Gå til innhold

Når er det vanlig at tenåringer ikke er med på typ påskeferie, sommerferie med familien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har en sønn på snart 16 år som ikke ønsket å reise på hytta, som resten av familien vil nå i påsken. Han ønsket å ha med en venn, men vi har ikke plass i bilen. 

Men vi har lovt at samboer tar med han og en kamerat til neste skisesong. 

Når begynner tenåringene å bli hjemme alene og slikt?😉

Anonymkode: cc83a...265

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omtrent fra den alderen, men det kommer jo an på modenhetsnivå, sjans for uønskede hendelser om de er hjemme alene, noen i nærheten som kan bistå/ holde øye med etc. Vi hadde besteforeldre rett over gata, så eldstemann var alene en helg fra 14 år tror jeg.  Yngste fra 15 år. Men ellers prioriterte vi å kjøre to biler fylt med venner heller enn at de ble igjen hjemme 🙂

• Liker 1
Skrevet

Når de går på ungdomsskolen burde det være Ok å være hjemme alene noen dager. Du kan kanskje kjøpe inn litt mat og gi de noen penger og ev. spørre naboene om de kan siifra til deg om det blir mye bråk? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har en sønn på snart 16 år som ikke ønsket å reise på hytta, som resten av familien vil nå i påsken. Han ønsket å ha med en venn, men vi har ikke plass i bilen. 

Men vi har lovt at samboer tar med han og en kamerat til neste skisesong. 

Når begynner tenåringene å bli hjemme alene og slikt?😉

Anonymkode: cc83a...265

Det kommer jo an pålen rekke ting.

Det første er om dere har et solid nettverk der dere bor som kan ta seg av ungen om noe skjer (som det ikke sjelden gjør når man er klønet og uerfaren og skal ordne ting selv)

Det andre er hvor lenge dere skal være på hytta. Det er forskjell på å dra opp fredag før påske og være borte 10 dager vs å dra opp en langhelg.

Sånn ellers så tenker jo jeg at det lureste her ville vært å funnet noen med plass til en eller to tenåringer i bilen (en hytte ligger jo gjerne i et hyttefelt og det bruker ikke være spesielt utfordrende å få skyss i alle fall nært nok til å gå siste stykket - 16 åringene kunne fint tatt oppgaven med å komme seg til hytta selv, som en sosial øvelse. Jeg tenker at barn som ikke klarte å få skyss også er for uerfarne til å være hjemme, så da må ungen med)

Anonymkode: 5eea2...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Uaktuelt for mine ungdomskole barn på 13 og 15. Må vurdere på nytt når de starter på vgs

Anonymkode: 5da24...20a

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på tenåringen, hvor dere bor, hva slags venner tenåringen har osv. Jeg var alene fredag-søndag da jeg var 13, hele ferier (3 uker) da jeg var 15. Min søster kunne knapt nok være alene noen timer på dagtid før hun gikk på videregående.

Anonymkode: a8f02...055

• Liker 4
Skrevet

Åh, jeg ville strukket meg langt for å la ham ha med vennen på hytta. Kan dere vurdere å kjøre to biler?  Kan de to ta toget sammen? Buss? Kan besteforeldrene kjøre dem?  Foreldrene til vennen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme alene fra jeg var 14 år. foreldrene mine hadde kjøpt inn mat og jeg fikk penger i tilfelle. De hadde også bedt de nærmeste naboene følge litt med.  Koste meg masse!

Anonymkode: db83f...6c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg var hjemme alene i nesten en uke når jeg var rundt 14 tenker jeg. Spiste søppelmat, satt lenge oppe på natta og hadde masse besøk, men utenom det så gjorde jeg ikke noe galt. 

Men min 13 år gamle sønn ville jeg ikke latt være alene hjemme i en natt en gang, han er ikke moden nok for det, han ville ikke spist annet enn godteri og sittet og spilt store deler av natten. Og det ville ikke tatt livet av han for en natt, men han hadde også vært livredd og mest sannsynlig ikke turt å sove. Så man må se an ungen tenker jeg. Når de er 16 år så tenker jeg at de bør få litt mer frihet til å velge selv, og heller alliere seg med nabo eller andre for litt tilsyn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...