Gå til innhold

Faren min sa at maten jeg lager er uspiselig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er mye sammen med familien nå i påska og vi diskuterte hva vi kunne lage til familiemiddag de neste dagene. Jeg foreslo taco, noe som jeg lager ofte. Da sier plutselig min far «æsj, jeg liker ikke hvordan du lager kyllingen. Det er uspiselig». Jeg ble helt satt ut og vet ikke hvilke følelser jeg har nå. Har lyst til å gråte, men samtidig er jeg målløs ... Jeg synes det er godt og ... ja.. jeg vet ikke. Min far ødelegger far-datterforholdet vi har på andre måter også, og jeg har lenge vurdert å kutte ut far helt. Jeg orker ikke kritikken. Hva synes dere? 

Anonymkode: e3837...925

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på maten synes jeg du overreagerer. Har også slike slektninger. Som ikke takler chili, eller rå/rosa fisk/kjøtt, eller hvitløk, eller noe som helst i kategorien "eksotisk". Og helst bare vil ha brun, norsk, mat. 

Helt greit. Mer enn nok brød i skuffa, og diverse pålegg i kjøleskapet. 

Om det er andre ting han gjør som ødelegger forholdet er det selvfølgelig forståelig, men ville kanskje ikke tatt opp tilberedning av kylling som hovedargument... 

Anonymkode: a84a3...a70

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hadde noen sagt det til meg hadde jeg nektet å lage mat til vedkommende. Da hadde jeg glatt overlatt matlagingen til andre, eller bare laget mat til meg (og mine, altså de som faktisk ikke snakker sånn til meg og ønsker å spise det jeg lager).

Jeg er ikke noen verdensmesterkokk selv akkurat, men hvis noen skal klage så forventer jeg at de gjør det på en mye mer konstruktiv og sympatisk måte enn å si «æsj, det du lager er uspiselig».

Og det kunne jeg godt sagt til dusten og. Det er lov å komme med konstruktiv kritikk, men det det høres ut som han sier først og fremst for å såre. 

Anonymkode: 4b054...1a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel neppe om kyllingen i seg selv, men at dette er et mønster hvor du blir hakket på av din far. Personlig mener jeg din fars kommentar var svært ufin og nedlatende. Jeg hadde gitt tydelig beskjed om at jeg ikke finner meg i å bli snakket til på den måten, og at om slik kritikk eller kommentarer gjentar seg, blir det siste gang jeg besøker dem i påsken. Og så hadde jeg stått ved det.

Anonymkode: a7bef...691

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel neppe om kyllingen i seg selv, men at dette er et mønster hvor du blir hakket på av din far. Personlig mener jeg din fars kommentar var svært ufin og nedlatende. Jeg hadde gitt tydelig beskjed om at jeg ikke finner meg i å bli snakket til på den måten, og at om slik kritikk eller kommentarer gjentar seg, blir det siste gang jeg besøker dem i påsken. Og så hadde jeg stått ved det.

Anonymkode: a7bef...691

Dette.

Anonymkode: cf753...e89

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye kokkelering bidrar denne slauren med da? Hadde han sagt noe sånt i vår familie hadde han blitt serveringsansvarlig resten av påska.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor ikke sitte ned og ta en diskusjon med din far.  Det er mulig han ikke tenker over at hva han sier sårer deg.  Ta ihvertfall en skikkelig prat med han før du går til det drastiske skrittet å kutte han ut.

• Liker 2
Skrevet

Gjør ham til middagsansvarlig resten av påska.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva synes dere? 

Er du flink til å lage mat? Det finnes de som ikke har peiling, kanskje du er en av de? 

Anonymkode: 345d6...943

• Liker 1
Skrevet

Det finnes de som selv i 2019 er "allergiske" mot alt som ikke er norsk mat der kun salt og pepper er godkjente krydder.

Men jeg tror dette handler om noe annet enn mat.

Dessuten er du voksen nå og kan sette deg i respekt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen fedre skal kun ha kjøttkaker i brunsaus med poteter. Du må ikke ta deg nær av det, det er bare sånn de er skrudd sammen!

Anonymkode: c5af6...71e

Skrevet

I fjor sommer skulle jeg vise svigerfamilien min litt annet enn spmmerkoteletter og grillpølser på grillen så jeg grillet libanesiske kyllingspyd, lammespyd, laget tabouleh, gulotsalat, couscous, hummus og hjemmebakte pita med forskjellige dipsauser. Det ble suksess og en øyeåpner for dem. 

Noe å vurdere for TS en annen gang?

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

«Men da kan jo du tilberede kyllingen da?»

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Si æsj tilbake, når han har laget noe.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mye sammen med familien nå i påska og vi diskuterte hva vi kunne lage til familiemiddag de neste dagene. Jeg foreslo taco, noe som jeg lager ofte. Da sier plutselig min far «æsj, jeg liker ikke hvordan du lager kyllingen. Det er uspiselig». Jeg ble helt satt ut og vet ikke hvilke følelser jeg har nå. Har lyst til å gråte, men samtidig er jeg målløs ... Jeg synes det er godt og ... ja.. jeg vet ikke. Min far ødelegger far-datterforholdet vi har på andre måter også, og jeg har lenge vurdert å kutte ut far helt. Jeg orker ikke kritikken. Hva synes dere? 

Jeg tror det handler om generasjoner her. Hadde jeg sagt til min mamma og andre av den litt eldre garden at vi skulle ha taco i påsken hadde det ikke blitt tatt godt i mot.
Taco er for mange en ikke godtatt påskerett, mange har inngrodde vaner når det kommer til mat og høytider.

Som sagt, min mamma spiser kun det hun kaller god gammel norsk mat. Taco har hun nok ikke en gang smakt på. Og brownies blir mottatt med rynket nese. Før hun sier, jeg spiser ikke rå kake. Sjokoladekake skal ikke være slik. Det der er ingen kake, det er rå mat.

Altså jeg gidder ikke å bli fornærmet, hun tilhører en helt annen generasjon. 

Anonymkode: 61fac...cc3

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere?

Det er det umulig å ha noen begrunnet mening om så lenge man ikke har smakt på kyllingen din. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

I fjor sommer skulle jeg vise svigerfamilien min litt annet enn spmmerkoteletter og grillpølser på grillen så jeg grillet libanesiske kyllingspyd, lammespyd, laget tabouleh, gulotsalat, couscous, hummus og hjemmebakte pita med forskjellige dipsauser. Det ble suksess og en øyeåpner for dem. 

Noe å vurdere for TS en annen gang?

Kan jeg få komme på middag til deg?? 😋

Anonymkode: f2b56...2c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- han er handicappet og lager ikke middag

- han har likt det før. Nå sa han æsj foran hele familien

- jeg er flink til å lage all slags mat

- jeg har snakket med han før, men han skjønner ikke problemet

- jeg nekter å lage middag fremover og skal kose meg med varme rundstykker. Deler ikke med noen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det handler om generasjoner her. Hadde jeg sagt til min mamma og andre av den litt eldre garden at vi skulle ha taco i påsken hadde det ikke blitt tatt godt i mot.
Taco er for mange en ikke godtatt påskerett, mange har inngrodde vaner når det kommer til mat og høytider.

Som sagt, min mamma spiser kun det hun kaller god gammel norsk mat. Taco har hun nok ikke en gang smakt på. Og brownies blir mottatt med rynket nese. Før hun sier, jeg spiser ikke rå kake. Sjokoladekake skal ikke være slik. Det der er ingen kake, det er rå mat.

Altså jeg gidder ikke å bli fornærmet, hun tilhører en helt annen generasjon. 

Anonymkode: 61fac...cc3

Alder er ikke en årsak til eller unskyldning for dårlige manerer. Ingen har (til nå) tatt seg bryet med å oppdra din mor, så jeg foreslår at dere i familien tar en dugnad og oppdrar henne. Det er faktisk familiers ansvar å oppdra alle medlemmer i den. Alternativet er at dere godtar og pppmuntrer at hun går rundt og er et troll. Og det er faktisk ikke greit å akseptere. En hadde oppdragelse også for 60 år siden.

ts: neste gang så sier du enkelt og greit at det der var frekt og ufint, og at sånn snakker han ikke en gang til. Så fortsetter du med at han selvsagt ikke må spise middag. Og så dekker du ikke på til han. Vil han ha noe: vis han brødfjøla.

Anonymkode: bae50...8dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kylling i taco? 

Anonymkode: 73143...25b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...