AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #1 Skrevet 21. april 2019 Vil det å få barn bety at huset er et evig rot og kaos? Må man regne med at mens den ene ungen masseproduserer påskeharebilder til det ligger strødd i hele huset har den andre ungen bæsja på seg og hyler? Det ligger klær bak sofaputa, leker på gulvet, en påskehare bak sofaen og oppå peisen ligger det en kloss? Det å komme seg ut døra blir å ta 3 timer og har man vært på besøk ligger sokker, en vott og 3 dukker samt en kloss igjen etter besøket? Bilen ser ut som et bombenedslag, med klær, vogn, barneseter, ipader og leker i skjønn forening? Er dette vanlig? Kjenner det stresser meg veldig og jeg tenker at jeg kommer til å klare å holde mer orden enn det. Samtidig skjønner jeg at det kanskje blir slik med barn? Eller? Anonymkode: 9556b...718
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #2 Skrevet 21. april 2019 Tegninger må du i alle fall regne med at blir masseprodusert, om ikke det kun er påskeharer som blir avbildet akkurat. Jeg har mange av barnets tegninger i plastmapper i barnets permer. Har en perm for barnet for hvert skoleår, der jeg har sortert alt innenfor ulike emner. Ingen kan ta vare på alle tegninger uansett hvordan man ønsker å ha det. Det kan være en løsning å ta bilder av kunstverkene med telefonen/kameraet sitt, også lage en digital fotobok ut av det hele. Da kan man spare litt plass, og det kan kanskje se litt mer ordentlig ut i hjemmet. Det finnes også bilderammer man kan henge på veggen, som er lette å bytte tegninger/bilder oppi, der man ikke behøver å knote med disse fire små "greiene" som er under vanlige bilderammer (du skjønner hva jeg mener). Da vil det gjøre det hele mer lettvint hvis man vil vise det frem. Det er stas for barnets del. Evig rot og kaos må du nok regne med, med mindre du er svært ryddig av deg. I alle fall når det gjelder klesvasken. Den tårner seg fort opp. Lær ungen rutiner med å rydde selv så tidlig som mulig i livet, at alle må ta sin del av det i huset. Anonymkode: 72948...c88 8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Skrevet 21. april 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil det å få barn bety at huset er et evig rot og kaos? Må man regne med at mens den ene ungen masseproduserer påskeharebilder til det ligger strødd i hele huset har den andre ungen bæsja på seg og hyler? Det ligger klær bak sofaputa, leker på gulvet, en påskehare bak sofaen og oppå peisen ligger det en kloss? Det å komme seg ut døra blir å ta 3 timer og har man vært på besøk ligger sokker, en vott og 3 dukker samt en kloss igjen etter besøket? Bilen ser ut som et bombenedslag, med klær, vogn, barneseter, ipader og leker i skjønn forening? Er dette vanlig? Kjenner det stresser meg veldig og jeg tenker at jeg kommer til å klare å holde mer orden enn det. Samtidig skjønner jeg at det kanskje blir slik med barn? Eller? Anonymkode: 9556b...718 Vent å se selv når du får personlig erfaring.. Det er utrolig hvor lite av tiden som blir igjen til deg selv (fritid & husarbeid med barn rundt bena = samme). Anonymkode: 1fdeb...83b 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vent å se selv når du får personlig erfaring.. Det er utrolig hvor lite av tiden som blir igjen til deg selv (fritid & husarbeid med barn rundt bena = samme). Anonymkode: 1fdeb...83b Jepp håper virkelig jeg snart blir gravid. Jeg ser IKKE ned på fpreldrene i elsempelet mitt, de har flotte unger. Jeg tar meg selv i å tenke at når jeg får barn da skal jeg.......... Men så skjønner jeg at det sikkert ikke er slik. Men det er liksom så rotete og kaos heøe tiden. Trives dårlig med rot over alt rundt meg. Anonymkode: 9556b...718
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tegninger må du i alle fall regne med at blir masseprodusert, om ikke det kun er påskeharer som blir avbildet akkurat. Jeg har mange av barnets tegninger i plastmapper i barnets permer. Har en perm for barnet for hvert skoleår, der jeg har sortert alt innenfor ulike emner. Ingen kan ta vare på alle tegninger uansett hvordan man ønsker å ha det. Det kan være en løsning å ta bilder av kunstverkene med telefonen/kameraet sitt, også lage en digital fotobok ut av det hele. Da kan man spare litt plass, og det kan kanskje se litt mer ordentlig ut i hjemmet. Det finnes også bilderammer man kan henge på veggen, som er lette å bytte tegninger/bilder oppi, der man ikke behøver å knote med disse fire små "greiene" som er under vanlige bilderammer (du skjønner hva jeg mener). Da vil det gjøre det hele mer lettvint hvis man vil vise det frem. Det er stas for barnets del. Evig rot og kaos må du nok regne med, med mindre du er svært ryddig av deg. I alle fall når det gjelder klesvasken. Den tårner seg fort opp. Lær ungen rutiner med å rydde selv så tidlig som mulig i livet, at alle må ta sin del av det i huset. Anonymkode: 72948...c88 Takk for tips. Dette var på en kveld altså. Hvor påskeharebilder lå strødd i hele huset. (mitt hus, da de har vært på besøk her.) Ryddet opp sokk slengt i en kjel i sta. Anonymkode: 9556b...718
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp håper virkelig jeg snart blir gravid. Jeg ser IKKE ned på fpreldrene i elsempelet mitt, de har flotte unger. Jeg tar meg selv i å tenke at når jeg får barn da skal jeg.......... Men så skjønner jeg at det sikkert ikke er slik. Men det er liksom så rotete og kaos heøe tiden. Trives dårlig med rot over alt rundt meg. Anonymkode: 9556b...718 Jepp skjønner den, så med andre ord vil du gå konstant stresset til du lærer deg å slappe av med rotet Det blir vanskelig å fungere uten søvn og valget blir ofte søvn ELLER husarbeid.. Anonymkode: 1fdeb...83b 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp skjønner den, så med andre ord vil du gå konstant stresset til du lærer deg å slappe av med rotet Det blir vanskelig å fungere uten søvn og valget blir ofte søvn ELLER husarbeid.. Anonymkode: 1fdeb...83b Jeg får stålsette meg! Og satse på at nydelig unge går framfor eventuelt rot. Anonymkode: 9556b...718 3
Hactar Skrevet 21. april 2019 #8 Skrevet 21. april 2019 Nei, det trenger ikke bli det totale kaos. Kommer litt an på alderen på barna og hvordan man prioriterer. Et barn kan produsere en uhorvelig mengde tegninger, men et barn kan også læres å rydde opp etterpå. Bæsjebleier må man jo bare ta, men man trenger ikke la ungene fylle bilen med alt mulig av leker og ditten og datten om man ikke vil. Barneseter må man ha. Stort sett skal det være mulig å få med seg hjem igjen det man har tatt med seg på besøk, men da må man som forelder holde litt kontroll på eiendelene underveis. Du får nok tøyd grensen for hva du tolererer av kaos, men man kan ta en viss kontroll som forelder også. 5
Gjest hind Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 Ja, jeg vil si det til tider er omtrent sånn mens man har småbarn. Den gode nyheten er at de vokser til ganske raskt og at man blir en racer på å rydde mens man gjør andre ting eller har noen minutter til overs. Evt godtar man at det vil være unntakstilstand en stund og lærer seg å nyte øyeblikket.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #10 Skrevet 21. april 2019 Det kommer helt an på flere ting. Har du kun ett barn og en mann som bidrar hjemme skal det gå helt fint å holde det både ryddig, rent og forholdsvis rolig. Du må regne med å ofre mye av tiden og friheten din selvfølgelig. Søvn er ikke garantert og det vil komme runder med sykdom. Likevel er kun ett barn etter min erfaring veldig lite jobb. Da jeg kun hadde det ene barnet og mannen min var bortreist, noe han var store deler av tiden, var det ryddig, rent og alt var på stell. Litt trøtt var jeg selvfølgelig og det var mye sykdom, men jeg koste meg enormt mye. Det var en veldig rolig og harmonisk tid. Når mannen var hjemme derimot og etter nr to kom så følte jeg på dette evige kaoset hele tiden. Nå har det roet seg litt ettersom begge er større. Anonymkode: d2f72...050 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #11 Skrevet 21. april 2019 Bare 1 kloss på peisen? 😛 Anonymkode: 85ab2...ec8 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #12 Skrevet 21. april 2019 Bare vent til du har besøk som har barn mens du har barn selv. Mens du står på alle fire og tørker opp melk som er slått ut over gulvet, slår barnet til besøket seg, selv om moren står å holder barnet i hånda. to andre barn kommer inn mens det ene barnet, ditt barn hyler av at det har slått seg og det andre vil ha drikke. alt skjer samtidig. Anonymkode: 0dd07...b0f 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #13 Skrevet 21. april 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare 1 kloss på peisen? 😛 Anonymkode: 85ab2...ec8 Hva mener du? Hvorfor tar folk ting så bokstavelig. Jeg mener jo at det lå strødd ting rundt over alt og at de til og med glemmer å ta med ting hjem fprdi de ligger rundt over alt. Enda de bare overnattet en natt. Og bare så det er skrevet, besøket var hyggelig. Jeg dømmer dem ikke. Jeg liker barna og jeg liker foreldrene. Noen ganger tenker jeg at dette vil jeg gjøre annerledes når jeg får barn, men jeg har såppas innsikt at det er mulig drt ikke går etter planen. Anonymkode: 9556b...718
Sillyline Skrevet 21. april 2019 #14 Skrevet 21. april 2019 Tja. De fleste lærer seg nok å få litt skylapper når de får barn, ja. Fokusér på det som er viktig, det som er kaos for én person er ryddig for en annen 😊
DMS Skrevet 21. april 2019 #15 Skrevet 21. april 2019 Trur eg svarte ja på alt, bortsett frå at eg trur vi får med oss alt heim att... men det er godt muleg at det ikkje stemme🙃 Bilen spesielt... har ein haug med kjeppar i den (burde sikkert innføre regel på det, men har ikkje prioritert det så langt...)
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #16 Skrevet 21. april 2019 Få dager som det der, trikset hos oss er minst mulig ting! Mindre å rydde og mindre å rote. Er man opptatt av å ha det rent og ryddig litt mer en gjennomsnittet så skal jeg love deg at du finner løsninger så helt krise blir det ikke men du vil samtidig tåle litt rot noenganger også Anonymkode: 9cfbe...c8a 1
Nerine_ Skrevet 21. april 2019 #17 Skrevet 21. april 2019 Nei, det må ikke være kaos. Vi har alltid hatt gode rutiner på rydding, særlig da barna var mindre og rotet som værst. Men det er jo ikke helt som før man fikk barn da🙂
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #18 Skrevet 21. april 2019 Har du mye ting og barna har mye leker blir det naturligvis mer rot enn med få ting ogleker. Her hjemme er det stort sett alltid ryddet fordi vi kun har ting vi bruker og trenger, og ikke samler på dill og dall. Anonymkode: cc754...d9b 1
tangent Skrevet 21. april 2019 #19 Skrevet 21. april 2019 Sannsynligvis blir det perioder med kaos. Og sannsynligvis blir standardene dine tøyd litt. Jeg hater å ha det rotete rundt meg, men akkurat nå kan jeg se to baller, et tomt dvd-cover, en brannbil, en buss og en sykkelhjelm, en bok, fantorangen, et stykke plastikk-pizza og en eggekartong (!) på gulvet (pluss veldig mange andre småting), men jeg sitter allikevel med beina i sofaen og slapper av i noen minutter. For dagen har vært intens. Det synes godt på kvelden at det har vært to barn i aktivitet her i løpet av dagen. Men så rydder jeg litt, så ser det greit ut allikevel! Og alle disse tingene som blir strødd i løpet av dagen, de tyder jo på at disse ungene har lekt med ting og kost seg, så det er jo til en viss grad fint at det er litt rot. Å rydde er et konsept eldstemann ikke er interessert i (men vi holder på å lære opp) og yngste ikke skjønner i det hele tatt. This too shall pass. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #20 Skrevet 21. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du mye ting og barna har mye leker blir det naturligvis mer rot enn med få ting ogleker. Her hjemme er det stort sett alltid ryddet fordi vi kun har ting vi bruker og trenger, og ikke samler på dill og dall. Anonymkode: cc754...d9b 11 minutter siden, Nerine_ skrev: Nei, det må ikke være kaos. Vi har alltid hatt gode rutiner på rydding, særlig da barna var mindre og rotet som værst. Men det er jo ikke helt som før man fikk barn da🙂 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få dager som det der, trikset hos oss er minst mulig ting! Mindre å rydde og mindre å rote. Er man opptatt av å ha det rent og ryddig litt mer en gjennomsnittet så skal jeg love deg at du finner løsninger så helt krise blir det ikke men du vil samtidig tåle litt rot noenganger også Anonymkode: 9cfbe...c8a Gode poeng Gjemme unna en del leker og bytte på er vel et triks? Anonymkode: 9556b...718
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå