Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere det er greit at andre spør om hvor mye dere har gått opp i vekt som gravid? Forrige gang jeg gikk gravid tenkte jeg ikke så mye over det, og svarte når folk spurte. Denne gangen har jeg tenkt mer på at jeg egentlig synes det er litt upassende, man spør jo aldri ikke-gravide om hvor mye de har lagt på seg. Så nå svarer jeg bare at jeg «går opp som jeg skal». Er slank med normal bmi i utgangspunktet, og helt normal vektoppgang. Kan legge til at det stort sett er generasjonen over som spør, foreldre og de mer voksne på jobb.

Anonymkode: ae29e...861

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fullstendig ugreit.

Jeg fikk mye spørsmål om vekt fordi jeg var veldig slank - folk var utrolig opptatt av vekt. Jeg synes det var ubehagelig. 

Anonymkode: 1d47b...a70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre.

jeg dør ikke av et enkelt spørsmål 👍🏻

Anonymkode: 015f1...5d1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Må gjerne spørre så lenge det kommer fra en person jeg vil forholde meg til. Om jeg sier generelt "at jeg har nok gått opp noen kilo ja" eller at "jeg har gått opp rundt 17 kg" kommer nok helt an på personen og humøret. 

Om jeg syns det er frekt? Nei, det føler jeg ikke...spesielt ikke hvis det er en kvinne som er veldig nysgjerrig og som jeg har et godt forhold til.

Anonymkode: 0d99e...6a4

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, de forsøker sikkert bare å vise interesse. Hårsår much?

Anonymkode: 97c14...518

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke. Det er jo ikke jeg som har gått opp i vekt, det er babyen som lager ekstra vekt. Så det er jo ikke noen hentydning til at jeg er tjukk eller noe sånt. 

Anonymkode: bc955...1d0

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke komfortabel med det, synes det å spørre/ snakke om andres vekt er en uting, gravid eller ei. Syntes heller ikke noe om det da svigermor spurte "Ja... tror du at du kommer oppi de gamle klærna dine igjen da?" 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, de forsøker sikkert bare å vise interesse. Hårsår much?

Anonymkode: 97c14...518

Blir på ingen måte fornærmet, det er jo ingen tvang å svare på slikt. Men lurer litt på hvorfor folk absolutt skal vite hvor mye gravide legger på seg. Tror ikke det handler om å vise interesse, det gjør man gjennom å spørre hvordan den gravide har det, ikke om vekta. Det er rein nysgjerrighet. Og jeg tror på ingen måte folk spør med vonde intensjoner, men at de ikke tenker på at spørsmålet kan være ubehagelig. 

ts

Anonymkode: ae29e...861

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var helt greit å bli spurt om vekt, og fikk en del spørsmål om det. Men jeg hadde et helt avslappet forhold til vektoppgangen, og liker gravide mager, også min egen. Jeg spør ikke andre om vekt, gravide eller ei. Kjenner flere som har fortalt at de syns det er ubehagelig eller invaderende. 

Anonymkode: 2e79a...7bf

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2019 den 20.39):

Bryr meg ikke. Det er jo ikke jeg som har gått opp i vekt, det er babyen som lager ekstra vekt. Så det er jo ikke noen hentydning til at jeg er tjukk eller noe sånt. 

Anonymkode: bc955...1d0

Tror du ja 😂 Gjennomsnittlig vektoppgang er 12-15 kilo, babyen veier rundt 3,5 😅 Resten er vann, blod, livmor, morkake og fett du legger på deg. Baby, vann, blod og livmor legger alle på seg, nesten likt mens mengden fett du legger på deg varierer mye. Mengden vann på sluttet kan også variere en del. 

Anonymkode: 904d4...428

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tror du ja 😂 Gjennomsnittlig vektoppgang er 12-15 kilo, babyen veier rundt 3,5 😅 Resten er vann, blod, livmor, morkake og fett du legger på deg. Baby, vann, blod og livmor legger alle på seg, nesten likt mens mengden fett du legger på deg varierer mye. Mengden vann på sluttet kan også variere en del. 

Anonymkode: 904d4...428

Du drar opp en 3 år gammel tråd, men ja.

Vannet og fettet er ikke babyen direkte, men det kommer jo av at man er gravid.

Anonymkode: 3627f...d22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 12.15):

Du drar opp en 3 år gammel tråd, men ja.

Vannet og fettet er ikke babyen direkte, men det kommer jo av at man er gravid.

Anonymkode: 3627f...d22

Men med den samme babyen på 3,5 kg så går noen opp 10 kg og noen opp 30 kg ...

Anonymkode: 892fb...477

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er hårreisende hva folk får seg til å si til gravide. På min jobb var det ei som spurte om jeg ventet tvillinger, og lo hånlig når hun sa det. Det er skikkelig sårt når noen kommenterer kroppen, uansett om en er gravid eller ei. Hadde noen spurt meg om vektoppgang hadde jeg svart at "det syns jeg ikke jeg skal trenge å opplyse deg om" 

Det er så frekt! 

Anonymkode: c1114...d09

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit, har ikke noe å skjule, eller skamme meg over. 

Anonymkode: 3121d...a51

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt greit. Jeg vet ikke hva jeg veier, men jordmor forteller meg på kontrollene hvor mye jeg har gått opp fra startvekt. Det er jo pga graviditeten, så det er helt naturlig. 

Anonymkode: abf1b...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er treit, er jo ikke 15 kg fett man legger på seg😂

Anonymkode: f46b2...afd

AnonymBruker
Skrevet

Greit*

Anonymkode: f46b2...afd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men med den samme babyen på 3,5 kg så går noen opp 10 kg og noen opp 30 kg ...

Anonymkode: 892fb...477

Det er jo ikke bare babyen som gir økt vekt.. legg til fostervann, større livmor, morkake, ekstra vann og at du dobler blodmengden i kroppen så blir det endel kg uten at man legger på seg fett. Jeg gikk opp 11 kg og 2 uker etter fødsel jeg gått ned 15kg. Sier seg selv at det ikke er fett som er grunnen til vektøkningen.

Anonymkode: d8bcd...9db

Skrevet

Folk tar seg faktisk ekstremt til rette for hva som spørres om til gravide og nybakte mødre. Vektoppgang, ønske om detaljert beskrivelse av hvordan fødselen startet, ønske om detaljert beskrivelse av diverse undersøkelser i svangerskapet, detaljert beskrivelse av fødsel, spør om revning, blødningsmengde, renselse osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns faktisk ikke man skal spørre om vekt uansett. La kroppen til en gravid kvinne være i fred. 

Anonymkode: 2bca9...5ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...