Gå til innhold

Får man beskjed fra politiet dersom man blir anmeldt og de henlegger saken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En i min familie sa at hun kom til å politianmelde meg. I tiden etterpå tenkte jeg at politiet valgte å henlegge saken fordi jeg aldri hørte noe fra dem om denne anmeldelsen. Jeg var på denne tiden ung og alt for redd for konsekvensene til å ta kontakt med politiet for å spørre. 

Får man normalt beskjed fra politiet dersom man blir anmeldt og de henlegger saken? Eller kan det være at saken fortsatt ligger hos politiet og at de kan ta opp saken om de har kapasitet og anledning til det? 

Anonymkode: 3e703...dbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og dersom saken ble henlagt på grunn av manglende saksbehandlingskapasitet vil politiet da ha mulighet til å velge å ta opp igjen saken på et senere tidspunkt? Eller vil en henleggelse alltid bety at saken aldri vil bli etterforsket av politiet?

AnonymBruker
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å ringe politiet å spørre. 

Anonymkode: a6b43...fd4

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom saken ble henlagt på grunn av manglende saksbehandlingskapasitet vil politiet da ha mulighet til å velge å ta opp igjen saken på et senere tidspunkt? Eller vil en henleggelse alltid bety at saken aldri vil bli etterforsket av politiet?

Henlegges saken, uansett grunn, kan den gjenopptaes om politiet finner grunn til å se på saken på nytt. 

Om saken er etterforsket, og ikke holder bevismessig til noen dom, så kan saken gjenopptaes dersom det kommer nye opplysninger i saken. En henleggelse betyr uansett at saken ligger i politiets arkiv. 

Hva som har skjedd, får du heller ikke alltid vite, og særlig ikke over telefon med politiet. 

Uansett, du bør holde deg unna forhold som kan medføre at du havner i politiets søkelys. 

Anonymkode: b73aa...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Du får brev om at saken er henlagt, hvis noen har anmeldt deg for tull. 

Anonymkode: ac007...775

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Henlegges saken, uansett grunn, kan den gjenopptaes om politiet finner grunn til å se på saken på nytt. 

Om saken er etterforsket, og ikke holder bevismessig til noen dom, så kan saken gjenopptaes dersom det kommer nye opplysninger i saken. En henleggelse betyr uansett at saken ligger i politiets arkiv. 

Hva som har skjedd, får du heller ikke alltid vite, og særlig ikke over telefon med politiet. 

Uansett, du bør holde deg unna forhold som kan medføre at du havner i politiets søkelys. 

Anonymkode: b73aa...6c4

Vet du om jeg ville fått beskjed om jeg hadde blitt anmeldt og om saken var etterforsket? Jeg har nemlig ikke hørt noen verdens ting fra politiet. 

Jeg var ikke klar over at det jeg gjorde var ulovlig. Hadde jeg hatt en eneste liten tvil om at det jeg gjorde kunne være straffbart hadde jeg aldri gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får brev om at saken er henlagt, hvis noen har anmeldt deg for tull. 

Anonymkode: ac007...775

Får man bare brev om at saken er henlagt dersom noen har anmeldt deg for "tull" eller vil man få dette uansett?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får man bare brev om at saken er henlagt dersom noen har anmeldt deg for "tull" eller vil man få dette uansett?

Man får brev om henleggelse uansett. 

Anonymkode: 5aabb...b62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får brev om henleggelse uansett. 

Anonymkode: 5aabb...b62

Siden jeg aldri har fått brev om henleggelse (eller noe som helst annet brev fra politiet) vil det være mest sannsynlig å tro at 1. anmeldelsen ligger fortsatt hos politiet og de har ikke tatt stilling til om de skal etterforske eller henlegge ennå eller 2. mitt familiemedlem anmeldte meg aldri slik hun sa at hun skulle gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Siden jeg aldri har fått brev om henleggelse (eller noe som helst annet brev fra politiet) vil det være mest sannsynlig å tro at 1. anmeldelsen ligger fortsatt hos politiet og de har ikke tatt stilling til om de skal etterforske eller henlegge ennå eller 2. mitt familiemedlem anmeldte meg aldri slik hun sa at hun skulle gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det dreier seg om 2). Det er kun unntaksvis at den anmeldte ikke blir informert om at vedkommende er politianmeldt.

Anonymkode: 07a5a...a2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...