AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #1 Skrevet 21. april 2019 Dette skjedde for noen år siden, men jeg ønsker gjerne å få kunnskap om hvorvidt det er greit og lovlig for en sjef å ta opp hendelser vedrørende ansatte med utenforstående slik at jeg vet det for fremtiden. Det som var forløpet til det hun sa var at jeg hadde glemt å låse døren til arbeidsplassen. Det var lørdag og jeg var den siste som gikk den dagen og hadde dermed ansvar for å låse. På søndag ringte hun meg da noen som hadde gått forbi lokalet hadde kjent på døren og den var åpen og dermed hadde de ringt henne for å si fra. Min første tanke da hun fortalte dette var at noen andre måtte ha låst seg inn etter at jeg gikk den dagen og at det var denne personen som hadde glemt å låse. Så vidt jeg vet var jeg og min sjef de eneste personene med nøkler til arbeidsplassen og hun sa at hun ikke hadde vært der. Så da måtte det jo være meg.Jeg hadde jobbet der i nesten 2 år da denne hendelsen skjedde og hadde ofte ansvar for å låse. Jeg vet at jeg andre dager hadde vært usikker på om jeg hadde låst eller ikke og da hadde jeg gått tilbake for å sjekke. Jeg var ikke usikker denne dagen, slik jeg husker det så låste jeg døren før jeg kjente på om den var låst og det var den. Men feil skjer jo og jeg måtte jo ha tatt feil. Hun hadde veldig dyrt utstyr i lokalene til arbeidsplassen. Dette hadde eventuelle tyver lett hatt tilgang til å stjele da vi ikke hadde noe alarm i bygget og disse tingene heller ikke var innelåst eller sikret på noen måte. Hun hadde heller ikke fått igjen på forsikringen da det ikke hadde blitt et innbrudd da døren var ulåst. Det jeg beskriver over tok hun opp med meg den dagen da hun ringte samt dagen etter da vi møttes på jobb. Jeg sa og gav uttrykk for at jeg selvfølgelig skjønte alvoret og eventuelle konsekvenser. Jeg tenkte da at vi var ferdig med saken, men noen dager etter dette tok hun det opp på nytt. Jeg husker ikke helt hvordan hun innledet samtalen og kom inn på temaet, men hun sa da til meg at hun hadde snakket med bekjente om meg og at alle disse hadde sagt at dersom de var henne ville de gitt meg sparken. Dette begrunnet hun med denne hendelsen der jeg hadde glemt å låse døren og at hun mente at jeg manglet respekt for henne som sjef, da spesielt i forbindelse med denne hendelsen. Jeg mener å huske at hun nevnte at disse bekjente hun hadde snakket med var hennes mor og venner, disse er utenforstående og jobbet ikke i bedriften. Er det lovlig for henne som sjef å snakke om meg som ansatt til utenforstående som ikke jobber i bedriften? Jeg var lærling i hennes bedrift dersom det skulle ha noe å si. Anonymkode: 02448...8b9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Skrevet 21. april 2019 Høres ut som sjefen fra helvete, antagelig var det hun selv som glemte å låse. Anonymkode: 4cfc3...d68 30
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, The Kitten skrev: Navnga hun deg da? Jeg var den eneste ansatte i bedriften hennes på denne tiden så de hun snakket med skjønte selvfølgelig at det var meg hun snakket om. Så jeg tenker at i vår situasjon må det vel være like ille om hun navngir meg eller ikke da de uansett vet hvem jeg er? Anonymkode: 02448...8b9 3
Antoinette Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 Hvorfor sitter du og kverner på dette årevis etterpå? 13
Gjest NotYou Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 4 minutter siden, Antoinette skrev: Hvorfor sitter du og kverner på dette årevis etterpå? Tenkte akkurat det samme. Hva er du ute etter, ts? Hevn?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, Antoinette skrev: Hvorfor sitter du og kverner på dette årevis etterpå? Jeg gjør ikke det. Jeg kom nylig i snakk med noen som jeg fortalte om dette til fordi vi var inne på feil vi hadde gjort i tidligere jobber og jeg kom på da denne hendelsen. Personen jeg snakket med mente at dette måtte være ulovlig. Og det er derfor jeg spør, for å finne ut om det faktisk var ulovlig eller ikke slik at jeg vet det til fremtiden. Anonymkode: 02448...8b9 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #8 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, NotYou skrev: Tenkte akkurat det samme. Hva er du ute etter, ts? Hevn? Som nevnt både i hovedinnlegget og innlegget der jeg svarer over her så er det for å vite det for fremtiden. Jeg har ingen planer om å verken ta det opp med henne igjen eller gå videre med det til andre (dersom det skulle vise seg å være ulovlig). Anonymkode: 02448...8b9 2
Gjest Mass Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 Er det årets påskekrim? Hvem var det som glemte å låse døren og hvem har som vane å kjenne på dører i en butikk som åpenbart ser stengt ut? Mystisk. Man skulle nesten tro det hele var arrangert og for hvilken grunn? Står du overfor en lignende situasjon igjen, så still spørsmål. Still mange spørsmål.
Antoinette Skrevet 21. april 2019 #10 Skrevet 21. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør ikke det. Anonymkode: 02448...8b9 Let it go. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #11 Skrevet 21. april 2019 16 minutter siden, Mass skrev: Er det årets påskekrim? Hvem var det som glemte å låse døren og hvem har som vane å kjenne på dører i en butikk som åpenbart ser stengt ut? Mystisk. Man skulle nesten tro det hele var arrangert og for hvilken grunn? Står du overfor en lignende situasjon igjen, så still spørsmål. Still mange spørsmål. Ja jeg synes også det høres rart ut at noen som gikk forbi tilfeldigvis skal ha kjent på døren og ringt sjefen. Hvorfor kjenne på dører man går forbi? Jeg har aldri gjort det. Anonymkode: 444ea...2fb 13
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #12 Skrevet 21. april 2019 Så lenge hun ikke navnga deg så må det være greit. Å drøfte med andre hva man gjør når en arbeidstaker glemmer å låse for helgen er helt legitimt. Anonymkode: 75095...58e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #13 Skrevet 21. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge hun ikke navnga deg så må det være greit. Å drøfte med andre hva man gjør når en arbeidstaker glemmer å låse for helgen er helt legitimt. Anonymkode: 75095...58e Så du mitt tidligere svar der jeg skrev at jeg var hennes eneste ansatt? Dermed visste de mitt navn uavhenging om hun navnga meg eller ikke. Tenker du fortsatt at det er greit? Anonymkode: 02448...8b9 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #14 Skrevet 22. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mitt tidligere svar der jeg skrev at jeg var hennes eneste ansatt? Dermed visste de mitt navn uavhenging om hun navnga meg eller ikke. Tenker du fortsatt at det er greit? Anonymkode: 02448...8b9 Men i HI skriver du jo at din første tanke var at noen andre hadde låst seg inn senere på dagen og hadde glemt å låse etter seg når de gikk....? Anonymkode: 2f810...bfd 3
The Kitten Skrevet 22. april 2019 #15 Skrevet 22. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i HI skriver du jo at din første tanke var at noen andre hadde låst seg inn senere på dagen og hadde glemt å låse etter seg når de gikk....? Anonymkode: 2f810...bfd Det er ikke alltid like lett å ha en sammenhengde historie når den er oppdiktet... 7
Memena Skrevet 22. april 2019 #16 Skrevet 22. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men i HI skriver du jo at din første tanke var at noen andre hadde låst seg inn senere på dagen og hadde glemt å låse etter seg når de gikk....? Anonymkode: 2f810...bfd Nå har vel TS ikke sagt hva slags bedrift dette var, frisørsalong, kiosk, hudpleiesalong, eller hva som helst. Men med at noen andre hadde låst seg inn kan det jo tenkes TS tenkte på ektemannen eller barna til sjefen f.eks? At de muligens hadde nøkkel eller brukte å låne sjefens nøkkel om de skulle hente noe der? Det vet jo ikke vi, og h*n skriver jo aldri i HI at «tenkte at en av de andre ansatte». Jeg vet ikke noe om lovligheten i det sjefen din gjorde TS, men særlig profesjonelt var det vel ikke siden du var den eneste ansatte og dermed lett gjenkjennbar. 1
Vox_populi Skrevet 22. april 2019 #17 Skrevet 22. april 2019 Svaret er ja. Det er selvsagt fullt lovlig å diskutere ansatte og kollegers (og sjefers!) feil og mangler med utenforstående. Hvilken lov skulle kunne forby det? 2
Fru Uperfekt Skrevet 22. april 2019 #18 Skrevet 22. april 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette skjedde for noen år siden, men jeg ønsker gjerne å få kunnskap om hvorvidt det er greit og lovlig for en sjef å ta opp hendelser vedrørende ansatte med utenforstående slik at jeg vet det for fremtiden. Det som var forløpet til det hun sa var at jeg hadde glemt å låse døren til arbeidsplassen. Det var lørdag og jeg var den siste som gikk den dagen og hadde dermed ansvar for å låse. På søndag ringte hun meg da noen som hadde gått forbi lokalet hadde kjent på døren og den var åpen og dermed hadde de ringt henne for å si fra. Min første tanke da hun fortalte dette var at noen andre måtte ha låst seg inn etter at jeg gikk den dagen og at det var denne personen som hadde glemt å låse. Så vidt jeg vet var jeg og min sjef de eneste personene med nøkler til arbeidsplassen og hun sa at hun ikke hadde vært der. Så da måtte det jo være meg.Jeg hadde jobbet der i nesten 2 år da denne hendelsen skjedde og hadde ofte ansvar for å låse. Jeg vet at jeg andre dager hadde vært usikker på om jeg hadde låst eller ikke og da hadde jeg gått tilbake for å sjekke. Jeg var ikke usikker denne dagen, slik jeg husker det så låste jeg døren før jeg kjente på om den var låst og det var den. Men feil skjer jo og jeg måtte jo ha tatt feil. Hun hadde veldig dyrt utstyr i lokalene til arbeidsplassen. Dette hadde eventuelle tyver lett hatt tilgang til å stjele da vi ikke hadde noe alarm i bygget og disse tingene heller ikke var innelåst eller sikret på noen måte. Hun hadde heller ikke fått igjen på forsikringen da det ikke hadde blitt et innbrudd da døren var ulåst. Det jeg beskriver over tok hun opp med meg den dagen da hun ringte samt dagen etter da vi møttes på jobb. Jeg sa og gav uttrykk for at jeg selvfølgelig skjønte alvoret og eventuelle konsekvenser. Jeg tenkte da at vi var ferdig med saken, men noen dager etter dette tok hun det opp på nytt. Jeg husker ikke helt hvordan hun innledet samtalen og kom inn på temaet, men hun sa da til meg at hun hadde snakket med bekjente om meg og at alle disse hadde sagt at dersom de var henne ville de gitt meg sparken. Dette begrunnet hun med denne hendelsen der jeg hadde glemt å låse døren og at hun mente at jeg manglet respekt for henne som sjef, da spesielt i forbindelse med denne hendelsen. Jeg mener å huske at hun nevnte at disse bekjente hun hadde snakket med var hennes mor og venner, disse er utenforstående og jobbet ikke i bedriften. Er det lovlig for henne som sjef å snakke om meg som ansatt til utenforstående som ikke jobber i bedriften? Jeg var lærling i hennes bedrift dersom det skulle ha noe å si. Anonymkode: 02448...8b9 Om hun ikke spesifisert hvem det var, og gjerne tok det opp som en hypotetisk hendelse så er det innafor.
MadameX Skrevet 22. april 2019 #19 Skrevet 22. april 2019 Da jeg jobbet i butikk måtte vi skrive under på en taushetserklæring. Den gjaldt alt med butikken som ikke var synlig for offentligheten og opplysninger om de ansatte
Fru Uperfekt Skrevet 22. april 2019 #20 Skrevet 22. april 2019 1 minutt siden, MadameX skrev: Da jeg jobbet i butikk måtte vi skrive under på en taushetserklæring. Den gjaldt alt med butikken som ikke var synlig for offentligheten og opplysninger om de ansatte Den e grei men her kan sjefen ha hatt det oppe som f.eks en hypotetisk problemstilling og da er det ikke brudd på en evt taushetsplikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå