Gå til innhold

Sjokoladekake-skuffelse

Anbefalte innlegg

Gjest Aurélie
Skrevet

I boka "Mat på 15 minutter" fant jeg en fristende oppskrift på en lettvint sjokoladekake. Men duverden så trist resultatet ble. Fatter ikke hva som gikk galt, så kanskje kan noen med et trenet bake-øye finne ut av om det ikke er selve oppskriften det er noe i veien med:

150 g smør

3 dl sukker

1 1/2 dl hvetemel

2 ts vanilijesukker

4 ss bakekakao

2 egg

Kaken på bildet i boka har en viss høyde, men min ble flat og utrolig seig. Jeg tror kanskje de har byttet om sukker og mel i oppskriften; at det skal være 3 dl mel og 1 1/2 dl sukker? Brukte ikke bakekakao, men vanlig drikkekakao, men det skulle vel ikke spille noen rolle fra eller til.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Det er ofte mer sukker enn mel i kaker...men mye smør synes jeg.

Pisket du egg og sukker lenge nok?

Gjest Aurélie
Skrevet

Det stod bare at smøret skulle smeltes og så skulle man blande inn de andre ingrediensene. Stod ingen spesifisering om at egg og sukker skulle blandes for seg. Men kanskje dette er underforstått.. Er ikke så dreven i baking, men det bruker å bli vellykket så lenge jeg følger oppskriften. Men denne gang ei..

Skrevet

Du burde piske egg og sukker til luftig eggedosis, og så tilsette resten i eggedosisen.

Hvios du bare har rørt alt sammen, er det ikke så rart den ble litt flat. :wink:

Gjest Aurélie
Skrevet

Hehe, ok. Takk for svar. Da er det altså mine bakekunnskaper det skorter på da. Jaja, men slike ting pleier da å opplyses om i alle oppskrifter jeg har vært borti. Heretter blir det aldri mer ufrivillig sjokolade-pannekake. :)

Skrevet

Jeg tror det mangler bakepulver i oppskriften din...

Skrevet

Det står ikke noe bakepulver på oppskriften din. Hvis du ikke hadde det i kaken, kan jo det være grunnen.

Gjest Aurélie
Skrevet

Det er også en mulighet. Pleier det å være bakepulver i sjokoladekaker? :klø:

Skrevet
Det er også en mulighet. Pleier det å være bakepulver i sjokoladekaker?  :klø:

Ja - hvis de skal være høye, men ikke hvis det skal være en sånn flat, seig en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...