Gå til innhold

Diskuterer dere noen ganger på engelsk forran barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer begynte plutselig å snakke engelsk til meg når han skulle ta opp noen han hadde gått å tenkt på og følte ikke kunne vente. Vi er begge 100% norske, men ble litt paff av at han ville at vi skulle diskutere det der og da, også på engelsk i tillegg. Barna er i barnehage og eldste er 2. klassing, så de forstod jo ikke noe naturligvis. 

I alle dager tenker jeg. Er dette en løsning noen her har opplevd før? 

Anonymkode: 90b15...0e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker engelsk sammen hver gang vi må si noe som barna ikke skal høre 😆 det er jo genialt

Anonymkode: 1d5fe...78b

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine gjorde det mange ganger, de er 100% norske. Vi bruker å bytte ut noen ord med engelske selv, når vi skal snakke om noen ungene ikke skal høre. 

Anonymkode: c63b6...864

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville vært meningsløst. Min 3. klassing har snakket og dusør engelsk i flere år nå. Synes det er en rar ting å gjøre uansett. 

Anonymkode: c1203...14b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er negative og giftige vil barna høre det på tonefallet. 

Anonymkode: 1174b...d94

• Liker 3
Skrevet

Femåringen min snakker flytende engelsk alt etter litt for mye youtube - så nei. Ikke mulig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi pleide det, men i fjor, begynte den daværende seksåringen å forstå såpass mye engelsk at han skjønte hva man snakket om, så da ble det slutt på det.  - YouTube er medskyldig her også..

Endret av absinthia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker alltid engelsk hvis det er ting barnet ikke skal høre, trodde det var vanlig jeg? 

Anonymkode: a7fc4...3c8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

4 åringen snakker mest engelsk her i huset, så hadde ikke funka her. Tror folk glemmer at barn har bedre tilgang på andre språk+ at de lærer seg språk raskere😂 

Kunne uansett aldri funnet på å ekskludere noen på en så stygg måte. Man venter til man er alene.

Anonymkode: 7c6c8...10d

AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med at foreldrene mine gjorde det. Ikke krangling, selvfølgelig. Mer i retning av - godteri nå eller senere? Dra på lekeplassen eller ikke? Leggetid nå? 

Men... i dag kan de jo nesten flytende engelsk før de begynner på skolen. Så virkelig ingen vits i nå lenger. 

Anonymkode: d0798...25b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

All the time. 😆

Anonymkode: 4978a...43a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at flere føler det er en løsning. Litt imponert over barna deres som forstår flytende engelsk, og ikke bare det grunnleggende. 

Vi krangla ikke, og det var ikke "giftige" tonefall. Vi snakk rett og slett om yngste jentungen måtte melde avbud for et bursdagsselskap så vi kunne være ta en ekstra dag i påsken for å besøke noen barndoms kamerater av samboeren min. 

Anonymkode: 90b15...0e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytende engelsk er vel å overdrive litt😅

Anonymkode: d894c...5a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barn i dag kan engelsk nesten før de blir  født, så vi tar det på tysk. Men tok ikke lang tid før barna forsto både Schell! Raus! og Scwheinehund! Så nå må vi lære oss et nytt språk. 

Anonymkode: e82d2...2ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min snakket flytende engelsk fra fødselen av, så disse andre i tråden er litt sent ute stakkars. Men vi snakker fransk, det går bra hittil siden poden bare er tre og ikke skjønner alle nyansene riktig ennå:tommelsmil:

For øvrig tror jeg det er ganske vanlig å slå over til et annet språk når man vil si noe kort og kjapt til hverandre uten at  barnet forstår. Vet om mange som gjør det, mine egne foreldre også.

Anonymkode: 9aa54...82e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn i dag kan engelsk nesten før de blir  født, så vi tar det på tysk. Men tok ikke lang tid før barna forsto både Schell! Raus! og Scwheinehund! Så nå må vi lære oss et nytt språk. 

*Schnell, før tysklæreren blir sint på meg. Forøvrig lærer jo barn seg norsk av at foreldrene (eller i dag kanskje mer barnehagen) snakker norsk foran dem, så det samme vil skje med engelsk om man bruker det mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre gjorde innimellom det, for småting. For lengre samtaler ble de tatt uten barna tilstede.

Anonymkode: 81bb8...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det hele veien, både jeg og mannen snakker flytende engelsk (internasjonale jobber), og switcher frem og tilbake mellom språkene uten å måtte tenke oss om.

Vi krangler kanskje en gang i året, og det skjer ikke foran ungene uansett, men det er mer for å kunne si ting ungene ikke skal skjønne. Gjør det i telefonen med venninner også, når vi skal snakke om temaer som ikke er så barnevennlige og det ikke passer å forlate rommet. 

Som eksempelet over med å evt droppe barnebursdag eller for å be ham gjemme sjokoladen når han pakker ut av bæreposene f.eks.

Men nå kan seksåringen såppas mye engelsk at vi begynner å slite, jeg må f.eks si "can you put the square, brown stuff away" istedet for å bruke ordet "chocolate".. 😅😅

Spørs om vi må lære oss tysk eller noe.. 😂 

Anonymkode: ac385...91b

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Husker mine foreldre gjorde det. Problemet var at jeg forsto engelsk og de visste ikke hvor mye jeg faktisk forsto. Utover det så hadde det ikke slått meg å skifte språk foran ungen min. Jeg har ingen problemer med å verken diskutere eller prate o: ting foran ungen og er det noe som ikke passer for barneører så tar vi det når han har lagt seg.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nja, min snakker iallefall bedre engelsk enn norsk. Endel av barna har engelsk som språk seg imellom i barnehagen, så.mye lek skjer på engelsk. 

Dersom hun mangler norske ord for noe, forklarer hun på engelsk. Det motsatte skjer aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...