Kittykat Skrevet 21. april 2005 #1 Skrevet 21. april 2005 Datteren min har besøk av en venninne med eggallergi. Moren tror at hun vokser det av seg. Jeg aner ikke hva som inneholder egg og moren ramset ikke opp ting hun kunne spise. Og jeg kom ikke på dette før jeg kom hjem nå i sted..... F eks til middag i dag så tenkte jeg kanskje kjøttkaker i brun saus med poteter eller grillpølser i brød/lompe. Men det er kanskje egg i brødene og lompene....... Kan venninnen spise vanlig brød? Vi har bare witten for øyeblikket. Hva med pålegg? Kan hun spise gryn ( corn flakes, choco pops, cherios osv )? Så jeg trenger et lynkurs i hva venninnen kan spise, for jeg regner jo med at de blir sulten snart.
Elze Skrevet 21. april 2005 #2 Skrevet 21. april 2005 Jeg er vokst opp med to brødre som er eggallergikere, og vi spiste stort sett vanlig mat. Kaker, pannekaker og slikt må selvsagt lages uten egg, og man kan ikke f.eks. pensle med egg oppå boller. Les på pakkene - det skal stå hva det inneholder. Lomper inneholder ikke egg. Ikke pølsebrød heller, normalt sett. Men kjøttkaker kan fort inneholde egg. Egg finnes også i majones og mange vanlig ting man ikke tenker så nøye over, noen typer pasta f.eks, panert mat kan også inneholde egg. Hun kan spise cornflakes og sånt også.
Holly Hobbie Skrevet 21. april 2005 #3 Skrevet 21. april 2005 Hallo der, ikke faa fullstendig panikk! Mamma har eggalllergi, og det er stort sett bare naar det gjelder kaker at hun maa vaere forsiktig. KJottkaker, polser og slikt gaar bra. Men majones, remulade og noen dressinger er no-no. Det finnes kake-oppskrifter uten egg, pannekaker og vafler ogsaa... Ta det helt med ro, alle ingrediensene staar paa pakken! Men hyggelig at du tar det alvorlig, da!
tommeline Skrevet 21. april 2005 #4 Skrevet 21. april 2005 Hvor alvorlig man som allergiker reagerer er jo helt forskjellig. Har vært borti folk som ikke kan spise mat stekt i samme stekepanne som det har vært stek egg i... Men det hørtes jo ikke ut som denne jenta var så hardt rammet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå