Gå til innhold

Bostøttemottakere får 2950,- ekstra til høyt strømforbruk fra februar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mars i år kom det igjennom et vedtak fra regjeringen om en ekstra støtte til dem som mottar bostøtte, for å hjelpe dem å dekke høye strømregninger. Det er 90 000+ mottakere av bostøtte i Norge å det utgjør en sum på 274 millioner kroner. Denne utbetalingen skal ha skjedd nå før påsken startet. Men det ringer noen alarmer i hodet når jeg tenker på dette. Da det er mange av mottakerne som går på sosialstønad blir Bostøtte fra husbanken inntekts beregnet. dermed trekt fra det som regnes som behov for støtte fra Nav.

Vil det da si at Regjeringen har tilført ekstra budsjett til Husbanken for 2019, for så å få Nav til å trekke en god del av dette i inntektsberegning hos sosialklienter?

La oss si at det er 600 personer som får støtte til husleie i Kristiansund med bostøtte, de går også på sosialstønad i tillegg, å blir dermed trekt for den ekstra suppleringen som de mottar foregående måned. så i Mai, får de 2950,- mindre til livsopphold.

Dette sparer NAV for 1 770 000,- denne måneden. 

Hva tenker dere om denne hypotesen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi med den ene og ta med den andre hånda. Typisk dagens politikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom sosialhjelpsmottakere allerede får dekket strømutgifter gjennom sosialytelsen, synes jeg det er rett og rimelig at beløpet avkortes. 

Anonymkode: 59081...c97

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jada, stemmer det.

Det var en slik løsning også for noen år siden, og da ble den ekstra bostøtten inntektsberegnet for de som mottok sosialhjelp.

Men - bostøtte blir uansett inntektsbetegnet. Og sosialhjelp får man også til strøm. Så egentlig er det ikke rart at dette gjøres, da det uansett er NAV som betaler strømregningen for sosialhjelpsmottakere.

For de som har bostøtte, men ikke sosialhjelp, vil den ekstra utbetalingen selvfølgelig merkes.

Endret av Guppy88
  • Liker 2
Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ettersom sosialhjelpsmottakere allerede får dekket strømutgifter gjennom sosialytelsen, synes jeg det er rett og rimelig at beløpet avkortes. 

Selvfølgelig. Men da må det vel gjøres utifra det beløpet som er supplementert for februar, å ikke beløpet som utbetales fra husbanken dersom da den er høyere en beløpet som ble dekket i denne perioden tenker jeg da. 

Personen jeg har snakket med om dette sier at hun ikke har hørt noe varsel om dette på forhånd fra saksbehandler eller andre på Nav i de tidligere månedene opp til nå, å slik informasjon skulle vel være relevant for at klienter skal ha en stabil oversiktlig økonomi. Jeg tenker også at det skulle være en enkel sak å informere de som går på sosialstønad om slikt, da de er kanskje de mest sårbare i en slik situasjon.

Endret av Karamell86
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Karamell86 skrev:

Selvfølgelig. Men da må det vel gjøres utifra det beløpet som er supplementert for februar, å ikke beløpet som utbetales fra husbanken dersom da den er høyere en beløpet som ble dekket i denne perioden tenker jeg da. 

Personen jeg har snakket med om dette sier at hun ikke har hørt noe varsel om dette på forhånd fra saksbehandler eller andre på Nav i de tidligere månedene opp til nå, å slik informasjon skulle vel være relevant for at klienter skal ha en stabilt økonomi. Jeg tenker også at det skulle være en enkel sak å informere de som går på sosialstønad om slikt, da de er kanskje de mest sårbare i en slik situasjon.

Skjønner ikke helt hva du mener med første avsnitt.

Men ettersom alle inntekter medfører avkorting i sosialhjelpen, anser jeg på generelt grunnlag varsel som unødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo langt fra alle som mottar bostøtte som er sosialklienter... Godt tiltak for minstepensjonistene, uføre osv med dårlig økonomi. 

Anonymkode: f6e8e...0b1

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke helt hva du mener med første avsnitt.

Men ettersom alle inntekter medfører avkorting i sosialhjelpen, anser jeg på generelt grunnlag varsel som unødvendig. 

Selvsagt, generelt sett er vi alle like, men ikke helt. Med helsemessige belastninger og evner til å fokusere på de rette tingene i livet så vil det ikke i alle tilfeller være så lett å være fremsynt til enhver tid. Et generelt skriv om dette feks på Nav sine sider til orientering hadde vært nok til å dekke dette i en hjelpende form, Dette er da i en ideell verden og forsåvidt irrelevant for sakens kjerne.

Endret av Karamell86
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid et men. Når pensjonister får økt trygd, så trekkes det fra bostøtten. Slik får de aldri noe mere å leve for. 

Anonymkode: 61481...c7c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det jo langt fra alle som mottar bostøtte som er sosialklienter... Godt tiltak for minstepensjonistene, uføre osv med dårlig økonomi. 

Nei, det er jo mange forskjellig stilte som mottar bostøtte. Dette er jeg klar over. men de som faller imellom her er vel forsåvidt de som sliter mest da, de som bare får sosialstønad. Det er egentlig hovedfokus med hele denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Karamell86 skrev:

I mars i år kom det igjennom et vedtak fra regjeringen om en ekstra støtte til dem som mottar bostøtte, for å hjelpe dem å dekke høye strømregninger. Det er 90 000+ mottakere av bostøtte i Norge å det utgjør en sum på 274 millioner kroner. Denne utbetalingen skal ha skjedd nå før påsken startet. Men det ringer noen alarmer i hodet når jeg tenker på dette. Da det er mange av mottakerne som går på sosialstønad blir Bostøtte fra husbanken inntekts beregnet. dermed trekt fra det som regnes som behov for støtte fra Nav.

Vil det da si at Regjeringen har tilført ekstra budsjett til Husbanken for 2019, for så å få Nav til å trekke en god del av dette i inntektsberegning hos sosialklienter?

La oss si at det er 600 personer som får støtte til husleie i Kristiansund med bostøtte, de går også på sosialstønad i tillegg, å blir dermed trekt for den ekstra suppleringen som de mottar foregående måned. så i Mai, får de 2950,- mindre til livsopphold.

Dette sparer NAV for 1 770 000,- denne måneden. 

Hva tenker dere om denne hypotesen?

Spiller det noe rolle da, alt kommer fra samme kassa til syvende og sist allikevel. Statskassa. 

Anonymkode: 91f35...4f2

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter omleggingen for et par år siden, er det vel tilnærmet ingen uføre som får bostøtte lenger. 

Anonymkode: fe433...972

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Spiller det noe rolle da, alt kommer fra samme kassa til syvende og sist allikevel. Statskassa. 

Anonymkode: 91f35...4f2

Hvor mange personer er mottakere av sosialstøtte i Norge i 2019 da? Hadde vært interessant å funnet ut hvor mye av disse pengene går rett tilbake til statskassa. Er det noe sted man kan få tall på slikt? 

Anonymkode: 481d9...59b

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Dette er helt rimelig.

AnonymBruker
Skrevet
På 20.4.2019 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Uføre får ikke bostøtte. For "høg" utbetaling 

Anonymkode: ae41d...7c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...