Gå til innhold

11 åring som plager dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på besøk hos ei venninne som har barn og observerte at barnet fanget marihøner som ble puttet i en boks. Jeg spurte hva som skjedde med de videre, og fikk til svar at hun plukket av de ben og vinger. Jeg måtte forsiktig spørre mamman om dette var «innafor», og fikk høre at de ikke ønsket ett barn som var redd for dyr/insekter og som heller tør å ta i de. Barnet får betalt av sine foreldre for hver insekt/dyr hun slår ihjel i huset. 

Når jeg takket for meg og skulle dra så var barnet i gang med å jage hønene i hagen rundt med en kjepp, og ingen av foreldrene reagerte på det. Jeg har ikke barn selv så har ingen erfaring med oppdragelse etc. Men en slik holding overfor dyr var trist å se på. 

Usikker hva jeg vil med dette innlegget, men angrer meg bare sånn for at jeg ikke sa i fra! 

Anonymkode: 7acb8...60e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt tilbake nå og fortalt hva jeg syns! Ikke greit! 

Anonymkode: 80be6...291

• Liker 4
Skrevet (endret)

For å si det slik, om det var mitt barn som holdt på slik, hadde det blitt månelyst...

Endret av Kattugla
  • Liker 15
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Neste gang, sier du tydelig i fra at dette ikke er greit.

Skrevet

Jeg hadde sendt over en person de ikke visste hvem var for å fremstå som at hen jobber for mattilsynet,  og som sier hen har fått bekymringsmeldinger fra folk som har sett hva barnet dems har gjort mot hønene

• Liker 5
Skrevet

Det er kanskje å trekke det litt langt, men jeg har alltid tenkt at barn som (med vilje og ikke ved uhell) er slemme med dyr vokser opp til å bli slemme voksne...

Jeg hadde tatt en prat med den av foreldrene du står nærmest og forhørt deg om hvorfor de velger å oppdra datteren slik.

Jeg har et tantebarn som abdolutt ikke er redd for insekter, men som redder de som reddes kan. Det gjør jeg også. Jeg er ikke kjemepglad for edderkopper inne, men bærer dem ut heller enn å slå dem i hjel.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke greit!! Får ganske psyke vibber av det der. 

Helt innafor å drepe en edderkopp i huset, men man gjør det da ikke med seigpining.. Denne ungen burde få hjelp før det bikker over i å mishandle ennå større dyr. 

Anonymkode: ec1a3...d99

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 11 år?!?! Jeg hadde fillerista henne for lenge siden!

Anonymkode: d75c7...c4a

• Liker 5
Skrevet (endret)

..... Jeg.... altså... kan du si at du troller....? Please... det der er jo helt sykt... Foreldrene betaler for det???? Løper etter hønene med en kjepp????? Herregud.... 

Endret av Sylveon
  • Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke normalt eller greit! Jeg hadde reagert kraftig dersom mitt eller andres barn oppførte seg slik mot dyr. Hadde blitt beskymret for barnets mentale helse.

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Barnehage alder så kan det være normalt å ikke ha impulskontroll og se om snegler kan svømme etc, men man sier ifra at det ikke er ok mot levende vesener og så pleier små barn og forstå hvorfor. At mindre barn kan slå dyr er også vanlig, men de korrigeres øyeblikkelig og skal lære seg at man er forsiktig og snill med dyr, noe vanlige empatiske barn kjapt tar til seg.

Men en 11 åring? Da blinker og flagrer alle rød lys og flagg! Med foreldrenes holdning hadde jeg definitivt tatt en anonym telefon til bv. Barn som skader dyr har som oftest dype emosjonelle problemer og her oppfordrer foreldrene til det! 🙀

AnonymBruker
Skrevet

At 11-årige jenter plager og piner dyr og insekter er ikke vanlig. Barn er gjerne omtrent halvparten av denne alderen når de plukker beina av biller og sommerfugler.

En 11-åring som oppfører seg sånn ville jeg faktisk mistenkt at var litt annerledes enn andre 11-åringer. Det kan være veldig mange grunner til at barnet er slik, men normalt er det faktisk ikke.

Anonymkode: 4dcfe...d60

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du får gratulere henne med en datter som er psykopat. Moren er det mest sannsynlig også.

Anonymkode: 37c40...0d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg kontaktet barnevernet snarest. Dette er IKKE normal oppførsel. Enten sliter barnet svært psykisk og kan bli en stor fare for andre mennesker når de blir eldre, eller så er det foreldre som helt har feilet i oppdragelsen.

Noe av det første man lærer barn når det kommer til dyr (og insekter!) er å ikke skade dem, skremme dem, eller lignende. Det som har skjedd, eller ikke skjedd, med dette barnet er skremmende. Hva gjør barnet når det finner ut at man kan fange en tam katt og plage den til døde?

Anonymkode: 59b25...65b

• Liker 6
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Hvor mye empati har mennesker med andre dyr og mennesker som de ikke lærer utvikle dette fra foreldrene?

Barnet har ikke særlig forutsetning for å ha empati med dyr, forstå at de kan bli redde, lide osv, om ikke foreldrene lærer dem dette. Noen barn vil vokse opp og forstå det av seg selv, men kanskje i senere alder enn andre. Se hvor mange som fisker for eksempel, en grusom aktivitet der fiskens hele kroppsvekt blir dratt etter en fiskekrok, som innebærer mye lidelse for fisken. Mennesker kan altså mangle empati med dyr om de ikke blir lært opp til å ha det. Om foreldrene viser at de ikke bryr seg, så kan barnet ta etter dem. Så når foreldrene ikke bryr seg om hønene, så er det logisk for barnet å anta at man ikke trenger bry seg. Akkurat slik barnet til en som fisker vil fortsette fisking i voksen alder. 

Så hvordan kan vi da dømme en 11-åring der foreldrene åpenbart ikke lærer han at høner føler frykt og ikke skal jages fordi man syntes det virker morsomt? Stanse han, selvsagt, men å tenke at han er et forferdelig monster? Nuvel..

Når det er sagt, så er det jo slik at pining av dyr som barn er korrelert med mennesker med mindre empati og som gjerne begynner med grovere vold som voksne. Men i akkurat dette tilfelle syntes det høres mer ut som dårlig oppdragelse, enn psykopattrekk, for å si det sånn

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Coronas skrev:

Jeg hadde sendt over en person de ikke visste hvem var for å fremstå som at hen jobber for mattilsynet,  og som sier hen har fått bekymringsmeldinger fra folk som har sett hva barnet dems har gjort mot hønene

Heller sende bekymringsmelding dirkete til mattilsynet. Om det er slik at foreldrene holder høner som husdyr, så er det absolutt på sin plass med en bekymringsmelding. Den kan sendes inn via nettsiden til Mattilsynet. 

Anonymkode: 62e19...fb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet får betalt av sine foreldre for hver insekt/dyr hun slår ihjel i huset. 

Anonymkode: 7acb8...60e

Er dette virkelig sant? Det må være noe som ikke stemmer med foreldrene her tenker jeg. Det er foreldrenes oppgave å lære ungene sine empati. Hva slags holdning har foreldrene til dyr? Har de mangel på empati selv? 

Anonymkode: e129f...70a

• Liker 3
Skrevet

Overhodet ikke greit! 

Høres ut som om foreldrene har ødelagt barnet, dersom det er de som oppfordrer til dette. 

Jeg tillot ikke at barna løp etter duer osv heller jeg, enda jeg ikke nødvendigvis er fan av byduer.... 

At barn har glede av å plage dyr ser jeg ofte på som et varseltegn, for å si det sånn. 

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Det der er så sykt at jeg håper du er et troll Ts 😳 barn skal lære respekt for alle individer, også insekter! De trenger da ikke å bli redde for dem bare fordi de ikke får rive av dem vinger og bein vel! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at dette ikke er sant.

Hvis det ikke er det, så meld de både til Mattilsynet (på grunn av hønene) og til barnevernet (på grunn av ungens oppvekstforhold).

Dette er ikke greit!

Anonymkode: 14959...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...