Gå til innhold

Kontroll i selvskanningskasse - hva har de ansatte lov til ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
9 timer siden, Eikenøtt skrev:

Men om du scanner en banan og legger den klar, og skal kontrolleres for at du ikke har noen andre varer må den ansatte SELVSAGT sjekke posen din. Ellers kunne du jo lagt sekseren med øl i handlenett, unnlatt å scanne den, slått inn én banan og venta på kontroll. 

Du har vel også, som de fleste andre, intelligens nok til å skjønne hvordan det foregår? 

Som mange andre i denne tråden, har du ikke fanget opp at jeg reagerte på at den ansatte fant behov for å kontrollere en brettet flerbrukspose. Det eneste som kunne ha vært i den, måtte vært et postkort. 

Jeg har full forståelse for at ansatte kontrollerer større poser eller annet man har med. Jeg har selv vært innom andre butikker først, plassert dette oppi handlevognen og ved kontroll godtatt at den ansatte kikker oppi det øvrige. Jeg har da også alltid kvittering for øvrig liggende sammen med varene som er kjøpt andre steder og spør om de ønsker å se kvittering.

Jeg skulle ønske at folk leste trådene de svarte på, istedenfor å lese de par siste innleggene og lage sin egen forestilling om hva det handler om. 

Anonymkode: 7e8d3...fcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare opplevd kontroll 1 gang og da ble jeg dritsur. Forsåvidt ikke det å bli kontrollert som var irriterende, men de kan utvise litt skjønn. Vi hadde brukt mer tid i butikken enn planlagt, handlet masse. Det var sent på ettermiddagen og barna som dengang var små, var drittlei. Og enda mer drittlei og survete mens vi scannet og pakket alle varene våre. Et av barna var hyperaktiv og har spesielle behov så vi hadde mildt sagt hendene fulle. Når vi endelig kunne gå og så enden på elendigheten så kom en kontrollør og ville scanne alt på nytt. Det ville ta sin tid å scanne og pakke alt på nytt. Da så jeg på den fullstappede handlevognen og var oppriktig på gråten. Vi gikk derifra uten varene så kunne kontrollørene heller få gleden av å legge alt tilbake. Jeg skjønner virkelig at stikkprøver trengs i selvscanningskasser, men når man ser noen som strever med to gråtende småunger og et digert lass så kan man velge noen andre. 

Anonymkode: 797e5...e9d

Så slitne foreldre med barn som har spesielle behov stjeler ikke?å

Anonymkode: a9608...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke en brettet pose er rimelig spesielt. Får meg nemlig til å tro at det TS beskriver ikke er den fulle sannheten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De ber deg jo vise pose etc i betjent kasse og da🙄

Anonymkode: d8350...ed4

De kan be om hva de vil. Du har ingen forpliktelse til å si ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, NBA skrev:

Sjekke en brettet pose er rimelig spesielt. Får meg nemlig til å tro at det TS beskriver ikke er den fulle sannheten.

Men det er det altså. Derfor jeg skrev innledningsvis at jeg ble litt satt ut. Det er flere ansatte som jevnlig betjener selvskanningskassene i denne butikken, og de fleste er blide, avslappet og hjelpsomme. Kun denne ene som jeg føler mer eller mindre misbruker sin posisjon og som noen ganger gjør at jeg rygge unna om jeg ser at det er han som er kontrollør. Jeg har aldri sett han smile, og nå altså denne unødvendige kontrollen av en pose som helt tydelig kun innehold luft. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er det altså. Derfor jeg skrev innledningsvis at jeg ble litt satt ut. Det er flere ansatte som jevnlig betjener selvskanningskassene i denne butikken, og de fleste er blide, avslappet og hjelpsomme. Kun denne ene som jeg føler mer eller mindre misbruker sin posisjon og som noen ganger gjør at jeg rygge unna om jeg ser at det er han som er kontrollør. Jeg har aldri sett han smile, og nå altså denne unødvendige kontrollen av en pose som helt tydelig kun innehold luft. 

Da stusser jeg på hvorfor du ikke klemte sammen posen i hånden og konfronterte personen med «hvordan tror du det er noe i posen?» fremfor å sutre på nett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Imponerende at du går i selvbetjent kasse når du har full vogn og barn! Har jeg mer enn 10 varer, eller mye frukt/grønt lar jeg den butikkansatte gjøre jobben 😂 

Anonymkode: b1100...7dc

Det var nytt den gangen og vi ville prøve. Det skulle jo være mye enklere...   er klokere nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så slitne foreldre med barn som har spesielle behov stjeler ikke?å

Anonymkode: a9608...759

Selvsagt, men når noen strever så kan man ta hensyn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, NBA skrev:

Da stusser jeg på hvorfor du ikke klemte sammen posen i hånden og konfronterte personen med «hvordan tror du det er noe i posen?» fremfor å sutre på nett.

Så du mener at ingen skal kunne stille spørsmål av typen "Hva er faktisk lov i denne situasjonen" på et forum, for det er å sutre ? Hadde jeg "sutret" ville jeg ordlagt meg noe sånn som dette "Vet dere hva, jeg ble utsatt for noe helt forferdelig og krenkende og sårende og fælt - en ansatt så i en pose jeg hadde med. Buhu...". Det gjorde jeg altså ikke, jeg stilte et spørsmål om hva man har lov til som ansatt i en butikk, hvilken fullmakt følger med den oppgaven man har ? Det er et legitimt spørsmål, og har ingenting med sutring å gjøre. 

Om du ikke tåler at folk stiller spørsmål ved rett og galt, hva som er greit at noen foretar seg og ikke, og svarer slik du gjør, er det du som er sutrete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at ingen skal kunne stille spørsmål av typen "Hva er faktisk lov i denne situasjonen" på et forum, for det er å sutre ? Hadde jeg "sutret" ville jeg ordlagt meg noe sånn som dette "Vet dere hva, jeg ble utsatt for noe helt forferdelig og krenkende og sårende og fælt - en ansatt så i en pose jeg hadde med. Buhu...". Det gjorde jeg altså ikke, jeg stilte et spørsmål om hva man har lov til som ansatt i en butikk, hvilken fullmakt følger med den oppgaven man har ? Det er et legitimt spørsmål, og har ingenting med sutring å gjøre. 

Om du ikke tåler at folk stiller spørsmål ved rett og galt, hva som er greit at noen foretar seg og ikke, og svarer slik du gjør, er det du som er sutrete.

HI oser av «hvorfor blir akkurat jeg sjekket når jeg er lovlydig?», ikke ønsket etter en legitim debatt.

For the record, om den ansatte trodde det var noe i den sammenbrettede posen er han nok ansatt på tiltak fra NAV.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan de ansatte sjekke posene/sekker/bager man har med seg i butikken. Har blitt plukket ut i tilfeldig kontroller flere ganger og de sjekker posene jeg har i vognen/med meg for å se at det stemmer overens med det jeg har kjøpt. Vi som bruker selvskanningskassene går jo med på dette og butikken har også opplyst om tilfeldige kontroller. De ansatte gjør ikke noe ulovlig her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Kittykat said:

Selvfølgelig kan de ansatte sjekke posene/sekker/bager man har med seg i butikken. Har blitt plukket ut i tilfeldig kontroller flere ganger og de sjekker posene jeg har i vognen/med meg for å se at det stemmer overens med det jeg har kjøpt. Vi som bruker selvskanningskassene går jo med på dette og butikken har også opplyst om tilfeldige kontroller. De ansatte gjør ikke noe ulovlig her. 

De ansatte har nok ikke lov til å tvinge noen å vise frem posene sine. Det sier vel seg selv. Om noen f.eks. nekter så vil ikke den ansatte ha lovhjemmel til å sjekke. Men så er nå dette sjeldent et problem siden de fleste av oss forstår at det hele går mye raskere og smidigere om vi bare lar dem gjøre det. 

Anonymkode: c2b8c...fc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, NBA skrev:

Altså, man kan ikke klage på at politiet ikke oppklarer saker når du mener at de skal rykke ut på f%#%ings kontroll av poser, vesker, bager og sekker i matbutikker. Ærlig talt, voks opp.

Politiet har heller ikke anledning til å ransake deg uten grunn. Så at de kommer hjelper jo fint lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Politiet har heller ikke anledning til å ransake deg uten grunn. Så at de kommer hjelper jo fint lite. 

Ved å gå inn i en butikk har du stilltiende akseptert å få poser osv undersøkt. Politiet har hjemmel til å sjekke den via mistanke om tyveri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som mange andre i denne tråden, har du ikke fanget opp at jeg reagerte på at den ansatte fant behov for å kontrollere en brettet flerbrukspose. Det eneste som kunne ha vært i den, måtte vært et postkort. 

Jeg har full forståelse for at ansatte kontrollerer større poser eller annet man har med. Jeg har selv vært innom andre butikker først, plassert dette oppi handlevognen og ved kontroll godtatt at den ansatte kikker oppi det øvrige. Jeg har da også alltid kvittering for øvrig liggende sammen med varene som er kjøpt andre steder og spør om de ønsker å se kvittering.

Jeg skulle ønske at folk leste trådene de svarte på, istedenfor å lese de par siste innleggene og lage sin egen forestilling om hva det handler om. 

Fordi du på ikke noe tidspunkt har sagt den var brettet sammen. Du sa at han så i posen din. 

Ser fortsatt ikke problemet ditt, og synes dette virker som en veldig ikke-sak. 

Du er fornærma på grunn av en butikkontroll. Kanskje like greit å la vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, NBA skrev:

Ved å gå inn i en butikk har du stilltiende akseptert å få poser osv undersøkt. Politiet har hjemmel til å sjekke den via mistanke om tyveri.

Nei, det stemmer ikke. Kan du hjemle det? Vise til rettspraksis?

Ved skjellig grunn til mistanke, de har ikke skjellig grunn til mistanke med mindre indrefileten er synlig gjennom buksene eller noen så deg stjele. Skjellig grunn til mistanke gir ikke blankfullmakt til å ransake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er ganske imponert over de som gidder å gå i selvbetjentkasser hvis man har mer enn tre ting med strekkode. Det er jo noe skikkelig dritt! Først må man lete lenge for å finne riktig kategori av grønnsaker, for så å huske HVILKEN sort tomater du har tatt av totalt 7 alternativer... når du har fått slått inn tomaten og håper du ikke blir tatt for stjeling fordi du sikkert valgte feil type må du ha hjelp til å manuelt slå inn osten fordi strekkoden er uleselig. Sist gang jeg gikk i selvbetjent måtte jeg ha hjelp til å finne snackpaprika som slettes ikke lå under paprika, men skulle slås inn som snackTOMAT. Jepp! Savner utlandet hvor de har en i kassen og en som pakker varer for deg... 

Anonymkode: 7384f...914

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske aggressivt å uten å spørre først bare åpne posen din. Det høflige og hyggelige ville jo vært å spørre om det var greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ganske imponert over de som gidder å gå i selvbetjentkasser hvis man har mer enn tre ting med strekkode. Det er jo noe skikkelig dritt! Først må man lete lenge for å finne riktig kategori av grønnsaker, for så å huske HVILKEN sort tomater du har tatt av totalt 7 alternativer... når du har fått slått inn tomaten og håper du ikke blir tatt for stjeling fordi du sikkert valgte feil type må du ha hjelp til å manuelt slå inn osten fordi strekkoden er uleselig. Sist gang jeg gikk i selvbetjent måtte jeg ha hjelp til å finne snackpaprika som slettes ikke lå under paprika, men skulle slås inn som snackTOMAT. Jepp! Savner utlandet hvor de har en i kassen og en som pakker varer for deg... 

Anonymkode: 7384f...914

Har lært nå og bruker ikke selvscanningskasser mer bortsett fra i forrige uke kr jeg var i en ny butikk og oppdaget at de kun hadde slike kasser. Forferdelig oppfinnelse. I tillegg var det en feil på kassen med mindre salat pleier å koste 349,-...  Det kom en og ordnet det, men likevel.. 

Liker ikke bruke disse siden det er lett å gjøre feil. I enkelte butikker har frukt, grønnsaker og ting i løsvekt mange alternativer så lett å ta feil. Og gjør man feil så sksl man bli tatt for lureri/stjeling..? Selvsagt gjør noen feil med vilje, men mange gjør feil av andre årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei, det stemmer ikke. Kan du hjemle det? Vise til rettspraksis?

Ved skjellig grunn til mistanke, de har ikke skjellig grunn til mistanke med mindre indrefileten er synlig gjennom buksene eller noen så deg stjele. Skjellig grunn til mistanke gir ikke blankfullmakt til å ransake. 

Slutt å være et rasshøl og oppfør deg a tjommis.

Anonymkode: d8350...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...