AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #1 Del Skrevet 21. april 2019 Som pedagog i barnehagen ble jeg oppfordret til å melde meg inn i Utdanningsforbundet. Jeg forstår det sånn at det er fagforeningen til barnehagelærere og lærere på skolen? Er du medlem? Er det noe vits? Syns det koster mye... Anonymkode: 7aa6a...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 21. april 2019 #2 Del Skrevet 21. april 2019 Anbefaler absolutt å være med i en fagforening. Fagforeninger er litt som bilbelte, veldig bra å ha når det virkelig gjelder. Utdanningsforbundet er det største innen barnehager og skoler. Svært mye av det vi tar som en selvfølge i arbeidslivet er det fagforeningene som har kjempet fram. Lørdagsfri, sykepenger, fem uker ferie, svangerskap og barselpermisjon for å nevne noen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Del Skrevet 21. april 2019 Jeg er medlem i Utdanningsforbundet, og er fornøyd med det. Prisen er da ikke avskrekkende? Men om du ikke vil bli medlem av Utdanningsforbundet, så finn deg et annet forbund. Det viktigste er egentlig ikke hvor du er organisert, men AT du er organisert. Men det er jo en fordel at din organisasjon kjenner ditt fagfelt, tenker jeg da. Uorganiserte blir gjerne sett på som ‘snyltere’ som skal ha alle godene de organiserte har/får forhandlet frem, men uten å være med å dra lasset ved å betale kontigent. Anonymkode: ae800...be4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 21. april 2019 #4 Del Skrevet 21. april 2019 For de fleste er det intet poeng, men om det skjer noe ubehagelig, så kan det være greit å ha noe støtte i ryggen. Alle godene ellers det snakkes om får du på lik linje med de organiserte uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Del Skrevet 21. april 2019 En fagforening er litt som en forsikring - det er lett å tenke at du ikke trenger den helt til du en dag trenger den veldig mye. Jeg er medlem av UDF og glad for det. Trodde lenge at jeg ikke trengte det, da de nærmeste lederne der jeg jobber er ganske greie og fleksible. Men de har vært veldig gode å ha i ryggen og som en ekstra ressurs de gangene jeg har vært i tvil om lønn/tillegg/rettigheter. Det er dessuten ikke slik at man må ha en åpen og stor konflikt med arbeidsgiver for å få hjelp fra forbund. Det er uforpliktende og gratis å rådføre seg med tillitsvalgt og jeg har fått gode råd og fått sjekket opp forskrifter og avtaler der jeg har vært i tvil om hva jeg har krav på og ikke. Anonymkode: 5b87b...f12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Del Skrevet 21. april 2019 Du får jo fagforeningsfradrag opp til 3850 Anonymkode: 4662c...89a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #7 Del Skrevet 21. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du medlem? Er det noe vits? Syns det koster mye... Ja, jeg er medlem. Ja, det er litt vits. Bruker fagforeningen ofte. Enig i at det er dyrt, som barnehagelærer hadde jeg nok vurdert en annen fagforening. Anonymkode: 69831...fb9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #8 Del Skrevet 21. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får jo fagforeningsfradrag opp til 3850 Anonymkode: 4662c...89a Ja, man får det som fradrag fra inntekten. Mange tror man får 3850 som rent skattefradrag, og da hadde jo medlemskapet blitt rimelig. For meg f.eks som kun har 20 % skattetrekk så vil jeg jo fortsatt ende opp med å betale minst 4-5000kr i året i kontigent-ETTER fradraget. Anonymkode: aa92f...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #9 Del Skrevet 21. april 2019 Nei, ser ikke vitsen. Har trengt hjelp flere ganger og de var ganske ubrukelig. Men får svar på enkle løsninger som lønn isv6,men gidder ikke betale 600kr mnd for det. Føles ikke verdt det. Anonymkode: 73dc8...99a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvissvass Skrevet 21. april 2019 #10 Del Skrevet 21. april 2019 Har du råd til å la være bør du heller spørre deg. Via medlemskap i fagforening får du gjerne tilgang på veldig rimelige forsikringer og banklån. Se bare på akademikerene som har boliglån på 2,07% rente for tiden. Og skulle du havne i konflikt med arbeidsgiver har du en organisasjon i ryggen som tar kostnadene. Det er en forsikringsordning, og alle bør benytte seg av den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #11 Del Skrevet 21. april 2019 5 minutter siden, Hvissvass skrev: Har du råd til å la være bør du heller spørre deg. Via medlemskap i fagforening får du gjerne tilgang på veldig rimelige forsikringer og banklån. Se bare på akademikerene som har boliglån på 2,07% rente for tiden. Og skulle du havne i konflikt med arbeidsgiver har du en organisasjon i ryggen som tar kostnadene. Det er en forsikringsordning, og alle bør benytte seg av den. Ja, om man har boliglån med høyere rente så kan jo det være aktuelt. Har selv ikke boliglån og hadde jeg hatt, hadde jeg fått rente på 1,75%. Forsikringer har jo mange allerede rimelig gjennom andre organisasjoner/samleforsikringer/rabatter. Jeg hadde fått 10kr billigere forsikring i måneden sist jeg sjekket. 120kr spart i året er jo fint det, men 5000kr brukt svir godt. Det er en årlig ferie for meg og sønnen min. Så på de 10 årene jeg har vært i arbeidslivet har jeg spart 40-50.000 på og ikke fagorganisere meg-har heller aldri trengt dem. Men skulle gjerne vært med «å dra lasset» om det ikke hadde vært så dyrt! Anonymkode: aa92f...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #12 Del Skrevet 21. april 2019 Jeg meldte meg først inn, og da skulle de ha 490 kr i måneden. Til sammenligning tilbyr de innboforsikring for 700-ognoe for et helt år. Ser jo poenget med dette med bilbeltet. At den dagen du trenger de, er de nyttige å ha. Men nesten 500 i måneden? 😕 Ts Anonymkode: 7aa6a...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #13 Del Skrevet 21. april 2019 Setter du pris på feks feriepenger, 37,5 timers uke, sykepenger, en lønn som reguleres årlig, regler om overtidsbetaling osv? Hvis ja kan du være medlem, hvis nei kan du stå utenfor. Og dersom de fleste andre også gjør det samme, kan vi nok begynne om ikke så lenge å se langt etter rettighetene forfedrene våre kjempet fram for oss. I tillegg er de greie å ha i ryggen om noe skjer, for ikke å snakke om at du får mulighet til å påvirke arbeidsplassen din med medbestemmelse. For ikke å snakke om at udf ikke bare har arbeideren i fokus, men også barnet i barnehagen og elevene på skolen. Jeg synes ihvertfall det er lettere å stå opp for rettigheter når jeg vet at det ikke bare er et gode for meg, det er også viktig for barna jeg er sammen med hver dag. Også er det noen forsikringsordninger og andre fordeler på toppen som er ganske gode. Anonymkode: c2f31...e7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #14 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2019 den 13.39): En fagforening er litt som en forsikring - det er lett å tenke at du ikke trenger den helt til du en dag trenger den veldig mye. Jeg er medlem av UDF og glad for det. Trodde lenge at jeg ikke trengte det, da de nærmeste lederne der jeg jobber er ganske greie og fleksible. Men de har vært veldig gode å ha i ryggen og som en ekstra ressurs de gangene jeg har vært i tvil om lønn/tillegg/rettigheter. Det er dessuten ikke slik at man må ha en åpen og stor konflikt med arbeidsgiver for å få hjelp fra forbund. Det er uforpliktende og gratis å rådføre seg med tillitsvalgt og jeg har fått gode råd og fått sjekket opp forskrifter og avtaler der jeg har vært i tvil om hva jeg har krav på og ikke. Anonymkode: 5b87b...f12 Tillitsvalgt i forbundet? Anonymkode: 8db78...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #15 Del Skrevet 5. februar 2022 Hva synes dere om dette? https://www.minervanett.no/domstolene-fagforening-laerere/laerer-mobbet-og-trakassert-men-utdanningsforbundet-ville-ikke-hjelpe/375951 Anonymkode: 8db78...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #16 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva synes dere om dette? https://www.minervanett.no/domstolene-fagforening-laerere/laerer-mobbet-og-trakassert-men-utdanningsforbundet-ville-ikke-hjelpe/375951 Anonymkode: 8db78...d79 Noen i tråden mener at fagforening er som forsikring; dessverre var min erfaring da jeg virkelig trengte forsikringen den samme som i artikkelen. Forsikringen var ingenting verdt. Jeg er enig i at fagforeninger er en bra ting i prinsippet. Og hadde de fungert som folk mener så hadde jeg gladelig betalt en god del for å være medlem. Anonymkode: 59f6e...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #17 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.4.2019 den 23.05): For ikke å snakke om at udf ikke bare har arbeideren i fokus, men også barnet i barnehagen og elevene på skolen. Jeg synes ihvertfall det er lettere å stå opp for rettigheter når jeg vet at det ikke bare er et gode for meg, det er også viktig for barna jeg er sammen med hver dag. Dette ser jeg mer på som et problem. Jeg som arbeidstaker har behov for et forbund som setter arbeidstakers behov først. Det finnes andre organisasjoner som jobber for barn og elevers rettigheter. Anonymkode: 24d6e...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva synes dere om dette? https://www.minervanett.no/domstolene-fagforening-laerere/laerer-mobbet-og-trakassert-men-utdanningsforbundet-ville-ikke-hjelpe/375951 Anonymkode: 8db78...d79 Ikke noe nytt at UDF ikke tør stå opp for medlemmene sine. Se bare lærerstreiken for noen år siden, UDF takket ja til et rævva tilbud mens Skolenes Landsforbund tok den nødvendige streiken Anonymkode: 911d4...f16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette ser jeg mer på som et problem. Jeg som arbeidstaker har behov for et forbund som setter arbeidstakers behov først. Det finnes andre organisasjoner som jobber for barn og elevers rettigheter. Anonymkode: 24d6e...cd9 Ofte er det slik at det beste for barn/elever også er bra for personal/lærer. Som for eksempel bemanning. Men når barnas behov settes først av forbundet kan ikke lærere streike fordi barna må være med sine foreldre. På den måten blir barna i veien for å gi barna et bedre tilbud på sikt. Anonymkode: 24d6e...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva synes dere om dette? https://www.minervanett.no/domstolene-fagforening-laerere/laerer-mobbet-og-trakassert-men-utdanningsforbundet-ville-ikke-hjelpe/375951 Anonymkode: 8db78...d79 Tragisk, men bør egentlig heller diskuteres i egen tråd, her blir det vel mer en avsporing. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette ser jeg mer på som et problem. Jeg som arbeidstaker har behov for et forbund som setter arbeidstakers behov først. Det finnes andre organisasjoner som jobber for barn og elevers rettigheter. Anonymkode: 24d6e...cd9 Enig. Anonymkode: 2b35e...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå