AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #1 Skrevet 21. april 2019 Kaster sikkert en brannfakkel her, men jeg fatter ikke hvordan det kan være mulig å få opp til flere barn mens man har null restarbeidsevne og er uføretrygdet.. Jeg har mange eksempler på at folk får både to og tre barn mens de er uføre. Er ikke barn den mest utfordrende jobben en kan ha? Jeg er selvsagt klar over at man gjerne er to, men det er da de som er alene og, eller begge er uføre. Hva tenker dere, er det grunn til å bli skeptisk til uføre som får barn? Anonymkode: 8596f...20a 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #2 Skrevet 21. april 2019 Det er mange som stusser på dette. Anonymkode: 01471...a63 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Skrevet 21. april 2019 Jeg er på vei til å bli ufør, men det kommer ikke til å stoppe meg i fra å få barn en vakker dag i fremtiden enten ved en mann eller en klinikk! Anonymkode: e63d3...809 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 Hva tenker du da om folk som har barn også blir de uføre? Ikke av det å ha barn, men pga sykdom.. Anonymkode: 32db9...3cf 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på vei til å bli ufør, men det kommer ikke til å stoppe meg i fra å få barn en vakker dag i fremtiden enten ved en mann eller en klinikk! Anonymkode: e63d3...809 Så hvorfor kan du da ikke jobbe? om du kan ta vare på et barn? Det er forskjell på å ha eldre barn/skolebarn+ før man blir ufør, og det å få barn etter å ha blitt ufør. Anonymkode: 1f5cf...93a 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 Når man er uføre er man uføre som profesjonell i arbeidslivet, ikke uføre som privatperson. To ulike roller og funksjoner i livet å dekke. Anonymkode: 68ad9...090 8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er uføre er man uføre som profesjonell i arbeidslivet, ikke uføre som privatperson. To ulike roller og funksjoner i livet å dekke. Anonymkode: 68ad9...090 Virkelig? Hva er det som er forskjellen, her må du forklare meg. Foreldre"jobben" er 24/7, og mange vil påstå at det er den mest krevende jobben man gjør. Det er utrolig mange betalte jobber man kan gjøre, noen mer krevende enn andre. Men det er man da altså helt uten evne til. Anonymkode: 8596f...20a 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #8 Skrevet 21. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på vei til å bli ufør, men det kommer ikke til å stoppe meg i fra å få barn en vakker dag i fremtiden enten ved en mann eller en klinikk! Anonymkode: e63d3...809 Hvordan skal du klare å ta deg av et barn helt alene, når du ikke kan jobbe noe? Lurer på det, da jeg selv nylig har søkt uføretrygd. Og er så glad for at barna mine er 18 år og 15 år, jeg ble syk for 4 år siden. For hadde de vært små, så hadde det virkelig ikke gått. Er jo noe annet hvis man får 1-2 barn, med en partner som virkelig ønsker seg barn, og tar en stor del av ansvaret for barna. Da skjønner jeg jo at man kan få barn som ufør. Men vet om ei som er ufør, og har 5 barn, og hun er i full fart hele tiden, stiller opp på alt. Har vel heller inntrykk av at hun fikk ufør, før da det var mye lettere. Og fant ut at det var jo flott, da kunne hun jo få gå hjemme med barna, og ha overskudd i hverdagen til barn og hjem, hvis hun slapp å jobbe. Anonymkode: 11ec5...4a9 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor kan du da ikke jobbe? om du kan ta vare på et barn? Det er forskjell på å ha eldre barn/skolebarn+ før man blir ufør, og det å få barn etter å ha blitt ufør. Anonymkode: 1f5cf...93a Fordi en jobb og et barn ikke er det samme! Ja, det er mye jobb med å ha barn men det er likevel ikke det samme som å ha en jobb hvor man er ansatt! Du vet jo ikke årsakene til at jeg får ufør snart! Og selv om jeg ikke kan jobbe kan jeg fint være en forelder! Anonymkode: e63d3...809 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #10 Skrevet 21. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du da om folk som har barn også blir de uføre? Ikke av det å ha barn, men pga sykdom.. Anonymkode: 32db9...3cf Tenker at man selvsagt må gjøre det beste utav det. At det i så fall er en dårlig idé å skaffe seg flere barn. Anonymkode: 8596f...20a 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #11 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan skal du klare å ta deg av et barn helt alene, når du ikke kan jobbe noe? Lurer på det, da jeg selv nylig har søkt uføretrygd. Og er så glad for at barna mine er 18 år og 15 år, jeg ble syk for 4 år siden. For hadde de vært små, så hadde det virkelig ikke gått. Er jo noe annet hvis man får 1-2 barn, med en partner som virkelig ønsker seg barn, og tar en stor del av ansvaret for barna. Da skjønner jeg jo at man kan få barn som ufør. Men vet om ei som er ufør, og har 5 barn, og hun er i full fart hele tiden, stiller opp på alt. Har vel heller inntrykk av at hun fikk ufør, før da det var mye lettere. Og fant ut at det var jo flott, da kunne hun jo få gå hjemme med barna, og ha overskudd i hverdagen til barn og hjem, hvis hun slapp å jobbe. Anonymkode: 11ec5...4a9 Fordi årsakene til at jeg snart blir ufør ikke er i veien for å være forelder! Anonymkode: e63d3...809 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #12 Skrevet 21. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi årsakene til at jeg snart blir ufør ikke er i veien for å være forelder! Anonymkode: e63d3...809 Siden du er anonym kan du kanskje fortelle i korte trekk hva som er årsak, og hvorfor det er kompatibelt med å være (muligens) aleneforeldre? Anonymkode: 8596f...20a 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #13 Skrevet 21. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du er anonym kan du kanskje fortelle i korte trekk hva som er årsak, og hvorfor det er kompatibelt med å være (muligens) aleneforeldre? Anonymkode: 8596f...20a Årsakene til min kommende uførstatus har ikke noe med mine evner til å være en eventuell forelder! Men hvis du absolutt må vite så har jeg både en psykisk og fysisk diagnose, den psykiske bedrer seg ettersom jeg går i terapi men den fysiske vil forbli som den er eller bli litt dårligere. Anonymkode: e63d3...809
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #14 Skrevet 21. april 2019 Interessant problemstilling. Føler nesten at det burde kommet politisk vedtak som pålegger barnevernet å evaluere og kartlegge bosituasjonen og mulig omsorgssvikt hos barn der en eller begge foreldrene er uføre. Anonymkode: 8428c...e54 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #15 Skrevet 21. april 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi en jobb og et barn ikke er det samme! Ja, det er mye jobb med å ha barn men det er likevel ikke det samme som å ha en jobb hvor man er ansatt! Du vet jo ikke årsakene til at jeg får ufør snart! Og selv om jeg ikke kan jobbe kan jeg fint være en forelder! Anonymkode: e63d3...809 Det er mange grunner til at man blir ufør og mange unnskyldninger til hvorfor man ikke kan jobbe. Så her er bare to. Jobb krever at man er stabil og forutsigbar slik at de kan møte opp på jobb hver dag, unnskyldning nr 1 hos de som er ufør. At helsen er for uforutsigbar til at noen ønsker å ansette dem. Barn krever også at man er forutsigbar og kan stille opp hver dag i all slags vær og vind. Du kan ikke bare legge deg ned på sofaen og være syk halve dagen når du har spedbarn og skolebarn! Selv med mann som jobber så kan du ikke bare ligge på sofaen!! Uavhengig av om grunnen smerter og vondter her og der eller utmattelse. Du kan ikke sykemelde deg fra å være mamma/pappa. Joda, du kan sende bort barna dine, du kan kontakte barnevernet og få avlastning. Du kan lik så godt skaffe deg klippekort hos BUP og DPS først som sist, for det er der barna dine da havner om du holder på å sykemelde deg som foreldre hele tiden. Det er gedigen forskjell på de som er syke FØR de får barn og de som blir syke mens de har barn - egoisme er et ord på forskjellen. Det er ikke samme jobb, det er er men krevende jobb og ditt fravær i ditt barns liv, det skaper traumer og psykiske lidelser hos ditt barn. Er det bedre enn at en arbeidsgiver må ha litt ekstra jobb for å finne en vikar når du er syk og har vondt? Er du for syk til å jobbe så er du for syk til å FÅ barn! Har du barn fra før så må du jo ta ansvar, men å sette deg inn i en situasjon hvor du risikerer å ødelegge en person psykisk fordi du er egoistisk, så er du ja akkurat det, egoistisk. Anonymkode: 1f5cf...93a 9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #16 Skrevet 21. april 2019 Det er slitsomt å være forelder ja. Men det kan ikke sammenlignes med en jobb. Er du i jobb, må du opp 1-2 timer før du starter. Dusje, ordne deg, spise frokost og beregne reisetid. Samme reisetida har du hjem igjen og det forsvinner fort 10-12 timer av dagen. Du kan ikke dukke opp på jobb udusja, i pysj og legge deg på en sofa. Det kan du faktisk på dårlige dager om du har barn. Som regel er man jo to som du sier, ergo arbeidsmengden med ungene blir delt. De skal ikke langt opp i alder heller, før de klarer å underholde seg selv litt med leker. Så kommer barnehage og skoletid og man får mange timer om dagen man kan koble av og sove eller slappe av på. De uføre trenger barnehagene like mye som de som er i jobb, men av andre årsaker. Det nevnes uføre med barn som stiller opp på ting og tang. Vet dere hvorfor? Ofte er det en fasade og et skalkeskjul fordi de dømmes nord og ned fra alle kanter fordi de er uføre. De melder seg frivillig til kakebaking og dugnader for å slippe reaksjoner på at man aldri stiller opp. Det er jo ingen gyldig grunn i følge mange å ikke stille opp når man går hjemme hele dagen. Eller hva med den mestringen det gir? For en som er ufør, er det utrolig viktig å føle mestring. Hva vet vel du om den ene kaka i måneden er det vedkommende klarer eller ikke? Eller at den kaka er det som gjør at hun eller han ikke føler seg komplett ubrukelig i samfunnet likevel? Om du har sosial angst kan du fint sitte hjemme med ungene, verre å jobbe blant kolleger eller kunder. Om du har en ødelagt rygg, kan du fint stelle ungene dine, men ikke ha statiske bevegelser eller tunge løft i åtte timer om dagen. Om magen din er syk, kan du fint sitte på do og bæsje mens ungene løper rundt. Men vis meg en sjef som synes det hadde vært greit å betale for at du var på do 10 ganger i løpet av en arbeidsdag. Minst. Det er bare noen eksempler. Anonymkode: fd747...9a7 8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #17 Skrevet 21. april 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant problemstilling. Føler nesten at det burde kommet politisk vedtak som pålegger barnevernet å evaluere og kartlegge bosituasjonen og mulig omsorgssvikt hos barn der en eller begge foreldrene er uføre. Anonymkode: 8428c...e54 Det er ikke tvil om at det er mye fattigdom og sosiale problemstillinger blant familier med uføre foreldre, så tanken er kanskje ikke helt dum. Selvsagt har de fleste barna det helt fint, men hvorfor kan ikke foreldrene jobbe? Da kan man jo spørre seg om uføretrygd har blitt delt ut litt for lett. Vi vet jo også at å være utenfor arbeidslivet "arves", så desto større grunn til å ta tak i dette, uten at det må bli noen heksejakt. Anonymkode: 8596f...20a 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #18 Skrevet 21. april 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant problemstilling. Føler nesten at det burde kommet politisk vedtak som pålegger barnevernet å evaluere og kartlegge bosituasjonen og mulig omsorgssvikt hos barn der en eller begge foreldrene er uføre. Anonymkode: 8428c...e54 Du FØLER dette, altså? Well, du er ganske på bærtur. Mtp at man får barnetillegg til uføretrygda, dersom man får barn som trygdet. Nettopp fordi å ha nedsatt funksjonsnivå fysisk og/eller psykisk betyr ikke nedsatt omsorgssevner. Og det er alt som teller for barnevernet, hvorvidt man har omsorgsevner. Ikke om man jobber eller er trygda. Anonymkode: a6cb6...dc9 5
SoWhat? Skrevet 21. april 2019 #19 Skrevet 21. april 2019 Er det sånn at alle er uføre av samme grunn nå eller? Makan Mange som er uføre kan da være like gode foreldre som alle andre. Mens andre kan ha for mange utfordringer til å ville ha ansvar for barn. Noe så idiotisk som å si at en ikke kan ha barn fordi en ikke kan jobbe utenfor hjemmet. Det er jo tusen grunner til at mennesker er uføre. Jez 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #20 Skrevet 21. april 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant problemstilling. Føler nesten at det burde kommet politisk vedtak som pålegger barnevernet å evaluere og kartlegge bosituasjonen og mulig omsorgssvikt hos barn der en eller begge foreldrene er uføre. Anonymkode: 8428c...e54 Er du helt skjør, eller? Det er sånne som deg som virkelig fortjener noen år i "den andre leiren", å bli uføretrygdet og så se hvor morsomt det er at alle andre tror de vet bedre. Man er ikke dum selv om man får uføretrygd heller. Et ødelagt venstre bein f.eks, gjør ikke at du mister evnen til å ta deg av barn. Anonymkode: 8aac2...278 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå