darth Vader Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. 28
Populært innlegg Blueblizz Skrevet 22. april 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 22. april 2019 Akkurat nå, darth Vader skrev: Det finnes absolutt ingenting som tyder på at ME og Fibromyalgi er noe annet enn pasienters symptomopplevelser som følge av angst, depresjon o.l. Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Og du er ute etter å provosere. 60
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 Så flott at du har svaret. Nå er alt bare fryd og gammen. God påske til deg! Anonymkode: 95004...6d4 22
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 Lite å gjøre i påsken? Anonymkode: c994c...8ac 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 Populært innlegg #6 Skrevet 22. april 2019 Har en kollega på 57 med fibromyalgi. Hun er seriøst den sprekeste 57åringen man finner. Toppturer og sykling i Gran Canaria er liksom hobbyene. Hun jobber 80% i et yrke med mye påkjenning. Hun har fått 4 barn, er ei skikkelig ‘på’ bestemor for barnebarna, og kanskje den som jobber mest effektivt av oss alle. Men av og til blir hun borte. Hun kommer seg ikke ut på topptur, og hun greier ikke være med barnebarna. Hun blir sengeliggende, og får sinnsyke smerter. Vi kan se det på henne i noen dager. Måten hun reiser seg opp på f.eks. Det er veldig tydelig at hun har vondt i beina/ryggen. Hun har utprøvd mange dietter etter hva jeg har forstått. Er vell også en del medisiner som er utprøvd, men ingenting hjelper 100%. Det eneste jeg er helt sikker på er at hun får ekstreme fysiske smerter. Denne dama er ikke typen som suttrer, og jeg kan se at kroppen hennes verker i perioder. Anonymkode: 5927c...c5c 53
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #7 Skrevet 22. april 2019 Siden hun var 18 år har Toril Bakken Kåven levd med sterke smerter. Likevel har hun kjørt på i både jobb og fritid. Derfor ble diagnosen hun fikk som 49-åring et aldri så lite sjokk. https://www.nrk.no/finnmark/toril-var-syk-i-over-30-ar-_-uten-a-vite-om-det-1.14449559 Ellers er det akseptert i de vitenskaplige og medisinke kretser at det er sykdommer, så denne tråden er litt som å hevde at evolusjon ikke er en greie Anonymkode: d9c36...9e6 13
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #8 Skrevet 22. april 2019 Ehh Unnskyld meg? Min mor har alltid vært en aktiv dame med jobb og alt! Hun har de her årene blitt sykere og sykere og vi må faktisk stoppe henne å gjøre ting i heimen fordi hun er så dårlig og blir dårlig dagene etter! Etter å ha flydd her i Norge ifjor på ferie måtte hun LIGGE de første dagene i varmen og uten kontakt, hun klarte ikke snakke engang! Trur du virkelig at folk vil leve slikt? Nei. Kroppen som sier stopp. I hodet vil hun vaske huse, si ja takk til jobben hun fikk tilbydd og fortsette å gå på ski dalen i helgenen. Har sett henne GRÅTE fordi kroppen sier stopp. Hun har prøvd alt, trening funker ikke, med mindre hun har lyst å dø :) Anonymkode: 059fe...91e 14
Gjest Skrevet 22. april 2019 #9 Skrevet 22. april 2019 2 timer siden, darth Vader skrev: Behandlingen bør selvfølgelig være å ta tak i eget liv mtp trening, kosthold, sosiale relasjoner, lære seg stressteknikker osv. Problemet er at alt dette kreves innsats av "pasienten" selv. Noe som disse "pasientene" ikke gidder. De vil heller ha trygd og/eller en pille som kurerer dem, men som også krever null egeninnsats. Det der er forresten oppskriften på de fleste psykiske problemer. En depresjon blir ikke bedre av at man sitter inne og aldri går ut, men man trenger hjelp til å finne ut hvordan man takler det, hvordan man snur tankegangen o.s.v. Trygda er forresten rimelig lav nå, og de trygded jeg kjenner gjør alt for å kunne jobbe ved siden av og komme tilbake i arbeid.
darth Vader Skrevet 22. april 2019 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2019 15 minutter siden, Anki said: Det der er forresten oppskriften på de fleste psykiske problemer. En depresjon blir ikke bedre av at man sitter inne og aldri går ut, men man trenger hjelp til å finne ut hvordan man takler det, hvordan man snur tankegangen o.s.v. Trygda er forresten rimelig lav nå, og de trygded jeg kjenner gjør alt for å kunne jobbe ved siden av og komme tilbake i arbeid. ME og Fibromyalgi er egentlig kun symptomer på depresjon og/eller angst. Problemet er at behandling av angst og depresjon krever egeninnsats fra pasienten, men de fleste "pasienter" med ME og Fibromyalgi gidder ikke å gjøre en egen innsats. De er svake og late. Det verste er at de ligger hjemme og lever på skattebetalernes penger. 9
Ripshagen Skrevet 22. april 2019 #11 Skrevet 22. april 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehh Unnskyld meg? Min mor har alltid vært en aktiv dame med jobb og alt! Hun har de her årene blitt sykere og sykere og vi må faktisk stoppe henne å gjøre ting i heimen fordi hun er så dårlig og blir dårlig dagene etter! Etter å ha flydd her i Norge ifjor på ferie måtte hun LIGGE de første dagene i varmen og uten kontakt, hun klarte ikke snakke engang! Trur du virkelig at folk vil leve slikt? Nei. Kroppen som sier stopp. I hodet vil hun vaske huse, si ja takk til jobben hun fikk tilbydd og fortsette å gå på ski dalen i helgenen. Har sett henne GRÅTE fordi kroppen sier stopp. Hun har prøvd alt, trening funker ikke, med mindre hun har lyst å dø Anonymkode: 059fe...91e Tror du det er noen som VIL ha psykiske lidelser da? 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #12 Skrevet 22. april 2019 Jeg synes du skal ta kontakt med WHO, som klassifiserer fibromyalgi som en nevrologisk lidelse, og fortelle dem at helsepersonell verden over tar feil, for du vet at den ikke er revmatisk eller nevrologisk, men psykisk. Det samme gjelder for ME, men da må du selv finne ut av klassifiseringen,for den er jeg litt usikker på. Når det er gjort håper jeg du får nobelprisen i medisin, siden du har kommet frem til den endelige svaret forskere har jobbet i åresvis med å finne. Anonymkode: d48da...0f6 33
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. april 2019 #13 Skrevet 22. april 2019 ME er en nevrologisk lidelse, men jeg vet ikke hvor mange ganger det er vits å si det. De som har bestemt seg for det motsatte kommer uansett ikke til å skifte mening, så jeg henviser de bare til å lese oppdatert forskning på feltet.
Lille-pus Skrevet 22. april 2019 #14 Skrevet 22. april 2019 30 minutter siden, darth Vader skrev: ME og Fibromyalgi er egentlig kun symptomer på depresjon og/eller angst. Problemet er at behandling av angst og depresjon krever egeninnsats fra pasienten, men de fleste "pasienter" med ME og Fibromyalgi gidder ikke å gjøre en egen innsats. De er svake og late. Det verste er at de ligger hjemme og lever på skattebetalernes penger. 28 minutter siden, Ripshagen skrev: For noe pisspreik! 27 minutter siden, Ripshagen skrev: Tror du det er noen som VIL ha psykiske lidelser da? Dere to, som sannsynligvis er medisinens nye wonderboys; Siden denne gjennombruddsforskningen deres allerede har identifisert årsakene til 2 sykdommer til å være latskap og ønsker om sugerør i statskassen (få betalt for ligge på ryggen og ikke gjøre ett slag). Det er høyst sannsynlig mange, mange flere "sykdommer" som skyldes "vondt i viljen" og "ønske om å leve fett på andres surt betalte skattepenger". La oss høre hvilke andre sykdommer dere har forsket dere frem til har samme bakgrunn! 7
darth Vader Skrevet 22. april 2019 Forfatter #15 Skrevet 22. april 2019 2 hours ago, Kjærlighetsbarn98 said: ME er en nevrologisk lidelse, men jeg vet ikke hvor mange ganger det er vits å si det. De som har bestemt seg for det motsatte kommer uansett ikke til å skifte mening, så jeg henviser de bare til å lese oppdatert forskning på feltet. Det finnes ingen pålitelig og stabil test for å påvise hverken ME eller Fibromyaligi, hverken generelt eller nevrologisk. At det klassifiseres som nevrologisk skyldes at "pasientene" kommer med fortellinger som er relaterte til nevrologiske funksjoner. Det hele er svært enkelt. Det finnes INGEN somatisk påviste årsaker til ME eller Fibromyalgi. 10
Gjest Dragoneyes Skrevet 22. april 2019 #16 Skrevet 22. april 2019 1 time siden, darth Vader skrev: Det finnes ingen pålitelig og stabil test for å påvise hverken ME eller Fibromyaligi, hverken generelt eller nevrologisk. At det klassifiseres som nevrologisk skyldes at "pasientene" kommer med fortellinger som er relaterte til nevrologiske funksjoner. Det hele er svært enkelt. Det finnes INGEN somatisk påviste årsaker til ME eller Fibromyalgi. Nå kan jeg bare noe om ME som jeg selv har, og du har rett i at det ikke er funnet en årsak til ME. Men det er funnet mange avvik i flere kroppssystemer hos ME-syke, for det er en multisystemisk sykdom. At man ikke har funnet en årsak til og behandling for en sykdom betyr ikke at den ikke eksisterer. Men det har jeg mine mistanker til at du ikke er interessert i å høre om, jeg tror du kjeder deg i påsken og vil skape litt action.
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. april 2019 #17 Skrevet 22. april 2019 1 time siden, darth Vader skrev: Det finnes ingen pålitelig og stabil test for å påvise hverken ME eller Fibromyaligi, hverken generelt eller nevrologisk. At det klassifiseres som nevrologisk skyldes at "pasientene" kommer med fortellinger som er relaterte til nevrologiske funksjoner. Det hele er svært enkelt. Det finnes INGEN somatisk påviste årsaker til ME eller Fibromyalgi. Fibromyalgi har jeg ikke mye kunnskaper om, men hos ME pasienter har de funnet ut at det er lavt opptak av oksygen i cellene, noe som gjør at kroppen hele tida går på anaerob-forbrenning. Dette skaper utmattelse fordi oksygenopptaket er mye lavere enn hos oss andre. Derfor må de hvile mye. Trening hjelper ikke på ME-pasienter (hvertfall ikke hos de med alvorlige grader), da sykdommen kjennetegnes av forverring av funksjonsnivå ved fysisk anstrengelse.
Gjest Juks Skrevet 22. april 2019 #18 Skrevet 22. april 2019 Her var det mange friske troll som ikke har den skjønneste anelse om hva dem snakker om. Tror dere virkelig at psykiske lidelser er grunnen til at folk/ungdommer ligger i respirator fordi kroppen er så utmattet at den ikke klarer å puste på egenhånd? Enn dem som faktisk dør tilslutt av dette? Tror dere virkelig at man kan få en lykkepille og så fungerer kroppen optimalt? Hvorfor er ikke dette den offentlige medisinen for ME/fibro da? Hvis deres som påstår at ME/Fibro er psykisk, hvorfor fungerer ikke noen typer psykoterapeutisk medisin på denne gruppen? Hvorfor reagerer pasientgruppen tilnærmet null eller negativt på kognitiv terapi, atferdsterapi og aktivitetsterapi? Hvorfor har alle studier om at ME/fibro er psykosomatisk hatt negativt resultat? Tror dere virkelig at mennesker er villige til å stenge seg inne på et mørk rom med hørselsvern i f.eks 20 år pga at dem ikke gidder å ta fatt på et "enkelt" problem? Tror dere at grunnleggeren av moderne sykepleie, Florence Nightingale, bare gikk lei av å bevege seg at hun valgte frivillig å ligge i en seng i 54 år og drive med lobbyvirksomhet derifra? Mye håpløse holdninger. Dere skal heller være sjeleglad og overlykkelig når dere vokner hver dag uten noen av disse grusomme sykdommene. Rop gjerne synsingen deres ut nå, men plutselig en dag så er dere også rammet.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #19 Skrevet 22. april 2019 Det er selvsagt ikke riktig at fibromyalgi er en nevrologisk lidelse. Når man søker på diagnosekode og sykdomsklassifikasjon for fibromyalgi på WHO sine nettsteder ser man at lidelsen klassifiseres som et ‘smertesyndrom’ med psykologiske og sosiale årsakssammenhenger. (Jeg søkte på fibromyalgi og ikke på kronisk smerte, bare for å presisere det.) Anonymkode: 38290...e69 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #20 Skrevet 22. april 2019 ME er heller ikke klassifisert som en egen nevrologisk sykdom på linje med feks. epilepsi, ALS eller hjerneslag, men sorteres under punktet ‘annet/uspesifisert/ikke videre klassifisert’. Anonymkode: 38290...e69 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå