AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #21 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du helt skjør, eller? Det er sånne som deg som virkelig fortjener noen år i "den andre leiren", å bli uføretrygdet og så se hvor morsomt det er at alle andre tror de vet bedre. Man er ikke dum selv om man får uføretrygd heller. Et ødelagt venstre bein f.eks, gjør ikke at du mister evnen til å ta deg av barn. Anonymkode: 8aac2...278 Det handler jo ikke om det, men uføre har null i arbeidsevne, da bør en være relativt syk. Relevant å spørre seg hvordan da feks en enslig uføre kan ta seg av ett eller flere barn på en tilfredstillende måte. Anonymkode: 8596f...20a 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #22 Skrevet 21. april 2019 Alle eksemplene som gis her på mennesker som et uføretrygdede er jo mennesker som kunne ha jobbet med litt tilrettelegging. Kanskje det er staten og ikke de uføretrygdede som gjør noe galt her? Anonymkode: e0bce...e2c 2
Gjest Bøllefrøa Skrevet 21. april 2019 #23 Skrevet 21. april 2019 så rullestolbrukere må tvangssteriliseres alle mann?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #24 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, Bøllefrøa skrev: så rullestolbrukere må tvangssteriliseres alle mann? Mener du rullestolbrukere ikke kan jobbe?? Makan til stigmatisering😳 Anonymkode: 8596f...20a 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #25 Skrevet 21. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle eksemplene som gis her på mennesker som et uføretrygdede er jo mennesker som kunne ha jobbet med litt tilrettelegging. Kanskje det er staten og ikke de uføretrygdede som gjør noe galt her? Anonymkode: e0bce...e2c Absolutt mulig! Anonymkode: 8596f...20a 1
SoWhat? Skrevet 21. april 2019 #26 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle eksemplene som gis her på mennesker som et uføretrygdede er jo mennesker som kunne ha jobbet med litt tilrettelegging. Kanskje det er staten og ikke de uføretrygdede som gjør noe galt her? Anonymkode: e0bce...e2c Ja det er staten. Godt at du ser den. Tror nok mange ville jublet om de kunne jobbe NÅR de hadde muligheten. De fleste har gode og dårlige perioder. 2
Gjest Bøllefrøa Skrevet 21. april 2019 #27 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mener du rullestolbrukere ikke kan jobbe?? Makan til stigmatisering😳 Anonymkode: 8596f...20a nei det var ikke det jeg mente. men rullestolbrukere får gjerne prakket ufør på seg av nav
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #28 Skrevet 21. april 2019 Nabodama er ufør og fikk barn flere år etter at hun ble ufør. Men nå er hun også gift med et arbeidsjern av en mann. Hun er en veldig god omsorgsperson, men er dessverre også mye dårlig, og mannen tar seg veldig mye av barnet. Han har også en fleksibel arbeidshverdag som gjør at han kan komme seint/gå tidlig om det trengs. Besteforeldre stiller også opp. Og de vil ikke ha mer enn ett barn, nettopp fordi hun er ufør og det er nok å følge opp. Å få barn om hun var alene hadde vært uforsvarlig. Anonymkode: c4afd...e9b 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #29 Skrevet 21. april 2019 Så bare fordi man er ufør så mener du at man må ta abort? Ikke alle svangerskap er like planlagt. Ikke alle lever i en perfekt rosa boble med utdanning, jobb, god helse, mann, hund, hytte og eget stort hus med soverom til alle krapylene sine. Anonymkode: 6ca6b...968 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #30 Skrevet 21. april 2019 3 minutter siden, Bøllefrøa skrev: så rullestolbrukere må tvangssteriliseres alle mann? Du vet at en rullestolbruker kan være frisk, selv om at de sitter i en rullestol? Du er ikke SYK bare fordi du har en funksjons-mangel 🙄 Å være lam fra livet og ned er ikke nødvendigvis synonymt med å være syk, du har en funksjonshemning ja, men du behøver ikke å være syk eller å ha en sykdom for det. Mener du at døve er syke også? Med tilrettelegging så kan en rullestolbruker jobbe på flere plasser. Dersom vi ikke hadde tilrettelegging og hjelpemidler så hadde de bare ligget i sengen hele dagen, fordi de fysisk ikke kommer seg opp og frem. Men med til hjelp iform av heiser, justerbare bord og stoler, rullestol, tilrettelagt biler med mye, mye mer så får de til veldig mye faktisk. Problemet i dagens Norge er at arbeidsgivere og arbeidsplasser er for A4 og fordomsfulle. De ser på tilrettelegging som en byrde og ikke en styrke. Flere kunne ha vært ute i arbeid, dersom arbeidsplasser ble pålagt å faktisk ta inn en kvote med arbeidere som krever tilrettelegging og tilpasninger for at en person med utfordringer kan jobbe der. Dersom en butikk hadde større plass ved kasser og justerbar plate i gulvet som kan f.eks heises opp, så kunne en rullestolbruker faktisk sitte i kassen og jobbe der uten problemer. De med utfordringer blir sett på som en byrde og blir luket ut alt for ofte. Det som er så synd er at de kan faktisk være til stor nytte for arbeidsplassen om de bare fikk en sjanse. Ifølge loven så er ikke diskriminering lov og alle har rett på tilrettelegging på arbeidsplassen, men det er fine ord skrevet ned av høyere makter, som svært få faktisk gidder å følge på grunn av fordommer og ofte økonomi. Det er så mange der ute med nedsatt funksjonsevne som faktisk kunne ha jobbet, om de fikk mulighet til det. Og det du skriver her, det gjør at du bidrar til å spre stygge og frekke fordommer og det er ikke greit. Anonymkode: 1f5cf...93a 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #31 Skrevet 21. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bare fordi man er ufør så mener du at man må ta abort? Ikke alle svangerskap er like planlagt. Ikke alle lever i en perfekt rosa boble med utdanning, jobb, god helse, mann, hund, hytte og eget stort hus med soverom til alle krapylene sine. Anonymkode: 6ca6b...968 Hvorfor drar du inn abort? Men for å snu litt på det, mener du ikke at alle barn fortjener at foreldrene har god helse, har tatt udanning og har plass til krapylet? Anonymkode: 8596f...20a 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #32 Skrevet 21. april 2019 Å oppdra barn er ikke en jobb. Uføre som barn er jo et bevis på det. Anonymkode: f3f1c...2d6
Gjest Bøllefrøa Skrevet 21. april 2019 #33 Skrevet 21. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at en rullestolbruker kan være frisk, selv om at de sitter i en rullestol? Du er ikke SYK bare fordi du har en funksjons-mangel 🙄 Å være lam fra livet og ned er ikke nødvendigvis synonymt med å være syk, du har en funksjonshemning ja, men du behøver ikke å være syk eller å ha en sykdom for det. Mener du at døve er syke også? Med tilrettelegging så kan en rullestolbruker jobbe på flere plasser. Dersom vi ikke hadde tilrettelegging og hjelpemidler så hadde de bare ligget i sengen hele dagen, fordi de fysisk ikke kommer seg opp og frem. Men med til hjelp iform av heiser, justerbare bord og stoler, rullestol, tilrettelagt biler med mye, mye mer så får de til veldig mye faktisk. Problemet i dagens Norge er at arbeidsgivere og arbeidsplasser er for A4 og fordomsfulle. De ser på tilrettelegging som en byrde og ikke en styrke. Flere kunne ha vært ute i arbeid, dersom arbeidsplasser ble pålagt å faktisk ta inn en kvote med arbeidere som krever tilrettelegging og tilpasninger for at en person med utfordringer kan jobbe der. Dersom en butikk hadde større plass ved kasser og justerbar plate i gulvet som kan f.eks heises opp, så kunne en rullestolbruker faktisk sitte i kassen og jobbe der uten problemer. De med utfordringer blir sett på som en byrde og blir luket ut alt for ofte. Det som er så synd er at de kan faktisk være til stor nytte for arbeidsplassen om de bare fikk en sjanse. Ifølge loven så er ikke diskriminering lov og alle har rett på tilrettelegging på arbeidsplassen, men det er fine ord skrevet ned av høyere makter, som svært få faktisk gidder å følge på grunn av fordommer og ofte økonomi. Det er så mange der ute med nedsatt funksjonsevne som faktisk kunne ha jobbet, om de fikk mulighet til det. Og det du skriver her, det gjør at du bidrar til å spre stygge og frekke fordommer og det er ikke greit. Anonymkode: 1f5cf...93a Nei. dere misforstår helt bortsett fra det jeg framhevet her. vi er jo helt enig? Jeg formulerte meg kansje kvast og naivt. Men poenget mitt var at det finnes en stor andel mennesker i dette landet som er født med en kronisk tilstand som gjør at de ikke er i stand til å jobbe. men som fungerer helt fint ellers i livet og i psyken. Jeg ville bare fremlegge denne gruppen uføre (som er en stor andel) til debatten. Skal ikke slike mennesker også få lov til å få barn?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #34 Skrevet 21. april 2019 Jeg er ufør, har et barn jeg fikk før jeg ble syk (MS), og et jeg fikk etter jeg ble syk (planlagt). Jeg synes ikke det er en vanskelig jobb å ha barn. Jeg kan legge opp dagen etter min egen form, og har hjelpemidler hjemme. Kan hvile hver dag når barnet sover, og har jeg en dag med mye vondt, så kan vi bare være inne. Jeg trenger å røre meg, og går derfor mye ute. Er jeg for dårlig en periode så trør faren til (han har avtalt ulønnet permisjonsdager med jobben som han kan ta ut ved behov). Jeg skjønner helt ærlig ikke de som snakker om at barn er jobb. For meg er det kun en glede, kanskje med unntak fra 2-3 års alderen med trass og påkledning av relativt tunge barn som ikke får til selv. Barna mine lærer å ta hensyn og vi øver tidlig på sånt som å klatre opp i vogna selv/inn i bilen osv. Det er løft som er vanskelig for meg, samt statiske stillinger og gange på hardt underlag. I tillegg har jeg misdannelser i beina, som gir mye smerter, og jeg har redusert styrke i en arm og redusert følelse i begge føttene. Dvs jeg snubler og faller mye, har derfor gripehåndtak langs veggene jeg bruker når jeg bærer baby/barn. Huset er innredet og ombygd for å være mest mulig lettstelt, resten av husarbeidet robotmopp og robotstøvsuger ikke kan ta, tar mannen min. Nattevåk er uansett ikke noe problem, jeg sover jo aldri mer enn to timer i strekk uansett pga trykksmerter. Så når jeg ammer får jeg egentlig mer søvn enn vanlig, fordi det gjør meg trøttere og lykkefølelsen av barna gir mer smertelindring. Jeg håper at når yngste begynner på skolen, så kan jeg jobbe litt igjen. Anonymkode: 92f8e...2ad 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #35 Skrevet 21. april 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle eksemplene som gis her på mennesker som et uføretrygdede er jo mennesker som kunne ha jobbet med litt tilrettelegging. Kanskje det er staten og ikke de uføretrygdede som gjør noe galt her? Anonymkode: e0bce...e2c Korrekt! Jeg hadde nok ved en ideell arbeidsplass kunne arbeidet opp mot 50%. Men da med kriteriene variert arbeidssted (hjemme/på jobb), forskjellige oppgaver som innebar både sitting i korte perioder og å røre på meg. Og jeg måtte kunne jobbet når jeg kan. Ofte er jeg i best form på kveldstid. Jeg har også veldig gode perioder på sommeren, og kunne arbeidet ihvertfall 3-5 timers dager de månedene det er varmt (pga leddsmerter så gjør varmen godt). Hadde jeg i tillegg fått støtte til fysioterapi daglig så kunne jeg kanskje jobbet enda mer. Jeg søkte jobber som bare det før jeg valgte å få siste barnet mitt, men ingen ville ha meg. Jeg søkte til og med 11% stillinger i butikk, med lørdagsjobbing. Pga hull i cv, og at jeg faktisk aldri vet om morgenen om jeg kan jobbe (dette sa jeg ikke til arbeidsgiverne selvsagt) så vil jo ingen ha meg i arbeid. Så da satt jeg hjemme, hadde ledig tid og krefter, og trengte noe som gav mening i livet mitt. Valgte derfor å få et barn til. Og det er den beste avgjørelsen jeg har tatt! Det å være lykkelig gir ekstremt mye i indirekte smertelindring. Man tåler mer vondt og slit når man har det bra ellers. Jeg er sikker på at det at jeg valgte å få et barn til vil medføre økt arbeidsevne for meg når jeg er klar for det igjen. Hvis jeg får jobb da. (Man får dessverre ikke stilling i vernede bedrifter hvis man ikke kan jobbe fast 50% hele året. Jeg har spurt.) Anonymkode: 92f8e...2ad 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #36 Skrevet 21. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Interessant problemstilling. Føler nesten at det burde kommet politisk vedtak som pålegger barnevernet å evaluere og kartlegge bosituasjonen og mulig omsorgssvikt hos barn der en eller begge foreldrene er uføre. Anonymkode: 8428c...e54 Tro meg, det kommer. Anonymkode: 01471...a63
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #37 Skrevet 21. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du helt skjør, eller? Det er sånne som deg som virkelig fortjener noen år i "den andre leiren", å bli uføretrygdet og så se hvor morsomt det er at alle andre tror de vet bedre. Man er ikke dum selv om man får uføretrygd heller. Et ødelagt venstre bein f.eks, gjør ikke at du mister evnen til å ta deg av barn. Anonymkode: 8aac2...278 Jeg tror man er mer skjør om en tror en får uføretrygd pga et ødelagt venstrebein. Anonymkode: 01471...a63 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #38 Skrevet 21. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tro meg, det kommer. Anonymkode: 01471...a63 Er du sikker på at du forstår hva du svarer (på?) Det er altså Stortinget som har vedtatt at uføre får barnetillegg. Dersom det var automatikk i at uføre = uegnede foreldre hadde man vel ikke fått et sånt tillegg? Slik ting er nå, blir stort sett alle barn fulgt opp ved helsestasjon og senere barnehage. Dersom det da er grunn til å reagere griper barnevernet inn. Men ikke fordi en forelder er uføretrygdet. Anonymkode: a6cb6...dc9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå