AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #1 Skrevet 21. april 2019 Jeg holder på å tar lappe nå og jeg går på faste medisiner. Jeg lurer litt på hvordan det da blir med medisiner og kjøring. Sitter å ser litt på regler og lover rundt akkurat dette. Under lovdata (og flere andre steder) står det "Helsekrav oppfylt ved bruk av 30 mg i døgnet. Siste dose må være inntatt minst 8 timer før kjøring.". Jeg tar 60 mg (som er to tabletter) ca 10-12 timer før eventuelt kjøring. Får jeg da ikke lov til å kjøre? Hvor lenge må jeg da eventuelt vente før jeg kan kjøre? Jeg går på andre medisiner ved behov og de er under lovlig grense og på grensen som da sier jeg må vente 8 timer. Det er kun den ene som da er 60 mg og jeg vet ikke helt hvor lenge jeg må vente. Fastlegen vet om bil og medisiner og sa "det går nok fint" da jeg spurte om det var noe jeg måtte passe på, tenke over etc rundt dette, så der var det ikke mye hjelp å få akkurat. Anonymkode: 31ad5...2a0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #2 Skrevet 21. april 2019 Hvis du bruker 60 mg vil helsekravene som hovedregel ikke være oppfylt, og du kan ikke kjøre det døgnet. Det står jo tydelig i reglene? Vær også obs på at hvis du tar flere medisiner kan det være at du ikke fyller helsekravene, selv om de hver for seg er under grensen. Samtidig kan det være du fyller helsekravene, hvis du har stått på en fast dose over tid. Anonymkode: e188f...2f8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du bruker 60 mg vil helsekravene som hovedregel ikke være oppfylt, og du kan ikke kjøre det døgnet. Det står jo tydelig i reglene? Vær også obs på at hvis du tar flere medisiner kan det være at du ikke fyller helsekravene, selv om de hver for seg er under grensen. Samtidig kan det være du fyller helsekravene, hvis du har stått på en fast dose over tid. Anonymkode: e188f...2f8 De to andre taes ved behov og hver for seg, og jeg blander de ikke med hovedmedisinen. Så de går fint. Det siste jeg ikke forstår, for jeg har jo gått på den faste dosen i 2 år nå. Så blir helt forvirret og fastlegen er ikke til hjelp. TS Anonymkode: 31ad5...2a0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder på å tar lappe nå og jeg går på faste medisiner. Jeg lurer litt på hvordan det da blir med medisiner og kjøring. Sitter å ser litt på regler og lover rundt akkurat dette. Under lovdata (og flere andre steder) står det "Helsekrav oppfylt ved bruk av 30 mg i døgnet. Siste dose må være inntatt minst 8 timer før kjøring.". Jeg tar 60 mg (som er to tabletter) ca 10-12 timer før eventuelt kjøring. Får jeg da ikke lov til å kjøre? Hvor lenge må jeg da eventuelt vente før jeg kan kjøre? Jeg går på andre medisiner ved behov og de er under lovlig grense og på grensen som da sier jeg må vente 8 timer. Det er kun den ene som da er 60 mg og jeg vet ikke helt hvor lenge jeg må vente. Fastlegen vet om bil og medisiner og sa "det går nok fint" da jeg spurte om det var noe jeg måtte passe på, tenke over etc rundt dette, så der var det ikke mye hjelp å få akkurat. Anonymkode: 31ad5...2a0 Slike som deg vil vi ikke ha ute i trafikken. Blir du tatt og klarer du å lure deg til førerkort ved å ikke opplyse om medisiner og mengde, for så å skade eller å drepe et menneske i trafikken så kan du regne med fengselsstraff og enorme erstatningskrav. Her får du velge mellom medikamenter eller bilkjøring. Dette er nemlig uhørt å kombinere, uansett hva legen har uttalt. Leger kan og bli straffet og miste legelisensen sin om de ikke følger opp denne typen tilfeller. Anonymkode: e9f67...c50 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Slike som deg vil vi ikke ha ute i trafikken. Blir du tatt og klarer du å lure deg til førerkort ved å ikke opplyse om medisiner og mengde, for så å skade eller å drepe et menneske i trafikken så kan du regne med fengselsstraff og enorme erstatningskrav. Her får du velge mellom medikamenter eller bilkjøring. Dette er nemlig uhørt å kombinere, uansett hva legen har uttalt. Leger kan og bli straffet og miste legelisensen sin om de ikke følger opp denne typen tilfeller. Anonymkode: e9f67...c50 wow, frekk much? Jeg kjører ikke uten å vite om jeg faktisk kan kjøre på medisiner. De jeg bruker ved behov, er langt under grensen og jeg venter så klart over 8 timer. Så de er jeg ikke bekymret for, og nei, jeg blander heller ikke medisiner som ikke skal blandes og alt sjekkes med både lege og apotek. Det er ikke alltid så svart hvit som å velge mellom medikamenter og bilkjøring. Jeg går på medisiner av en grunn og det er ikke et valg jeg tar. Du snakker som om at jeg velger å ruse meg på reseptbelagte medisiner og det godtar jeg ikke. Fordi det er så langt ifra sannheten som du får det og det er jævlig frekt gjort av deg. TS Anonymkode: 31ad5...2a0 Ryddet for brukerdebatt. Edie, adm. Endret 21. april 2019 av Edie 6
Måbarefåsiat... Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: wow, frekk much? Jeg kjører ikke uten å vite om jeg faktisk kan kjøre på medisiner. De jeg bruker ved behov, er langt under grensen og jeg venter så klart over 8 timer. Så de er jeg ikke bekymret for, og nei, jeg blander heller ikke medisiner som ikke skal blandes og alt sjekkes med både lege og apotek. Det er ikke alltid så svart hvit som å velge mellom medikamenter og bilkjøring. Jeg går på medisiner av en grunn og det er ikke et valg jeg tar. Du snakker som om at jeg velger å ruse meg på reseptbelagte medisiner og det godtar jeg ikke. Fordi det er så langt ifra sannheten som du får det og det er jævlig frekt gjort av deg. TS Anonymkode: 31ad5...2a0 Må du roe deg da! Du får svar på det du spør om. Det er ingen som snakker om at du ruser deg. Men dette bør du sette deg bedre inn i, fremfor å spørre her. Om ikke annet oppgi hva slags medikamenter det er snakk om. Ryddet for slettet innhold i sitering. Edie, adm. Endret 21. april 2019 av Edie 2
NBA Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går på medisiner av en grunn og det er ikke et valg jeg tar. Du snakker som om at jeg velger å ruse meg på reseptbelagte medisiner og det godtar jeg ikke. Det er irrelevant om de tas fordi de er livsnødvendige eller for rusens skyld om utfallet er det samme, nemlig at du ikke er skikket til å kjøre bil...🙄 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #8 Skrevet 21. april 2019 Hvilke medisiner er det snakk om? Anonymkode: a39e2...865 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 4 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Må du roe deg da! Du får svar på det du spør om. Det er ingen som snakker om at du ruser deg. Men dette bør du sette deg bedre inn i, fremfor å spørre her. Om ikke annet oppgi hva slags medikamenter det er snakk om. Ts prøver jo å sette seg inn i det da. Men folk må jo komme med spydigheter her inne, folk dør jo om de ikke kan komme med små stikk Anonymkode: 59ec4...004 4
Sirah Skrevet 21. april 2019 #10 Skrevet 21. april 2019 Dette må du ta med helsepersonell TS. Om ikke fastlegen din er til hjelp så kanskje du kan prøve apoteket?
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. april 2019 #11 Skrevet 21. april 2019 Det kommer an på hva slags medisiner, ta en prat med legen.
ajarRun Skrevet 21. april 2019 #12 Skrevet 21. april 2019 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: wow, frekk much? Jeg kjører ikke uten å vite om jeg faktisk kan kjøre på medisiner. De jeg bruker ved behov, er langt under grensen og jeg venter så klart over 8 timer. Så de er jeg ikke bekymret for, og nei, jeg blander heller ikke medisiner som ikke skal blandes og alt sjekkes med både lege og apotek. Det er ikke alltid så svart hvit som å velge mellom medikamenter og bilkjøring. Jeg går på medisiner av en grunn og det er ikke et valg jeg tar. Du snakker som om at jeg velger å ruse meg på reseptbelagte medisiner og det godtar jeg ikke. Fordi det er så langt ifra sannheten som du får det og det er jævlig frekt gjort av deg. TS Anonymkode: 31ad5...2a0 Husk at hvis du dobler dosen må du vente mye lengre enn 8 timer for å komme under referanseverdien. Når det er formulert slik vil det jo være tilfeller der noen på 30mg ikke kan kjøre etter 8 timer. Jeg ville bedt legen om skriftlig dokumentasjon på når og i hvilken tilfeller du kan kjøre. Og så får du en second-opinion fra noen andre. Denne framgangsmåten vil sikre at du mister førerkortet dersom du ikke oppfyller helsekravene. Man velger ikke å bli blind, eller få eplepsi heller, det betyr ikke at man har noe å gjøre som bilfører. Det er trist men sånn er det. Det provoserer meg at personer tar det så lemfeldig med kjøring på medisiner. Du burde rapportere legen til fylkeslegen slik at vedkomne blir irettesatt. Hvorfor du tar medisinene er rivende likegyldig. Om jeg har medisinsk alkohol i blodet eller rekreasjonell alkohol i blodet har ingenting å si for straffen. Det har eller ikke noe å si for om jeg er skikket for å kjøre heller. Tenk om du dreper eller skader noen. Da får du millionkrav mot deg, og avkortning i forsikringen. Dette er ikke noe du kan ta lett på. Få testet konsentrasjonene i blodet etter 8 timer så du vet sånn ca hvor mye du forbrenner (noen medsiner kan ha halveringstid som har enorme forskjeller mellom individer, det kan være så mye som dobbelt så lang tid for enkelte). Ryddet for slettet innhold i sitering. Edie, adm. Endret 21. april 2019 av Edie 1
ajarRun Skrevet 21. april 2019 #13 Skrevet 21. april 2019 (endret) Utifra det du skriver her antar jeg at det er snakk om sobril? Halveringstiden er på 5 til 15 timer. Det vil si at hvis du tar 60mg isteden for 30mg må du legge til 15 timer på de 8 timene før du trygt kan kjøre bil. Dvs minimum 23 timer fra du har tatt 60mg før du kjører. Jeg ville nok lagt på en betydelig sikkerhetsmargin over det igjen.36 timer virker rimelig. Spyttprøvene til politiet vil du slå ut på. I tillegg tror jeg at 30mg per døgn er det som gjelder hvis du tar det daglig. Hvis du tar det sporadisk blir grensene lavere mener jeg. Dette har med toleranse og slikt å si. Du bør ha 5 halveringstider fra du har tatt medisinen til du kjører. Dvs mellom 25 og 75 timer. Endret 21. april 2019 av abrasiveRefraction
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #14 Skrevet 21. april 2019 2 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Utifra det du skriver her antar jeg at det er snakk om sobril? Halveringstiden er på 5 til 15 timer. Det vil si at hvis du tar 60mg isteden for 30mg må du legge til 15 timer på de 8 timene før du trygt kan kjøre bil. Dvs minimum 23 timer fra du har tatt 60mg før du kjører. Jeg ville nok lagt på en betydelig sikkerhetsmargin over det igjen.36 timer virker rimelig. ISpyttprøvene til politiet vil du slå ut på. I tillegg tror jeg at 30mg per døgn er det som gjelder hvis du tar det daglig. Hvis du tar det sporadisk blir grensene lavere mener jeg. Dette har med toleranse og slikt å si. Du bør ha 5 halveringstider fra du har tatt medisinen til du kjører. Dvs mellom 25 og 75 timer. Informasjon om de enkelte legemidlene ligger blant annet i denne linken https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/ Det interessante er hvordan ts har klart å få kjøreseddel til å øvelseskjøre, når hen er usikker på om hun kan kjøre med den typen legemidler hun bruker. Jeg undrer meg over at legen hennes har svart så løst og overfladisk på spørsmålet om legemidler og bilkjøring. Leger har nemlig etter lovendringen i 2017 et tungt ansvar for å påse at pasienter som ikke skal kjøre bil heller ikke kjører bil på ulovlig vis. Folk som ikke er skikket til å være i trafikken bak et ratt, skal helelr ikke være i trafikken bak et ratt. Er man usikker, så skal man la bilen stå. Hver og en er ansvarlig for å vurdere egen helse før en setter seg bak rattet og trykker på startknappen, selv om en har fått førerkort. Anonymkode: e9f67...c50 1
ajarRun Skrevet 21. april 2019 #15 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Informasjon om de enkelte legemidlene ligger blant annet i denne linken https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/ Det interessante er hvordan ts har klart å få kjøreseddel til å øvelseskjøre, når hen er usikker på om hun kan kjøre med den typen legemidler hun bruker. Jeg undrer meg over at legen hennes har svart så løst og overfladisk på spørsmålet om legemidler og bilkjøring. Leger har nemlig etter lovendringen i 2017 et tungt ansvar for å påse at pasienter som ikke skal kjøre bil heller ikke kjører bil på ulovlig vis. Folk som ikke er skikket til å være i trafikken bak et ratt, skal helelr ikke være i trafikken bak et ratt. Er man usikker, så skal man la bilen stå. Hver og en er ansvarlig for å vurdere egen helse før en setter seg bak rattet og trykker på startknappen, selv om en har fått førerkort. Anonymkode: e9f67...c50 Hvorfor kaller du det kjøreseddel? Jeg møtte en politimann som kaldte det for kjøreseddel, men det er vel ikke det det heter? Det er jo bare å lyve på egenerklæringen om helse. Det er ganske vanlig og det eneste de sjekker på SSV er om de har syn. Lurer på om de burde ta en spyttprøve samtidig egentlig. Jeg er enig i at legen er en idiot. Men dessverre har hen vel rett. Med mindre de tar spyttprøve (aldri opplevd at det blir det, kanskje for apparetet koster 42 laken) eller det blir en alvorlig ulykke vil det neppe bli avslørt. Jeg håper Draeger klarer å lage en alkolås som inkluderer medisiner/rusmidler. Da kan jeg få en sånn til å stoppe elever som ikke er skikket. Statistisk sett er noen av elevene mine ruset eller påvirket av alkohol. Det er dritskummelt men vanskelig å avklare. Vurderer å få alkolås i bilene.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #16 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Informasjon om de enkelte legemidlene ligger blant annet i denne linken https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/ Det interessante er hvordan ts har klart å få kjøreseddel til å øvelseskjøre, når hen er usikker på om hun kan kjøre med den typen legemidler hun bruker. Jeg undrer meg over at legen hennes har svart så løst og overfladisk på spørsmålet om legemidler og bilkjøring. Leger har nemlig etter lovendringen i 2017 et tungt ansvar for å påse at pasienter som ikke skal kjøre bil heller ikke kjører bil på ulovlig vis. Folk som ikke er skikket til å være i trafikken bak et ratt, skal helelr ikke være i trafikken bak et ratt. Er man usikker, så skal man la bilen stå. Hver og en er ansvarlig for å vurdere egen helse før en setter seg bak rattet og trykker på startknappen, selv om en har fått førerkort. Anonymkode: e9f67...c50 Det er den tabellen jeg har brukt og lovdata. Jeg vet jo at man ikke kan kjøre med visse type legemidler og jeg klarer jo å lese den tabellen. Den sier jo bare noe om 30 mg og ned, ikke opp. Og jeg har da ikke tatt medisinene mens jeg har øvelseskjørt for svarte. Jeg er jo usikker og da tar jeg ikke pillene og kjører og bare tar en sjanse, jeg er ikke så dum! Håper du aldri har satt deg bak rattet en grytidlig morgen etter å ha sovet litt for lite, eller en sein kveld etter å ha vært våken i alt for mange timer. Det er like farlig det som å ta medisiner eller å drikke alkohol! Anonymkode: 31ad5...2a0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #17 Skrevet 21. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er den tabellen jeg har brukt og lovdata. Jeg vet jo at man ikke kan kjøre med visse type legemidler og jeg klarer jo å lese den tabellen. Den sier jo bare noe om 30 mg og ned, ikke opp. Og jeg har da ikke tatt medisinene mens jeg har øvelseskjørt for svarte. Jeg er jo usikker og da tar jeg ikke pillene og kjører og bare tar en sjanse, jeg er ikke så dum! Håper du aldri har satt deg bak rattet en grytidlig morgen etter å ha sovet litt for lite, eller en sein kveld etter å ha vært våken i alt for mange timer. Det er like farlig det som å ta medisiner eller å drikke alkohol! Anonymkode: 31ad5...2a0 Hvorfor tar du svarene du får så personlig? Du spurte vel for å få svar? Tror ikke noen prøver å fornærme deg her. Men hør med en alternativ lege evt snakk med kjørelærer. Du kan f. Eks kontakte en lege via Eyr(en app) for å få info(siden legen din ikke tar det du spør om seriøst). Mest sannsynlig finnes det et godt og håndfast svar. Her på forum får du mest ulike formeninger, så snakk med noen som har god greie på dette. Ordner seg nok. ☺️ Anonymkode: a39e2...865
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #18 Skrevet 21. april 2019 Vet at sobril har 30 mg som kjøregrense så tror også at det er den det er snakk om. Den går fryktelig langsomt ut av systemet så halveringstiden er lang. Anonymkode: fd686...729
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #19 Skrevet 21. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet at sobril har 30 mg som kjøregrense så tror også at det er den det er snakk om. Den går fryktelig langsomt ut av systemet så halveringstiden er lang. Anonymkode: fd686...729 Hmm får høre med fastlege om jeg kan bytte medisiner da, for å se om det finnes noen bedre. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tar du svarene du får så personlig? Du spurte vel for å få svar? Tror ikke noen prøver å fornærme deg her. Men hør med en alternativ lege evt snakk med kjørelærer. Du kan f. Eks kontakte en lege via Eyr(en app) for å få info(siden legen din ikke tar det du spør om seriøst). Mest sannsynlig finnes det et godt og håndfast svar. Her på forum får du mest ulike formeninger, så snakk med noen som har god greie på dette. Ordner seg nok. ☺️ Anonymkode: a39e2...865 Vanligvis så gjør jeg ikke det på KG, å tar til meg frekke svar. Men om akkurat dette så blir jeg sint og såret av å så å si bli anklaget for å gi faen og bare kjøre i medisinrus. Bilkjøring er noe jeg tar seriøst, fordi to i nærmeste familie er ufør på grunn av bilulykke forårsaket av en som kjørte i beruset tilstand, og farfar døde i en bilulykke da jeg var barn. Så bil og sikkerhet er faktisk noe jeg setter veldig høyt og tar seriøst. Jeg vet med 110% sikkerhet at jeg kommer ikke til å bli en av de som slurver med bilbelte, kjører for fort, tar unødvendige sjanser i trafikken eller bruker mobil. Derfor tar jeg meg nær når folk er frekke og nesten legger ord i munnen på meg og skriver som om at jeg gjør ting jeg aldri ville ha gjort. TS Anonymkode: 31ad5...2a0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #20 Skrevet 21. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm får høre med fastlege om jeg kan bytte medisiner da, for å se om det finnes noen bedre. Vanligvis så gjør jeg ikke det på KG, å tar til meg frekke svar. Men om akkurat dette så blir jeg sint og såret av å så å si bli anklaget for å gi faen og bare kjøre i medisinrus. Bilkjøring er noe jeg tar seriøst, fordi to i nærmeste familie er ufør på grunn av bilulykke forårsaket av en som kjørte i beruset tilstand, og farfar døde i en bilulykke da jeg var barn. Så bil og sikkerhet er faktisk noe jeg setter veldig høyt og tar seriøst. Jeg vet med 110% sikkerhet at jeg kommer ikke til å bli en av de som slurver med bilbelte, kjører for fort, tar unødvendige sjanser i trafikken eller bruker mobil. Derfor tar jeg meg nær når folk er frekke og nesten legger ord i munnen på meg og skriver som om at jeg gjør ting jeg aldri ville ha gjort. TS Anonymkode: 31ad5...2a0 Ok, nå skjønner jeg! Folk er veldig raske til å dømme og være litt brå, særlig anonymt på forum som dette. Så ikke bry deg om frekke kommentarer. De prøver nok på sitt vis å svare på spørsmålet, selv om de er vel dømmende. Anonymkode: a39e2...865
Anbefalte innlegg