Gå til innhold

Regler sykemelding - forskjellige årsaker til sykemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Har siden januar 2019 vært sykemeldt pga depresjon/utbrenthet. Var 100 % sykemeldt i 6 uker, og er nå på vei tilbake med 40 % arbeid. 

Forrige uke fant jeg ut at jeg er gravid :) kom derfor til å tenke på.. DERSOM jeg skulle bli dårlig og trenge sykemelding, går det da an å starte på ny sykemelding med ny årsak, eller er der "karantene"?

Anonymkode: 51f1b...e52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan være sykemeldt i 52uker før du har brukt opp retten. For å opparbeide ny rett må du være fullt arbeidsfør i 26 uker. Arbeidsgiverperioden holdes utenfor, altså de første 16 dagene. Om du blir sykemeldt igjen, men under 16 dager, så bryter du ikke opptjeningen.

Anonymkode: 0c1c6...c62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så bør du undersøke om du skal ha svangerskapspenger fremfor sykmelding. 

Anonymkode: 39093...fca

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så bør du undersøke om du skal ha svangerskapspenger fremfor sykmelding. 

Er hun syk så får hun ikke svangerskapspenger.

Anonymkode: 54cfb...0a8

AnonymBruker
Skrevet

Er hun syk så får hun ikke svangerskapspenger.

Anonymkode: 54cfb...0a8

Tolket innlegget like mye som at hun kunne bli dårlig av svangerskapsrelatert ting. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Tolket innlegget like mye som at hun kunne bli dårlig av svangerskapsrelatert ting. 🙂

Svangerskapspenger er når man ikke kan fortsette i arbeid fordi arbeidet i seg selv kan utgjøre fare for foster. Er baby-bærer syk, er det sykemelding som er rett. 

Anonymkode: 12e05...59b

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Har siden januar 2019 vært sykemeldt pga depresjon/utbrenthet. Var 100 % sykemeldt i 6 uker, og er nå på vei tilbake med 40 % arbeid. 

Forrige uke fant jeg ut at jeg er gravid :) kom derfor til å tenke på.. DERSOM jeg skulle bli dårlig og trenge sykemelding, går det da an å starte på ny sykemelding med ny årsak, eller er der "karantene"?

Sykepenger regnes å samme måte uansett hvilken sykemdlingsdiagnose du har. Krav til opptjening er lik, og alle sykemeldinger siste tre år blir beregnet inn i lengden på dine sykempengerettigheter. 

Men å spekulere i sykepengerettigheter det bør ingen gjøre. 

Anonymkode: 7889b...671

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepenger regnes å samme måte uansett hvilken sykemdlingsdiagnose du har. Krav til opptjening er lik, og alle sykemeldinger siste tre år blir beregnet inn i lengden på dine sykempengerettigheter. 

Men å spekulere i sykepengerettigheter det bør ingen gjøre. 

Anonymkode: 7889b...671

Spekulere i sykepengeretrighetene? :klo:

du tenker ikke det er ok å vite hvordan disse kompliserte reglene fungerer? Nav er jo et forbanna innvikla spindelvev. 

Andre gang på 12 år jeg er sykemeldt, så du kan spare deg for å beskylde meg for "å spekulere". 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...