AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Foreldrene mine er 65-70 år, spes siste året har jeg merket at moren min innimellom har begynt å "surre" litt(hennes mor ble tidlig dement med diagnosen alzheimers). Nå frykter jeg det samme er i ferd med å skje med mamma. I tillegg har også pappa fått litt merkelige oppførsel i det siste. Jeg er utrolig glad i de begge to, men dette kjenner jeg at jeg takler veldig dårlig. Noen som har noe forslag til hvordan finne ut om det er som jeg tror og evt hvordan takle det? Anonymkode: 1ba45...710
godfisk Skrevet 22. april 2019 #3 Skrevet 22. april 2019 Enig med MadameX. Noen demenstilstander kan bremses en del med medisinsk oppfølging, så din mor kan få bedre livskvalitet om hun ikke venter for lenge med å oppsøke lege. Jeg leste også en artikkel for noen år siden at enkelte kan få symptomer på demens av væskeansamling som forårsaker trykk i hjernen, noe som løses med et dren, slik at symptomene forsvinner, så det kan muligens være noe å få sjekket. Hva tenker du er grunnen til at din far oppfører seg merkelig?
MorTil2 Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 (endret) Hvordan er oppførselen til din far "merkelig" ? Og er din mor sin "surring" noe hun selv gir uttrykk for å legge merke til ? Kan det hende at din fars "merkelige" oppførsel og din mor sin "surring" har en sammenheng ? At det er et symptom på at noe ikke er som det skal være ? Noen ganger må vi rett og slett tørre å sette oss ned og spørre direkte spørsmål. Si at du merker endringer, spør om det er noe som har skjedd, om det er noe du kan hjelpe med. Det kan være mange ting som ligger bak både "surring" og merkelig oppførsel, og det er mye foreldre ikke deler med sine voksne barn rett og slett fordi de ikke skal "bry" barna som har så mye med sitt eget. Så da er du nødt til å si tydelig i fra om at du ønsker å bli brydd. Du ønsker å vite om det er noe du kan gjøre for foreldrene dine. Endret 22. april 2019 av MorTil2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 Ts her, de går ofte til lege begge to pga andre ting, begge har ting de sliter med, men ikke noe som skal gi dette bildet. Vil ikke en lege fanget dette opp? Anonymkode: 1ba45...710
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #6 Skrevet 22. april 2019 5 timer siden, godfisk skrev: Enig med MadameX. Noen demenstilstander kan bremses en del med medisinsk oppfølging, så din mor kan få bedre livskvalitet om hun ikke venter for lenge med å oppsøke lege. Jeg leste også en artikkel for noen år siden at enkelte kan få symptomer på demens av væskeansamling som forårsaker trykk i hjernen, noe som løses med et dren, slik at symptomene forsvinner, så det kan muligens være noe å få sjekket. Hva tenker du er grunnen til at din far oppfører seg merkelig? Tror ikke det er noe sånt, for både hun og han er sjekket fra topp til bunn Men, pappa venter på en operasjon, noe jeg vet stresser han, kan det gi symptomer som plutselig har begynt å prate masse? Virke veldig fraværende? Anonymkode: 1ba45...710
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #7 Skrevet 22. april 2019 4 timer siden, MorTil2 skrev: Hvordan er oppførselen til din far "merkelig" ? Og er din mor sin "surring" noe hun selv gir uttrykk for å legge merke til ? Kan det hende at din fars "merkelige" oppførsel og din mor sin "surring" har en sammenheng ? At det er et symptom på at noe ikke er som det skal være ? Noen ganger må vi rett og slett tørre å sette oss ned og spørre direkte spørsmål. Si at du merker endringer, spør om det er noe som har skjedd, om det er noe du kan hjelpe med. Det kan være mange ting som ligger bak både "surring" og merkelig oppførsel, og det er mye foreldre ikke deler med sine voksne barn rett og slett fordi de ikke skal "bry" barna som har så mye med sitt eget. Så da er du nødt til å si tydelig i fra om at du ønsker å bli brydd. Du ønsker å vite om det er noe du kan gjøre for foreldrene dine. Tror jeg er redd for svaret, for er veldig usikker på om jeg vil klare å takle at en av de eller begge blir borte på den måten. Anonymkode: 1ba45...710
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #8 Skrevet 22. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine er 65-70 år, spes siste året har jeg merket at moren min innimellom har begynt å "surre" litt(hennes mor ble tidlig dement med diagnosen alzheimers). Nå frykter jeg det samme er i ferd med å skje med mamma. I tillegg har også pappa fått litt merkelige oppførsel i det siste. Jeg er utrolig glad i de begge to, men dette kjenner jeg at jeg takler veldig dårlig. Noen som har noe forslag til hvordan finne ut om det er som jeg tror og evt hvordan takle det? Anonymkode: 1ba45...710 Ring legekontoret, og si du er bekymret. Fortell hvordan du opplever det, og at de er obs på det ved neste besøk. Har gjort det selv, og legen har ikke sagt noe om det, til den det gjelder Anonymkode: 99bef...349 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #9 Skrevet 22. april 2019 Tror det er fullt mulig å skjule dette for fastlegen lenge! Min bestemor havnet på sykehus (etter et lite fall) da hun var 95. Da hadde jeg stusset lenge egentlig... Små ting; hun spurte hvordan det gikk med bestefar min (på motsatt side), han døde på 70-tallet. Hun lo og sa hun bare "tenkte litt feil". Så ble hun veldig bisk og bitter på en ung dame hun kjente godt. Bestemoren min var av de som ALDRI sa noe negativt om noen! I selskaper så jeg at hun ikke klarte helt å følge med. Jeg sa det til tanten min (datteren hennes), da vi var på besøk på sykehuset. Hun mente det var bare litt "gammel dame rot".. Så ble jeg alene med besta, tante måtte ta en jobbtlf. Da forteller besta meg en helt hårreisende historie om hvorfor hun var på sykehuset.. Det involverte både en trekkspillklubb og mye annet kykkelikokkos... Da går jeg og finner tante og forteller! Tante sa at legene måtte teste henne, de sa at hun var så tydelig og klar. Tante forlangte at de gjorde det, og det ble gjort... Besta scorte så dårlig at legene var litt sjokkerte! Rett på sykehjem og aldri hjem.. Hun stortrivdes der og ble bedre, da hun fikk korrekt medisinering. Anonymkode: ce9f7...f35 3
Rosalie Skrevet 22. april 2019 #10 Skrevet 22. april 2019 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, de går ofte til lege begge to pga andre ting, begge har ting de sliter med, men ikke noe som skal gi dette bildet. Vil ikke en lege fanget dette opp? Anonymkode: 1ba45...710 Neppe. Min demente bestemor klarte fint å «skjerpe seg»nok når hjemmesykepleien var på besøk eller hun var til legen til at de ikke så noen grunn til at hun ikke skulle kunne bo for seg selv. Vi andre, derimot, så det veldig godt, men så lenge hun klarte å lure helsepersonell, hadde vi lite vi skulle sagt. Endret 22. april 2019 av Rosalie 3
Sensi Skrevet 22. april 2019 #11 Skrevet 22. april 2019 De kan skjule det lenge. Men støtter forslaget om å ringe inn bekymringsmelding til legen. Legen kan gjøre en demens test. Det er en slags klokke test. Pasienten får noen spørsmål og skal tegne en klokke. Ufarlig og ikke noe inngrep. Men pasienten må samarbeide da. Ville også forsøkt å snakke med dem. Det kan hende de nekter for at noe er galt, men det er verd et forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå