AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #21 Skrevet 22. april 2019 10 timer siden, darth Vader skrev: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Derfor de med ME er ekstremt utmattet? Ikke drit deg ut med påstander når du ikke vet noe om det. Anonymkode: 88119...00f 5
darth Vader Skrevet 22. april 2019 Forfatter #22 Skrevet 22. april 2019 4 hours ago, Kjærlighetsbarn98 said: Fibromyalgi har jeg ikke mye kunnskaper om, men hos ME pasienter har de funnet ut at det er lavt opptak av oksygen i cellene, noe som gjør at kroppen hele tida går på anaerob-forbrenning. Dette skaper utmattelse fordi oksygenopptaket er mye lavere enn hos oss andre. Derfor må de hvile mye. Trening hjelper ikke på ME-pasienter (hvertfall ikke hos de med alvorlige grader), da sykdommen kjennetegnes av forverring av funksjonsnivå ved fysisk anstrengelse. Tull. Det finnes ingen store studier som bekrefter dette. Dette med at fysisk anstrengelse forverrer ME er kun enda et eksempel på hvor ekstremt late og psykisk syke disse "pasientene" er. 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #24 Skrevet 22. april 2019 6 timer siden, darth Vader skrev: Det finnes ingen pålitelig og stabil test for å påvise hverken ME eller Fibromyaligi, hverken generelt eller nevrologisk. At det klassifiseres som nevrologisk skyldes at "pasientene" kommer med fortellinger som er relaterte til nevrologiske funksjoner. Det hele er svært enkelt. Det finnes INGEN somatisk påviste årsaker til ME eller Fibromyalgi. Da jeg ble syk i 1978 fantes det ingen pålitelig og stabil test som kunne påvise sykdommen jeg har. Diagnosen fikk jeg først 15 år senere, og 20 år etter dette igjen er diagnostisering av denne sykdommen rutinemessig. Det finnes tester som påviser betennelse, tilstanden vises på prøver, Mr, CT, og via -skopi. Vil det si at jeg ikke hadde sykdommen i 1978 fordi det ikke fantes prøver som kunne påvise sykdommen? Anonymkode: d48da...0f6 12
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #25 Skrevet 22. april 2019 Ganske bastante og nedlatende påstander fra TS, men likevel er det noe sannhet i det h*n sier. I USA blir Fibromyalgi behandlet som en såkalt "Biopsychosocial disorder" hvor stressmestring og kognitiv terapi er behandlingsmetoder. Det betyr likevel ikke at sykdommen ikke er reell, selv om den har sterke psykiske komponenter. Anonymkode: 371b3...1a2 4
Gjest Dragoneyes Skrevet 22. april 2019 #26 Skrevet 22. april 2019 22 minutter siden, darth Vader skrev: Tull. Det finnes ingen store studier som bekrefter dette. Dette med at fysisk anstrengelse forverrer ME er kun enda et eksempel på hvor ekstremt late og psykisk syke disse "pasientene" er.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #27 Skrevet 22. april 2019 Det har lite å bety om det er psykisk eller fysisk. De får uføretrygd likevel. Anonymkode: dbb1d...7f5 2
Måbarefåsiat... Skrevet 22. april 2019 #28 Skrevet 22. april 2019 12 hours ago, darth Vader said: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Herregud. 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #29 Skrevet 22. april 2019 Jeg ønsker at alle de som mobber og hetser mennesker med ME og fibromyalgi skal få dette selv og bli hardt rammet. De skal så ikke bli trodd av helsevesen, familie, venner eller NAV og skal møte masse motgang. Anonymkode: a73ba...2de 13
Gjest Dragoneyes Skrevet 22. april 2019 #30 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker at alle de som mobber og hetser mennesker med ME og fibromyalgi skal få dette selv og bli hardt rammet. De skal så ikke bli trodd av helsevesen, familie, venner eller NAV og skal møte masse motgang. Anonymkode: a73ba...2de Jeg pleier ikke ønske andre vondt, men etter å ha levd med ME i mange år er jeg tilbøyelig til å være enig.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #31 Skrevet 22. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker at alle de som mobber og hetser mennesker med ME og fibromyalgi skal få dette selv og bli hardt rammet. De skal så ikke bli trodd av helsevesen, familie, venner eller NAV og skal møte masse motgang. Anonymkode: a73ba...2de Ønsker du også at Molly Mus skal bli levende? Anonymkode: dbb1d...7f5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #32 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, Dragoneyes skrev: Jeg pleier ikke ønske andre vondt, men etter å ha levd med ME i mange år er jeg tilbøyelig til å være enig. Ikke jeg heller, men jeg er så lei av hvordan vi blir behandlet og snakket om. Som om ikke sykdommen er ille nok i seg selv skal vi finne oss i hets fra alle verdens hjørner... 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ønsker du også at Molly Mus skal bli levende? Anonymkode: dbb1d...7f5 Hvem er Molly Mus? Anonymkode: a73ba...2de
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #33 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke jeg heller, men jeg er så lei av hvordan vi blir behandlet og snakket om. Som om ikke sykdommen er ille nok i seg selv skal vi finne oss i hets fra alle verdens hjørner... Hvem er Molly Mus? Anonymkode: a73ba...2de Google er din venn. Anonymkode: dbb1d...7f5
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. april 2019 #34 Skrevet 22. april 2019 53 minutter siden, darth Vader skrev: Tull. Det finnes ingen store studier som bekrefter dette. Dette med at fysisk anstrengelse forverrer ME er kun enda et eksempel på hvor ekstremt late og psykisk syke disse "pasientene" er. Nei. Det er ikke et tegn på at de er late, men syke. Jeg har ikke ME, og er heller ikke uføretrygdet. Jeg har derimot traumer og psykisk utmattelse. Jeg har vært psykisk utmattet i over 7 år, og ingenting jeg har forsøkt har hjulpet nevneverdig. Jeg er like sliten omtrent uansett hva jeg gjør. Ingenting jeg gjør hjelper egentlig på slitenheten utenom å tilpasse meg den. For vet du hva som skjer hvis jeg presser kroppen for langt? Jeg kaster opp. Jeg blir kognitivt redusert. Jeg blir dårlig i magen. Å ignorere dette er ikke et alternativ. Jeg blir ikke friskere av å late som den ikke er der, jeg blir sykere. En grunn for at jeg f.eks ikke kan reise på studietur med skolen, dra på folkehøyskole eller egentlig heller ikke dra på leir. Jeg har ikke ME, for min utmattelse er psykisk, så jeg er ikke bundet til senga. Jeg tenker bare med grøss og gru på de som er så fysisk utmattet at de ikke klarer å komme seg ut av senga. Har du vært så utmattet at du har kastet opp? Det har jeg. Hvis du har opplevd det, og fortsatt ikke tror på at utmattelse faktisk eksisterer, så blir jeg overrasket.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #35 Skrevet 22. april 2019 For ME er det over flere ti-år dokumentert fysiologiske endringer i flere kroppsystemer. Når en sier at årsaken til ME er ukjent, så menes egentlig at selve den utløsende årsaken er ukjent. Slik er det for veldig, veldig mange sykdommer. Dernest, de fysiologiske avvikene som kan kartlegges i forskningslabratorier har ikke blitt omsatt i tester som kan bestilles av fastlege. Men det er heller ikke riktig at diagnostisering kun baserer seg på pasienthistorikk. Selv om det ikke er en enkelt test å ta for å diagnostisere ME enkelt, så er det flere tester og objektivt observerbarer symptomer som til sammen danner et bilde for å kunne sette en ME-diagnose. Anonymkode: a2ffc...70f 6
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. april 2019 #36 Skrevet 22. april 2019 Jeg tenker man ikke burde uttale seg om utmattelse med mindre man har opplevd det eller har god kunnskap om det som fagperson f.eks. Det er veldig lett å sitte og synse, men man burde ikke gjøre det før man har opplevd det selv.
darth Vader Skrevet 22. april 2019 Forfatter #37 Skrevet 22. april 2019 Alle "utmattelses-" eller "smertelidelser" er psykiske lidelser, som "pasientene" ikke gidder jobbe med fordi de er late og svake. For å bli bedre så kreves det en egeninnsats, og det hater disse gruppene. Det verste de kan tenke seg er å ta ansvar for eget liv. 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. april 2019 #38 Skrevet 22. april 2019 (endret) 8 minutter siden, darth Vader skrev: Alle "utmattelses-" eller "smertelidelser" er psykiske lidelser, som "pasientene" ikke gidder jobbe med fordi de er late og svake. For å bli bedre så kreves det en egeninnsats, og det hater disse gruppene. Det verste de kan tenke seg er å ta ansvar for eget liv. Så du er aldri sliten etter jobb? Garantert er du det. Hva trenger du når du er sliten? Å slappe av. Hva skjer om du ikke slapper av? Du blir sliten, får vondt i hodet og blir mindre kognitivt tilstede. Hva skjer om du har det slik konstant? At du gjør det du skal: du jobber, slapper av, sover- men at du aldri blir uthvilt? Dette er realiteten for mange av oss. Vi blir aldri uthvilte. Vi er konstant slitne uansett hvor aktive vi er og hvor mye vi sover. Du er bare heldig som kan våkne uthvilt, for det er nemlig ingen selvfølge!! Endret 22. april 2019 av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #39 Skrevet 22. april 2019 @darth Vader du utfordres herved til å ligge i sengen i 6 måneder i strekk. Lyset av, kun stå opp for å gå på do. Næring inntas i mørket i sengen. Anonymkode: 2c7f3...3d0 12
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #40 Skrevet 22. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For ME er det over flere ti-år dokumentert fysiologiske endringer i flere kroppsystemer. Når en sier at årsaken til ME er ukjent, så menes egentlig at selve den utløsende årsaken er ukjent. Slik er det for veldig, veldig mange sykdommer. Dernest, de fysiologiske avvikene som kan kartlegges i forskningslabratorier har ikke blitt omsatt i tester som kan bestilles av fastlege. Men det er heller ikke riktig at diagnostisering kun baserer seg på pasienthistorikk. Selv om det ikke er en enkelt test å ta for å diagnostisere ME enkelt, så er det flere tester og objektivt observerbarer symptomer som til sammen danner et bilde for å kunne sette en ME-diagnose. Anonymkode: a2ffc...70f Nei, biomarkører for ME er ikke funnet. Anonymkode: 38290...e69 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå