Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er med i en gruppe «vi som er fra» på Face. Folk legger ut gamle klassebilder. Nå er jo disse bildene fra langt bakover i tiden og jeg tror ikke at de som legger ut bilder har fått godkjent det av alle. 

Ville dere likt å se gamle klassebilder poppe opp på Face sånn helt plutselig? Er det akseptert at man gjør det? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nærmer meg 50, og min barne- og ungdomsskoleklasse har en FB-side. Den er lukket selvsagt.

Der poster vi bilder, og selvfølgelig er de gamle best 😄

Anonymkode: 2e293...167

Skrevet

Jeg er ikke på FB og hadde ikke likt det (om jeg fikk vite om det).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg. Altså jeg så grusom ut på nesten alle klassebildene, men ellers er det jo bare artig å legge ut. Hvorfor skulle man brydd seg 

Anonymkode: cdd44...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Bodø og avisa-nordland publiserte samtlige skolebilder med navn fra barneskolen jeg gikk på i 80-tallet! 

Ble helt sjokkert over at det var lovlig, men det var det visstnok. 

Anonymkode: e0032...fec

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Bodø og avisa-nordland publiserte samtlige skolebilder med navn fra barneskolen jeg gikk på i 80-tallet! 

Ble helt sjokkert over at det var lovlig, men det var det visstnok. 

Anonymkode: e0032...fec

Er ikke dette i strid med personvernregler?

jeg kan tenke meg situasjoner hvor mennesker må leve i skjul og da slike gamle klassebilder kan gjøre det lettere å spore dem opp ved at de som leter etter dem kan finne forbindelser. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke brydd meg. Altså jeg så grusom ut på nesten alle klassebildene, men ellers er det jo bare artig å legge ut. Hvorfor skulle man brydd seg 

Anonymkode: cdd44...3c4

Nå ser jeg ikke en gang i kamera på det eneste klassebildet jeg har fra barneskolen. Om fotografen var veldig amatør, eller om de ikke hadde råd til å ta flere bilder er ikke greit å vite.  

På bildet fra barnehagen så har jeg helt åpen munn. Det ser ikke bra ut.
Jeg hadde uansett ikke likt å vite at mine klassebilder ble lagt ut uten min tillatelse okkke som.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Er ikke dette i strid med personvernregler?

jeg kan tenke meg situasjoner hvor mennesker må leve i skjul og da slike gamle klassebilder kan gjøre det lettere å spore dem opp ved at de som leter etter dem kan finne forbindelser. 

Tenkte på det samme! Men samtidig, om det publiseres 10 år senere f.eks, så kan personen være et helt annet sted og umulig å spore opp. 

Jeg lever i skjul. Ikke politibeskyttelse (de ville ikke gi det siden det ikke er en fysisk trussel for at jeg kan bli drept). Nummeret mitt er ikke å finne. Ikke adressen heller. Tar som regel ikke telefoner hvis jeg ikke vet hvem det er. 

Jeg legge ut hvor jeg har vært, eller hvor jeg er om det er langt unna byen. Er jeg på store arrangementer i byen her, så vil jeg ikke bli snakket med på høyttaler for konkurranser f.eks. For hvis personene er tilstede der, så vil jeg ikke at de skal vite at jeg er der samtidig. 

Anonymkode: 62eba...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg er med i en gruppe «vi som er fra» på Face. Folk legger ut gamle klassebilder. Nå er jo disse bildene fra langt bakover i tiden og jeg tror ikke at de som legger ut bilder har fått godkjent det av alle. 

Ville dere likt å se gamle klassebilder poppe opp på Face sånn helt plutselig? Er det akseptert at man gjør det? 

Du kan aldri legge ut bilder av noen uten alle de avbildedes tillatelse uansett hvor gamle bildene er.

Finner jeg klassebilder eller barnehagebilder av meg eller barna på nettet, så vil jeg anmelde tvert. 

Anonymkode: f6134...f90

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte på det samme! Men samtidig, om det publiseres 10 år senere f.eks, så kan personen være et helt annet sted og umulig å spore opp. 

Jeg lever i skjul. Ikke politibeskyttelse (de ville ikke gi det siden det ikke er en fysisk trussel for at jeg kan bli drept). Nummeret mitt er ikke å finne. Ikke adressen heller. Tar som regel ikke telefoner hvis jeg ikke vet hvem det er. 

Jeg legge ut hvor jeg har vært, eller hvor jeg er om det er langt unna byen. Er jeg på store arrangementer i byen her, så vil jeg ikke bli snakket med på høyttaler for konkurranser f.eks. For hvis personene er tilstede der, så vil jeg ikke at de skal vite at jeg er der samtidig. 

Anonymkode: 62eba...61f

Der er ingen 10 års eller annen foreldelse på bilder på nett. 

Lever du i skjul så er ikke akkurat kvinneguiden det mest annonyme stedet å dokumetere dette på. 

Anonymkode: f6134...f90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva galt kan et gammelt klassebilde gjøre??? 

Anonymkode: 46c2f...3d2

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva galt kan et gammelt klassebilde gjøre??? 

Anonymkode: 46c2f...3d2

Jeg har ikke lyst til å bli assosiert med en skole eller annet uten at jeg har samtykket. J synes også det er respektløst å legge ut klassebilder av andre  da får de heller viske ut noen ansikter  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...