Honeywell Skrevet 21. august 2022 #221 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo inget problemet. Scann 5 stk neste gang du kjøper 1 Anonymkode: 39800...e25 I så fall skal hun scanne 6 stk neste gang hun kjøper 1. Ikke 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #222 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det ikke kontrollvekt på selvbetjente kasser i Norge? Der jeg bor er det det, så om man slår inn feks som TS gjorde, en cola istedet for en 6-pk, så vil maskinen vise feilmelding og stanse videre scanning fordi vekten av varene er mye høyere enn forventet. Klart, de som vil stjele får det jo til uansett (feks slå inn mango som gulrot eller 1 liter fløte som 1 liter melk), men det er litt mindre sjangse for å gjøre ærlige feil hvertfall. Har faktisk aldri opplevd stikkprøver i de ti årene jeg har bodd her, til tross for at sånne kasser kom rett etter jeg flyttet hit og jeg bruker det hver gang jeg handler. Det høres skikkelig ubehagelig ut. De sjekker jo legitimasjon og sånn selvsagt om man kjøper noe som har aldersgrense, men ellers er det kun slik at de har ansatte tilgjengelig hvis kassa skulle klikke eller noen trenger hjelp med å slå inn varer uten strekkode, feks. De holder nok et øye med kundene også såklart, men det oppleves i det minste som at de er der for hjelp og service og ikke fordi de mistenker folk vil stjele. Anonymkode: 5a4d8...2fa Har aldri vært innom en butikk der man må sette hver enkelt vare ned på vekta for å kunne scanne den. (Bortsett fra frukt/grønnsaker o.l. for å påpeke det åpenbare.) Anonymkode: 03eb6...5fb 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #223 Skrevet 21. august 2022 Har blitt tatt ut i stikk-kontroll på obs. En gang scannet de 4-5 varer, sist scannet han sikkert 15 varer. Hadde handlet mye da. Trodde aldri han skulle bli ferdig. Viste frem brusflaske med kvittering og alt var greit. Anonymkode: ca8ac...8ef
jabx Skrevet 21. august 2022 #224 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kjøpte masse mat og i tillegg en 6pk cola. Brukte selvbetjeningskassene og scannet colaen og resten av varene. Mannen tok kortet sitt på skjermen og plippet og gikk til neste kom ut, så på kvitteringen og så at jeg hadde klart å scanne 1 enkel cola istedenfor 6 pakningen. Betalte da 38 kroner for brusen Hva er da vits med kobtrollører når de ikke sjekker en gang? Anonymkode: f5e2f...403 Kanskje de ikke hadde tid akkurat da. Det er vel det at man vet at man kan bli kontrollert som gjør at folk holder seg mer på teppet.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #225 Skrevet 21. august 2022 Dere som hyler om TYVERI! Er det tyveri dersom h*n i kassa hadde gjort den samme feilen? Det er faktisk ikke vanskelig å scanne feil strekkode når man blipper en pakning der strekkoder for både enkeltprodukt og pakning er synlig. Hvis maniske stirrer på skjermen er det ikke alltid enkelt å oppdage det heller. Det har da skjedd meg flere ganger at jeg ser på kvitteringen når jeg kommer hjem at operatøren i kassa har scannet feil eller søkt opp feil produkt på frukt/grønt som ikke har strekkoder, slik at jeg har betalt for mye. Dette var er hendelig uhell, og jeg blir bare oppgitt av dere skinnhellige som hyler opp om at TS «ikke er skikket til å leve i et sivilisert samfunn» fordi h*n ikke ordner opp ASAP! Jeg hadde heller ikke giddet å styre med det — det jevner seg uansett ut i det lange løp. Feil blir gjort, i dette tilfellet både av kunde og kontrollør. Anonymkode: 0c58c...87f 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #226 Skrevet 21. august 2022 Når jeg har blitt tatt ut i kontroll, har kontrolløren sjekket tilfeldige 5-6 varer ut fra handlelisten min. Sløvt å ikke sjekke noe. Men jeg hadde ikke brydd meg videre om det. Disse kronene for brusen hadde iallfall gått opp i opp med alle varer jeg ikke kunne brukt likevel grunnet utgått på dato/mugg/dårlig lukt, som jeg gjerne har funnet ut når jeg skal bruke varen. Du har kanskje vært utfor det samme selv? Også kan du være glad for at du ikke ble sjekket bedre, for du kunne fort bli tatt for tyveri da. Anonymkode: 29e9a...c55 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #227 Skrevet 21. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Har aldri vært innom en butikk der man må sette hver enkelt vare ned på vekta for å kunne scanne den. (Bortsett fra frukt/grønnsaker o.l. for å påpeke det åpenbare.) Anonymkode: 03eb6...5fb Sorry, jeg forklarte litt dårlig 😜 Pakkeområdet, altså den overflaten du setter varene på etter de er scannet, er en vekt som regner løpende total. Og vekten på hver enkelt vare i hele sortimentet til butikken er programmert inn i kassa, så maskinen vet hvor mye varen du scanner skal veie og dermed om du setter ned riktig vare. Så man kan ikke scanne en boks cola og sette på en 6-pk, da vil automaten si "unexpected item in the bagging area" fordi den faktiske varevekten er 6 ganger høyere enn forventet. Og da kommer man ikke videre før man har tatt vekk 6-pakken, slått den ut, og slått inn på nytt med riktig strekkode. Eller få kassa til å tilkalle betjening som gjør det for en. Vekta funker raskere enn jeg kan plukke neste vare fra handlekurven, så det lager ikke noe forsinkelse, og det sikrer også at jeg ikke slår inn samme vare to ganger ved et uhell. Varer med kilopris slik som grønnsaker har en annen vekt ved scannerflaten, som i betjent kasse. Ble litt avsporing det her, men mente altså at med vektkontrollerende kasser er det vanskeligere å scanne feil ved uhell, og jeg tror det er derfor vi ikke har stikkprøver. Eller skal jeg si halvhjerta stikkprøver som ikke oppdager feilen, som i TS sitt tilfelle. Anonymkode: 5a4d8...2fa
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #228 Skrevet 21. august 2022 Jeg har ofte fundert på hva slags behandling man får, hvis man har glemt å scanne noe. Disse nye systemene er jo bare til ulempe for oss kunder, da vi må gjøre jobben selv. Ansvaret er skjøvet også på kunden. Det eneste positive med dette for kunden er mindre kø. Nå er det flere og flere butikker med veldig få kassedamer og alle vi som helst vil at butikken skal ha ansvaret og gjøre jobben blir stående i kø, dette sammen med alle som vil bytte varer eller har rekvisisjoner og andre kompliserte saker, dette fører til en eller to veldig saktegående køer. Jeg vil helst gå til kassedame, men i det siste har jeg brukt selvscanning, fordi butikken jeg normalt går til har svært få gammeldagse kasser igjen, de er tatt bort nesten alle sammen. Har vært utsatt for kontroll flere ganger, de skal sjekke 10 ting og jeg blir redd fordi det er en mulighet for at jeg eller min mann har glemt en eller annen sak. Hva skjer hvis man har glemt å scanne noe, eller om noe gikk galt og tingen ikke ble registret?? Jeg vil egentlig helst ikke ha dette ansvaret! Få tilbake kassedamen! Anonymkode: 70c13...186 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #229 Skrevet 21. august 2022 Stikkprøve betyr ikke nødvendigvis at de kontrollerer alle varer i posen, men sjekker noen produkter om de er scannet og betalt for. At de ikke alltid sjekket særlig i det hele tatt kan jo være fordi de ikke alltid skal sjekke, men hyppige kontroller er jo med på å redusere tyveri. Plutselig sjekker de varene og den sjansen er det sikkert mange som ikke tør å ta hvis de vurderer å stjele. Anonymkode: 3f0f8...55b
Blåttvann Skrevet 21. august 2022 #230 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som hyler om TYVERI! Er det tyveri dersom h*n i kassa hadde gjort den samme feilen? Det er faktisk ikke vanskelig å scanne feil strekkode når man blipper en pakning der strekkoder for både enkeltprodukt og pakning er synlig. Hvis maniske stirrer på skjermen er det ikke alltid enkelt å oppdage det heller. Det har da skjedd meg flere ganger at jeg ser på kvitteringen når jeg kommer hjem at operatøren i kassa har scannet feil eller søkt opp feil produkt på frukt/grønt som ikke har strekkoder, slik at jeg har betalt for mye. Dette var er hendelig uhell, og jeg blir bare oppgitt av dere skinnhellige som hyler opp om at TS «ikke er skikket til å leve i et sivilisert samfunn» fordi h*n ikke ordner opp ASAP! Jeg hadde heller ikke giddet å styre med det — det jevner seg uansett ut i det lange løp. Feil blir gjort, i dette tilfellet både av kunde og kontrollør. Anonymkode: 0c58c...87f Når man oppdager feil uten å rette opp i det så blir man medskyldig ja. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #231 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sorry, jeg forklarte litt dårlig 😜 Pakkeområdet, altså den overflaten du setter varene på etter de er scannet, er en vekt som regner løpende total. Anonymkode: 5a4d8...2fa Slik er det ikke i de butikkene jeg skanner varene selv. På Coop skanner vi varene fortløpende i butikken og har alle varene i handlevogna ferdig pakket i poser når vi kommer til selvskannerkassene. Der registrerer vi medlemskort, og betaler. På Bunnpris kan man godt holde posen i ene hånda når man legger varene ferdigskannet i posen. Har blitt sjekket begge steder, og de tar kun en overfladisk sjekk. Det har aldri hendt at de har sjekket alle varene. Jeg går tilbake til butikken og betaler om jeg har fått med varer jeg ikke har betalt for. Det skjedde en gang med en storpakning toalettpapir, den lå under handlekurven og kassadamen så den ikke og heller ikke jeg. Oppdaget det da jeg pakket varene i bilen og gikk i informasjonsskranken og betalte der. Anonymkode: 94b6e...a98
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #232 Skrevet 21. august 2022 forbannat tullinger som påstår at folk absolutt skal gå tilbake for å scanne flere varer neste gang. Eller gå tilbake for å varsle om alt tullet man oppleve, sånn at kunden faktisk får betalt for de varene man hadde kjøpt. sånne større butikk-kjeder går selvfølgelig ikke konkurs på grunn av sånne ting. Er det ikke bare å glede seg over at man har klart å spare de få kronene dette er snakk om da? Anonymkode: 01fd8...bef
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #233 Skrevet 21. august 2022 Ved å innføre selvbetjente kasser sparer butikken lønnsutgifter, ved å skyve jobben over på kundene. Dette gjør de helt uten å redusere prisene tilsvarende besparelsen, ergo er det mer penger i kassa til Norgesgruppen og lignende. I tillegg overføres ansvaret for at alt har blitt slått inn riktig fra en butikkansatt som har fått opplæring, til kunden. Dersom den butikkansatte hadde slått inn noe feil hadde det ikke vært ditt ansvar, som kunde. Slår du, som kunde, inn noe feil så blir du anmeldt for forsøk på butikktyveri. Og feil skjer selvsagt. Jeg har selv jobber i butikk under studiene, og vet jeg slo inn feil ved flere tilfeller. Så å forvente at kundene, som har fått null opplæring i kassasystemet eller butikkens utvalg, aldri skal gjøre feil er komplett urimelig. Hvorfor i alle dager benytter dere dere av selvbetjente kasser frivillig? Når dere både vet alt ovenfor, samt at selvbetjente kasser betyr at flere ungdommer må gå arbeidsledige og på NAV? Til fordel for flere penger i kassa for pampene på toppen… Anonymkode: 79b6c...d77
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #234 Skrevet 21. august 2022 On 3/24/2022 at 2:45 PM, AnonymBruker said: Du har signert på at du aksepterer kontroll. Det er en del av løsningen. Men - nei, i en vanlig kasse UTEN en slik signatur har den ansatte ingen slik rett. Litt flaut her at du har signert på avtalen med Coop uten å lese den, da. Den var rimelig kort og lettfattelig.. Anonymkode: f3006...95e Signert? Aldri signert på noe hos Coop? Anonymkode: cd4f5...0c5
Avstand Skrevet 21. august 2022 #235 Skrevet 21. august 2022 Hadde det vært meg som jobbet der og vært den som måtte kontrollere så hadde jeg bare sagt høflig at jeg er pålagt å kontrollere, og spurt om å få se i posen. Synes han kunne spurt først i det minste. Her var det mange moralens voktere (som vanlig) som mener at det er Ts som er hårsår. Jeg er enig med Ts at han nesten sa mellom linjene at hun har stjålet. Man føler seg ikke mye velkommen i en butikk når man nesten opplever det som en ransakelse å handle der.
AllahBallah Skrevet 21. august 2022 #236 Skrevet 21. august 2022 Avstand skrev (46 minutter siden): Hadde det vært meg som jobbet der og vært den som måtte kontrollere så hadde jeg bare sagt høflig at jeg er pålagt å kontrollere, og spurt om å få se i posen. Synes han kunne spurt først i det minste. Her var det mange moralens voktere (som vanlig) som mener at det er Ts som er hårsår. Jeg er enig med Ts at han nesten sa mellom linjene at hun har stjålet. Man føler seg ikke mye velkommen i en butikk når man nesten opplever det som en ransakelse å handle der. Hadde det vært meg du spurte, ville jeg sagt nei. Det får du ikke.
Rhodiola Skrevet 21. august 2022 #237 Skrevet 21. august 2022 Tråden er slått sammen med to tilsvarende emner. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå