Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Pastpresent
Skrevet

Har to jobber. Det går ikke en eneste uke uten 6 arbeidsdager, av og til 7. Har kun 60 prosent fast. Jeg sier ofte nei til å jobbe ekstra, men lederne spør både to og fire ganger. Gir seg ikke før jeg sier ja.           Hva sier loven om dette? Kan en ansatt i 60 prosent «beordres» til langt større arbeidsbelastning? Den andre jobben har jeg sjelden tid til, men tar en helg i ny og ne. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt kan du ikke beordres til større arbeidsbelastning!

Sett foten ned, før helsa di ryker. Du har rett og krav på nok fritid, uten å måtte redegjøre eller unnskylde. Lær deg å si nei, og om de fortsetter å mase, skrur du av telefonen. 

Anonymkode: be5b1...251

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du over lengre tid jobber over 60% kan du foreslå for lederen å få øket din stillingsprosent siden det viser seg de har behov for det, ellers kan du med rette si nei når du jobber over din prosent. Ikke la deg utnytte.

Anonymkode: 20b8c...871

AnonymBruker
Skrevet

Det står i kontrakten din hvor mye du har forpliktet deg til å arbeide. Står det 60% så er det 60%, og alt over det er frivillig. Grunnen til at du alltid blir spurt er fordi du hele tiden sier ja, og da tror sjefen at du ønsker å arbeide mer. Be om høyere stillingsprosent for å gi deg en mer forutsigbar arbeidsmengde, om du ønsker det da. Begynn i det små at du har avtaler så det passer dårlig, hint om at du gjerne vil ha høyere stillingsprosent, og vær beinhard og stå på ditt. 

Anonymkode: c88a4...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...