Gå til innhold

Føler jeg/vi har mislyktes som foreldre, bruker nettbrett altfor mye. Trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker nettbrett altfor mye til vårt barn på 5 år. Vi har hatt ett veldig avslappet forhold til det. Han får spille morgen, litt før middag , også igjen før leggetid, så alt i alt kanskje 1,5 time daglig. Mer i helgene. 

Det er fort å ta det frem når ulvetimen kommer ,og alle er slitne. Det kommer kanskje kommentarer her om at man må vel kunne finne på ting med barna! Og ja , det er sant, men når man er trøtt og sliten etter en arbeidsdag, så er det lett å ty til nettbrettet . Han er også sliten etter barnehagen, og kobler av med det.

Han har nå begynt å si at han ikke vil leke, men spille. Han vil inn fra lek med nabovennene for å spille, han vil ikke bli trygg på sykkel, men inn å spille. Han tegner tegninger i barnehagen fra spill , og han snakker masse om spill. Det er virkelig hans lidenskap. Når han besøker bestevennen, så spiller de. Jeg tror han har like regler på spillingen. 

Vi må sette en stopper nå, men redd for at han vil gå helt i kjelleren siden det har vært en så stor del av hans liv til nå. 

Han har nå en lillesøster også, som enda ikke har fått eller oppdaget nettbrettet. Jeg ønsker at hun skal ha en storebror som er tilgjengelig, og ikke kun med nesa i skjermen. Og jeg ønsker heller ikke at hun skal være så mye på nettbrett som han har vært. Ja man lærer av sine feil.

Er det for sent å gjøre noe nå?!

Råd for avvending?!

Anonymkode: acb58...a34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første, det er aldri for sent. Men spill er noen barns lidenskap, dog kanskje litt tidlig for en femåring! Nettbrett med dens apper og underholdning er svært lærerikt i dagens samfunn, og også noe de aller fleste barn har et forhold til. 

1 og en halv time er ikke så veldig mye. 

Men du kan snakke med barnet ditt, og sette en grense på en halv time på ukedager, og en time på helg? Kanskje det kan hjelpe å løsrive han litt fra spillingen. 

Anonymkode: 2ae0d...d71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, 1,5 time fordelt per dag på en 5 åring er da virkelig ikke all verden. Synes du krisemaksimerer litt vel mye. Selv hvis barnet sover 12 timer av døgnet så gjenstår det 12 våkne timer. Hvis 1,5 time brukes til nettbrett, betyr det at barnet får massevis av tid til å aktivisere seg med andre ting. 

Anonymkode: 03cbc...719

• Liker 15
Skrevet

Synes ikke selve tiden du nevner er så ille, men jeg skjønner at du reagerer når han vil inn for å spille istedenfor å leke ute osv. 

Ta en prat dere voksne og bli enige om helt klare regler. Og så formidler dere dem til ham og er 200% konsekvente. 

Å slappe av med brett istedenfor å leke med en gang man kommer inn døra etter barnehage er mer ok enn å avbryte utelek for å gå inn å spille. Så får dere som kjenner hverdagen deres finne ut hvilke regler som skal gjelde. 

Synes som sagt ikke den totale tiden var så grusomt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det var da godt å høre. Hvor lenge spiller deres da ? 

Merkes vel mer nå i påske, og helg. Da kan han faktisk sitte en del timer. Om lillesøster sover , og pappaen gjør noe annet viktig som må gjøres, så er det fort at han blir sittende. Jeg er selv student med eksamen, så er en hektisk periode. Jeg får han ikke til å sitte å tegne fremfor å spille liksom.. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, det er aldri for sent. Men spill er noen barns lidenskap, dog kanskje litt tidlig for en femåring! Nettbrett med dens apper og underholdning er svært lærerikt i dagens samfunn, og også noe de aller fleste barn har et forhold til. 

1 og en halv time er ikke så veldig mye. 

Men du kan snakke med barnet ditt, og sette en grense på en halv time på ukedager, og en time på helg? Kanskje det kan hjelpe å løsrive han litt fra spillingen. 

Anonymkode: 2ae0d...d71

Det blir jo faktisk over ti timer i uka. Ganske mye spør du meg. 

Og til ts, det er absolutt ikke for sent å rette på dette. 

Anonymkode: 2a16b...7fa

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da godt å høre. Hvor lenge spiller deres da ? 

Merkes vel mer nå i påske, og helg. Da kan han faktisk sitte en del timer. Om lillesøster sover , og pappaen gjør noe annet viktig som må gjøres, så er det fort at han blir sittende. Jeg er selv student med eksamen, så er en hektisk periode. Jeg får han ikke til å sitte å tegne fremfor å spille liksom.. 

Dette er jo fordi han er vant til å bli underholdt (av skjerm) istedenfor å underholde seg selv. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo fordi han er vant til å bli underholdt (av skjerm) istedenfor å underholde seg selv. 

Kjenner du barn ? Om jeg skal lese til eksamen tre timer, så kan ikke barnet tegne tre timer. Da må jeg supplere med nettbrett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo faktisk over ti timer i uka. Ganske mye spør du meg. 

Og til ts, det er absolutt ikke for sent å rette på dette. 

En uke består av 168 timer. 10 timer av 168 timer er ikke så mye spør du meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men si han er våken 1 time før de drar i bhg og 4 etter de kommer hjem. Det er 5 timer totalt som skal inkludere 2 måltider, morgen og kveldsstell og samvær med familien. At 1/3 av våken tid utenfor barnehagen brukes på nettbrett synes jeg høres veldig mye ut...

Anonymkode: a0dab...e6c

• Liker 9
Skrevet

Jeg jobber på nav. Får henvendelse av fortvilte foreldre der barnet på 20 år er i praksis arbeidsufør fordi at hen døgner, gjør ingrnting hjemme, har ikke rutiner, dropper ut av skole og praksis. De mistenker narkolepsi. Når du begynner å grave viser det seg at barnet har begynt å spille på nettene når hen var yngre. Og ble helt ødelsgt av det. Foreldre, vær i stand til å begrense databruk. Ikke la barna styre selv. Ha kontroll og så kommer det til å gå bra.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du barn ? Om jeg skal lese til eksamen tre timer, så kan ikke barnet tegne tre timer. Da må jeg supplere med nettbrett.

Vi sluttet med nettbrett selv om barna kjeeeeedet seg uten. Dette var ved juletider. Vet du hva som skjedde? Barna oppdaget leken igjen! Rollespill, dukker osv. De begynte å snakke med oss igjen også. 

Anonymkode: 0e4ea...22a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

4 åringen her spiller kanskje 1 time i uken så jeg synes 1.5 time om dagen er mye.  Forstår godt at dere ønsker å bryte mønsteret, spesielt siden han heller ønsker å spillle enn å leke. 

Først ville jeg kuttet ned spillebolkene. Sett på en stoppeklokke og si at når den ringer er spilletiden over. Etter det ville jeg kuttet ut en av bolkebe og etter hvert en til slik at han feks kan spille 20-30 min en gang til dagen.

I begynnelsen må dere nok hjelpe han til å finne leken men det kommer til å gå seg til 😊 

Anonymkode: d1a4f...52a

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville vært litt påpasselig med hvilke spill han har tilgang til. Veldig mange spill er konstruert for at folk skal bli avhengige. Var nylig en sak om voksne fotballspillere som måtte ha hjelp til å trappe ned spillingen (fortnight), da kan man jo bare tenke seg hvor lett det er for barn med dårlig impulskontroll å skulle løsrive seg. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner jo det at jeg er sliten selv etter en lang dag på jobb, så jeg pleier alltid å sette meg ned med barna for å slappe av en stund før jeg lager middag. Slipper som regel unna både ulvetid og spilletid, og jeg tenker at det er fordi at jeg har den daglige, rolige stunden med dem. 

Men er de særdeles trøtte en og annen dag innimellom, så legger jeg dem der og da. Ser ikke vitsen med å holde de våkne for så at de skal bli helt overtrøtte - som igjen gjør at de ikke finner roen igjen. Det blir jo bare styr.

Dere kan jo ta en spillefri periode og satse mer på samspill. Hva med brettspill? Invester tiden i barna. Eller be han om å leke med andre leker. Dere kan når som helst steppe inn og ta kontroll over situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk dette høres litt krise ut. En femåring som ikke leker hjemme, men bare er opptatt av spilling 😱 Og halvannen time daglig er innmari mye tatt i betraktning hvor mange timer han har i hjemmet i løpet av dagen. Jeg har selv hatt tre barn som for ikke lenge siden passerte den alderen uten å spille noe som helst. De så barne-tv klokka 18, men det var det de fikk av skjermtid. Jeg har også hatt masse besøk av barn i tidlig skolealder som ikke kan leke når de kommer på besøk til oss. Det eneste som står i hodet på dem er skjerm... Utrolig kjipt å få besøk av slike barn, som «kjeder seg» fra det øyeblikket de går inn døra, og som ikke klarer å oppdrive annen moro enn mobilspill.

Jeg tenker ikke at det er et problem å spille litt, men spilling er for mange barn veldig avhengighetsskapende og jeg tror det letteste du kan gjøre er å rive plasteret tvert av. Plutselig ble IPaden «ødelagt» eller noe sånt. Han er såpass liten at det bør være mulig å få ham til å leke kreativt igjen, men jeg tror du vil oppleve et evig mas om du ikke kutter spillingen helt for en periode. 

Anonymkode: ea7d0...bc9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En uke består av 168 timer. 10 timer av 168 timer er ikke så mye spør du meg.

Nå er ca halvparten av disse 168 timene timer man faktisk sover da! Barna er jo ikke vpkne 24 timer i døgnet i syv dager i uka. 

Så det rette tallet er vel heller mellom 85-100, alt ettersom barnet sover på dagtid og hvor mange timer den sover på natten. 

Da er plutselig 10-12 timer spilltid tilsvarende en hel dag på en uke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har barn ja, og leser selv til eksamen når barna har lagt seg, eventuelt om far tar de med ut eller aktiviserer på ettermiddagen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærling i en barnehage der iPad blir brukt og det mye. Det verste er at det alltid er de samme barna som bruker dem. De barna er alltid de første som kommer og som regel de som blir sist henta, og har iPad hver morgen og nesten hver dag før de skal gå. Av og til, eller nokså ofte, sitter de i over en halvtime med den.

Jeg har sett på atferden til gutten på fire-fem som sitter mest med iPaden og han har veldig lite interesse i å leke. For 1,5 år tilbake da jeg var student på vgs og i praksis i denne barnehagen, så var han var en gladgutt som elsket tall, bøker, samtaler, spill og samspill med andre.. Men når jeg i fjor startet å gå ut i lære hadde noen ansatte sluttet og andre kommet inn, og iPaden blir brukt hver dag... Begrunnelsen eller unnskyldningen er at "barna som har lange dager må slappe av på iPad", "H*n er alltid så lei seg om morgenene, men roer seg ned med iPad". Det er så trist fordi det finnes så mange andre måter å slappe av.

En toåring ble gitt en iPad hver morgen fordi han gråt og ikke ville at pappa skulle gå, og det var jo ikke slik at den ansatte som hadde tidligvakt kunne gitt barnet omsorg i stedet for dette. 

Begrens iPad-bruket! Hvis ikke blir det bare misbruk!

Anonymkode: 3b24f...dbf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker nettbrett altfor mye til vårt barn på 5 år. Vi har hatt ett veldig avslappet forhold til det. Han får spille morgen, litt før middag , også igjen før leggetid, så alt i alt kanskje 1,5 time daglig. Mer i helgene. 

Det er fort å ta det frem når ulvetimen kommer ,og alle er slitne. Det kommer kanskje kommentarer her om at man må vel kunne finne på ting med barna! Og ja , det er sant, men når man er trøtt og sliten etter en arbeidsdag, så er det lett å ty til nettbrettet . Han er også sliten etter barnehagen, og kobler av med det.

Han har nå begynt å si at han ikke vil leke, men spille. Han vil inn fra lek med nabovennene for å spille, han vil ikke bli trygg på sykkel, men inn å spille. Han tegner tegninger i barnehagen fra spill , og han snakker masse om spill. Det er virkelig hans lidenskap. Når han besøker bestevennen, så spiller de. Jeg tror han har like regler på spillingen. 

Vi må sette en stopper nå, men redd for at han vil gå helt i kjelleren siden det har vært en så stor del av hans liv til nå. 

Han har nå en lillesøster også, som enda ikke har fått eller oppdaget nettbrettet. Jeg ønsker at hun skal ha en storebror som er tilgjengelig, og ikke kun med nesa i skjermen. Og jeg ønsker heller ikke at hun skal være så mye på nettbrett som han har vært. Ja man lærer av sine feil.

Er det for sent å gjøre noe nå?!

Råd for avvending?!

Har du snakket med barnehagen angående dette? Fordi hvis de har iPad, kan det være lurt så han ikke sitter der også.

Anonymkode: 3b24f...dbf

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...