Gå til innhold

Utvask av leilighet, hva er viktig å sjekke nøye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er utleier, og mine første leietakere flytter ut innen en uke. De skal stå for utvask selv. Vet at utvask skal være veldig nøye, men tror likevel det kan være litt slurv. 

Hva er det viktig å sjekke nøye for meg under godkjenning av utvask? Vifter og sluk etc? 

Anonymkode: 44be9...159

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lei inn en som meg. Nyutdannet sersjant i forsvaret. Vi finner møkka!

Anonymkode: 2f009...141

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lei inn en som meg. Nyutdannet sersjant i forsvaret. Vi finner møkka!

Anonymkode: 2f009...141

Flyr du rundt med en sånn liten pisk mens du sjekker sluk/kjøkkenskap? For det kunne faktisk ha vært litt artig. 

Anonymkode: 589ed...2b3

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er utleier, og mine første leietakere flytter ut innen en uke. De skal stå for utvask selv. Vet at utvask skal være veldig nøye, men tror likevel det kan være litt slurv. 

Hva er det viktig å sjekke nøye for meg under godkjenning av utvask? Vifter og sluk etc? 

Dette bestemmer du selv. Er ingen fasit på det.

Anonymkode: a5372...79d

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk nøye i dusj/ sluk. Ventilator og kjøleskap. Bak sofa og seng. Har oppdaget så mye slurv i etterkant av leieforhold og har vasket selv før ny leietaker. Ikke greit 😕

Anonymkode: c0ef7...8de

• Liker 1
Skrevet

Bak dusjkabinett (hvis du har), bak stekeovn og kjøleskap, inni kjøleskapet (ekkelt når det lukter surt) og fryseren bør være avrimet, og så kan det lønne seg å sjekke at stekovnen ser ren og pen ut + stekeristene. Jeg har flyttet mye de siste årene og har sett mye slurv særlig på overnevnte plasser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å sjekke at sluker, vifter, i dusj, lister, i kjøkkenskap, toalett, i krinker og kroker vasket nøye. Mange som slurver dessverre. Der jeg flyttet inn sist var sluken på badet tett, søppel stund inn i klesskapet og ikke vasket veldig nøye. Måtte ta et tak før jeg kunne flytte inn. Noen er late og gjør det halvveis. 

Anonymkode: 4d3a4...e09

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellig på dette. Jeg flyttet nettopp inn i en ny leilighet og den synes jeg var grisete og jeg anser meg ikke som spesielt prikete. Det er en sokkel så litt spindelvev og støv er nå en ting, det gjør meg ikke så mye. Jeg blir jo å skitne ut når jeg bærer inn ting uansett. Men jeg fant mugg i kjøleskap og i fryser(var plugget ut), det var flekker på gardinene på soverommet, sofaen var full av små hår(dyr?), og senga hadde aldri sett en støvsuger... Aldri måttet vaske meg INN i en leilighet før:P
Så jeg personlig ville sjekket toalett, dusj(også sluk), og stekovn og viften over den, samt stekebrett spesielt i tillegg til det over her.

Anonymkode: 8144c...68f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vifter og sluk? Der skal da ikke utleier vaske. 

Du bør skaffe deg et medlemskap i Huseiernes Landsforbund og bruke den gratis juridiske tjenesten deres. 

Denne typen totalt uvitende og uerfarne utleiere blir det bare trøbbel med. 

Anonymkode: b9e3c...713

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør skaffe deg et medlemskap i Huseiernes Landsforbund og bruke den gratis juridiske tjenesten deres. 

Slapp nå av, kom gjerne med råd men det er unødvendig å være frekk.

Anonymkode: 589ed...2b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stod det at utleier skulle vaske dette selv, eller stod det om det var viktig for utleier å sjekke der?

Anonymkode: a5372...79d

AnonymBruker
Skrevet

Filter og rist i avtrekksviften over platetopp er det vel naturlig at leietager vasker? Og sluket på badet er det vel like naturlig at den som har brukt badet tar opp og renser?

Nå er det vel snart 100 år siden jeg var i leiemarkedet, men de nevnte tingene er i alle fall noe som jeg kjenner er naturlig å gjøre før man flytter ut når man eier og har solgt, så det føles like naturlig når man leier og flytter ut.

Mulig noen har noe som kan avkrefte at sluk på baderom og avtrekksvifte over koketopp bør tømmes og renses/vaskes i leiekontrakt? Jeg har ikke noen fasit, jeg bare mener og tror litt basert på hva som ville være naturlig etter hvem som har brukt dette i leieperioden.

Anonymkode: 9c72a...d26

Skrevet (endret)

Sjekk oppå lister, på toppen av kjøkkenskapene (hvis de ikke er takhøye), bak radiatorer (hos meg var det tjukt av spindelvev bak der da jeg flyttet inn....) og inni skapene overalt. Står det møbler igjen, eller tar de med seg alt? Hvis det er garderobeskap der som ikke er takhøyt, sjekk oppå der også etter støv.

Ta med deg en hvit bomulls-fille som er fuktet, og dra over gulvet rundt i stua. Blir den grå? Eller er gulvet faktisk rent?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Oppå dører, inni skap, bruk hvit fille/hansker og sjekk! Sluk, inni og bak dusj, bak toalettet. Vifte på badet, ventilatorvifte. Vinduer! Selvsagt avhengig av årstid, men innvendig SKAL de vaskes. Bak skap, bak hvitevarer, inni komfyr, inni kjøleskap. Gå gjemmom rom for rom og sjekk ALT som er i rommet. Bruk lommelykt for å se under/bak store møbler/hvitevarer. Også vegger skal være rene.  Våt hvit klut for å sjekke om gulvene er rene er en fin ting. 

Anonymkode: 33a6f...dc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...