AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #1 Skrevet 20. april 2019 Hva gjør dere om dere merker at de reisende er ekstra nervøse/angstfylte under sikkerhetskontrollen? Hvordan håndterer dere en person som ikke vil kroppsvisiteres? Lar dere denne slippe? Tenker dere automatisk at personen skjuler noe: eller skiller dere på faktisk frykt (frykt for kroppskontakt grunnet f.eks tidligere overgrep) og «ikke ta meg, jeg skuler noe jeg ikke burde»- frykt? Anonymkode: e4aa0...004
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #2 Skrevet 21. april 2019 De gjør ingenting. Jeg er livredd for å fly. Har avlyst flere ganger, hvis jeg ikke har fått fred. Har likevel aldri opplevd at vekterne har stoppet meg av den grunn. De tar stikkprøver. Dvs. etter et bestemt antall passasjerer. Stilte meg spørsmål om hvordan jeg følte meg. «Trøtt», noe som var sant. Vekteren lot en kvinnelig vekter gjøre resten. De tok ikke på meg. Men førte en slags lapp over klærne og bagasjen min. Deretter scannet de den. Anonymkode: 7b84a...385
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Skrevet 21. april 2019 Har forresten blitt stoppet en gang i rutinekontroll hjemme også. Da ba de meg bare om å åpne kofferten. Tok på seg hansker, og sjekket om jeg hadde med meg mer enn tollen tillot. Anonymkode: 7b84a...385
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 De har ofte tilfeldige sjekker. Med mindre du har noe å skjule så har du jo ingen grunn til å være nervøs? Hvis du opptrer så nervøst at de mistenker noe og ikke finner noe er jo det ikke noe problem? Testene de tar (swap tester og sjekk av koffert) er jo avslørende nok i seg selv. Anonymkode: 664c3...838
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ofte tilfeldige sjekker. Med mindre du har noe å skjule så har du jo ingen grunn til å være nervøs? Hvis du opptrer så nervøst at de mistenker noe og ikke finner noe er jo det ikke noe problem? Testene de tar (swap tester og sjekk av koffert) er jo avslørende nok i seg selv. Anonymkode: 664c3...838 I know. Husker jeg fløy med noen venninner for noen år siden, og ble tatt ut til tilfeldig sjekk. Venninnene mine husker fortsatt det blikket mitt av frykt. Er redd for å bli berørt, så jeg stivnet fullstendig😅 Anonymkode: e4aa0...004
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere om dere merker at de reisende er ekstra nervøse/angstfylte under sikkerhetskontrollen? Hvordan håndterer dere en person som ikke vil kroppsvisiteres? Lar dere denne slippe? Tenker dere automatisk at personen skjuler noe: eller skiller dere på faktisk frykt (frykt for kroppskontakt grunnet f.eks tidligere overgrep) og «ikke ta meg, jeg skuler noe jeg ikke burde»- frykt? Anonymkode: e4aa0...004 Blir en valgt ut til kroppsvisitasjon, og nekter så får en ikke fly. Men dette prøver en selvfølgelig å unngå. Forøvrig så står det i betingelsene når en kjøper flybillett. Anonymkode: f0d7b...6c0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 Skal prøve mitt beste å svare her uten å bryte taushetsplikt. Personer som er nervøse er naturlig i sikkerhetskontrollen, og dette skjer ofte. Rutiner rundt mistenkling oppførsel er ikke noe jeg kan si noe om. Dersom du nekter kontroll av noen sort, blir du avvist. Du slipper ikke inn på sikkerhetsbegrenset området. DVS du får ikke lov til å fly. Vi kan ikke tvinge deg til å bli kontrollert, og alt baserer seg på samtykke, men dersom samtykke ikke gis, har vi full myndighet til å bortvise deg. Det er selvfølgelig ikke alltid passasjerer setter pris på å bli kroppsvisitert av enkelte grunner. Derfor heter det at kroppsvisitasjon skal utføres så lempelig som forholdene tillater, uten at det går på bekostning av sikkerheten. Kontroll skal så langt praktisk mulig utføres av en person av samme kjønn. Dersom en person av samme kjønn ikke er tilgjenglig, må du bli kontrollert av en annen sikkerhetskontrollør av motsatt kjønn. Du kan også kreve at kroppsvisitasjon utføres i skjermede omgivelser, og dette skal etterkommes så langt det er praktisk mulig. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-03-01-214/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 § 18. Kroppsvisitasjon § 19. Nekter å bli kontrollert Håper dette hjelper. Anonymkode: 1349c...4f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå