Gå til innhold

Næring under halvmaraton - energigel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal løpe halvmaraton om én uke, og er skikkelig usikker på om jeg trenger påfyll av karbohydrater under løpet? Eller holder det med sportsdrikk og vann? Har kjøpt inn energigel fra Maxim som jeg vurderer å bruke. Testet en gel i dag under trening. Løp 7 km i omtrent konkurransefart og tok gelen halvveis. Dette funket bra, men er redd for at jeg skulle ha testet den litt mer? Er det noe poeng i å drikke den utenom trening for at magen skal bli vant? Er jo bare en uke igjen så blir nok ingen harde økter før løpet...

Anonymkode: f2795...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har løpt en god del halvmarathon og har aldri fyllt på med noe annet en vann underveis. De der energigelsene har jeg aldri prøvd,er så redd for magetrøbbel ,så på turer rundt 3 mil har jeg heller spist litt sjokolade 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har vel drikkestasjoner underveis? Litt saft pleier å gjøre susen for meg. Et godt råd er å aldri prøve ut noe nytt på løpsdagen. Skal du ha med deg gelé, bør du ha testa det ut på forhånd. Kan bli stygt hvis ikke. Diaré stygt.

Anonymkode: cbf33...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste du bør gjøre er å spise mye karbohydrater som pasta, brød og poteter 2 dager før løpet. Du skal ikke trykke innpå og bli ubehagelig mett, men av erfaring så vet jeg at konkurransenervene på forhånd kan ødelegge matlysten, så det er greit å minne seg på å spise nok. Og drikke nok vann. 

Da har du så fulle glykogenlagre at du ikke trenger å tenke på annet påfyll enn vann og energidrink i drikkestasjonene under løpet. Du trenger ikke sportsgel i tillegg. 

Anonymkode: e11a8...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moreno

Vil også si at du ikke trenger gel, jobb heller med påfylling i dagene før. Bruk kun påfyll du er helt «sikker på» og har testet før under løpet, diaré er no dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...