Gå til innhold

Kan jeg beholde barnehageplass uten å bruke den på en stund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er født i november og jeg har da søkt barnehageplass som jeg mest sannsynlig får når barnet fyller 1 år. ( Vet ikke helt hvordan det fungerer da dette er mitt første barn). Greia er at jeg har tatt fødselspermisjon frem til januar 2020 og vil da benytte muligheten til å bruke tiden med barnet på utflukter osv, samtidig som jeg IKKE vil miste barnehageplassen. Kan jeg da betale for en barnehageplass uten å bruke den? (Altså frem til januar 2020?) Jeg er bare redd for å miste barnehageplass til barnet mitt, og setter så uendelig pris på svar fra dere :)

Anonymkode: 2a6a0...c0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om reglene er like alle steder, men her hadde jeg plass fra 1.august, og barnet begynte i slutten av november.. var ingen problem, betalte selvsagt for plassen fra august

Anonymkode: 3f5c8...529

• Liker 1
Skrevet

Snakk med styrer. Dette kan variere ut fra dekning av bhgplass og om det er privat/kommunal bhg 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre vet jeg om barnehager det ikke er lov til å gjøre slikt i. Du vil miste plassen din om barnet ikke begynner til fastsatt dato. Men det avhenger nok litt av hvor du bor. Det barnehagene er fulle og listene er lange er det nok noe anerledes enn i strøk der barnehageplassene ikke fylles så fort opp.

Anonymkode: 7ab1a...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Betaler du for plassen bør det vel ikke være noe problem. Kjenner mange som har gjort det i et par måneder men ikke helt til Januar. Kan ikke barnet være der noen dager i uka alt ettersom hva som passer for dere da? 

Anonymkode: 07a4e...e23

Gjest NotYou
Skrevet

Alltid gjort sånn. Kommunal bhg, men selvfølgelig er ikke alle like. Betalt fra august og oppstart i okt/nov 

AnonymBruker
Skrevet

Spør styrer for sikkerhets skyld, eller send mail til den som er ansvarlig for barnehageplassen. Pleier å stå på kommunens hjemmesider når du søker. Vil tror det går greit, når du faktisk betaler, da får de jo inn inntektene sine, og det er jo det viktigste. Vi gjør det hvertfall sånn med SFO. Betaler for fulltidsplass (før/etter skole), men bruker det mye mindre og i perioder ikke i det hele tatt. Men så lenge vi betaler, er de fornøyd.

Anonymkode: d2bcf...8f3

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke lov. Ville heller brukt tiden på lang tilvenning og korte dager var jeg deg. 

Anonymkode: a8201...74a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er muligheten for å få barnehageplass når du faktisk behøver den? Dersom du har en barnehageplass uten å bruke den så må du jo både betale for plassen samt mister kontantstøtta, så det blir en dyr venteplass!

Anonymkode: dd098...6ba

AnonymBruker
Skrevet

Ofte må man ta i bruk plassen innen 4 uker (kommunale barnehager). Du kan selv sjekke på barnehagens nettside eller ta direkte kontakt med barnehagen. 

Anonymkode: d3572...705

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er muligheten for å få barnehageplass når du faktisk behøver den? Dersom du har en barnehageplass uten å bruke den så må du jo både betale for plassen samt mister kontantstøtta, så det blir en dyr venteplass!

Anonymkode: dd098...6ba

Jeg ønsker ikke risikere å stå uten barnehageplass når fødeselspermisjonen er ferdig i januar.

ts.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte må man ta i bruk plassen innen 4 uker (kommunale barnehager). Du kan selv sjekke på barnehagens nettside eller ta direkte kontakt med barnehagen. 

Jeg har bare søkt på private barnehager - er det andre regler da?

Skrevet

Den eneste måten å finne ut dette på er å kontakte barnehagen. 

Vi fikk utsette til desember uten å betale, men det var ingen selvfølge. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare søkt på private barnehager - er det andre regler da?

Private barnehager kan ha egne regler, dette vil variere. Noen krever at man tar i bruk plassen med en gang, andre kan være fleksible. Du må nesten høre med hver enkelt barnehage du har på lista :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kommune er dette? I Oslo får du ikke lov. Men  du kan jo la være å møte opp hver dag eller ta ferien i desember osv.

Anonymkode: 72de7...dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...