Gjest Juks Skrevet 25. april 2019 #61 Skrevet 25. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tar feil. For å få diagnosen ME så blir man testet for angst og depresjon. Får man påvist disse psykiske lidelsene, så eksludrer det ME. Anonymkode: 93dc2...70f Korrekt. For å få ME-diagnose så må følgende psykiske lidelser være ekskludert, også kalt differensialdiagnoser: Angst, alvorlig depresjon, schizofreni, bipolar lidelse, demens, spiseforstyrrelse og alkoholmisbruk. I tillegg til en drøss med somatiske sykdommer. Har du angst eller depresjon av betydelig grad, så får du ikke ME-diagnosen.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #62 Skrevet 25. april 2019 48 minutter siden, Tusseladen skrev: Det er ikke alle med me eller fibromyalgi som er uføre. Ikke alle er ute etter skattepengen dine. Jeg kjenner personlig til (ikke at det betyr så mye) 2 kjempeflinke, høyt utdannede, damer som har me. De er begge delvis i arbeid. Om de mottar noen form for trygd vet ikke jeg, men de sitter godt i det økonomisk, så det tviler jeg på. Forøvrig skulle det bare mangle at mennesker som har jobbet i mange år og betalt skatt, ikke skal få samme økonomisk støtte som alle andre har rett på om de blir syke. Hvorfor er det for noen blitt en slags livsoppgave å dømme og mobbem mennesker med et par typer diagnoser? Det er da mange andre sykdommer å ta av? Hva med migrene? Smertesyndrom? Krystallsyke? Menieres? Tinnitus? Irritabel tarm? Samtlige psykiske tilstander? osv. osv. Disse tilstandene kan heller ikke nødvendigvis påvises med en fysisk test. Selv om jeg er ufør betyr det ikke at det var dette jeg ønsket. Jeg var ikke ute etter noens skattepenger da jeg ble syk. Jeg vil ikke være syk. Jeg vil være frisk. Er ellers enig i innlegget ditt. Anonymkode: a73ba...2de 3
Gjest Skrevet 26. april 2019 #63 Skrevet 26. april 2019 (endret) 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Snur tankegangen? Har du profesjonsutdanning innen psykologi eller noe? Da har du svært lite peil på hva det dreier seg om. Vet du hva! Jeg er så lei av at folk tror de vet alt on depresjon og at de er så kyniske og kritiske til det!!!! Det er en fakkings sykdom ig kan du få det inn i den lite fungerende hjernen din?? Karma kommer og tar deg en dag og da får du kjenne på alt det vonde livet fører med seg som de med depresjon. For det sitter ikke i hodet vettu, det er alt rundt! Hvis du ikke ser at verden har gått til helvete, er det veldig synd. Den er ikke så rosenrød og full av kjærlighet som du og mange tror! Men det hjelper hvis sånne som deg våkner og bidrar til å protestere og endre ting som ikke fungerer som det skal... og at du starter med deg selv som å vise mer empati og ydmykhet! Faen ass verden blir bare verre og verre. Anonymkode: 85565...fb1 Hehe, nei gitt, dårlig med utdanning innenfor psykiatri gitt. Derimot har jeg hatt dystymi i rundt 20 år, og perioder med dobbel depresjon rundt 6-8 av de inkludert innleggelse på psykiatrisk. Anbefaler deg å søke opp kognotiv terapi. En av de mest utbredte terapiene innenfor depresjon. Er den som bruker A-B-C-D modellen, som kurs i depresjonsmestring bygger på. Og strengt tatt er depresjon i hodet. Det er hjernen som har problemer med å motta visse signaler. Er nettopp det antidepressiva er for, for å øke inntaket av disse. Å skylde på alt rundt seg er idioti. Da vil man jo aldri kunne bli bedre for det er ikke noe man selv kan gjøre. Vær glad du. En depresjon kan kureres, utsiktene er ikke like gode for dystymi! Endret 26. april 2019 av Gjest Skriveleifer!
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #64 Skrevet 26. april 2019 På 23.4.2019 den 0.22, AnonymBruker skrev: @darth Vader du utfordres herved til å ligge i sengen i 6 måneder i strekk. Lyset av, kun stå opp for å gå på do. Næring inntas i mørket i sengen. Anonymkode: 2c7f3...3d0 Er enig i at den du siterer kanskje er litt vel hard og bastant i meningene sine. Det lønner seg å være litt mer ydmyk, de med ME og fibromyalgi opplever nok reelle plager som vi må høre på og ta på alvor. Men så er da spørsmålet; hva skjer når svært mange av disse mener seg så syke at de ikke kan være i jobb? Når "kampen med NAV" er i gang. For vi kan vel konkludere med at ikke ALLE pasientene ligger på mørke rom med intravenøs ernæring i månedsvis? Hvordan møter man de mindre alvorlig rammede? De som går hyppig til legen, og legen aner ikke hva det er som feiler pasienten, men må bare gi sykmelding fordi pas sier h*n ikke klarer jobben. Etter hvert som tiden går BLIR man plagene sine, tror jeg. Man isoleres hjemme, er i ro, ser de andre går på jobb og fortsetter med livene sine, har mye tid til å kjenne på alt som er vondt og utmattende. Kanskje er man så mye i ro at man går opp i vekt, og så er vondtene enda verre. Når NAV begynner å stille krav etter x antall uker så er man jo ikke BRA! Og dermed er runddansen i gang, og pasienten blir sykere av å "kjempe" mot NAV. Det er faktisk ikke sånn at de i jobb er 100% friske de heller, det kan kanskje være lurt å huske på noen ganger... Anonymkode: baa98...260 4
Tusseladen Skrevet 26. april 2019 #65 Skrevet 26. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er enig i at den du siterer kanskje er litt vel hard og bastant i meningene sine. Det lønner seg å være litt mer ydmyk, de med ME og fibromyalgi opplever nok reelle plager som vi må høre på og ta på alvor. Men så er da spørsmålet; hva skjer når svært mange av disse mener seg så syke at de ikke kan være i jobb? Når "kampen med NAV" er i gang. For vi kan vel konkludere med at ikke ALLE pasientene ligger på mørke rom med intravenøs ernæring i månedsvis? Hvordan møter man de mindre alvorlig rammede? De som går hyppig til legen, og legen aner ikke hva det er som feiler pasienten, men må bare gi sykmelding fordi pas sier h*n ikke klarer jobben. Etter hvert som tiden går BLIR man plagene sine, tror jeg. Man isoleres hjemme, er i ro, ser de andre går på jobb og fortsetter med livene sine, har mye tid til å kjenne på alt som er vondt og utmattende. Kanskje er man så mye i ro at man går opp i vekt, og så er vondtene enda verre. Når NAV begynner å stille krav etter x antall uker så er man jo ikke BRA! Og dermed er runddansen i gang, og pasienten blir sykere av å "kjempe" mot NAV. Det er faktisk ikke sånn at de i jobb er 100% friske de heller, det kan kanskje være lurt å huske på noen ganger... Anonymkode: baa98...260 Dette er jo basert på noe du tror og føler. Det har derfor ingen relevans. 2
Ripshagen Skrevet 26. april 2019 #66 Skrevet 26. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er enig i at den du siterer kanskje er litt vel hard og bastant i meningene sine. Det lønner seg å være litt mer ydmyk, de med ME og fibromyalgi opplever nok reelle plager som vi må høre på og ta på alvor. Men så er da spørsmålet; hva skjer når svært mange av disse mener seg så syke at de ikke kan være i jobb? Når "kampen med NAV" er i gang. For vi kan vel konkludere med at ikke ALLE pasientene ligger på mørke rom med intravenøs ernæring i månedsvis? Hvordan møter man de mindre alvorlig rammede? De som går hyppig til legen, og legen aner ikke hva det er som feiler pasienten, men må bare gi sykmelding fordi pas sier h*n ikke klarer jobben. Etter hvert som tiden går BLIR man plagene sine, tror jeg. Man isoleres hjemme, er i ro, ser de andre går på jobb og fortsetter med livene sine, har mye tid til å kjenne på alt som er vondt og utmattende. Kanskje er man så mye i ro at man går opp i vekt, og så er vondtene enda verre. Når NAV begynner å stille krav etter x antall uker så er man jo ikke BRA! Og dermed er runddansen i gang, og pasienten blir sykere av å "kjempe" mot NAV. Det er faktisk ikke sånn at de i jobb er 100% friske de heller, det kan kanskje være lurt å huske på noen ganger... Anonymkode: baa98...260 Et av de mest fornuftige innleggene her. 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #67 Skrevet 26. april 2019 40 minutter siden, Tusseladen skrev: Dette er jo basert på noe du tror og føler. Det har derfor ingen relevans. Er det? Kan vi si at ALLE med ME ligger i årevis på mørke rom med hørselsvern og sondeernæring? Anonymkode: baa98...260 4
Tusseladen Skrevet 26. april 2019 #68 Skrevet 26. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det? Kan vi si at ALLE med ME ligger i årevis på mørke rom med hørselsvern og sondeernæring? Anonymkode: baa98...260 Neida, de forreste gjør det.Jeg siktet til alt det andre i dette innlegget, som ikke akkurat er evidensbasert.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #69 Skrevet 26. april 2019 På 25.4.2019 den 12.20, AnonymBruker skrev: Snur tankegangen? Har du profesjonsutdanning innen psykologi eller noe? Da har du svært lite peil på hva det dreier seg om. Vet du hva! Jeg er så lei av at folk tror de vet alt on depresjon og at de er så kyniske og kritiske til det!!!! Det er en fakkings sykdom ig kan du få det inn i den lite fungerende hjernen din?? Karma kommer og tar deg en dag og da får du kjenne på alt det vonde livet fører med seg som de med depresjon. For det sitter ikke i hodet vettu, det er alt rundt! Hvis du ikke ser at verden har gått til helvete, er det veldig synd. Den er ikke så rosenrød og full av kjærlighet som du og mange tror! Men det hjelper hvis sånne som deg våkner og bidrar til å protestere og endre ting som ikke fungerer som det skal... og at du starter med deg selv som å vise mer empati og ydmykhet! Faen ass verden blir bare verre og verre. Anonymkode: 85565...fb1 Depresjon sitter som regel i hode, men man kan bli depressiv av sykdom som påvirker hjernen som eks lavt stoffskifte. Men da er årsaken en annen. Man kan velge å fokuserer på det negative eller det positive i livet. Man kan helt klart skape et kjærlig og godt liv for seg selv, selv om det er mye vondt i verden. Det handler om hvordan man takler motgang, negative tanker og mennesker etc. Det finnes mye god hjelp å få mot depresjon, som en her sa, kognitiv terapi. Som med mange andre sykdommer, kan man bli frisk fra depresjon. Men det krever hardt arbeid. Anonymkode: bb850...5b7 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #70 Skrevet 26. april 2019 For ME: While the cause is not understood, proposed mechanisms include biological, genetic, infectious, and psychological. Diagnosis is based on a person's symptoms because there is no confirmed diagnostic test. For fibromyalgi: The cause of fibromyalgia is unknown; however, it is believed to involve a combination of genetic and environmental factors, with each playing a substantial role. The condition runs in families and many genes are believed to be involved. Environmental factors may include psychological stress, trauma and certain infections. The pain appears to result from processes in the central nervous system and the condition is referred to as a "central sensitization syndrome". Fibromyalgia is recognized as a disorder by the US National Institutes of Health and the American College of Rheumatology. There is no specific diagnostic test. Diagnosis involves first ruling out other potential causes and verifying that a set number of symptoms are present. Anonymkode: 363d4...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #71 Skrevet 26. april 2019 22 timer siden, Juks skrev: Korrekt. For å få ME-diagnose så må følgende psykiske lidelser være ekskludert, også kalt differensialdiagnoser: Angst, alvorlig depresjon, schizofreni, bipolar lidelse, demens, spiseforstyrrelse og alkoholmisbruk. I tillegg til en drøss med somatiske sykdommer. Har du angst eller depresjon av betydelig grad, så får du ikke ME-diagnosen. Det i seg selv er jo litt rart. Jeg mener, hvis personer med ME opplever så mye smerter og utslitthet som de gjør, så ville jo det å bli deprimert ofte være en naturlig konsekvens. Det kan jo ikke være sånn at det ikke går an å være f.eks bipolar OG ha ME. For det må jo gå an. Eller hva? Anonymkode: 4a82a...7e0 3
Gjest Juks Skrevet 26. april 2019 #72 Skrevet 26. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det i seg selv er jo litt rart. Jeg mener, hvis personer med ME opplever så mye smerter og utslitthet som de gjør, så ville jo det å bli deprimert ofte være en naturlig konsekvens. Det kan jo ikke være sånn at det ikke går an å være f.eks bipolar OG ha ME. For det må jo gå an. Eller hva? Anonymkode: 4a82a...7e0 Jo, men man må skille depresjon som symptom og årsak. ME har depresjon som symptom, ikke så rart det, med tanke på hva man går igjennom. Der kommer depresjon som en konsekvens av utmattelsen. "Alvorlig depresjon" som en differensialdiagnose, der er utmattelse et symptom på depresjonen. Sistnevnte kan jeg ikke svare på annet enn at bipolar lidelse skal ekskluderes for at ME diagnosen kan komme.
Gjest Dragoneyes Skrevet 26. april 2019 #73 Skrevet 26. april 2019 En av de tingene forskere har funnet ut er at friske celler i plasma fra ME-syke oppfører seg unormalt, mens celler fra ME-syke i plasma fra friske oppfører seg normalt. Hvordan vil dere som mener ME er psykisk forklare det? Hvis det hadde vært en psykisk sykdom ville ikke prøver fra alle psyke ha samme reaksjon? Hvis ME-syke bare er late ville ikke alle sofaslitere også hatt prøver som viste det samme?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #74 Skrevet 26. april 2019 På 22.4.2019 den 10.18, darth Vader skrev: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Hurra. Endelig noen som har funnet svaret. Har du forskning å vise til? Har du link til sykehus, spesialister som endelig bekrefter dette? Ble glad jeg nå. Så nå kan alle med dette bare bestille time til psykolog, terap, opptrening, treningstudio Anonymkode: 639da...97e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #75 Skrevet 5. juni 2019 http://www.serendipitycat.no/2019/06/05/katarina-liens-laktat-studie-er-publisert-en-kommentar/?fbclid=IwAR3N2_pAR9c4wVvRv9uTLP0LDsaEfYTY037W6uy6fv8vfM0d29PZWN78Auo Interessant studie, gleder meg til å lese mer om den. Anonymkode: 807ce...2ff
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #76 Skrevet 5. juni 2019 Haha, nå må jeg le. Tenke seg til at en som ikke har FM og/eller ME har svaret på dette spørsmålet, en som aldri har kjent disse plagene på kroppen selv. Takk for en god latter😆 Mer enn det har jeg ikke tenkt å kommentere, for dette ble for dumt🤣 Anonymkode: 128d2...dc1 1
Wenda Skrevet 5. juni 2019 #77 Skrevet 5. juni 2019 På 22.4.2019 den 10.18, darth Vader skrev: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Så rart. Jeg har FM. Ikke deprimert, ikke har jeg angst eller andre mentale utfordringer. Jeg trener utifra evne, jeg er mye ute i naturen så godt det lar seg gjøre, jeg spiser sunt og har hele livet drevet med yoga og meditasjon. Hva mer syns du jeg burde gjøre for å bli kvitt de voldsomme smertene og andre plagene jeg har hver eneste dag? 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #78 Skrevet 5. juni 2019 Jeg har FM og er dessverre deltidsufør. Jeg fikk gradvis mer smerter i kroppen de siste årene jeg studerte, og bare få måneder før jeg tok mastereksamen i et fag jeg virker brenner for og som gi meg en jobb som både var en stor lidenskapelig hobby i tillegg til inntektskilde, så hadde kroppen blitt så smertefull at jeg måtte kaste alt jeg hadde i hendene og ta lang pause fra alt. Dette har ingenting med angst og depresjon å gjøre. Jeg elsket livet mitt, studiet, venner, og var et ja- menneske som hjalp til og stilte opp for alle som trengte meg. Men plutselig gikk det ikke lenger. Kroppen var så smertefull at jeg ikke klarte noen ting, jeg klarte ikke fullføre studiet før 4 år senere, noe jeg forøvrig presset meg selv til å få fullført, jeg klarte ikke være sosial, jeg klarte plutselig ikke gjøre noen av de tingene jeg elsket å gjøre lenger. Og sånn var det i mange år. Om du tror dette var noe jeg valgt fordi jeg var lat og ikke «gadd», så må du tro om igjen! Jeg har fortsatt store problemer, men er bedre enn den gang, og klarer å jobbe littegrann med dette yrket jeg brenner for. Og jeg klarer å være littegrann sosial. Men det er mye jeg må si nei til og det er mye jeg savner å gjøre som jeg ikke lenger klarer. Og sånn må jeg regne med å ha det resten av livet, i større eller mindre grad. Vær du sikker, ingen velger et sånt liv! Det kan føre til mye isolasjon, dårlig økonomi, sorgprosesser og fortvilelse med tanke på alt man ikke lenger klarer, ikke minst er det tøft å godta at man skal leve med disse smertene resten av livet. Mange blir kanskje deprimert av alt dette, men isåfall kommer depresjonen etterpå, fordi man er rådvill og frustrert siden ingenting kan gjøres. Legene kan ikke hjelpe, og man (jeg iallefall) har prøvd alt mulig av mer eller mindre alternative behandlingsopplegg og treningsopplegg, ingenting hjelper, og man blakker seg helt i prosessen. Så hver så snill, kjære ts, her tror jeg du skal innrømme at det kanskje ikke er alt du vet. Så lenge du ikke har kjent dette på kroppen selv, så er det best å holde munn.. Anonymkode: 128d2...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #79 Skrevet 5. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.serendipitycat.no/2019/06/05/katarina-liens-laktat-studie-er-publisert-en-kommentar/?fbclid=IwAR3N2_pAR9c4wVvRv9uTLP0LDsaEfYTY037W6uy6fv8vfM0d29PZWN78Auo Interessant studie, gleder meg til å lese mer om den. Anonymkode: 807ce...2ff "Gleder" meg til å høre forsøkene på å bortforklarer funnene - det er vel 'psykologisk påført melkesyre' eller noe....? En norsk forsker har altså påvist at ME-syke reagerer svært unormalt på fysisk belastning - alle andre som er målt i slike tester, både inaktive friske og folk med sykdommer som FM og MS så synker nivået av melkesyre dagen etter sykkeltest. Dette funnet er i teorien umulig, men likevel så viser det seg å faktisk stemme, det ME-syke forteller om. Så får en snart håpe noen heller begynner å lete etter årsakene, framfor å synse i vei om psyke (som allerede skal være utelukket før diagnosen settes).Melkesyrenivået i blodet var høyere hos pasientene begge dager, og forskjellen mellom friske og syke økte på dag 2 ettersom de friske hadde lavere verdier dag 2 og pasientene hadde enda høyere verdier dag 2. "For å si det veldig, veldig kort, så fant Lien et.al. som ventet at ME-syke presterte dårligere på dag to av en belastningstest, samt at de både produserte mer melkesyre enn friske og at melkesyrenivået var enda høyere på dag to av testingen. Pasientene ble sykere i lang tid (ukesvis før restitusjon) etter maks innsats på en slik test. Studien viser at dette ikke skyldes at de ME-syke er dekondisjonerte" http://www.serendipitycat.no/2019/06/05/katarina-liens-laktat-studie-er-publisert-en-kommentar/?fbclid=IwAR3N2_pAR9c4wVvRv9uTLP0LDsaEfYTY037W6uy6fv8vfM0d29PZWN78Auo Anonymkode: a2ffc...70f 5
Gjest Promqueen Skrevet 5. juni 2019 #80 Skrevet 5. juni 2019 Overvekt og fedme henger også sammen med fibromyalgi vil jeg tro. Vet om tre tilfeller hvor personen er overvektig eller sykelig overvektig. Det er klart man får smerter om kroppen har for mye å bære på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå