøs? Hadde noen vært i en slik tilstand kalles det hvertfall ikke for ME! Hadde ME utløst hjerneskader ville vi visst det for LEEEEENGE siden.

https://nevrologi.legehandboka.no/handboken/nel/skjemakalkulatorer/skjema/akutt/gcs-og-overvakningsskjema/

Les her inne, står ME på lista? Du er jo helt på villspor 😛 INGEN, jeg gjentar INGEN går i koma som følge av ME! kjenner jeg blir irritert

Les igjen. «Våken» koma fordi man ligger totalt fanget i egen kropp lenket til en seng. 

Skrevet

Jeg tenker at det ikke går an å være så skråsikre på sykdommer en foreløbig vet så lite om... ikke så mange år siden MS ble sett på på samme måte, dvs. en psykisk sykdom, mens en i dag vet sikkert at den er fysisk, kan godt være at forskningen på sikt viser det samme om ME/FM. Men jeg reagerer på at de som lider av disse sykdommene åpenbart tar det ille opp at noen mener det er psykisk, hva sier det da om deres holdninger til psykiske sykdommer? At det bare er å ta seg sammen eller? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Det er jo faktum at om en har alvorlig grad ME så kan det føre til døden. Ingen friske personer hadde ligget inne på et mørkt rom i årevis uten å spise og drikke inntil kroppen svikter og man dør. Det er som de er i våken koma uten i stand til å gjøre noe. Mener du virkelig at noen velger dette for å snylte på NAV?

Jeg vet om flere som sier de har ME på facebook som også til stadig legger ut festbilder og bilder av at de er på tusenfryd, på fjellturer og lignende. Det er slike folk som får meg til å lure på om de bare er late og vil snylte nav for penger.

Anonymkode: 63e7f...195

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Og ingen dør av angst, men angsten i seg selv kan føre til at en tar selvmord. Aner du hva det innebærer å ha angst?

Har du noe empati og har du gjort noe research om hva psykiske lidelse gjør mot et menneske?

Ingen dør av en forferdelig barndom, voldtekter, incest eller ander grusomme ting, men døden kan allikevel bli et resultat av dette fordi det blir for mye for et menneskesinn å takle.

Ja jeg leser hva du skriver og det er bambus. INGEN er i våken koma som følge av ME.

Minimally Conscious State

At least one of the following criteria must be clearly evident on bedside examination: 1

• Simple command following.
  • Gestural or verbal yes/no responses.
  • Intelligible verbalization.
  • Movements or affective behaviors that occur in contingent relation to relevant environmental stimuli and are not attributable to reflexive activity. Any of the following examples provide sufficient evidence for this criterion:
  • Pursuit eye movement or sustained fixation that occurs in direct response to moving or salient stimuli.
  • Episodes of crying, smiling, or laughter in response to the linguistic or visual content of emotional but not neutral topics or stimuli.
  • Vocalizations or gestures that occur in direct response to the linguistic content of comments or questions.
  • Reaching for objects that demonstrates a clear relationship between object location and direction of reach.
  • Touching or holding objects in a manner that accommodates the size and shape of the object.

Det er denne du mener, right? Bare tull at det blir utløst av ME. Har ingen anelse hvor du får det fra men gjerne gjør litt research før du uttaler deg om noe slikt.

For alt du vet har jeg mistet noen som sto meg nærmest, blitt voldtatt, hatt en vanskelig oppvekst, slitt med min egen psykiske helse. Dette vet du ingenting om, og ikke har jeg tenkt å opplyse deg heller : )

Skrevet

Tror du virkelig en lege ville sett en pasient i "våken koma" som du kaller det og sagt "ja dette er ett klassisk tilfelle av våken koma som følge av ME"? nei. det ville aldri noensinne skjedd og det kommer heller aldri til å noensinne skje i fremtiden heller.

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Ja jeg leser hva du skriver og det er bambus. INGEN er i våken koma som følge av ME.

Minimally Conscious State

At least one of the following criteria must be clearly evident on bedside examination: 1

• Simple command following.
  • Gestural or verbal yes/no responses.
  • Intelligible verbalization.
  • Movements or affective behaviors that occur in contingent relation to relevant environmental stimuli and are not attributable to reflexive activity. Any of the following examples provide sufficient evidence for this criterion:
  • Pursuit eye movement or sustained fixation that occurs in direct response to moving or salient stimuli.
  • Episodes of crying, smiling, or laughter in response to the linguistic or visual content of emotional but not neutral topics or stimuli.
  • Vocalizations or gestures that occur in direct response to the linguistic content of comments or questions.
  • Reaching for objects that demonstrates a clear relationship between object location and direction of reach.
  • Touching or holding objects in a manner that accommodates the size and shape of the object.

Det er denne du mener, right? Bare tull at det blir utløst av ME. Har ingen anelse hvor du får det fra men gjerne gjør litt research før du uttaler deg om noe slikt.

For alt du vet har jeg mistet noen som sto meg nærmest, blitt voldtatt, hatt en vanskelig oppvekst, slitt med min egen psykiske helse. Dette vet du ingenting om, og ikke har jeg tenkt å opplyse deg heller : )

6 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Tror du virkelig en lege ville sett en pasient i "våken koma" som du kaller det og sagt "ja dette er ett klassisk tilfelle av våken koma som følge av ME"? nei. det ville aldri noensinne skjedd og det kommer heller aldri til å noensinne skje i fremtiden heller.

La meg bryte dette ned for deg siden du tydeligvis leser det du vil lese.

Jeg påstår ikke at de ER i koma.

Jeg sier det er SOM å ligge i en våken koma der kroppen ikke fungerer og hjernen er så utslitt at man ikke klarer å utføre noen bevegelser. Hjernen er i full funksjon og man får alt med seg, men noen er så dårlig at de faktisk ikke engang klarer å prate. 

Vedkommende ligger lenket i seng uten i stand til å bevege seg og knapt kommunisere. Kroppen får næring intravenøst og man ligger hjelpesløs og venter bare på å dø mens kroppen sakte, men sikkert brytes ned.

Om du fremdeles synes det er vanskelig å forstå hva jeg mener så for det så bare være.

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...