Gå til innhold

Ville du tvunget tenåringen din til å være med på hele familiemiddagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 17 år gammel datter som er enebarn, og har ingen fettere eller kusiner på egen alder (nærmeste er 34 år...) og i dag skal vi ha familiemiddag med onkler og tanter, noe hun (forståelig nok) synes er gørrkjedelig. Jeg forventer at hun er her og spiser middag og hilser på gjestene, men er det veldig uhøflig overfor gjestene å la henne sitte på rommet sitt resten av kvelden? (Hun vil chille med netflix). Gjestene kommer kl16 og vil nok dra hjem nærmere kl00, så jeg skjønner godt at det er ganske uutholdelig å sitte i 8 timer og høre på gamlingene prate...

Anonymkode: 185e2...ab3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge hun er tilstede under middagen så bør jo det være greit. Kanskje litt etterpå og så få lov til å gå?

• Liker 17
Skrevet

Vi pleier å ha som regel at de må sitte under middagen. Er vi hjemme kan de gå i fra, men komme tilbake til dessert eller kaker. 

Er vi ute kan de spille på mobilen. 

Men heldigvis er de egentlig såpass pratsomme at de gjerne deltar i samtalen rundt bordet, så da blir det ikke like fort kjedelig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun tåler absolutt en kveld med slektningene sine. Det er nok dager og kvelder å se netflix.

Anonymkode: 051e8...dc2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sjeldent å høre at en tenåring syns det er gørrkjedelig. Det er hjemme du lærer "selskapslivet", være sosial. Hvorfor skal hun få lov til å sitte på rommet som en enstøing? Gjestene er vel sosiale, og tar henne med i samtaler osv. Syns hun kan sitte der under middag, dessert og være litt sosial etterpå, men får lov å gå til og fra. 

Det er vel ikke ofte dere har selskaper, så i høytider kan hun stille opp. 

Anonymkode: 00f7b...996

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 40 og dåner av kjedsomhet bare av tanken på en familiemiddag i åtte timer... Stakkars jente, la henne nå slippe dette...

Anonymkode: 7b5d1...a93

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 17 år gammel datter som er enebarn, og har ingen fettere eller kusiner på egen alder (nærmeste er 34 år...) og i dag skal vi ha familiemiddag med onkler og tanter, noe hun (forståelig nok) synes er gørrkjedelig. Jeg forventer at hun er her og spiser middag og hilser på gjestene, men er det veldig uhøflig overfor gjestene å la henne sitte på rommet sitt resten av kvelden? (Hun vil chille med netflix). Gjestene kommer kl16 og vil nok dra hjem nærmere kl00, så jeg skjønner godt at det er ganske uutholdelig å sitte i 8 timer og høre på gamlingene prate...

Jeg hadde latt henne styre som hun selv vil etter dere har spist. Det er jo lagt opp til en voksenmiddag skjønner jeg det som, og da er det ikke rart det er kjedelig. Her har vi familieselskap med masse brettspill og gjerne en grøsser på netflix for alle sammen når kvelden avsluttes, så det blir faktisk stas å være med. Hadde vi skulle hatt en lang middag kun med prat og sitte ved bordet, så hadde jeg sagt at hun fikk bestemme selv etter maten. 

Anonymkode: e8d06...24c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun tåler absolutt en kveld med slektningene sine. Det er nok dager og kvelder å se netflix.

Anonymkode: 051e8...dc2

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjeldent å høre at en tenåring syns det er gørrkjedelig. Det er hjemme du lærer "selskapslivet", være sosial. Hvorfor skal hun få lov til å sitte på rommet som en enstøing? Gjestene er vel sosiale, og tar henne med i samtaler osv. Syns hun kan sitte der under middag, dessert og være litt sosial etterpå, men får lov å gå til og fra. 

Det er vel ikke ofte dere har selskaper, så i høytider kan hun stille opp. 

Anonymkode: 00f7b...996

Hadde det vært andre ungdommer (søsken, søskenbarn etc.) så hadde ikke dette vært et tema. Men hun er det eneste barnet/ungdommen, og hun blir ikke inkludert i samtaler (er som regel samtaler som ungdommer ikke har noe å bidra med i) og vi pleier ikke å ha noen spill, leker, filmer etc. Det er bare prating hele kvelden, synes helt ærlig det er ganske dritkjedelig sjæl.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er bedre at hun får lov å være på rommet sitt og se Netflix enn å sitte sammen med resten av selskapet og glo på mobilen f eks. Men måltider (middag, evnt kaffe) bør hun delta på. Hun skal jo uansett spise. Hun er jo tross alt snart voksen, om noen år skal hun ut i arbeidslivet, og der må man delta på mye (møter, arbeidsoppgaver) som man kan synes er kjedelige. Kan ikke bare gå og sette seg i et annet rom da.

Anonymkode: 510a2...0e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er bedre at hun får lov å være på rommet sitt og se Netflix enn å sitte sammen med resten av selskapet og glo på mobilen f eks. Men måltider (middag, evnt kaffe) bør hun delta på. Hun skal jo uansett spise. Hun er jo tross alt snart voksen, om noen år skal hun ut i arbeidslivet, og der må man delta på mye (møter, arbeidsoppgaver) som man kan synes er kjedelige. Kan ikke bare gå og sette seg i et annet rom da.

Anonymkode: 510a2...0e2

Skjønner hva du mener, men møter osv i arbeidslivet blir noe annet ettersom det er noe som er relevant til henne og hennes arbeidsoppgaver, mens i familieselskapet derimot snakkes det som regel bare om ditten og datten som en 17-åring ikke kan bidra noe i samtalen med, så da blir det bare til at hun sitter der og stirrer ut i løse lufta og bare er til «pynt».

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åtte timer med voksenprat er kjedelig. Syns hun skal få slippe etter middagen er ferdig

Anonymkode: c9e5e...e39

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ett år igjen til hun kan stemme og kjøre bil. Og hun makter ikke å snakke med sine voksne slektninger i noen timer? Veldig spesielt.

Anonymkode: 22d0a...faf

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke tvunget min tenåring til å sitte der under hele kvelden. Ved middagsbordet, ja, men så er det ok å gå. 

Ellers hadde det bare endt med et pottesurt oppsyn og enstavelses-grynt til svar når noen snakket til han resten av kvelden...

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ett år igjen til hun kan stemme og kjøre bil. Og hun makter ikke å snakke med sine voksne slektninger i noen timer? Veldig spesielt.

Anonymkode: 22d0a...faf

Om hun så hadde vært 18 så er det en tenåring og det er ikke mye morro å sitte å høre på voksne prate om totalt uinteressante emner. Så lenge hun er der under middagen og er sosial så,kan hun gå når de voksne setter seg ned med vinglass og pjatt.

Skrevet

En 17-åring skal da bestemme dette helt selv. Det inkluderer om hun vil være med på middagen eller ikke også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at man i den alderen er voksen nok til å lære at voksenlivet krever at man deltar på en del sosiale ting man ikke synes er gøy, fordi det er normal folkeskikk. 

Samtidig husker jeg selv da jeg var såpass ung at de voksne sjelden var flinke til å inkludere oss ungdommer i samtalen rundt bordet på likeverdige premisser. Jeg ville derfor sett det litt an - er dette folk som bare vil fokusere på dere voksne, eller som vil innby datteren deres i samtalene rundt bordet også? Hvis besøket er av førstnevnte type ville jeg latt henne slippe. Da vil hun jo bare sitte der for syns skyld, og det er ikke hyggelig hverken for voksne eller ungdommer og sitte og føle seg utenfor og oversett i sosiale lag. 

Anonymkode: 158c3...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er helt greit å la tenåringen bestemme selv om den vil sitte å prate utover middag og dessert/kaffe og kaker.

Anonymkode: 887fe...f6c

• Liker 1
Skrevet

Min 13-åring må sitte ved bordet som folk. Vi er kjempestrenge på bordskikk. Det gir en trygghet når han en gang skal ut i verden alene, da vet han hva som er riktig og hvordan te seg. 

I dag hadde vi besteforeldrene hans på påskemiddag. Han spiste pent med oss, ingen diskusjon. Og så fikk han trekke seg tilbake til rommet sitt. Og må komme og si ordentlig hadet og takk for i dag når de drar. 

AnonymBruker
Skrevet

Middagen ja, men resten; det er normalt å slippe som barn/tenåring.

Anonymkode: b433a...263

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke krise hvis hun kjeder seg litt, motsatt synes jeg egentlig! 

Anonymkode: 7eb3c...243

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...