AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #1 Skrevet 20. april 2019 Jeg har lenge hatt et ønske om å kjøpe og drive et småbruk. Jeg ser for meg at det kanskje hadde vært realistisk for meg å kunne ta opp boliglån om 5 år, dersom jeg da har en samboer som ønsker det samme. Jeg tenker at jeg ønsker å ha to hester på utegang, hund, katt, høner og et par sauer og geiter. Jeg vet ikke helt hvor store kostnadene vil være i forhold til disse dyrene og hvor tidkrevende det vil være, men jeg tenker at det kan være realistisk å få til dersom både jeg og min samboer bidrar til stell og utgifter i forbindelse med dyrene. I tillegg til dyrene ønsker jeg å ha hage og ellers frukttrær, litt grønnsaker og bær. Jeg tenker å jobbe i alle fall 80% i turnus, men jeg har ennå ikke begynt på utdanning, så det kan være at denne planen endres. Hvordan min eventuelle fremtidige samboer vil jobbe vet jeg jo ikke da vi ikke har møttes ennå, men det er sannsynlig å tro at han også ønsker å jobbe tilnærmet fulltid. Jeg har sett litt på småbruk som ligger på finn og det ser ut som man må ut med i alle fall 2-3 millioner i tillegg til at man mest sannsynlig må regne med å måtte pusse opp. Hva dette vil komme på er jo ikke lett å vite? Men man må vel kanskje regne med i alle fall 1 million i tillegg for å kunne pusse opp? Også kommer jo vedlikehold av hus, stall/løe og området rundt i tillegg. Synes det er vanskelig å anslå omtrentlige utgifter. Er det noen som har kunnskap rundt dette som kanskje kan si litt? Hvor realistisk er dette ønsket om å kjøpe og drive et småbruk i forhold til tidsbruk og økonomi? Er det noen her som har erfaring? Er det noe spesielt jeg burde tenke over? Anonymkode: 2892a...64c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #2 Skrevet 21. april 2019 Ikke gjør det. Det er i grunn det eneste rådet jeg har å gi Å drive et småbruk er et pengesluk uten like, og du kommer til å jobbe deg halvt i hel uten å få særlig igjen for det (da altså ingenting de årene du har store vedlikeholdsutgifter på gården) Anonymkode: 12b22...188 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #3 Skrevet 21. april 2019 Kommer an på hva man driver med. Du kan jobbe deg ihjel og fortsatt gå i minus, eller du kan gjøre relativt lite og ha store overskudd. Anonymkode: 1f653...fd8
A-hunter Skrevet 21. april 2019 #4 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hva man driver med. Du kan jobbe deg ihjel og fortsatt gå i minus, eller du kan gjøre relativt lite og ha store overskudd. Anonymkode: 1f653...fd8 Fint med et eksempel på det siste alternativet, takk! Jeg eier et sted som er større enn småbruk, men heller ingentig å drive fulltid på. Jeg både ser og merker at dette koster mye penger og tid og kaster bare småpenger av seg. Med grei inntekt fra annet hold kan man jo slumpe til å få til en ferie, men ellers er det alltid noe som må gjøres, kjøpes, fikses og settes i stand. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #5 Skrevet 21. april 2019 Småbruk er en livsstil, hvis du omfavner den livsstilen er alt mulig. Anonymkode: 4ee72...0fb 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #6 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, A-hunter skrev: Fint med et eksempel på det siste alternativet, takk! Jeg eier et sted som er større enn småbruk, men heller ingentig å drive fulltid på. Jeg både ser og merker at dette koster mye penger og tid og kaster bare småpenger av seg. Med grei inntekt fra annet hold kan man jo slumpe til å få til en ferie, men ellers er det alltid noe som må gjøres, kjøpes, fikses og settes i stand. Ja, jeg tenkte på driftsinntekter. Ikke hvor mye det koster å vedlikeholde stedet. Et årsverk bør gi 750000+ i inntekter på et småbruk. Utgiftene bør ikke være større enn 50000 i året på driften. Men dette avhenger selvsagt hva man driver med. Anonymkode: 1f653...fd8
A-hunter Skrevet 21. april 2019 #7 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tenkte på driftsinntekter. Ikke hvor mye det koster å vedlikeholde stedet. Et årsverk bør gi 750000+ i inntekter på et småbruk. Utgiftene bør ikke være større enn 50000 i året på driften. Men dette avhenger selvsagt hva man driver med. Anonymkode: 1f653...fd8 Mener du at det finnes småbruk med 750.000+ i driftsinntekter? Jeg eier 330 dekar og omsetter for under 300.000 i året, utleie av bygninger inkludert, særlig mer er det ikke mulig å hente ut... 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #8 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, A-hunter skrev: Mener du at det finnes småbruk med 750.000+ i driftsinntekter? Jeg eier 330 dekar og omsetter for under 300.000 i året, utleie av bygninger inkludert, særlig mer er det ikke mulig å hente ut... Jeg har bare 50 mål og har ca 825000 inn på det i året. Anonymkode: 1f653...fd8
A-hunter Skrevet 21. april 2019 #9 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har bare 50 mål og har ca 825000 inn på det i året. Anonymkode: 1f653...fd8 Som er relatert til småbruket? Det går jo ikke - ligger du i en gullforekomst? 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #10 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, A-hunter skrev: Som er relatert til småbruket? Det går jo ikke - ligger du i en gullforekomst? Altså småbruket er på 120 mål, men det er bare 50 av de jeg bruker. Resten er utmark og skog. Tror faktisk det er 250 kubikk med brukende furuskog der, samt bjørkeved til langt forbi 2100. Anonymkode: 1f653...fd8
MadameX Skrevet 21. april 2019 #11 Skrevet 21. april 2019 Jeg tror du kommer til å gå på en økonomisk og psykisk smell om du prøver deg på alle tingene du nevner her. - MYE tid og utgifter og mest sansynelig lite overskudd. Er nok mer sansynelig å gå i underskudd, spesielt de første årene. - Det virker urealistisk å fokusere på alle tingene du nevner og i tillegg jobbe 80%. Det er mye å sette seg inn i og mye jobb! Skal du først gå for småbruk er det mer realistisk å fokusere på en ting om gangen. 3
A-hunter Skrevet 21. april 2019 #13 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså småbruket er på 120 mål, men det er bare 50 av de jeg bruker. Resten er utmark og skog. Tror faktisk det er 250 kubikk med brukende furuskog der, samt bjørkeved til langt forbi 2100. Anonymkode: 1f653...fd8 Jeg spurte ikke om det egentlig. Hva faen driver du med som gir 825K i omsetning i året? 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #14 Skrevet 21. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså småbruket er på 120 mål, men det er bare 50 av de jeg bruker. Resten er utmark og skog. Tror faktisk det er 250 kubikk med brukende furuskog der, samt bjørkeved til langt forbi 2100. Anonymkode: 1f653...fd8 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fortell meir! Anonymkode: b2c91...ae0 Skulle nå sitere denne inn 😂 Anonymkode: b2c91...ae0
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #15 Skrevet 21. april 2019 Akkurat nå, A-hunter skrev: Jeg spurte ikke om det egentlig. Hva faen driver du med som gir 825K i omsetning i året? Dyrker juletrær. Har 50 mål med de og hugger ca 3700-3800 i året som jeg selger til grossist i Tyskland. Kunne tjent mye mer om jeg gadd stå og selge de selv ved juletider. Prisene på torgene er blitt sinnssyke. 800 for et ok tre. Jeg får ca 220 av grossist. Lite arbeid og god fortjeneste:-) Anonymkode: 1f653...fd8 1
SoWhat? Skrevet 21. april 2019 #16 Skrevet 21. april 2019 Den drømmen er romantisk. Jeg sier ikke at den ikke kan være reell så klart. Det er folk som velger den livsstilen. Jeg er der og passer dyr og drift et par tre ganger i året, og jeg ser og hører mye om jobb og utgifter. Som regel er jeg selv der i et par uker, og det er jobb nesten dagen lang, spesielt om vår og sommer. Så tenk over hvilke dyr du kan ha, og start i det små. Har snakket med de som skaffet litt for mange med en gang. Det ble mye rot. Noen angret og skal flytte til vanlig bolig igjen. Husk også å sjekke beliggenhet. Ligger det myrer i nærheten vil dere bli "plaget" med andre dyr og innsekter osv enn ved berg og innsjø. Mye å tenke på som man kan glemme i det store bildet. Jeg spør ikke hvor mye alt koster, men det holdt år de sa ene strømregningen 😮 Men vil en leve sånn så aksepterer man at det meste av pengene går til livsstilen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #17 Skrevet 21. april 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tenkte på driftsinntekter. Ikke hvor mye det koster å vedlikeholde stedet. Et årsverk bør gi 750000+ i inntekter på et småbruk. Utgiftene bør ikke være større enn 50000 i året på driften. Men dette avhenger selvsagt hva man driver med. Anonymkode: 1f653...fd8 50 000,- i utgifter ? Jeg dyrker ikke juletrær så akkurat det skal jeg ikke uttale meg om, men å få 50 laken til å rekke til forsikringer, strøm, sprøytemidler, vedlikehold av bygningsmasse, traktorer og utstyr virker for meg helt urealistisk. Her har vi investert millionbeløp de siste to årene, til nyplanting, vanningssystem med tilhørende brønnboring og graving av ny vei for å komme til det nyplantede området med store maskiner, ny traktor siden de gamle holdt på å ramle fra hverandre ++. I tillegg må vi bygge ny driftsbygning, men det har vi ikke tatt oss råd til enda. Her ramler alt fra hverandre! Anonymkode: 12b22...188 1
A-hunter Skrevet 21. april 2019 #18 Skrevet 21. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyrker juletrær. Har 50 mål med de og hugger ca 3700-3800 i året som jeg selger til grossist i Tyskland. Kunne tjent mye mer om jeg gadd stå og selge de selv ved juletider. Prisene på torgene er blitt sinnssyke. 800 for et ok tre. Jeg får ca 220 av grossist. Lite arbeid og god fortjeneste:-) Anonymkode: 1f653...fd8 Høres ikke realistisk ut med et gjennomsnittlig uttak på 3700 trær i året på 50 daa. De trenger vel 7-8 år på å vokse seg hogstklare? Er ikke så sikker på om jeg tror på prisen heller, sist jeg sjekket lå det på rundt 120,- til grossist der grossisten skulle hogge selv. Men for all del, jeg er klar over at det er brukbar avkastning. Juletrær, tuja og ferdigplen er tingen det. Her er det bare leire, stort sett, så det er lite som vokser inn i himmelen her. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #19 Skrevet 21. april 2019 Tok også over et småbruk for noen år siden, 3 driftsbygninger, 1 liten koie, 1500 mål, hvor noe er innmark som leid ut, og resten skog. Hittil omsetning ikke år er 650 000 eks mva, sitter igjen med ca halvparten. Regner med å runde 1,5 millioner eks mva i år. Anonymkode: 98eaf...2eb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #20 Skrevet 21. april 2019 Om du ikke har erfaring med hest så er det totalt uansvarlig å bare kjøpe to hester. Du skal kunne veldig mye for å ha dyr, og du kan ikke bare starte fra scratch og tro at det går bra uten noen forkunnskaper. Anonymkode: b31c9...47e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå