AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #1 Skrevet 20. april 2019 Du som er sykepleier, hvordan er en typisk arbeidsdag for deg? Hva er det mest positive og negative med yrket? Annet man burde tenke over før man utdanner seg? Jeg ønsker et mest mulig realistisk syn på det å jobbe som sykepleier, så vær gjerne så ærlig du kan. Legg gjerne også til hvor du jobber. Sykepleie er et yrke jeg tenker jeg kan passe godt til å jobbe innen, og som jeg tenker jeg kunne brent for og som kunne ha gitt meg mye. Jeg har siden jeg tenkte at jeg skulle søke sykepleie stilt spørsmål om yrket til personer jeg har kjennskap til som jobber som sykepleiere. Jeg har også lest det meste av det jeg har kommet over relatert til yrket for å prøve å tilegne meg et mest mulig realistisk syn på yrket. Nå for tiden virker det som det er en overvekt av de negative sidene av yrket. Sykepleiere som angrer på yrkesvalg, som heller ønsker en rolig 8-16 jobb med mindre stress og ansvar. Artikler i avisen om budsjettkutt som omtaler ansatte som gråter før og etter jobb, som er utslitte på grunn av for stort arbeidspress og "kaotiske tilstander i avdelingen". Dette gjør meg usikker på valget. Tenk om jeg velger denne utdannelsen så kommer jeg til å angre etter noen år i jobb fordi jeg føler at tiden aldri strekker til og at jeg ikke har nok å gi av meg selv. Anonymkode: 3dfc0...7bf
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #2 Skrevet 20. april 2019 Glemte å skrive at jeg ikke har noen erfaring med å jobbe innen et helse/omsorgssyrke da jeg har vært syk (er frisk nå) og ikke hatt muligheten til det før nå. Håper på å få jobb på sykehjem til sommeren. Anonymkode: 3dfc0...7bf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #4 Skrevet 22. april 2019 Dette er noe jeg også gjerne vil lese svar på. Har søkt sykepleie til høsten etter mye frem og tilbake de siste årene. Har studert og jobbet noen år, men ønsker jobbsikkerhet og muligheten til å jobbe med mennesker. Det som bekymrer meg er mye negativitet rundt om. Sykepleier er jo ikke én bestemt ting, man har jo mange muligheter som sikkert har ulike fordeler og ulemper.. Skulle gjerne fått et nyansert inntrykk av noen erfarne sykepleiere der ute. Anonymkode: 92eaa...962 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #5 Skrevet 22. april 2019 En typisk arb.dag kommer jo helt an på hvor du jobber, og kan ikke sammenlignes, beskrives eller ramses opp på et nettforum. Klart du kan ende opp med å angre på yrkesvalget, men derigjen finnes mange spesialiseringer som kan gi deg andre muligheter i et lengre perspektiv. Anonymkode: 9ea49...c97 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #6 Skrevet 22. april 2019 Ikke jobb innen eldreomsorgen iallefall. Lite kollegialt, travelt, stress, hardkjør, Du strekker aldrig til! Anonymkode: 95e50...169 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #7 Skrevet 22. april 2019 Tatt ut fra en travel dag (ofte travelt pga maaange oppgaver, uforutsette ting som skjer, for lite benanning): 07-0730: Rapport og fordeling av oppgaver 0730-09/0930: stell, medisinutdeling. Kanskje jeg må hente antibiotika dller gjøre andre medikamenter i stand også 09/0930-10/1030: Tillaging av frokost. Mating. 1030-1100: Kanskje flere stell pga ikke tid til å ta alle før frokost eller noen vil sove lengre 1100-12: legevisitt 12-1300: Dosere medisiner, hente andre ting vi trenger. Tilsyn av beboere. Følge beboere på wc, prate med pårørende om det er noe nytt/de lurer på noe. Innimellom her skal jeg også ha pause... Kl 13: medisinutdeling og tillaging sv lunsj, mating 1330-1500: Kanskje et møte på avdelingen eller med pårørende. Ta tlf, og samme som kl 12-13 om ikke alt var tid til da. Skrive rapport og gi rapport til aftenvakt. Jobber forresten på sykehjem. Og det er mye stell. Fysisk tungt. Lite tid. Dårlig ledelse. Lite givende da jeg faktisk sjeldent har tid til å gi ordentlig omsorg (sette meg ned, slå av en prat osv). Vi jobber jo i hjemmet deres, men det føles mer som et sykehus hvor alt er ganske ukoselig, sterilt og bærer stort preg av å være en arbeidsplass, ikke et hjem. Men skal nå bytte jobb. Du må også tenke på om du virkelig vil jo be turnus. Er helg, senvakter, nattevakter, helligdager ok? Er det ok å ha ferie når andre ikke har ferie? Synes du det er greit å ikke vite før noen uker før julen at du skal jobbe kveld julaften? Men må også si det var mye det samme da jeg jobbet på sykehus. Travelt. Gikk mye i medisiner og stell. Og mange krevende pasienter. Som ringte i alarmen for hver minste ting (trodde vi var tjenere). Mange bortskjemte folk. Jeg jobbet på en avd hvor folk ikke var dødssyk og fint kunne klart å gjøre en del selv. Men mange ble totalt hjelpesløs når de fikk en sykeseng å ligge i. Og da fikk vi mindre tid til å ta oss av de som virkelig trengte mye hjelp og som kanskje ikke ropte høyest... Anonymkode: ebf99...32e 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #8 Skrevet 23. april 2019 Kan gi en typisk arbeidsuke for en sykepleier-dørmatte: Mandag: tidligvakt kl 07. Relativt rolig start. Man kjenner pasientene. Medisinutdeling, legevisitt, mat, ekstra smertelindring, kartlegging av hjemsituasjon (må alltid ha fokus på hjemreiser). tirsdag: mange nye pas. Elektive pas. ØH. Ofte fullt og korridorpas. Samme greia, smertelindring, legevisitt, Ct-rekvisisjoner osv.. Onsdag: Senvakt. Litt roligere tempo. Torsdag: Skulle hatt fri før helg, men blir tvunget til å jobbe fordi jeg ikke eier min egen fritid. Dette er det verste med jobben. Kan aldri legge planer, for du må endre på disse HELE tiden. Fredag: mye utskrivninger av pas. Færre ansatte på jobb betyr at pasientbelegget skal være mindre. Kommer likevel en del ØH, og mange dårlige pas kan ikke skrives ut. Lør/søn: Se fredag. Det er mye positivt med å være sykepleier, men også veldig mye negativt. Om bare få år vil det være kritisk mangel på helsepersonell som vil gjøre at vi sannsynnligvis må jobbe mye lengre dager og uker for at det skal være forsvarlig. Anonymkode: 5ca4c...2a2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #9 Skrevet 23. april 2019 Vi har gjort det selv. Sørget for at det er færre på jobb. Det handler om høyere lønn hele tiden. Hadde vi klart å gå ned i lønn, hadde vi ikke hatt så jævlige arbeidsdager. Sånn er det over hele fjøla. Anonymkode: 4266d...d99
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #10 Skrevet 23. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan gi en typisk arbeidsuke for en sykepleier-dørmatte: Mandag: tidligvakt kl 07. Relativt rolig start. Man kjenner pasientene. Medisinutdeling, legevisitt, mat, ekstra smertelindring, kartlegging av hjemsituasjon (må alltid ha fokus på hjemreiser). tirsdag: mange nye pas. Elektive pas. ØH. Ofte fullt og korridorpas. Samme greia, smertelindring, legevisitt, Ct-rekvisisjoner osv.. Onsdag: Senvakt. Litt roligere tempo. Torsdag: Skulle hatt fri før helg, men blir tvunget til å jobbe fordi jeg ikke eier min egen fritid. Dette er det verste med jobben. Kan aldri legge planer, for du må endre på disse HELE tiden. Fredag: mye utskrivninger av pas. Færre ansatte på jobb betyr at pasientbelegget skal være mindre. Kommer likevel en del ØH, og mange dårlige pas kan ikke skrives ut. Lør/søn: Se fredag. Det er mye positivt med å være sykepleier, men også veldig mye negativt. Om bare få år vil det være kritisk mangel på helsepersonell som vil gjøre at vi sannsynnligvis må jobbe mye lengre dager og uker for at det skal være forsvarlig. Anonymkode: 5ca4c...2a2 Er det lov å beordre på F1-dag? Det ville jeg ha sjekket ut. Ettersom det er lovpålagt å ha en F1-dag per uke. Anonymkode: 415b3...daf
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #11 Skrevet 23. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har gjort det selv. Sørget for at det er færre på jobb. Det handler om høyere lønn hele tiden. Hadde vi klart å gå ned i lønn, hadde vi ikke hatt så jævlige arbeidsdager. Sånn er det over hele fjøla. Anonymkode: 4266d...d99 Jeg tror ikke det. Det skal hele tiden effektiviseres og spares uansett om dere hadde hatt samme lønn hele tiden. Anonymkode: 3c347...88f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #12 Skrevet 23. april 2019 For å komme med et annet perspektiv, så er jeg sykepleier og jobber innenfor forsikring. Jeg jobber fra 8-16, rekker å spise lunsj, tjener bedre enn sykepleiere ansatt på sykehjem og sykehus og har et behagelig arbeidstempo. Jeg skriver ikke dette for å skryte, men heller for å vise at man kan gjøre mer enn bare å jobbe pasientnært etter å ha tatt utdanningen. Anonymkode: dee2c...d8c 1
undulat2018 Skrevet 23. april 2019 #13 Skrevet 23. april 2019 Jeg jobber som sykepleier på korttid/lindrende enhet i kommunen. Jeg elsker jobben min. Som alle andre blir jeg såklart lei innimellom. Mine kollegaer ga meg som eksempel på å ha «lidenskap» for jobben min, noe jeg ikke har tenkt over at jeg hadde i den grad. Jeg steller pasienter, gir ut medisiner, gjør mye spennende prosedyrer, jeg samarbeider mye med pårørende, jeg er med å rehabilitere, jeg er med pasienter og pårørende gjennom livets slutt. Jeg gjør så sinnsykt mye på jobb, stresser innimellom - men det tenker jeg er en selvfølge når du jobber med mennesker. Vi snakket tross alt om andres liv. Som regel spiser jeg lunsj hver dag, jeg har en GOD ledelse som gjør det de kan for å oppfylle våres ønsker. Jeg får jobbe ekstra når jeg selv ønsker det (som betyr overtid og penger i kassa), og til nå har jeg faktisk fått de feriene jeg ønsker. Jeg har også fått sponset videreutdanning, noe som var viktig for meg da jeg ikke finnes skolelei. Forøvrig jobber jeg 100% dag/kveld turnus. Håper virkelig ikke alle er lei jobben sin - for pasientene våres fortjener jaggu folk som ikke er lei og surmugg på jobb 🙊🙊 Lykke til med valg av utdanning! 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #14 Skrevet 23. april 2019 Begynner dagen med rapport. Så til pasientfordeling. Jeg som sykepleier tar som regel like mange pasienter som de andre på jobb, og må i tillegg ta eventuelle uforutsette ting som måtte skje med pasientene. Må stelle de, lage mat, gi medisiner, kanskje også gi medisiner til andres pasienter fordi de mangler delegering. Enkelte dager må jeg ha ekstra tempo fordi jeg i tillegg må rekke legevisitten. Etter legevisitt er det som regel ting som må gjøres. Etter stell/evt visitt er det litt dødtid på avdelinga som jeg bruker til å dosere eller kontrollere medisin, fylle opp på lageret/rommene, papirarbeid, dokumentering osv. Så er det lunsj for oss ansatte. Så middag for pasientene og rett etter det legges de til middagshvil, rapporten skrives og rapporten holdes. Også skjer det ekstra iblant som dårlig å pasienter, ekstra medisineringer, målinger etc. Arbeider på sykehjem og trives i grunn godt. Til tross for det skal jeg bytte jobb. Det å jobbe turnus er tungt og ugunstig når man har familie. Anonymkode: 25270...576
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #15 Skrevet 27. april 2019 På sykehuset: rapport 7.30-08.00 eller 15.00-15.30. Henge opp antibiotika, dele ut medikamenter. Delta i stell om man har tid. Man bruker MYE tid med medisiner. Legge inn ny veneflon, ta blodprøve. legge kateter, sårsteill, henge opp og gi blod, ta vare på ekstra dårlige pasienter. kollegaer som spør, hente medisiner de trenger ekstra. Sette sprøyter. Ta i mot nye pasienter, sende avgårde de somskal hjem til alle døgnets tider. Snakke med kommunen om hjemreise eller pårørende som spør og lurer på de fleste ting. og ikke minst legevisitten. Alt etterarbeidet og endringer som skal gjøres. Omsorg for døende pasienter. Tiden går virkelig i ett. Dokumentasjon på slutten av dagen. tror sjeldent jeg gikk hjem før tiden da jeg jobbet på sykehus. Veldig gøy, men et høyt tempo. Noen dager rakk jeg ikke stelle pasienter en gang Anonymkode: 97994...c1f
Sliten&kjørt52 Skrevet 27. april 2019 #16 Skrevet 27. april 2019 På 20.4.2019 den 15.50, AnonymBruker skrev: Glemte å skrive at jeg ikke har noen erfaring med å jobbe innen et helse/omsorgssyrke da jeg har vært syk (er frisk nå) og ikke hatt muligheten til det før nå. Håper på å få jobb på sykehjem til sommeren. Anonymkode: 3dfc0...7bf JEG er vel E.G. Ikke kvalifisert, -men mer enn de aller fleste sykepleiere. Fact. Etter å ha jobba ca. 10 år, -betydelig flere årsverk, innen helse, -og mange år med alvorlig syke i fam, -og psyk. mor fra barn, vet jeg ikke noen utdannelse som gir flere muligheter til variert arbeid... Fra cruisskip, via, akuttmedisin -til polare utposter, -som anestesi, -kan og være sykt rutine, på stor Opr. avd. . Teori, -og opplæring som f.eks. hygiene, KUNNE Ha sitti hele natta, -men d u må seff. velge hva du velger å spessialisere deg innen... MASSE Muligheter. -Les... a.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #17 Skrevet 30. april 2019 Jeg jobber som sykepleier på en LAR poliklinikk, avdeling for rusbehandling. Jeg jobber dagtid, 08.00 til 15.30 og hver 6. helg (også dagtid). Min arbeidshverdag er veldig fin og rolig. Jeg deler ut LAR medikament, har pasientsamtaler, deltar på behandlingsmøter, ansvarsgruppemøter m.m. Vi har også jevnlig veiledning. Jeg er veldig fornøyd 😊 Anonymkode: aa8ab...aad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå