AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #1 Skrevet 21. april 2019 Du som er småbarnsmor, føler du deg fortsatt ung, eller begynner du å føle deg gammel? Jeg er nybakt mor på 37 år, har også barn fra tidligere. Har kjent på en ny og litt overraskende følelse i det siste - jeg begynner rett og slett å føle meg litt gammel! I utgangspunktet er jo ikke det så rart, jeg er jo 37 år. Men har alltid følt meg "evig ung" og har meget god helse, osv. Men nå står jeg her med et spedbarn, og merker at denne spedbarnsperioden er tyngre. Takler ikke søvnmangel så bra, og jeg kjenner at byssing og bæring tar knekken på både rygg, armer og ben. De siste ukene har jeg rett og slett begynt å innse at jeg føler meg gammel. Det føles litt fremmed i en tid hvor det er fokus på at alder ikke er noe hinder. Har tidligere tenkt at det kanskje vil bli flere barn etter hvert, men nå innser jeg at jeg nok setter punktum her. Så blir litt nysgjerrig: Dere andre småbarnsmødre, føler dere dere "gamle"? Fra når gjorde du det? Anonymkode: f08fa...791
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #2 Skrevet 21. april 2019 Nei, for meg var det omvendt. Fikk barn da jeg var 36 og 39, og følte meg så ung, identifiserte meg kun som småbarnsmor, og den gruppen er jo fra 20 til 40, alder spilte liksom ingen rolle. Ikke følte jeg meg noe sliten heller, og leste med forbauselse disse trådene her inne om at kroppen liksom skulle være så sliten, helsa dårlig, nattevåk så vanskelig, at man ikke skulle orke lekeplass og bleieskift når man var 38, mens hvis man var 28 var man SÅ energisk og orket mer. Så hele 40-års krisa gikk meg hus forbi og forsvant i barnehagehverdag og nye ti år yngre venner. Min alder var glemt. Nå derimot, når jeg nærmer meg 50, kjenner jeg på det. Nå tilbringes nemlig ikke en søndag med rolig trilletur til lekeplassen i parken, men ordentlige sykkel-ski-, toppturer. En familiedag i svømmehallen består i å svømme lengder, trene, lære bort stuping. En ferie er sightseeing, shopping, tivoli og aktivitetsutflukter. Nå når barna er over ti, merket jeg meg at klatrepark og slalåmbakken hadde vært mer fornøyelig hvis jeg var ti år yngre selv, nå er det et ork. Så, ca da jeg var 45, begynte jeg å føle meg gammel som mor. Men det har sine fordeler, de holder meg aktiv, disse barna. Anonymkode: 5e5a8...a6e 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Skrevet 21. april 2019 Både ja og nei. Jeg er bare 21 år og nybakt mor, så jeg er jo ikke gammel, er sprek og rask og nattevåk går helt ok, har jo også maange jevngamle venner som ikke har barn som jeg snakker med om «normale» samtaleemner for alderen.. men samtidig er jo prioriteringene mine totalt ulik deres - og jeg er naturligvis ikke på byen å reker. Og natuligvis også gjerne litt mer moden enn de fleste, et naturlig resultat av å bli forelder og det å skape en stabil livssituasjon for baby. Så konklusjon: fysisk nei. Sosialt: ja. Anonymkode: e8b34...dbf 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 Fikk første som 26 åring og andre nå nettopp, som 35 åring. Merker ikke noe til at det er tyngre for kroppen. Men har begynt å innse at jeg ikke er særlig ung lenger. 35 og tobarnsmor... Hva skjedde? Jeg var jo så ung.... Må ta med at jeg har måttet vise legitimasjon for å kjøpe øl og sprit til mannen både som høygravid og med baby i bæresele, så jeg ser muligens ganske ung ut fortsatt. Men det går raskt nedover nå... Anonymkode: 42a7e...e22 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 Fikk nr 1 da jeg var 21 år. Følte meg ung hele veien, også som gravid med nr 2. Fikk nr 2 da jeg var 24, følte meg ung en viss tid. Så så jeg tilbake på bildene fra før jeg fikk barn samt småbarnstiden med nr 1; fresh, sminket, stelt, selv med et spedbarn på armen. Med nr 2 på lasset (som nå er 3 år); føler aldri jeg får tid til meg selv lengre. Skal vi ut døra er det om å gjøre å få i barna mat og kledd på dem, og ofte blir tiden knapp og jeg ender opp med en eller annen hårknute og litt pudder i ansiktet. Men skal sies at nå er vi inne i en periode hvor det sakte, men sikkert, blir lettere. De kan ofte leke sammen nå og eldste på 6 er flink til å underholde lillebror, slik at ho mor får stelt seg og komponert et antrekk som harmonerer - og sakte men sikkert føler jeg at jeg henter tilbake ungdommen i meg selv 😉 Anonymkode: 490f2...518 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 Merket at jeg begynte å bli gammel da jeg fikk masse grå hår over natta etter fødsel. Det hjalp heller ikke på at de sluttet å spørre meg om legitimasjon på Polet omtrent samtidig (jeg er i midten av 30-årene) Anonymkode: 50862...43d 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 Er 37 og føler meg som 25:) ungene går begge på skolen og jeg føler meg ikke utslitt mer;) Ser ung ut også hehe Anonymkode: 6e97c...105 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #8 Skrevet 21. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk første som 26 åring og andre nå nettopp, som 35 åring. Merker ikke noe til at det er tyngre for kroppen. Men har begynt å innse at jeg ikke er særlig ung lenger. 35 og tobarnsmor... Hva skjedde? Jeg var jo så ung.... Må ta med at jeg har måttet vise legitimasjon for å kjøpe øl og sprit til mannen både som høygravid og med baby i bæresele, så jeg ser muligens ganske ung ut fortsatt. Men det går raskt nedover nå... Anonymkode: 42a7e...e22 Så trist og stusselig å handle sprit med baby i bæresele. Blir lei meg på deres vegne. Anonymkode: 33965...e4d 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 Fikk nr 1 og to i 20-åra, nr 3 da jeg var 30, Merket stooor forskjell, ikke minst mtp slitenhet og søvnbehov. Anonymkode: 83cf8...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #10 Skrevet 21. april 2019 Jeg følte meg gammel når jeg fikk siste som 30år, og folk på min alder begynte å få nr 1, og her var jeg på tredje barnet, og hadde skolebarn i tillegg. Samtidig merket jeg at nattevåk og tidlige morgener var tungt. Tyngre enn når jeg var 20 år og hadde to tette. Anonymkode: f7ef7...fb4 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #11 Skrevet 21. april 2019 Begynner å kjenne litt på det nå. Blir snart 35 år, og ungene "vokser fra meg". De blir 12 og 9. Er ikke like interessant å henge med mamma lenger... det er en god fase, de blir selvstendige og store barn. Men det er overgang for mammaen 😊 Anonymkode: 447ac...01a 1
Vera Vinge Skrevet 21. april 2019 #12 Skrevet 21. april 2019 Jeg er 37 og har tre barn, hvorav yngstemann er 1 år. Venter fortsatt på at han skal sove mer sammenhengende, men syns jeg takler det å sove avbrutt bedre enn for sju år siden med eldstemann. Da var jeg helt ødelagt, mens nå har jeg mer overskudd enn da, til tross for at jeg har to andre barn i tillegg. Føler på ingen måte på at kroppen kjennes eldre ut nå, selv om jeg nok har flere linjer i ansiktet enn før. Hadde så klart følt meg mer opplagt om jeg ikke hadde barn eller hadde barn som sov godt om natta, men det er ikke automatisk sånn at man har mindre overskudd fordi man ikke er en ung mor, tror det er så mange ting som spiller inn der, ikke bare alder. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #13 Skrevet 21. april 2019 Er 48, fikk ungene etter 40, og føler meg ikke gammel overhodet. Å få barn var mentalt foryngende. I manko på søvn da, og det kjend, men selv om søvn er mindre tilgjengelig, så har jeg fått bedre sovehjerte nå enn jeg hadde før jeg fikk barn. Har alltid vært aktiv, men glad jeg har fått gjort mine egostunt og toppturer til fots og på ski, nå gjør det meg ingenting at det nå blir korte turer og blå løype for noen år, det er bare kos, men gleder meg også til de klarer enda mer og vi kan stå mer «sammen». Har en aktiv samboer med håret intakt også, litt yngre enn meg, det hjelper - ville vært annerledes om samboer var en bedagelig 50-åring med måne og mage. Ser i speilet at jeg er blitt eldre, men erfarer at 50 - som nærmer seg - ikke er så «gammelt» som det engang var. Det mest negative er at jeg er blitt redd for å få kreft, el dårlig syn/hørsel og slikt som man ikke styre så mye selv. Så føler meg ikke gammel helt enda. Anonymkode: 07407...3d7 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #14 Skrevet 21. april 2019 Jeg er 25 år og har en liten baby og en 4-åring. Føler meg relativt ung. Anonymkode: ba396...205 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #15 Skrevet 21. april 2019 Er selv 37 år og har begynt å føle meg gammel. Jeg skrur opp lyden når nyhetene kommer, og ned igjen når de er ferdige. Langt mer musikk høres bråkete ut enn som musikk i mine ører. Hva som er på topp 20-lista aner jeg ikke 😛 Jeg begynner så smått å henge etter teknologisk. De grå hårene er for mange til å telle. Har begynt å få noen skikkelig 'heksehår' på haka (tjukke, mørke og stivere enn resten av ansiktshåret). Pinsett er konge. Jeg kan kjenne rompa henge igjen bak lårene på svette sommerdager. Jeg bryr meg mindre og mindre hva andre måtte tenke og mene om meg og mitt. Praktisk og funksjonelt betyr mer enn det estetiske. Sko med hæler går jeg sjeldent med, men i min ungdomstid gikk jeg med 14 cm hæler (mye for å kompensere for mine 150 cm på sokkelesten) Har til min store skrekk begynt å like klesplass med blomster på! Er ikke i småbarnsperioden lenger, men småskolebarn i hus Anonymkode: 16803...79a 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #16 Skrevet 22. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er selv 37 år og har begynt å føle meg gammel. Jeg skrur opp lyden når nyhetene kommer, og ned igjen når de er ferdige. Langt mer musikk høres bråkete ut enn som musikk i mine ører. Hva som er på topp 20-lista aner jeg ikke 😛 Jeg begynner så smått å henge etter teknologisk. De grå hårene er for mange til å telle. Har begynt å få noen skikkelig 'heksehår' på haka (tjukke, mørke og stivere enn resten av ansiktshåret). Pinsett er konge. Jeg kan kjenne rompa henge igjen bak lårene på svette sommerdager. Jeg bryr meg mindre og mindre hva andre måtte tenke og mene om meg og mitt. Praktisk og funksjonelt betyr mer enn det estetiske. Sko med hæler går jeg sjeldent med, men i min ungdomstid gikk jeg med 14 cm hæler (mye for å kompensere for mine 150 cm på sokkelesten) Har til min store skrekk begynt å like klesplass med blomster på! Er ikke i småbarnsperioden lenger, men småskolebarn i hus Anonymkode: 16803...79a Hæ? Du føler deg så gammel allerede? Er selv 34 med to barn på 6 og 4 år. Hadde aldri i verden orket en småbarnsperiode til 😂 Føler meg Hundgammal i forhold til å bli gravid igjen. Men føler meg som en 30-åring ellers 😅 Anonymkode: ec3f9...399 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. april 2019 #17 Skrevet 22. april 2019 Er også i slutten av 30 årene og føler meg langt i fra gammel. Sliten blir man nok uavhengig av alder med små barn, men føler meg sprek og flott enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå