Gå til innhold

Studier med veldig høyt snitt på

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dere som har studert eller studerer ved linjer som det er et utrolig høyt snitt å komme inn på, lege,psykolog,tannlege osv. Hvordan kom dere inn? Hadde dere bare toppkarakterer? Eller er det en annen vei inn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går selv på tannlegestudiet, og kom inn rett fra vgs.

Men mange samler poeng ved å ta ulike fag ved universitetet, eller tar opp igjen fag fra vgs for å forbedre karakterer.

Ellers kan du kanskje komme inn vha ulike kvoteringer. Men vet ikke så mye om det til at jeg kan uttale meg noe særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del velger å studere disse fagene i utlandet hvis de ikke kommer inn i Norge eller vil bruke masse tid og krefter på å ta opp igjen fag. En del av studiene kan i alle fall være lettere å komme inn på på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Opptakskravet til psykologi profesjon er "grunnfag" på universitetet, så det er lettere å komme inn på enn medisin o.l. hvor vgs-karakterer teller.

Skal man inne på en utdannelse hvor karakterer fra videregående teller, så må man vite det fra grunnkurs av...med mindre man har tålmodighet til å forberede karakterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer profesjonsstudiet i psykologi. Jeg tok en liten omvei da, ved at jeg tok en Bachelor-grad i psykologi i England først. Så måtte jeg ta en eksamen fra grunnfag først (for å bestå karakterkravene), noe jeg gjorde ganske greit, og så kom jeg inn på 5. semester. Du må bare lese og lese. Husk at mange som tar fag som psykologi med høye karakterkrav tar eksamen både to og tre ganger for å klare kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg begynte å studere medisin i utlandet og flyttet over til norsk universitet etter 1 år. Dermed har jeg nesten hele studietiden min i Norge. Har ingen betenkeligheter med å komme inn bakdøra. De fleste norske studentene i utlandet var smarte og veldig motiverte, men hadde ikke pugget seg til bare 6'ere i ALLE fag på gymnaset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har gått journalisthøyskolen - det året var det krav om at man måtte ha 71,2 poeng for å komme inn.

Jeg hadde gode karakterer fra videregående. I tillegg får man jo noen alderspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...