Hoppetaujenta Skrevet 20. april 2019 #1 Skrevet 20. april 2019 Er det halvparten så lite? Eller 1/4 ? Noen som har fakta? Hva er best i bakst? Forskjellen er der jo, så den er der sikkert av en grunn som jeg ikke vet. Har forsøkt brunt strøsukker, men det ble veldig fort til et steinhardt drapsvåpen (til tross for å ha det i plastpose og boks med lokk) som man måtte bruke slegge på for å få en liten bit av...så det er kastet.
visp Skrevet 20. april 2019 #2 Skrevet 20. april 2019 17 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: Er det halvparten så lite? Eller 1/4 ? Noen som har fakta? Hva er best i bakst? Forskjellen er der jo, så den er der sikkert av en grunn som jeg ikke vet. Har forsøkt brunt strøsukker, men det ble veldig fort til et steinhardt drapsvåpen (til tross for å ha det i plastpose og boks med lokk) som man måtte bruke slegge på for å få en liten bit av...så det er kastet. Det er bare litt mindre krystaller enn det vanlige, så det løser seg lettere opp. Du kan bare bruke vanlig sukker, eller kjøre sukkeret en runde i foodprocessoren kanskje. Det brune sukkeret: Når jeg har åpnet dette, putter jeg det i en plastpose, suger lufta ut av posen (med munnen bare) og snurrer det sammen og putter en klype på. Oppbevarer det i kjøleskap og det blir aldri hardt. Før jeg begynte med dette ble det alltid hardt. 2
Hoppetaujenta Skrevet 20. april 2019 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2019 Ahh...i kjøleskapet altså? Mitt lå i vanlig skap, så det skal jeg teste. Takk for svar. 2
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. april 2019 #4 Skrevet 20. april 2019 Jeg vet ikke akkurat hvor mye mindre kornstørrelsen for finkornet sukker er i forhold til "vanlig" sukker. Men jo finere kornstørrelse, desto raskere løser det seg opp i væsken/deigen. Hvis du har en deig som ikke skal røres i for mye eller har lite væske i seg, så kan det være lurt å bruke mer finkornet sukker. Brunt sukker har litt andre bakeegenskaper enn hvitt sukker siden det inneholder bl.a. mineraler som er fjernet i raffinert hvitt sukker. I tillegg har visse typer brunt sukker fortsatt en del sirup i seg, som igjen påvirker bakverket. Kanskje denne kan være til hjelp: https://sugar.ca/Sugar-Basics/Types-of-Sugar.aspx
Hoppetaujenta Skrevet 20. april 2019 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2019 Alle opplysninger tas imot med stor takk.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #6 Skrevet 20. april 2019 Sukker fra ulike produsenter og fra ulike steder i verden har ulik "maling" og dermed ulik finhet, dersom det er dette Hoppe er ute etter? Sukker blir som sandpapir med ulik finhetsgrad, vel? Anonymkode: 45158...8d0
Hoppetaujenta Skrevet 20. april 2019 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2019 Det er mulig. Jeg har bare vært vant til å kjøpe universalutgaven og lurte litt på forskjellen.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #8 Skrevet 20. april 2019 1 time siden, Hoppetaujenta skrev: Det er mulig. Jeg har bare vært vant til å kjøpe universalutgaven og lurte litt på forskjellen. Det har jeg trodd at jeg har gjort også, men så har jeg oppdaget at ulike butikker, uten å huske hvilke, har ulik finhetsgrad på innholdet i sukkerposen. Brunt sukker er heller ikke bare brunt sukker/ urafinert sukker. Melis er også sukker. Anonymkode: 45158...8d0 2
mercury_ Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 Hei, Finkornet sukker kan brukes som vanlig sukker men er mye bedre enn vanlig sukker til mye av baking. Alle gangene der du skal løse opp sukkeret før du går til neste steg. Sånn som når du pisker smør og sukker luftig, lager eggedosis eller marengs Dette sukkeret vil løse seg opp mye raskere og du får bedre resultat enn om det er kornete sukker igjen. Ved marengs for eksempel vil sukker som ikke har løst seg opp under pisking tyte ut av marengsen under steking og danne klissete sirup under den. Også hvis du ikke bruker mikser, men rører for hånd vil finkornet sukker være enklere å jobbe med enn vanlig. Hilsen konditor 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #11 Skrevet 22. april 2019 Denne tråden fikk meg til å tenke, og undres, da jeg tok Maldonsalt ut av skapet. Saltet er store flak og ikke finmalt før du kjører deg gjennom saltkvern. Anonymkode: 45158...8d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå