AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #1 Skrevet 20. april 2019 Jeg har en inntekt på 11-14 000 kr i måneden. Hvis jeg bare betaler for og kjøper bare det mest nødvendige sitter jeg igjen med omtrent 4000-5000 kr. Disse ønsker jeg å spare til egenkapital så jeg kan ta opp lån for å kjøpe meg en plass å bo etterhvert. Men det er ofte jeg ender opp med å bruke en del eller alt av pengene på å kjøpe ting jeg egentlig ikke trenger. Dette kan være alt fra store mengder godteri til klær og mat på kafé. Jeg tenker at jeg burde heller fokusere på å kjøpe sunn og næringsrik mat som koster lite og som holder lenge (som for eksempel havregryn og hermetiserte tomater og bønner osv). Klær har jeg egentlig nok av, men jeg ender likevel ofte opp med å finne et eller annet på en nettbutikken jeg overbeviser meg selv om at jeg trenger. Hva er dine tips for å bare kjøpe det mest nødvendige? Har man ikke råd så må man selvfølgelig prioritere hardt, men jeg har jo peng til overs så... Anonymkode: 5524e...0db
Million Skrevet 20. april 2019 #2 Skrevet 20. april 2019 (endret) Spør på den lokale Fretex butikken når de får inn og henger ut "nye" varer. MÅ du ha et klesplagg, kan du pålegge deg selv at du må finne det der, til en mye rimeligere pris. Eller at du ikke har lov til å kjøpe noe klær i vanlige butikker med mindre det er halv pris, minst, på salg. ALDRI kjøpe klær til full pris, i de neste....tja, to årene? Sett en tidsgrense for deg selv. Siden du allerede har kjøpt mye klær, kan du jo till og begynne med sette en total shoppe-stopp for deg selv i 2019? Med mindre noe livsviktig (som vinterjakka) går i stykker og blir ubrukelig, så har du ikke lov å kjøpe noe nytt. Det er regelen! Jeg har ikke kjøpt klær til meg selv i 2019 enda (tror jeg kjøpte noe til meg selv sist i oktober, har shoppestopp), kun kjøpt noe til sønnen min pga han har vokst ut av buksene sine. Du kommer til å få de vanlige svarene her om at "bønner og linser og havregryn" er billig og "godt". Det er utrolig ensformige svar på sånne poster som din, når det kommer til middags- og matforslag som er rimelige. Men generelt; mindre kjøtt og mer grønt. Grønnsaker og frukt kan varieres. Husk at frosne grønnsaker er like næringsrike som ferske, dette er det forsket på, så det er fakta! (så forresten en dokumentar om det på norsk tv en gang, og det stemmer) Så kjøp om det er tilbud på frosne varer f.eks. Ikke kast reklame-tilbudsblad fra dagligvarebutikker i søpla straks. Sett deg ned og se gjennom dem, og noter ned det du trenger av mat. Skriv ned hvor du får kjøpt hva og til hvilken pris. Og så går du i de butikkene. Ta gjerne hele runden på en dag, og unngå småhandling flere ganger i uka. Gå en gang pr uke bare helst. Endret 20. april 2019 av Million 5
_popcorn_ Skrevet 20. april 2019 #3 Skrevet 20. april 2019 Selvkontroll. Om du har alt du trenger av klær, så dropp å gå inn i nettbutikken. Skal du på kafe å ta en kopp kaffe med venner, spis hjemme først. Ha en dag i uken fast hvor du kan spise godteri, og ikke kjøp inn mer enn du trenger. Bruk handleliste på butikken og slutt å overbevise deg selv at du trenger mer enn du har planlagt. Hvis du vet at du har så dårlig selvkontroll at du alltid handler mat på kafe, og klær i nettbutikken, så må du enten få bedre selvkontroll eller unngå de situasjonene. Om du vet at du har ca 4000 til sparing hver måned, så sett av iallefall 3000 av dem med en gang lønningen kommer, sett dem inn på konto du ikke kan røre. 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #4 Skrevet 20. april 2019 Ta vare på ALLE kvitteringer og skriv inn detaljert hva du bruker penger på hver mnd. Så ser du hvor mye du kunne spart som du brukte på tull😌 hjalp meg etter noen måneder.. Anonymkode: 58614...e6d 3
ajarRun Skrevet 20. april 2019 #5 Skrevet 20. april 2019 (endret) Jeg bruker YNAB, det er et budsjettprogram. Det er konvoluttsystemet digitalt. Man gir alle pengene sine en jobb med en gang man får dem. Hver gang man kjøper noe legger man det inn i appen. Det gir litt avsmak å ta penger fra et langsiktig mål for å kjøpe en kaffe. I tillegg slipper man den følelsen av at man har MASSE penger hver man får lønn. Man har de pengene man har i hver kategeori. Regningene man forventer trekkes fra med en gang. Det gjør det mye enklere å følge med på økonomien. Sånn jeg har sikkert 30 000 ledig etter regningene er betalt, og selv da er det vanskelig å ikke bruke for mye. I tillegg gjør det meg bevisst på langsiktige og kortsiktige mål. Ryddet for affiliatelenke. Edie, adm. Endret 21. april 2019 av Edie 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #6 Skrevet 20. april 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en inntekt på 11-14 000 kr i måneden. Hvis jeg bare betaler for og kjøper bare det mest nødvendige sitter jeg igjen med omtrent 4000-5000 kr. Disse ønsker jeg å spare til egenkapital så jeg kan ta opp lån for å kjøpe meg en plass å bo etterhvert. Men det er ofte jeg ender opp med å bruke en del eller alt av pengene på å kjøpe ting jeg egentlig ikke trenger. Dette kan være alt fra store mengder godteri til klær og mat på kafé. Jeg tenker at jeg burde heller fokusere på å kjøpe sunn og næringsrik mat som koster lite og som holder lenge (som for eksempel havregryn og hermetiserte tomater og bønner osv). Klær har jeg egentlig nok av, men jeg ender likevel ofte opp med å finne et eller annet på en nettbutikken jeg overbeviser meg selv om at jeg trenger. Hva er dine tips for å bare kjøpe det mest nødvendige? Har man ikke råd så må man selvfølgelig prioritere hardt, men jeg har jo peng til overs så... Anonymkode: 5524e...0db Unngå fristelsene. Slett deg selv fra alle nyhetsbrev Skriv handleliste og hold deg til den. Finn en hobby som ikke fører deg til et kjøpesenter (digitalt eller ei). Gå på fjellet eller noe. Finn en aktivitet for avslapping hjemme som ikke innebærer pengebruk på nett (les en bok - lag mat - sov - lær deg et nytt språk) Si til deg selv at du har lov til å kjøpe hva du vil. Fordi forbud funker mot sin hensikt (du vil bare tenke på at du ikke har «lov» og få lyst på alt slags ræl) Du har derimot ikke lov til å kjøpe noe med en gang. Når du finner noe du liker - legg det tilbake og forlat butikken. Dersom du husker hva det var og hvor du fant det etter 2 uker - gå tilbake og kjøp det. Jeg garanterer at 99,9% av alle ting du har lyst på i en butikk er glemt etter et par dager. Anonymkode: 0a991...e2f 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #7 Skrevet 20. april 2019 Selvkontroll. Spør deg selv før du kjøper noe om du virkelig MÅ ha det. Eller hva som er viktigst av ny genser og egenkapital. Jeg går gjennom kontoen min i slutten av hver måned for å se hva jeg har brukt penger på. Setter det opp litt som i luksusfellen. Da ser du alle de små tingene og beløpene du bruker som er totalt unødvendig, og da tenker du deg forhåpentligvis om en ekstra gang før du bruker penger på tull igjen Anonymkode: ae53f...08c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #8 Skrevet 20. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ta vare på ALLE kvitteringer og skriv inn detaljert hva du bruker penger på hver mnd. Så ser du hvor mye du kunne spart som du brukte på tull😌 hjalp meg etter noen måneder.. Anonymkode: 58614...e6d Dette er et godt tips. Kan være lurt å forsøke så man får oversikt over f.eks. mye penger som sløses bort på godteri/sjokolade. Jeg merket i alle fall selv hvor lite penger jeg egentlig bruker på mat, og hvor mye som går til det som egentlig burde være lørdagskos. Anonymkode: 4fe82...9b7 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 Unngå kjøpesentre. Jeg brukte mye penger på nettbutikker en stund. Så satt jeg en regel på at om jeg fant noe jeg hadde lyst på på nett så la jeg det i handlekurven og gikk inn på nettstedet igjen etter en uke. Det hadde stor effekt for da får man god tid på å tenke om man faktisk trenger det, det blir ikke impulshandling. 90% av det jeg hadde lyst på en uke før slettet jeg fra handlekurven. Meld deg av alle nyhetsemail fra nettbutikker. Inviter venner hjem på billige middager, eller bare på kaffe. Opprett sparekonto i f.eks Instabank (gratis). Samme dag du får lønning overfører du et visst sparebeløp. På den måten er pengene ute av syne og det er lettere å tenke at du ikke har så mye å rutte med. Så kan du og gi deg selv en belønning, f,eks når du har spart opp 10 000 på sparekontoen kan du belønne deg med å kjøpe et klesplagg eller to du har hatt lyst på. Anonymkode: 8fef4...857 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #10 Skrevet 21. april 2019 Jeg handler aldri noe som ikke står på listene mine. Jeg har elektroniske lister (på PC og telefon), så de er alltid med meg. Mat: Hver søndag ser jeg over skap, kjøleskap og fryser, samt tilbudsblader, og planlegger en ukesmeny. Mandag handler jeg for hele uka, og kun det som står på lista. Klær: skriver ned det jeg trenger/ønsker løpende. Denne måneden: ny bikini, kjole til bryllup, klassisk sort bukse. Andre ting: tilsvarende lister. Så det eneste jeg har lov til å kjøpe nå er: taklampe til gjesterommet, to bøker, en gave. Og så har jeg ført opp en IKEA tur - også der handler jeg kun det som står på lista. Når det gjelder café, restaurant, kaffe, kjøper jeg aldri slikt alene. Men har ikke grenser når jeg først er ute med andre - da koser jeg meg det sosiale, og unner meg derfor det jeg vil av mat/drikke. Anonymkode: ffc4f...2fc 2
Gjest Monsieur Beau Skrevet 21. april 2019 #11 Skrevet 21. april 2019 (endret) Ta en titt på minimalisme som tema. Minimalisme vil hjelpe deg til å frigjøre deg fra unødvendige ting i livet. (Husk forøvrig at minimalisme ikke er rydding/organisering/rengjøring osv). Du kan jo begynne med å se filmen "Minimalism - a documentary about the importaint things". Du finner den her. Endret 21. april 2019 av Monsieur Beau
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #12 Skrevet 21. april 2019 Klær, interiør, og ting generelt kjøper jeg bare i fysiske butikker, og kun tredje gangen jeg er tilbake for å se på samme plagget/tingen fordi jeg ikte det så godt at jeg ikke har klart å slå det fra meg. Det å ikke handle på impuls sparer jeg mye på! Mat og husholdningsartikler handler jeg så sjeldent som mulig, hovedhandel en gang i måneden, og supplering en gang i uken, og kjøper bare det som står på handlelappen. Det sparer jeg også veldig mye på. Anonymkode: 79cbe...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #13 Skrevet 21. april 2019 Noen bruker shopping som terapi. Hvis du er en av dem må du analysere eget tankemønster og få oversikt over hva det er som gjør at du ikke klarer å la være. Er det trøsteshopping? Belønningsshopping? Hvis du bevisstgjør deg selv på dette så vil du enklere kunne oppdage der og unngå det. Er du av de som heller mangler selvkontroll? Da må du fysisk sette i verk kontroll. Legge igjen kort hjemme, ha lite penger på konto. Bare bruke kontanter og ha lite med deg. Unngå butikker. Ellers har jeg god erfaring med å aldri tillate meg å kjøpe noe første gangen jeg ser det. Vent en uke, husker du det fortsatt, så kjøp. Det betyr også å ikke gå på «salg». For det skaper en stresssituasjon, der du har en kort periode å tenke på. Da gjør man mange feilkjøp. Handlelister er også flott, men det krever selvdisiplin. Og at du handler på full mage. Anonymkode: d8a07...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #14 Skrevet 21. april 2019 Jeg var helt håpløs på shopping, brukte så mye unødvendige penger på alt mulig. Heldigvis er jeg et konkurransemenneske også, og bestemte meg for å spare. Jeg begynte med å handle inn for to uker i slengen, lagde meny for de to ukene og sørget for at alt jeg kjøpte ble brukt. Jeg bakte brød og rundstykker selv og hadde alt jeg ikke skulle spise før det ble tørt i frysen. Jeg sluttet helt å gå i butikker og begynte å bruke klærne jeg allerede hadde sammen med andre ting. Vet ikke hvordan andre er, men jeg blir etterhvert litt sånn at den genseren bruker jeg til den buksen.. Før jeg begynte med sparingen gikk jeg gjennom alle bankutskriftene mine for det siste halve året og skrev opp alt jeg hadde brukt på de ulike postene (som om jeg var med i luksusfellen). Jeg sammenlignet postene mine med sifos referansebudsjett og ble helt svimmel av overforbruket mitt. Jeg lagde et nytt budsjett, som jeg fulgte. Bare det at jeg hadde en ramme for hvor mye som skulle brukes på mat, diverse og transport f.eks hjalp veldig. Dette er noen år siden, jeg klarte å spare mye mer enn jeg skulle og jeg har fortsatt ikke havnet tilbake i samme mønster som før den spareperioden. Nå bruker jeg penger på litt unødvendige ting, det må jeg innrømme, men ikke i nærheten av på samme måte. Lykke til:-) Anonymkode: 9f9b5...489 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #16 Skrevet 21. april 2019 1.Sperr kortet ditt for netthandel. 2.Samme dag du får inn lønn, ha en fast overføring av f eks 2000 kroner til en konto med begrenset antall uttak i året. 3.Gå til butikk, ikke bruk bil eller buss. Å skulle bære alt hjem er ganske selvbegrensende. 4.Selvkontroll - klarer du å si nei til deg selv tilstrekkelig mange ganger, så går det etterhvert automatikk i å ikke la seg friste. Distraher deg selv ved å f eks gå en tur. Utover det virker det til at du er fullt klar over selv hvor problemene ligger, så her er det bare å ta deg sammen og ha glede av å se pengene vokse på kontoen med begrenset uttak. Sparebank 1 har kontoer med 4 gebyrfrie uttak i året, YA bank har en høyrentekonto med 1 gebyrfritt uttak i året. Anonymkode: 559e6...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #17 Skrevet 21. april 2019 Jeg ville lagt meg på et nivå du vet er overkommelig. Noe penger må du bruke på fornøyelser. Bestem deg for et realistisk beløp. For meg var det greit å ta ut dette beløpet, enten 1 gang i måneden eller ukentlig. Da hadde jeg kontanter og visste veldig godt hva jeg brukte og hvor mye jeg hadde igjen. Anonymkode: da344...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #18 Skrevet 21. april 2019 Enig med brukeren over, har fulgt "the minimalists" i en lengre periode og budskapet dem leverer har virkelig satt seg inn med meg. Bruk kontanter til kjøp. Ta ut det du trenger til mat og dagligvarer hver måned. Ha et seperat trumf kort feks for å få rabatter. Planlegg innkjøp med mattilbud appen hver uke. Skal du kjøpe inn dyre ting må jo dette da planlegges i budsjettet. Det er helt sant hva dem sier, å bruke kontanter snur opp ned på forholdet til penger. I mitt budsjett går alt overskytende til å bli totalt gjeldfri, da smerter det å bruke 300 kr på et tøyplagg. Anonymkode: 9f994...ff9 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #19 Skrevet 21. april 2019 Du tjener alt for lite til å få lån. Kan du øke inntekten? Bytte jobb? Bytte by? Anonymkode: 30c10...360
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #20 Skrevet 21. april 2019 Takk for så mange gode råd alle dere som har svart! 😊 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tjener alt for lite til å få lån. Kan du øke inntekten? Bytte jobb? Bytte by? Anonymkode: 30c10...360 Jeg går på AAP nå og det er derfor inntekten min er så lav. Jeg håper på å kunne få en fast jobb om kort tid. Anonymkode: 5524e...0db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå