AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #1 Skrevet 20. april 2019 Jeg har datet en mann i noen måneder nå. Vi har ikke vært på så mange dater foreløpig da han ofte er opptatt med jobb eller studier, men jeg har fått et godt inntrykk av han. Nå i påsken var jeg på en gård med blant annet hest, hund, katt, høner og sauer og vi kom da inn på det at jeg kunne ha tenkt meg å bodd på denne måten om noen år, eventuelt hatt en hest oppstallet hos andre og hund og katt hjemme. Jeg har holdt på med hest i barndommen og vi hadde hund og katt da jeg vokste opp. Da fikk jeg vite at han er allergisk mot alt av dyr og at det blir totalt uaktuelt dersom vi skulle bli et par. Jeg har tenkt at jeg ønsker å gi oss en sjanse likevel. Det å ha dyr er jo et ønske, ikke et krav jeg har. Hadde jeg allerede hatt dyr hadde det selvfølgelig vært et enkelt valg, da hadde jeg valgt dyrene jeg allerede hadde over et mulig forhold med han. Men slik er det jo ikke. Hva tenker dere? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 807fc...a84
Sola de Skrevet 20. april 2019 #2 Skrevet 20. april 2019 Er du sikker på at han er allergisk og ikke bare bruker det fordi han ikke liker dyr? En skilpadde eller fisk bør gå fint om han er allergisk andre steder enn i viljen. 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #3 Skrevet 20. april 2019 Kan man ikke ha hest i stall, og sørge for å bytte til rent tøy og gjerne en dusj etter hvert stallbesøk? Katt og hund blir det nok verre med, reptiler, fisk og padde kan nok være et alternativ. Anonymkode: c3baf...e6c 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #4 Skrevet 20. april 2019 Ikke gjør det. Jeg angrer som bare det fordi jeg fikk barn med en som er allergisk at det kan føre til sjokk og død. Selv om vi ikke er sammen så er det noe jeg må ta hensyn til med tanke på barnas klær osv. Han sliter mye i hverdagen. Selvfølgelig fant jeg meg en kjæreste til som er allergisk og jeg savner dyr så mye. Men sånn er det nå. Anonymkode: 0290e...041 3
Nmtt Skrevet 20. april 2019 #5 Skrevet 20. april 2019 Har katt, og ville aldri valgt en kar som ikke tålte katter. Det er dealbreaker 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #6 Skrevet 20. april 2019 22 minutter siden, Sola de skrev: Er du sikker på at han er allergisk og ikke bare bruker det fordi han ikke liker dyr? En skilpadde eller fisk bør gå fint om han er allergisk andre steder enn i viljen. Helt sikker er jeg jo ikke da jeg aldri har sett han ha en allergisk reaksjon eller ta allergitabletter. Han har sagt at han gjerne skulle hatt dyr hadde han ikke vært allergisk. Jeg tenker at dersom at dyr skulle vært uaktuelt for han fordi han ikke liker dyr så hadde det jo vært like greit for han å bare si det? Jeg måtte jo uansett tatt stilling til den samme problemstillingen. Anonymkode: 807fc...a84
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #7 Skrevet 20. april 2019 Jeg ble sammen med en mann som var klar på at han ikke ønsket husdyr (ikke allergi). Og respekterte det, og valgte et liv uten dyr, med han. Noen år senere ble det likevel husdyr på oss. Og jeg vet selvfølgelig at dette aldri vil skje om årsaken er allergi. Men poenget er at etter at jeg fikk dyr i hus innså jeg hvor mye det ga meg, så mitt svar er nok nå i retrospektiv at det ville vært en dealbreaker, men da forhåpentligvis lenge før du har vært sammen med noen i måneder. Anonymkode: c7099...8fb
Maude Skrevet 20. april 2019 #8 Skrevet 20. april 2019 Jeg ville ikke fortsatt med han. Dyr er en såpass stor del av mitt liv, hadde ikke ofra det for en jeg enda ikke var forplikta til. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #9 Skrevet 20. april 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke ha hest i stall, og sørge for å bytte til rent tøy og gjerne en dusj etter hvert stallbesøk? Katt og hund blir det nok verre med, reptiler, fisk og padde kan nok være et alternativ. Anonymkode: c3baf...e6c Han er såpass allergisk at dersom jeg hadde kommet hjem med klær jeg hadde brukt i stallen så hadde han fått en reaksjon så slik jeg ser det er det dessverre ikke et alternativ heller. Anonymkode: 807fc...a84
Virrevirrevapp Skrevet 20. april 2019 #10 Skrevet 20. april 2019 Ingen er allergisk mot "alt av dyr". Har han tatt nylige allergi-tester? Spesifikt mot katt, hund og hest? Vet ikke om man kan påvise allergier mot andre enn pelsdyr. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #11 Skrevet 20. april 2019 Det er jo kun du selv som kan svare på dette... Vil du leve resten av livet uten dyr? Skal deres eventuelle barn aldri få ha kjæledyr? Tror du vet svaret... Anonymkode: cb082...79c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #12 Skrevet 20. april 2019 Det finnes 'ekte' allergi, og den kan være livskritisk. Og så finnes det 'allergi i viljen' som Sola di nevner. Møtte en gang en kar som etterhvert ble veldig sikker på at vi burde flytte sammen. Han krevde at jeg skulle omplassere katten min fordi han var allergisk. Det var liksom ikke noe alternativ, så jeg takket neitakk. Så oppdager jeg etter en stund at han har tatt til seg en kattunge og funnet seg en ny dame som har katt. Da tenker jeg han kanskje var sjalu på katten min, men selv skulle han ha med seg ungene sine Anonymkode: 75c3b...24f
DavinaWin Skrevet 20. april 2019 #13 Skrevet 20. april 2019 Du har jo allergivennlige hunderaser, min er 99% allergivennlig. Veldig deilig da han heller ikke røyter. Men med hest blir det nok verre... 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #14 Skrevet 20. april 2019 Samboeren min er hyperallergisk mot alt med pels. «allergivennlige» dyr hjelper ikke for hans del. Han er rett og slett for allergisk for det fikser noe. Og ja, jeg har sett ham få anafylaktisk sjokk, så jeg vet det er reelt. Han har epipen og alt det der... Jeg har tidligere hatt hest, og har alltid hatt en drøm om hund. Det lar seg naturligvis ikke gjøre. Jeg har tatt mitt valg, og må leve med det. Angrer ikke, for han er en fantastisk mann som jeg elsker, men jeg skal innrømme at det stikker litt i hjertet når jeg ser hunder på gata, bekjente får seg valp osv. Så det er vel svaret på «hva jeg ville gjort». Men jeg hadde ikke gjort det hvis ikke han var «den rette», for å si det sånn. Jeg ville ikke kastet bort drømmen om dyr for «hvem som helst». Du må jo tenke på om han er «verdt det». Anonymkode: 42124...f4d 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #15 Skrevet 20. april 2019 For min del var det veldig viktig med dyr, så jeg slo opp med kjæresten som la ned veto mot det. Anonymkode: f9893...267
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #16 Skrevet 20. april 2019 jeg må si jeg synes det er ganske frekt å påstå han har "vondt i viljen" og slikt når han har sagt at han er såpass allergisk at det å ha husdyr ikke er aktuelt for han... Jeg har selv familiemedlemmer som er veldig allergisk mot katt, så før jeg kan dra på besøk dit må jeg innom foreldrene mine å få vasket klær først. Den gangen jeg hadde hest, så måtte vi tømme yttergangen for alle klær som hadde vært i stallen før disse familiemedlemmene kom på besøk. Noen kan tåle enkelte raser som ansees være mer allergivennlig, andre tåler ikke de heller. Noen kan klare seg om de bruker allergimedisin, andre kan ikke det. Om en person har såpass mye allergi at h*n ikke anser det som mulig ha husdyr, så bør det faktisk respekteres... Anonymkode: fd126...8f6
ikkevoksen Skrevet 20. april 2019 #17 Skrevet 20. april 2019 Velger hunden min over mennesker hele tiden. Ingen kan måle seg med kjærligheten og tryggheten man får fra hunder ❤️ Er uaktuelt for meg å date noen som er allergisk eller ikke liker dyr. 1
Clefable Skrevet 20. april 2019 #18 Skrevet 20. april 2019 Det haddd vært uaktuelt for meg å være sammen med en som gjør at jeg ikke kan ha dyr. Mannen min er allergisk, men vi har anskaffet allergivennlige katter, og han tar i tillegg piller mot andre allergier. Det finnes jo også flere allergivennlige hunder feks? Men dersom du vil drive med feks gårdsdyr blir det jo vanskeligere fortsette forholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå